alle råd er gode og heldigvis gratis... hehe...
ej husk at holde øje med at hun bliver blød i maven når hun har født... min var hård i den en side da veerne stoppede og hun havde født 3 stk... jeg fik at vide det bare var livmoderen der var hård, men tre dage senere kom der søreme 2 killlinger mere, vel at mærke uden hun havde haft veer i mellemtiden... det kan være ret farligt for normalt vil killingerne så være døde og gå i forrådnelse uden at komme ud, jeg var bare gevaldigt heldig med min mis...
så husk er du i tvivl om hvordan hun har klaret fødslen så tag endelig til dyrlægen, for jeg blev godt nok forskrækket da der pludselig var to killinger for meget i kassen...
opsummering...
1) hav kamillethe hjemme til øjnene og andet sjov...
2) tjek at katten er kommet godt igennem fødslen...
3) giv hende altid ro og fred hvis hun ønsker det (ellers kan du pludselig ikke finde killingerne)
4) når de skal lære at spise tørfoder, prøv at lade være med at bløde det op ellers kun delvist, det lærer dem at tygge bedre på det, og deres tænder kan sagtens klare det...
5) killingesikre huset, især ledninger, de smager åbenbart fantastisk...
6) stil en meget lav bakke med kattegrus lige ved siden af fødekassen når de begynder at få tørfoder, for så begynder de også at lave rigtigt pubad...
7) køb eventuelt noget "parfume de cat" og sprøjt i kattebakken hver gang du har skftet, for at holde deres interesse på den og ikke på gulvtæppet...
8) sørg for at bøtterne til kattemaden er væltesikre ellers er du beskæftiget på gulvet 24 timer i døgnet de næste 12 uger...
har selv to killinger på 6 uger og der er satme kommet fart på dem nu... jeg er også førstegangs bedste... så mine råd er kun lige helt friske og hvis nogle har noget at tilføje eller rette på så skriv endelig...
det med den meget lave kattebakke sviner ad H... til men så lærer de at kattegrus er til at besørge i, når de begynder at bevæge sig rundt for alvor kan du jo sætte den lige ved siden af de voksnes kattebakke så skifter de selv over til den... det virker her i hvert fald...
når de finder ud af at mad og kattebakke står på et bestemt sted vil de få interessse for at spise det moren får og så vælter madskålen altså konstant, jeg har en rund madskål den har jeg sat oven i en lidt større og firkantet boks så kan de faktisk ikke vælte den men skulle det ske ligger det hele ikke på gulvet...
hvis de begynder at miste interessen for tørfoderet og gå tilbage til kun at dige kan de nok lokkes med lidt skinke i småstumper oven i tørfoderet...
ja så var der vidst ikke mere til den roman... skulle jeg komme i tanke om mere skal jeg da nok skrive det på...
held og lykke med det hele...
og forresten er der nogle der opdager noget andet smart som det med madskålen vil jeg da rigtig gerne have rådene...