Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjælp græsset vokser
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:01

Har i andre også virkelig meget græs på jeres marker i år? Jeg tror at alt det vand og det at solen var tidligt fremme og varme i år, har givet os det man kalder et positivt problem...

Vores græs har vokset sig så langt at hestene slet ikke kan nå at spise det ned, det er oppe over knæhøjde nu og fortsætter bare med at vokse. Enkelte steder på marken, er der så meget græs, at det har lagt sig ned... Det positive er så, at vi vist ikke kommer til at mangle græs i år, men rådner det nederste når det øverste lægger sig??

Vores hypper er ved at sætte flotte store græsmaver, især min bette pony, som folede i april, ja hun ligner faktisk en der kunne smide et ekstra føl inden for de næste par dage. ;) Hun har ALDRIG været så tyk før..! Jeg er begyndt, at overveje om hun skal ind og stå og kun være ude på deltid, for alt det græs og den tykke mave kan ikke være sundt for hende!

Vi såede marken til med en hestegræsblanding i sensommeren sidste år, så hestene er først lukket ud på den for en lille måned siden, det nye græs er vist næsten for godt for deres system, for min bette følle har fået lidt tynd mave af det. Bette stakkel...!

Er det et generelt "problem" med græsset i år, eller er det bare vores græs det vokser så meget?

Nu med pintoføl ;) - så længe det holder

Ledige bokse i privat selvpasser stald ved 8300 Odder

Store lyse bokse 3,5*4 m

God udluftning (udluftningskanaler, samt vindue til hver boks)

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

Du kan læse lidt om det her
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:12

LIBERAE SUNT NUSTRAL COGITATIONES

Mail: Icewife@pcdk.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:33
Tak for oplysningen IW, men jeg frygter nu ik så meget for forfangenhed, da mine heste aldrig har været det før og også er blevet gradvist vænnet til det nye græs, først med en halv time på græs, så en time og så 2 timer osv... De er bare først kommet på den store sommerfold nu. Før stod de på en mindre fold, men også med nysået græs, dog var det ikke blevet helt så højt, da folden er blevet brugt siden slutningen af april.

Store lyse bokse 3,5*4 m

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

Har den...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:37
græsblanding et bestemt navn? For skal have sået den lille fold til så den er klar til næste år. Og hvis det er noget der vokser hurtigt, vil det passe super til mine superhurtigt-spisende hypper.

Shetlænderhingst på 8 år sælges.
0
0
Svar på denne tråd

Græsvom
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:56

Hej MiR,

Jeg har det samme "problem" - jeg har ALT for meget græs, og mine hopper er for tykke. I dag har jeg kørt to af dem til dyrlægen for at blive insemineret, og dér fik jeg læst og påskrevet, at de altså ikke må være så tykke som de er.

Jeg ved det jo godt, men det er så HYGGELIGT at de har hele den store mark at gå på. Nu er jeg nødt til at lave en lillebitte fold med kort græs, som de skal gå på det meste af tiden, så de kan tabe lidt af deres flomme. Det er jo ikke sundt, og jeg skammer mig faktisk virkelig over det. Øv!

Sidste år havde jeg to føl og næsten ikke noget græs. Så der rendte jeg og gav roepiller og lucerne jeg ved ikke hvor mange gange om dagen. Det var frustrerende, for jeg ville så gerne kunne lukke hopperne på græs, men jeg havde bare ikke folde til det endnu. I år er det lige omvendt, og min hedeste drøm er en gold jordfold som den jeg havde i fjor Mine heste har heller ikke været forfangne før, men én gang skal jo være den første, så man skal altså stadig passe på.

Øv, øv, øv! Det er svært at gøre det godt!

Mvh

Julie Taylor

0
0
Svar på denne tråd

Vibs::
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:59

Jeg tror bare der står noget med hesteblanding på posen, men jeg kan tjekke det når jeg kommer hjem fra arbejde, og så kan jeg lige give dig navnet!! Det er noget vi fik naboen til at skaffe, han er landmand. Det kostede ca. 500 kr pr. tønde land, så det var ikke engang ret dyrt! Vi har så også en ret god landbrugsjord hos os, det hjælper nok godt på det... Men har dog aldrig før oplevet at græsset er kommet SÅ hurtigt.

Store lyse bokse 3,5*4 m

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:03

Du skal desværre ikke føle dig alt for sikker på, at dine heste ikke kan blive forfangne til trods for, at indgræsningen er foregået over længere tid.

Vi har indgræsset på samme måde, og alligevel blev vores ene shetlænder forfangen. Godt nok var det på et meget mildt stadie, men den var ikke desto mindre forfangen. Kender også til et andet sted, hvor flere heste blev indgræsset på samme måde, og en morgen stod den ene hest og var forfangen.

Desuden har en ny græsmark som din stærkere græs end min gamle mark, som ikke er blevet lagt om i meget lang tid - ifølge naboerne. Vi har kun boet her 1 1/2 år, og tidligere ejer har haft ejendommen i 9 år, og han har heller ikke lagt om.

0
0
Svar på denne tråd

hehehe
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:04

Julie: Jeg rendte også og fodrede min hoppe, selv efter hun kom ud på den store mark, hun har jo et bette føl ved siden og jeg vil være sikker på at hun er dækket ind med ALT! Jeg vil ikke sætte hende på slankekur før hun er færdig med at give mælk, for jeg tør ik risikere at hun ikke har nok mad til følle. Hun er typen der er ret svær at fede op og har faktisk aldrig før været rigtig tyk, hun plejer meget nemt at tabe sig igen, så jeg er ikke vildt bekymret for formen... Hun ligner efterhånden bare en rigtig pony! ;)

Det er også besværligt at man ikke bare kan have dejlig meget græs og en hest der kan spise med måde!

Måske jeg skal sætte ponyen over på en anden fold om natten...

Store lyse bokse 3,5*4 m

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

kan ikke se
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:07

Jeg kan ikke se problemet.

For det første så er der mange løsninger på jeres problem og desuden er der andre der klager over ikke er at have græs nok.

Så mine løsningsforslag er :

Inddel folden i 2-3 stykker.

Slå hø på noget af det .

Få nogle til at grønthøste noget af det så ikke det er så rigt for hestene.

Lej noget af det ud til sommergræs til andre.

Mvh Graven

Søger du en Welsh cob sec D,så kan jeg måske hjælpe !

Gode forbindelser til Wales haves.

Avls,show og ridetyper

Alle med gode papirer.

0
0
Svar på denne tråd

uha da
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:08

Mette: Nu bliver jeg jo helt bekymret, jeg følte mig ellers ret sikker... De har nu stået på folden i flere uger uden reaktion, dog kun en uges tid på døgnfold, men jeg vil da lige overveje en ekstra gang om ikke ponyen og følle skal lukkes på en anden mindre græsgivende fold om natten.

Hvor hurtigt bliver de forfangne?

Den bette har spist alt det wrap hun kunne hele vinteren og har jo gået på græs siden april, er der så stadig sandsynlighed for at hun kan blive forfangen?

Store lyse bokse 3,5*4 m

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

æder mere
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:11

vi lide af samme problem, hestene hygger sig, emn jeg syndes det kan mærkes på ridningen efterhånden!

har overvejet at lukke dem fra græsset om natten(eller dagen) men er det overhoved effektivt???..æder de ikke bare dobbelt så meget når de så kommer på græs???

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:17

Der er generelt mere fruktan i græsset om dagen, så hvis man skifter fold var det måske en idé at lade hesten gå på det lange græs om natten, hvor der ikke er så meget fruktan i :-)Så kan den enten gå på jordfold om dagen med lidt hø (hvis man altså lige havde en jordfold)eller komme ind i stalden.

Graven - mine folde er i dyre domme hegnet ind med lægter, så jeg forbeholder mig retten til at være sur over at jeg nu bliver nødt til at dele dem op med trådhegn Jeg vil ikke leje min mark ud, for jeg gider ærligt talt ikke at have folk rendende... eller endnu værre: Ikke rendende, så jeg skal kigge efter deres heste

Jeg kan ikke slå hø på min fold, for nu har de jo halv-spist og trampet på græsset, så det skal have en del tid inden der kan blive hø eller wrap af det :-( Heldigvis har jeg masser af græsmarker til slæt, så det er ikke fordi vi kommer til at mangle noget til vinter :-)

Der er ingen vej udenom. Selvom jeg har adskillige hektar luksusfold, bliver jeg nødt til at have hestene gående på nogle kedelige små frimærker. Øv én gang til.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Graven
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:26

Vores mark er allerede delt ind i 4 og det er ikke store folde, problemet er bare, at græsset er nået at blive meget langt på den ene fold...!

Måske skulle det overvejes at lukke hestene ind på jordfold om dagen eller natten, men jeg tror også, at de så bare spiser dobbelt så meget i den tid de er på græsfolden!

Det er lidt et problem, men jo nok mest et positivt problem...!

Store lyse bokse 3,5*4 m

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

BUm bumm...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:35

Også her - vi har SÅ meget græs, og da staldens 3 største heste er på sommergræs udenbys, så er det altså Tulle og Mette som ordner hele svineriet.

Men bare godt jeg har ferie - for så får de altså lov at lave noget også

Det klinger :D

... Ej at forglemme smukke Plethest ...

0
0
Svar på denne tråd

Næhh..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:35

...dér hvor Lukas går, er der vist heste nok til at holde græsset nede...hvis der går hen og bliver græsmangel på et tidspunkt bliver nogle af dem flyttet til en anden græsmark som der nu bliver lavet hø på først.

Kan du ikke hegne noget af marken af og så give dem et stykke mere når de har ædt op? Eller dele marken op i to og evt lave hø på den ene halvdel?

Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre
Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

dele op
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:44

Marken er allerede delt op og 3 folde er lukket af... Næsten alle hestene hos er sendt væk på sommergræs, da vi ikke troede at græsset ville nå at komme nok. Der går kun to hopper og føl tilbage. Jeg havde troet at de ville nå at spise græsset ned ret hurtigt, men det vokser åbenbart bare hurtigere end hestene spiser. Min egen store hest kommer først hjem til august, men så skal hun sikkert nok æde sig stor og tyk... Hun plejer at være ret efektiv.

Den hest min pony står sammen med er ikke blevet så rummel tyk, men måske hun forstår at spise med måde...

Store lyse bokse 3,5*4 m

Boksleje 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

Slå hø...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:46
...eller wrap på hele molevitten og luk så hestene ud på de sørgelige rester ...?

Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre
Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 21:43

"De kloge" siger, at drægtige og diegivende hopper ikke bliver forfangne så let igen...

Men tal med din dyrlæge, så får du da et kvalificeret svar.

0
0
Svar på denne tråd

forfangen
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 22:09

Jeg vil lige sige at min hest blev forfangen under indgræsning vi var kun oppe på fire timer da han sidste mandag stod og ikke kunne bevæge sig

Ringede til dyrelægen med det samme som kom og gav en masse indsprøjtninger, igår var dyrelægen der igen og han må stadig ikke komme ud eller få noget mad.

Så de behøver ikke at indtage særlig meget græs før de kan blive syge... Så mit råd PAS PÅ...

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig ifole ved forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 22:12

De kloge er fulde af løgn, det er en skrøne.

Diegivende og drægtige hopper har større riciko for forfangenhed, da det at bære et føl og die er stressende for hoppens krop. Der er også ricikoen for tilbageholdt efterbyrd som også resulterer i forfangenhed.

En akut eller kronisk forfangen hoppe, har bestemt ikke gavn af at blive ifolet.

Enhver kompetent dyrlægen ville aldrig give dette råd.

Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider