|
|
| Part- burde de ikke have deres egen |
| Forfatter:  |
majas |
| Dato:  |
05-06-2006 20:00 |
|
Hej Jeg sidder og kigger på rytter søger hest jævnligt da jeg egentlig godt kunne tænke mig at få lidt hjælp. Jeg søger selvfølgelig en stabil part der er god ved min hest. Det er sådan set mit kriterie, ellers må parten under forudsætning af at passe på hesten gøre hvad parten har lyst til . Min holdning er at ridning skal være sjovt for en, men dog også hesten. Men her til min egentlige overvejelse... Ønsker parten alt for meget idag, jeg bestemmer ikke over hvad parten skal !!! Men ønsker absolut heller ikke en der pointere hvis jeg ikke har redet på min dag !!! Eller at der skal gives lov at ride stævner, næsten hjælpe med at bringe hesten til stævne!!! Er det mig der er "negativ" når jeg læser annoncerne eller læser i andre dem på samme måde. Hvor langt skal man strække sig for at få en part !!! Umiddelbart vil jeg jo nemlig ikke love at hesten skal køres rundt... OOg gerne vil beholde lidt af fordelen ved at hesten da trods alt er min... Med ansvar og regninger og hvad der dermed følger !!! Jeg vil gerne pointere at jeg skriver dette for at høre om jeg er gal på den, eller der er andre der opfatter det på samme måde... Håber at få en PÆN diskution. Hilsen maja ( der stadig kigger efter part men snart har opgivet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min part |
|
|
Hmm nej jeg syntes ikke du er urimelig. Min part giver 700,- og det er for ca 3 dag om ugen, hun må alt med hesten men det er med dressu rfor øje hun har ham Hun har så dog haft ham som sin egen og jeg har kun været på ryggen af han en gang og ude ved ham 5 gang, pga en forestående operation i begge hænder. Jeg betaler dyrlæge regninger og smed. Da alt hans udstyr er blevet stjålet og vi stadig venter på forsikringen er der perten der står for hans udstyr. Hun må stort set alt,hvis der bliver spurgt. de er nettop lige taget på en lille ferie sammen hvilket er helt fint for mig. Starter hun stævner, vil jeg gerne hjælpe så meget jeg kan, men det er hendes stævne og ansvar. Jeg stå bar estolt på side linjen og smiler når de vinder  Så længe det er klart at det er MIN hest er alt inden for rimelighedens grænser ok. Men hvem for også deres helt egen, dygtige hest for 700,- om mdr?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det er du ikke |
|
|
har også læst samme rubrik med stor undren, jeg vil gerne ride din hest have alle fornøjelserne men jeg har desværre ikke nogen penge er der nogen der vil lægge hest til  Jeg har hest for at have disse fornøjelser ikke for at betale omkostningerne til en evt. part der iøvrigt ikke kan betale men meget gerne vil modtage dressur og springundervisning samt evt. en jagt og et stævne i ny og næ hvilket de åbenbart godt kan finde penge til HMMM ja det lyder strengt men jeg synes godt nok at der stilles store krav til hesteejerne fra nogen parters side. Af samme årsag så har jeg aldrig og får aldrig en part. mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
Bonnie |
05-06-2006 23:05 |
|
Nu har jeg selv part ca. 2 gange om ugen. (vi er to der har part, da ejeren ikke rider) Jeg giver 350 og halv delen af skoene. Vi taler sammen ca en gan om ugen, om hvornår det passer hvem at ride. Jeg kan faktisk gøre som jeg vil, men mulen har desværre lige fået konstateret begyndende spat. Når jeg for sjov læser hest søger rytter her på HN, må jeg nok sige at nogle af de krav som ejeren skriver, virker lidt skræmmende. så jeg tror faktisk at det virker begge veje. Ejer vil det bedste for deres mule, og dem som søger part, ham ambitioner om at starte stevner. Det er min måde at læse det på. Hilsen Bonnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part.. |
|
|
Jeg rider 3 heste for min nabo, det kan vel kaldes en slags part, men jeg betaler intet for det. Jeg kan ride, hvor, når og hvad jeg vil når de ikke selv skal bruge dem. Jeg starter dog ikke stævner på dem. To af dem rider jeg fast to dage om ugen, men hvis de selv vil ride der, gøt de selvfølgelig det, det er jo deres heste. Ligesom jeg rider dem dage, hvor de ikke kan. Så det er til fordel for os begge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh, meget forskelligt |
|
|
alle vil jo helst have en "win-win" situation. sådan er det jo også når man sælger en bil: køber vil give så lidt som mulig og sælger vil have mest muligt... sådan er det jo altid... jeg har aldrig været en af dem der har fået serveret alt på et sølvfad fra mine forældres side... bestemt ikke, i min ride"kariere", har jeg selv måtte klare det... min første part betalte min venindes forældre fordi de manglede en til at ride sammen med deres datter (super ) og så er det ellers gået der ud af... heldigvis er jeg yderst snaksagelig og socialt anlagt, så kommer nemt i kontakt med de mennesker som tit senere viser sig at have en hest som de mangler en at ride... kun en enkelt gang har jeg måtte finde en part over nettet... domino, havde jeg for mig selv, betalte ikke en øre, ejerne kørte mig til stævner når de alligevel skulle afsted med deres egne børn... det var simpelthen lykken... dette havde desværre en ende efter 1½ da jeg blev for gammel til at ride pony... øv bøv... contikki, som jeg rider nu betaler jeg heller ikke en øre for, og ejeren kører mig til undervisning hver 2. uge, imod at jeg tager med hende når hun skal til undervisning de andre uger... har ikke startet stævner endnu, men dette skal jeg dog til... ja jeg har været super heldig men for mig har det aldrig været muligt at betale det det koster at have en part, og har derfor måtte leve af folks "velgørenhed"... men i alle tilfælde gælder det vel om at finde en part til sin hest somm kan udfylde det man ikke selv kan/gidet/vil... fx hvis man ikke selv vil springe den... så finder man én som går mere op i springningen... osv... det der tit går galt er når både ejer og parten vil det samme, fx begge starte dressurstævner, så kommer det hurtigt til at blive besværligt...
*DjævleØ's POWER* !!! Cont!kk! og Julle overtager verden !!! "Venner som er stille engle der løfter os op når vores vinger har problemer med at flyve" =] MSN: juliemanden@ofir.dk - bare tilføj 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Økonomi ! |
majas |
06-06-2006 09:27 |
|
Nu har jeg jo indstillet mig på at man som ejer også skal give...
Og jeg har ingenting imod at hjælpe hvor jeg kan dvs skal man have undervisning om aftenen, kører jeg egentlig gerne, da det jo ikke er sjovt at gå gennem skoven når det er mørkt.
Men jeg har rent faktisk oplevet at selvom jeg giver en periode hvor vi kigger hinanden an, og selvfølgelig ikke betaler, så stopper man når der skal betales.
Jeg synes det er fair at man betaler for det man bruger dvs hjælp til sko samt ridehuskort osv.
Der er fra min side heller ingen hemmelighed i hvad pengene går til. Da jeg personligt ikke regner med at kunne låne en bil fast uden at betale benzin eks.
Jeg prøver absolut ikke at tjene på det, men har dog ej heller lyst til at binde en pose penge bagi en fremmed person.
Vil jo også gerne hjælpe, men dog inden for rimelighed.
Nogle vil gerne ride distance !!!
Men hvem er det så egentlig der har den store træning ??? når parten rider et par gange om ugen !!!
Eller nogle forventer en smidig hest, dvs jeg skal ride dressur på mine dage ???
Der sætter jeg grænser.
Min hest JEG bestemmer HVAD og HVORNÅR jeg rider.
Jeg kan også godt se at ejerne forlanger meget af parterne, men det gør jeg personligt ikke som sagt kun at man er god ved hesten Men det er det der for mig egentlig virker sværest at finde.
En hyggerytter der er til lidt af hvert
Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| partrytter |
pjemm |
06-06-2006 09:47 |
|
Jeg forventer som partrytter bestemt ikke at ejeren står på pinde for mig. Den ideelle situation er en hvor man er rimelig enige om, hvordan man håndterer og passer en hest, at jeg må bruge hesten som jeg har lyst, efter aftale med ejeren, og hun bruger sine dage som hun har lyst, det skal parten under ingen omstændigheder blande sig i. Hvis man som part ikke er tilfreds med hestens "tilstand" efter ejerens ridning eller mangel på samme, så må man finde en anden hest. Omvendt ville jeg heller ikke have part på en hest hvor ejeren konstant gav ordrer om hvad jeg skulle ride i dag så det passede med hendes ridning, men havde hesten været til stævne og det tilfældigvis var min dag bagefter, ja så fik hesten da sin skridttur for at løsne op og ikke noget andet som jeg hellere ville. Det er først og fremmest den som ejer som bestemmer vil jeg mene. Jeg har ofte oplevet at parter kunne tage hesten med til stævne, men de betalte sørme selv! :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm min part... |
|
|
Den part jeg har nu - rider gratis for mig . Hun betaler altså intet for det i kroner og øre - hun er studerende og har udgifter nok - tilgengæld så passer hun vores stald og vores hund et par uger om året, når vi rejser - derudover passer hun vel ca. 5-10 weekender om året, hvis vi er væk på weekendtur, og det kan passes ind med at hun selvfølgelig kan. PÅ den måde, så får både jeg, hun og ikke mindst hesten noget ud af det. At vi så går så meget i spænd, at vi køre hesten for hinanden og hjælper på den måde er jo fint, men hvis hun havde stillet det som krav, da jeg ikke kendte hende, var jeg gået helt i baglås - jeg synes, at mange partryttere forventer alt for meget; de der typiske annoncer, hvor: "hest søges som var det min egen, jeg vil gerne modtage undervisning, jeg vil starte stævner - jeg har ingen bil , så hesten skal helst stå i centrum og derudover har jeg heller ingen penge" - sådanne annoncer er alt for meget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Jeg kan da godt forstå at der er så mange problemer med at finde og få part. Det virker unægteligt som om at begge parter er rimelig forudindtaget, ejer og part er åbentbart begge nogle grådige "sataner" der kæmper for at få mest muligt ud af hesten, på bekostning af god opførsel... Eller noget i den stil. Jeg har været partrytter i mange år og kan overhovedet ikke genkende det der bliver skrevet. Ejeren til den hest jeg rider på, er fornuftig, sød, behagelig, konsekvent, flexibel og retfærdig. Jeg er ansvarsfuld, kender min plads og kunne aldrig finde på at gøre hesten noget ondt eller skadeligt. Er der noget jeg er i tvivl om, spørger jeg ejeren, som ikke har noget problem med at sige fra eller til. Vi har begge en sund indstilling til tingene og svinger godt sammen. Der skal selvfølgelig gives og tages fra begge sider, men kernen må være, at man taler om tingene og er flexibel. At hun gerne vil ride sin hest på sine fridage er da fuldt ud forståeligt, falder det på en af mine dage, ringer hun og spørger om vi kan bytte dag, hvilket vi selvfølgelig kan, det er hendes hest og det skal hun have lov til at nyde på sine fridage. Drømmen om egen hest i københavnsområdet er fuldstændig ikke eksisterende for mit vedkommende, jeg har det simpelthen for godt som partrytter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen penge |
Bluckie |
06-06-2006 10:05 |
|
Idte jeg ingen penge har har jeg netop opgivet at finde part - for vil man ride hesten må man da også betale foder, sko, udstyr eller lignende... En ting er hvis man er PASSER på hesten og så må skridte lidt på den indimellem... Men part så rider man hesten mod penge, men det giver ikke en ret til at få ejerfornemmelser for hesten! Jeg ejer heller ikke bussen selvom jeg har købt en billet vel?  Parten må gøre de ting EJER har sagt god for. Vil ejer ikke selv starte stævner er det vel ok at parten gør det, men de kan da ikke regne med at ejeren kører dem rundt evig og altid, fletter for dem, vasker hesten mm. Vil ejeren at man er DRESSUR part - så skal man da ikke ligge og springe! Ejer sætter betingelserne - og kan part og ejer ikke matche deres krav er detnok ikke den rette match!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi er jo rimelig enige |
majas |
06-06-2006 10:29 |
|
alle sammen...
Og jeg synes da og har hørt fra tidligere parten at jeg da heller ikke er slem...
Jeg rider selv undervisning 2 dage og de dage SKAL jeg jo så have hende ellers er jeg ligeglad dvs man kan have alle de weekenddage man vil.
jeg plejer også at tage de penge for det som parten har råd til
og har fuld forståelse for at der kan komme noget uventet i ens økonomi og ville så bare undvære de penge den måned.
MEEN derfor har jeg jo stadig ingen part.
Selvom jeg ikke har de store krav !!!
Netop fordi JEG gerne vil bestemme over MIN EGEN ridning.
Og fordi jeg går i baglås over at skulle kæmpe mig igennem alle de krav inden jeg når ned til et tlf nummer på en sikkert sød ansvarsfuld pige
Der også kan gå på kompromi...
Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At have part |
HelleSophie |
06-06-2006 11:09 |
|
Jeg mener helt sikkert, at hvis man ikke (som jeg selv) betaler for at have part på hesten, skal hovedparten falde ud til ejerens fordel. Jeg er super glad for min part, og jeg tilpasser mig ejerens og hestens behov. Jeg rider som vi har aftalt på "mine" dage, og jeg blander mig ikke i hvordan hun rider den når hun har den. Hun er springrytter og jeg er dressur rytter, og jeg må jo arbejde med hesten ud fra de forudsætninger. Det har jeg til gengæld heller ikke noget imod. Jeg betaler intet, udover hvis jeg ønsker undervisning eller stævner. Det finder jeg ganske retfærdigt, og jeg ved at hun gerne vil hjælpe til hvis jeg skal starte stævner. Hun er meget flexibel, og det forsøger jeg selvfølgelig også at være. Jeg rider efter hestens og hendes behov, og skal den skridtes i 1 1/2 time om dagen i 14 dage, så gør jeg gerne det, og så på de dage der ikke er "mine". Hestens behov kommer i første række. Jeg bekymrer mig for den som var det min egen, og ejeren får altid besked hvis der er det mindste. Jeg forventer intet fra ejerens side, jeg er bare taknemmelig for at få lov at tage hesten når hun ikke selv kan. Jeg passer og rider hesten på hendes præmisser. Og så er jeg altid parat til at tage over hvis hun ikke selv kan nå at tage ham, hvis jeg ikke har andre planer. Jeg hjælper også gerne hende til stævner mv. - ganske gratis, så jeg synes vi udnytter hinanden meget godt. Jeg er meget tilfreds med min part!
Med venlig hilsen Helle Sophie Christensen
Er du vild med motorsport? Besøg www.tnp-racing.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Jeg synes det går begge veje, nogle hesteejere forventer så meget af en kommende part at man faktisk ikke engang tør skrive til dem. Mange vil gerne have at man uddanner videre med deres heste og så skal de selv starte stævner på hesten? Jeg er slet ikke istand til at uddanne en hest, men har som "krav" at der skal være mulighed for dressurundervisning en gang ugen(som jeg selvfølgelig selv betaler). Da jeg selv havde pony var jeg meget tilfreds med de parter jeg havde og de fik derfor også rimelig frie tøjler, jeg var bare glad for at de var glade for min pony og behandlede ham godt:-) Jeg har i de sidste tre år selv haft part på andres heste og har også haft rimelig frie tøjler, men synes alligevel tit at jeg er blevet "udnyttet" og det har absolut været en blandet fornøjelse. Jeg søger bla. allerede part igen da den hest jeg kun har haft part på i en måned skal sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tvivler ikke |
majas |
06-06-2006 12:25 |
|
på at der findes de samme ejere som parter... dårlige på hver side !!! men egentlig er det jo kommunikation der er så super vigtig. når jeg snakker med en mulig part er jeg altid ærlig og beder faktisk den anden være det samme. Jeg vil gerne have en der kan se lidt fremtid !!! ikke at jeg skal have lovet de er her om flere år, men jeg syntes ikke det er det værd for hesten at de kun holder et par måneder eller uger !!! Selvfølgelig skal man prøve hende mere end en gang men melder man ud at man gerne vil hende så regner jeg med det... men jeg håber jo at det er mig der bare har været uheldig... Men jeg har efterhånden lidt svært ved at tro på følk der ringer !!! det har jeg det ikke godt med at det indirekte går ud over den næste at de første har været nogle tumper !!! Nogle af dem. Har også haft nogele ude hvor det bare ikke fungerede. hvor har i andre fundet jeres drømmepart henne ??? Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| parten er lejer |
|
|
Parten lejer hesten, ejeren ejer hesten. Hvis jeg skulle have part på en af mine heste, ville jeg forlange at vedkommende behandlede hesten udfra mine principper, altså ride og omgangsmæssigt. Men derudover ville jeg ikke blande mig ret meget, og jeg ville bestemt heller ikke have partens indblanden i hvad jeg selv lavede med hesten på "mine" dage! Kørsel til og fra stævner må være stævnedeltagerens opgave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor i landet... |
Lone M J |
06-06-2006 13:46 |
|
man bor betyder meget når man taler part. I ringsted kan folk NÆSTEN holde en hest for 700 kr. Man kan ihvertfald få en staldleje for 800 inkl. foder, hvis ikke man er kræsen og hvis man vil tage til takke med et privat sted uden ridehus, så her er der ingen der gider betale det for en part. Det er svært at finde gode og stabile parter, hvis ikke det hele er galop og spring og især hvis de skal arbejde en smule (dvs. muge en boks) eller betale noget for det. Har gennem årene forsøgt et par gange og oplevet følgende: - en part svigter fordi min hest ikke gik så godt. Hun red den to gange. Oven i det hele gad hun ikke komme og passe den mens jeg var på ferie -som hun ellers havde lovet -for det gik jo ikke godt under ridningen... - to andre red vel hesten 4-6 gange hver og gav så op, fordi det ikke fungerede mellem dem (så vanskelig er hun altså heller ikke) - en tredie holdt et par måneder, svigtede så, fordi der var for meget staldarbejde (hun skulle muge 1 boks 1 gang om ugen) - en fjerde dukkede aldrig op. - en tog hesten på vejen uden at have fået lov og var dermed ved at blive kørt over (Euzebia er absolut ikke trafiksikker, og ihvertfald ikke når fremmede er på ryggen af hende og hun går alene) - og sidste forsøg: en tretten-årig pige skulle genoptræne Euzebia efter at hun har stået et halvt år i boksro, da jeg selv venter på en skulder-operation og kun kan ride meget, meget lidt. Hun har forsøgt før, hvor hun svigtede gentagne gange inden hun sagde op. Men hun var mit bedste bud. Hun fik en plan og den mener jeg hun burde kunne have fundet ud af at følge og for at holde på hende, fik hun 25 kr. pr. gang. Men hun svigtede, kom forkerte dage, brokkede sig over, at hun kun måtte skridte og trave en ganske lille smule, sjuskede med dækkenet (eller glemte det på en kold vinterdag!!!) og slutteligt tilføjede hun Euzebia en overanstrengelse eller let seneskade i et andet ben, end det der tidligere var problemet. Hun slap hende simpelt hen løs på toppen af bakken i vores fold. Og da hun (fordi de andre heste var inde) galoperede for fuld hammer ned af bakken og igennem vores å, var det så sjovt at se på, at hun trak hende tilbage og gjorde det 5-6 gange. Og så var det nok. Moderen mente at ansvaret havde været for stort. HUn var jo kun 13...Jeg tog større ansvar da jeg var tretten... Så gode parter hænger absolut ikke på træerne her på midtsjælland. Før jeg fik egen hest red jeg flere steder GRATIS og uden staldarbejde overhovedet. Og kunne starte alle de stævner jeg ville. Og da Euzebia blev halt gik der ikke to dage, så stod jeg med to låne-heste fra samme opstaldningssted, som jeg kunne ride mens hun var halt (det blev aldrig til så meget, da jeg selv blev skadet) og de to gange hun har været til bedækning har jeg tjent penge på at være første mand på ryggen af et par ungheste og lære dem at starte, standse og dreje. Til sammenligning for 12-15 år siden betalte jeg smed + 300 kr. + ødelagt udstyr for at ride en hest som var dårligt tilredet, uopdragen og absolut ikke trafiksikker. Ridebanen var en mudret fold og vejen og det nærmeste ridecenter 6 km. væk. Hvortil jeg selvfølgelig skulle ride. Og jeg skulle muge ud, ordne sadeltøj og komme min. 4 gange om ugen. Og det var helt normale vilkår dengang. Så jeg tror simpelt hen det er blevet så billigt at folk meget hurtigt køber deres egen hest. Til gengæld kom der forleden en ind i stalden og spurgte efter en part. Hun kom fra nordsjælland og sagde, at hun helst ikke ville give over 800. Hun var ved at gå bagover, da jeg fortalte at normalt var der rift om de ryttere, som ville påtage sig ansvaret for andres heste, især hvis de var stabile og opførte sig ordentligt. Så jeg tror det er et spørgsmål om hvor i landet, man befinder sig. mange hilsner Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er selv partrytter |
zapsen |
06-06-2006 14:07 |
|
jeg er selv partrytter. havde haft forskellige "parter" hvor jeg bor, skulle ikke betale, men tilgengæld ride så meget som muligt, det var super dejligt. blev dog sagt op fra den ene dag til den ande, så absolut ikke gode ejere! den nye parthest jeg rider, er en af mine gamle veninders. havde oprettet en annonce her på HN som hun så reagerede på. jeg betaler 300kr om måneden, hesten står laaangt væk, omkring 20km, men vi har så en aftale om at jeg kører med hende de flsete dage, og så tager vi i ridehus eller på tur, jeg rider ham jeg har part på, og hun rider hendes anden hest. på den måde har hun styr på hvordan hendes hest bliver redet! det lyder måske som om jeg er virkelig forkælet af hende. men hun havde før har upåligelige parter, og har så valgt en pålidelig part mod at køre. har ikke bil selv, og der kører ingen busser hvor han står så... jeg betragter mig selv som meget heldig. jeg har fundet en super hest, til billege penge (er studerende så har ikke så mange penge ), men vi finder ud af det på endre måder. vi tager til stævner sammen, og det er bare lækkert! så det er muligt at finde en partrytter der er pålidelig. jeg forventede intet fra starten, men ejeren har selv tilbudt alle de goder hun tilbyder... //Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. parter |
|
|
Jamen jeg har halvpart 2 dage om ugen og jeg betaler 650,- lige pt. Jeg søger ny part eftersom min gamle skal sælges. Har også et oplæg herinde under Rytter søger hest postnr 2600  Men.. Jeg synes det FAIR at det koster penge selvfølgelig, men hvis man også selv skal muge ud og fodre osv - så sætter jeg grænsen. Jeg vil ikke betale fx 800 kr for at ride og passe hesten 2 gange ugel. for også at muge ud og fodre på egne dage. Jeg betaler sku ikke for at muge ud bl.a - så kræver jeg penge tak  Men pt. ser jeg tit inde på markenddspladsen part søges at nogen vil have fx. 600 kr for at man skal passe og ride personen unghest men man skal lærer den noget. Dét synes jeg da ikke om. Så ville eg da have penge for dét - at skulle lære hesten op ja..  Pt. har jeg lært min part rigtig meget men det har været fornøjelse og det var jeg allerede indstillet på i starten. Der skal jeg så heller ikke muge ud osv. Kun sætte ham på folden en gang imellem og hente ham op - hvilkent selvfølgelig er total fair 
I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It. I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It. I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It. I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| parter... |
gamleged |
06-06-2006 14:47 |
|
Jeg har en pige til at ride den tykke, og det betaler hun halv smed for, og når hun ellers mangler noget udstyr osv, så er det noget vi deles om hvis det er større ting. DVS hun har en -omend ældre hest- at ride på ALT det hun vil. Den er veluddannet, har mange års stævneerfaringer og er i det hele taget en god lære hest. Jeg er studerende (lidt endnu ihvertfald), så jeg kunne da godt bruge et fast beløb ind på kontoen hver måned, men det er simpelthen vigtigere at jeg har fundet en som jeg kan regne ed kommer når hun har lovet det og som føler sig forpligtiget af det ansvar det er at jeg låner hende min hest! Og hesten koster mig jo det samme uanset om hun rider den eller ej. Men jeg forventer også at hun stiller op når den er syg og vasker sår, blander foder, muger ud, skifter dækken og alt det andet trælse. Jeg ved at hun passer godt på ham, og derfor kan hun i store træk gøre som det passer hende, så længe de ikke kommer galt afsted, så synes jeg bare det er skønt at vide at der er en som passer lige så godt på ham som mig... VH gamleged
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er en af dem, som ikke vil betale hvis jeg fik en part. Men jeg er så mere end villig til at ordne stald og hygge, ikke kun ride. Jeg gider ikke kun at ride dressur eller spring, jeg er hygge og skovturs rytter.Kan dressur. Jeg kan ikke finde sådan et ste. Jeg forventer ikke ridehus, springbane og alt det. Er faktisk ligeglad, er der kun en fold, jamen så er der kun en fold. Jeg syntes det er hyggeligt, bare at nusse rundt og hygge med hestene, da jeg mener de også har brug for at slappe af med rytter. Jeg har ikke fundet eller set nogle steder hvor de mangler en som mig. Desværre. Hilsen Wicki
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part hest... |
Sejling |
06-06-2006 17:36 |
|
Hejsa.. ja jeg er så en af dem der gerne betaler for at have en part hest. Jeg har ikke selv råd til at have hest opstaldet, men vil gerne ride, og det skal ikke bare være en time om ugen i en ridehal sammen med 5 mere på et hold.. Nej jeg vil kunne ride når jeg har lyst. Jeg gir 400,- kr om måneden også har jeg ham 3-4 gange om ugen.. Jeg rider både i skoven og dressur på bane. Jeg skal også muge ud men det hører jo også til hvis man har egen hest... Skal jeg bruge ridehallen så koster det 700,- om året. Jeg skal ikek tænke på smed, dyrlæge eller udstyr selvom jeg dog har købt mit eget... Dette syntes jeg er billig... www.pintohorse.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle glade |
Heuschkel |
06-06-2006 17:47 |
|
Jeg tror, at det er meget vigtigt at gøre sig klart både som ejer og som parthaver hvad det egentlig er man vil have. Jeg har selv tidligere haft en skør araber, hvor jeg prøvede et par piger af som part, og det var ingen success. Han var ikke trafiksikker og havde meget temperament, og pigerne ville ride ture sammen med veninderne på deres meget mere rolige islændere. Nej, det gik ikke godt.
I dag har jeg selv ikke råd (suk, vi førtidspensionister har det hårdt) til at holde hest men har været så heldig at finde en rytter, der gerne vil have en hjælpende hånd med at klø hesten i panden og gå tur med ham. Lidt ridning bliver der nok også til hen ad vejen (han er i forberedelse til stævne lige nu så..). Jeg er fint tilfreds - jeg vil bare have lov og gå og rode med hestene og slappe af i sommersolen sammen med dem. Det gjorde jeg helt klart fra starten, og så er alle glade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
loujoh |
06-06-2006 18:29 |
|
Jeg har noget der minder om en part, ejeren ringer til mig de dage hun ikke kan og så kommer jeg og rider for 50 kr. pr gang. Desuden skal jeg heller ikke muge ud eller fodre eller noget. Bare hygge og ride. Jeg nyder bare det med at strigle og skridte rundt, behøver ikke (altid) at være det vilde Jeg kan ikke springe eller ride dressur, så det bliver kun ved hyggen og et par skovture. Jeg kigger ofte på hest søger rytter, og jeg synes tit at det er nogen helt vilde priser der er.. Gør parten ikke ejeren en tjeneste? Ejeren får en fridag og parten får en ridetur, det er da en win-win situation. Dog synes jeg at et lille beløb (som det jeg giver) er helt iorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gode punkter |
|
|
du hiver frem, du har nemlig ret. Jeg har selv haft mange dårlige passere, og satte selv for nylig en annonce i, at jeg søger en "ekstra" hest at ride, fordi min (desværre ) er en hest, som har brug for mange fridage. Så'n er det bare. Men jeg har jo tjekket markedet. Heste, der ikke er egnet til dressur, men 15 år og potentiale til mere. Koster 700 kr. Skovtursheste. Hvor man knap må røre hesten, uden ejeren flipper. I kender nok typen. Og så er der dem, hvor ejeren ikke har tid. Men - det koster alligevel 800, selvom DU som passer skal tage hele slæbet. Ja, hvad er egentlig fair, og fra hvilket synspunkt? Hvis du spørger mig, er dette fair: Rider du hesten for at gøre jer dygtigere, bør det ikke koste penge. Her er der jo måske tale om træning. Men jeg har faktisk også opgivet. Har faktisk været tæt på at købe en hest mere, men jeg må vente lidt endnu. Lone
Viden er magt. Det er de videndes pligt altid at huske ydmygheden, da de har ansvaret for de mindre vidende. Da viden giver indsigt, burde de vidende vide, at de ved meget mindre, end den uvidende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åbenbart |
majas |
07-06-2006 07:42 |
|
Er der jo rigtig mange søde parter at finde !!!
Hvor finder man der så henne ???
Jeg syntes ikke jeg er stødt på nogle hyggeryttere nogle steder bla.
Og jeg er ved at være træt af folk der ikke ringer tilbage osv.
Men måske man bare skal opgive, jeg vil nemlig ikke love en part at du ender med at gøre dit og dat på hesten.
Ikke at jeg er imod at de lærer noget men hun kan være lidt svær at ride, så reelt kan jeg jo ikke love noget. Samt at jeg ikke spilder tiden med at ringe til dem der kræver "alt" for meget, da jeg blir skræmt bare ved at læse annoncerne.
Penge eller ej min part skal nyde hesten.
skal dog lige siges jeg har haft en super god part, og det vilde jeg til enhver tid vælge frem for penge.
Men rart at høre begge sider, og jeg tager de gode råd fra parterne med mig, da det jo også skal være en stor fornøjelse for parten.
Flere gode råd modtages.
Og måske man kan henstille til alle at man husker at være realistisk og kunne gå på kompromi !
Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er jeg |
|
|
primært part pt og jeg er da ked af at jeg skal stemples som en der vil have fuld ret over hesten, ikke vil betale, eller glemmer at komme. Jeg har den sidste tid været besværlig, da jeg har haft en del sygedage pga en sygdom som først blev opdaget, da jeg blev indlagt akut. Jeg har betalt aalt fra 0 til 1200 for 3 dage om ugen. Sjovt nok har de fleste af de dyre parter været nogle af de mest provokerende. -Hvor ejer først giver udtryk for, at man må det hele, men at hun træner de og de dage, også viser det sig at man intet må udover at gå til undervisning en gang om ugen, og resten af tiden bliver kræet dårligt rørt. Jeg har oplevet parter, hvor jeg har sat alt til side, for at træne hesten op, for at ejeren enten har smidt mig af (da berideren en dag havde kommet til at nævne at jeg havde gjort hesten til en rigtig dressurhest ), eller ejeren har "glemt" at gøre mig opmærksom på at hun ikke selv kommer til hesten eller... jeg har en del eksempler, både fra min egen verden og hvad jeg ellers har oplevet. Man skal som ejer finde ud af hvad man vil kræve af en part, og hvad ens egen indsats er. -For det er mega provokerende som part at bruge knap 1000 om måneden på undervisning, når hesten står 4 ud af 7 dage på en uge. Så er det ligesom man ikke rigtig kommer nogen steder. Fejlen er, at mange, og det gælder både parter og ejere, ikke overvejer hvad det er de har brug for, og hvad deres forventninger er. Jeg kan tilpasse mig det meste, men jeg vil bare kende til forholdne fra starten af, og jeg tror de fleste har det sådan. At der så findes brådne kar alle steder er en anden historie. Der vil altid være både parter og ejere der ikke ringer tilbage. Det har også en del at sige hvor man i landet bor. Her i kbh området er der så mange ryttere, at man langt nemmere kan finde en part end på fx sydsjælland, hvor folk ikke bor så tæt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Part... |
|
|
Jeg tror nu nok du skal finde en part hvis du leder lidt endnu Måske du skulle lede efter en voksen/ældre part som har redet det personen vil eller er kommet sent i gang og er fint tilfreds med bare at hyggeride. Det synes jeg tit jeg har set rundt omkring og de plejer da at være ansvarsbevidste og stabile... Tror også det er vigtigt at man som part får en god start, ellers mister jeg i hvertfald selv hurtig lysten: Sæt parten grundigt ind i tingene og div. regler der er på stedet, der er ikke noget værre end at blive overladt helt til sig selv et helt nyt sted hvor man slet ikke kender nogen. Hvis parten har lyst så tag evt. med de første par gange indtil alt er på plads, heste har det også med at opføre sig anderledes med en ny rytter, hvilket sjovt nok kommer bag på nogen hesteejere? Eller få evt en anden person på ridestedet til lige at hjælpe lidt. Interesser dig for hvordan det er gået på partens dage det første stykke tid og hvis der opstår problemer så vær villig til at tage ud og hjælpe lidt, man kan godt være en okay rytter osv og alligevel få problemer. Hvis man søger skovtursrytter så arranger en tur med en anden hest i stedet for bare at lade parten selv finde en at ride med(på det helt nye sted hvor man absolut ingen kender ) Det lyder måske ret "hjælpeløst", men det er bare noget jeg selv ville sætte pris på.
Part søges i Farum eller omeng på stor pony/lille hest - kig på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part... |
|
|
Jeg er selv en af dem der har søgt en part til den ene af mine heste,det var ikke nemt.. Nu har jeg heldigvis fundet en,og det ser ud til at gå godt. Hun betaler 200 kr om mdr og kan så have hesten som sin egen,dog forbeholder jeg mig ret til (som ejer) at tage en tur en gang imellem.. Selvfølgelig er det en hjælp for mig at der kommer en og tager sig lidt ekstra af hesten,men det er vel også i partens interesse...de fleste har vel part fordi de ikke har råd til at købe en hest eller have alle udgifterne med den eller den fornødne tid.. Jeg mener at har man part så må man give lidt til udgifterne og også yde lidt staldarbejde,deri ihvertfald holde hestens boks ren.Hvis man har sin egen hest skal man jo også lave staldarbejde,lukke på fold,fodre og alt det andet,jeg kan ikke se hvorfor en part ikke skal deltage i de ting??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky02 |
|
|
Du nævner lige det jeg ikke kunne komme på; Nemlig når man ikke er blevet informeret om at man faktisk er den eneste der rør hesten - det kan være enormt frustrerende at komme ud til en stiv eller kåd hest og bruge undervisningspenge på at få løst det hver gang i stedet for at få noget mere ud af undervisningen.
Part søges i Farum eller omeng på stor pony/lille hest - kig på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg havde |
Navaro |
07-06-2006 08:41 |
|
part var det en ung pige på 13 år. Nu er min hest ikke den nemmeste i verden, så jeg havde kun 1 reelt krav: Ville hun i skoven, så skulle hun ride med en voksen. Denne regel havde jeg lavet, da jeg tænker på hendes sikkerhed. Min hest er nemlig væddeløbshest og kan være svær at kontrollere - selv for mig, som har redet ham i de sidste 10 år. På banen må hun lave hvad hun vil - springe, dressur...mv. Hun må ride til stranden og i nærområdet alene eller med andre - det kunne hun selv bestemme. Jeg viste hende nærområdet og fortalte hvor der var godt at ride. - At hun så ikke brugte det, men holdt sig til gården, det var hendes eget valg. Hun betalte 400kr for 3 dage om ugen og de penge gik til hø til hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har part |
sillepige |
07-06-2006 08:55 |
|
Jeg må altså være heldig. Jeg har haft 3 parter på min hest i de 5 år jeg har haft hende og jeg har aldrig været utilfreds med dem. Den part som jeg har nu, betaler 800kr om måneden og for det, rider hun 3 ganger ugentligt( må gerne ride hver dag) og hun får undervisning een gang om ugen af mig, hvor jeg henter og bringer hende. Hun må ride ture, springe og tage til stævner og jer er gerne med hende, for jeg elsker at komme til stævner, hvadenten jeg selv rider, eller det er min part. Jeg har overhovedet ikke problemer med at kommunikere med min part og hun kommer når hun skal og tager sig af min hest, på den måde som jeg vil ha det og er der noget hun ikke lige kan klare, eller ved, så ringer hun til mig og spørger. Hun har flere gange sagt at min hest er det ideelle til hende og at hun lærer meget af at ride på den. Hun har ikke tid til at ride mere end 3 gange ugentligt og derfor er det perfekt med for hende at have part. Det er utroligt vigtigt for mig at min part og hest svinger godt samme og at de kan enes og samarbejde og at jeg trygt kan lade min part ride i de dage hun har min hest. Jeg er ligeglad med hor meget en ny part kan, bare hun kan ense med min hest og kan styre den rundt i manegen, alt det andet med at ride hesten korrekt, kan jeg selv lære dem og dette er min 3 part som jeg har lært op. Det er vigtigt at der er en gensidig interesse fra ejer og part og at man begge vil hesten det bedste og det er også vigtigt at parten respekterer at det er ejeren der har det store ord omkring hestens ve og vel. Og de uenigheder der kommer hen ad vejre, skal man kunne tale åbent om og have respekt for hindandens mening. På den måde får man det bedste samarbejde, da part, hest og ejer jo fungerer som et team. Hilsen en glad hesteejer med part.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| part... |
|
|
Vicky02 Du skrev det meste af det jeg selv ville have skrevet (og sikkert noget bedre end jeg kunne gøre). Jeg bliver også lidt ked af det hver gang jeg læser noget om parter herinde... Hvorfor er det lige at bare fordi man ikke har tid/råd/lyst til at have sin egen hest, så er man bare ikke egnet til at være i nærheden af heste, vil overtage det hele fra ejeren, ikke til at stole på, vil ikke betale eller hjælpe til og sikkert også ond ved dyret (ja ja overdrivelse fremmer forståelsen) ??? Jeg har altid været part/passer og været meget glad for det! Langt de fleste gange er det gået godt og både mig, hestens ejer og hesten har virket godt tilfredse. Ofte er jeg blevet bedt om at flytte med hvis hesten er blevet flyttet, flytte til ny hest hvis ejeren har fået ny osv. Jeg synes ikke jeg prøver på at "overtage" hesten, men det er da klart at når man bliver glad for den så får man måske lidt mere "ejerfornemmelser" (i mangel på bedre ord!!!). Forstået på den måde, at jeg som part måske vil blive mig lidt ked af det, hvis ejeren skal på ferie/weekend/osv og jeg ikke bliver spurgt om jeg vil passe hesten, men ejeren bare får en "fremmed" til at gøre det. Jeg mener at parter må have "retten" til hesten næst efter ejeren. Hvis hestens ejer ikke stoler nok på parten til at overlade hesten til denne, så er det ikke den part hesten skal have!! Mht. betaling, så synes jeg det er ok at tage et mindre beløb (jeg giver 600 kr/med for 2 gange om ugen + det løse) men jeg vil ikke betale halvdelen af alle udgifter eller 1200-1500 kr for 2-3 dage som er det normale i kbh.-området for jeg bestemmer heller ikke halvt over hesten! Den dag ejerne vil sælge har jeg ikke noget at skulle sige, ved sygdom kan jeg ikke bestemme om "det er nok" osv. Jeg har ikke noget imod at hjælpe i stalden med at fodre, lukke ud, muge (i begrænset omfang pga. dårlig ryg), græsse hesten ind og alt det andet der er en del af det at have/passe hest. Jeg passer selvfølgelig også gerne hesten hvis den er syg. Det hører jo også med. Det hele handler vel bare om at finde en man fungere sammen med -både hest, ejer og part. Ganske simpelt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| se det |
majas |
07-06-2006 10:12 |
|
Får mig egentlig til at have det godt !!!
Jeg er nemlig ude ved hesten med parten indtil hun syntes hun er klar !!!
Det er en privat stald med kun vores heste, så det er for mig vigtigt at hun er tryg, da hun ikke bare kan vende sig om til anden side.
Jeg sætter sikkerhed højt, gør klart fra starten at hun helst skal være 18 og at hun ALTID har ridehjelm på når hun rider. Hvilket selvfølgelig er noget JEG SELV kan leve op til.
Har hun ikke bil har jeg fuld forståelse for at hvis man får undervisning om aftenen så vil jeg gerne køre. Jeg syntes iøvrigt det er spændene samt lærerigt at kigge på.
Jeg gider ikke selv ride 7 dage om ugen og der er iøvrigt 2 så derfor søger jeg part hvilket absolut ikke er en hemlighed for min nye part.
Jeg søger egentlig part for hestenes skyld da de jo i bund og grund gerne vil lave lidt mere, dog er der ingen af dem der bliver slemme af at stå.
Så jeg må jo væbne mig med tålmodighed...
Of det er i kbh området de står 200 m til skov og 100 m til ridehus.
Det eneste "minus" er at man er alene som regel i stalden.
Men tak for at i holder modet oppe hos mig
Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aftaler og klarhed |
Heuschkel |
07-06-2006 12:36 |
|
Maja: Jeg fandt min 'chance' med en annonce her på HN. Måske har jeg bare været helt vanvittig heldig - men jeg fik da to svar fra folk, som havde heste, de gerne ville have gået tur med og kløet i panden og ellers ikke det helt store. Jeg tror stadigvæk, at det er ekstremt vigtigt at gøre opmærksom på hvad man helt præcis søger, både som part og som hesteejer og som (i mit tilfælde) hyggelig bedstemor-passer.
Det er lidt provokerende at formulere det sådan her, måske, men... Som part, passer, eller hvad man nu er, om man betaler eller ej, synes jeg at det er vigtigt at man tager et medansvar for hesten og dens udvikling. Det er vigtigt at man ved hvad ejeren vil med hesten, og at man både undgår at gå i vejen, og selv får noget ud af aftalen. Den hest, som jeg går og hygger om, kan mere dressur end jeg kan, og ejeren skal da også starte stævner hist og pist. Fint med mig - jeg skal nok lade være med at blande mig i hans træning! Det -jeg- vil, er nemlig hygge og skovtur. Så er alle tilfredse. Men, igen - det er pokkers vigtigt at tage medansvar samt at være gensidigt klar over hvad det er man vil med aftalen og hesten fra begge sider.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birgitte |
majas |
07-06-2006 13:53 |
|
At det kan virke lidt provokerende...
Jeg tvilver ikke på at der findes søde menesker.
Meen jeg bliver lidt fortvilvler når jeg sidder og læser rytter søger hest, da jeg jo nemlig ikke har noget imod at parten tager ansvar og "forelsker" sig i hesten, at man er sammen om det., jeg kan da også komme i tvivl meeen som jeg også startede ud med så blir jeg lidt hmmm over at læse mange der mere eller mindre kun vil have !
en vil ride distance det er fint for mig, men har man kun 2 dage vil jeg jo hænge på træningen ??? sådan forstår jeg det.
En vil ride dressur men ikke på en der altid er stiv, så skal jeg altså også ride dressur. ??? Jeg er ikke god til det og har ikke lysten...
En vil ride stævner og så er det en fordel at ejer evt kan køre ???
Der skal idag også gå bus lige til døren osv.
Jeg har nu kigget derinde rigtig længe, og det er et fåtal som jeg har lyst til at ringe på da mange har så store krav, at de ikke er til at rykke med.
Skal kunne det ene og det andet...
Jeg tager gladeligt ansvaret både med velfærd og økonomisk men så vil jeg heller ikke presses af at jeg skal noget specielt.
Jeg skrev herinde for at høre om det er mig der var negativ og hvordan jeg kunne læse dem anderledes.
Da jeg gerne vil have en til at hjælpe med hestene og går det godt osv. er der da måske mulighed for stævne osv.
Men det skal da være på alles mest hestens præmisser
Og ja jeg går i baglås når "folk kræver" en hel masse mange uden at kunne betale !!!
Maja
Og jeg er sikkert ikke fejlfri har sikkert mine fordomme. men min hest skal have det godt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| majas... |
|
|
Jeg synes ikke det lyder som om du har helt vilde krav til en part, men jeg tror også det måske kunne være smart at du prøvede at snakke med nogle af dem der søger i dit område (nu kan jeg ikke se hvor du bor) det er jo ikke sikkert at kravene er helt så strenge som du læser dem. Jeg kunne f.eks. godt finde på at skrive at jeg gerne ville have en hest der gik LA5 dressur, men jeg kunne lige så godt ende op en der nærmest ikke kunne komme gennem en LC1... Nogle gange er det bare lige hestEN! Nu lyder det lidt til at du gerne vil have at en kommende part måske vil starte stævner (ret mig hvis det ikke er sådan det skal forståes!!) og så ville jeg som part også forvente at hesten ikke var møg stiv hver gang jeg kom -altså at du gjorde et minimum for at holde det ved lige som parten arbejder med... Den med bus lige til døren kan jeg nu godt forstå. Der er ikke noget så surt som at skulle skifte til 3 forskellige busser, vente lang tid på de forskellige for derefter at gå 5 km (gerne i regn eller snestorm! ). Der skulle jo også gerne være kræfter til at nusse lidt om din dejlige hest, ik? Og desværre er vi bare nogen der ikke har en bil og derfor ikke selv kan komme afsted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, det er ikke urimeligt |
Heuschkel |
07-06-2006 15:39 |
|
Det er ikke urimeligt, Maja, når du føler at nogle mennesker kræver og kræver og egentlig burde have deres egen hest istedet for at gøre dig til serviceperson for dem på din. Det er jo netop det, det hele handler om. Hvis man er seriøs med konkurrenceridning osv skal man gøre sig klart som part om det nu også er den rigtige hest, står den det rigtige sted, osv, så man ikke bare belaster ejeren. Lige som en ejer bør gøre sig klart om hun vil have teenagere til at rende i stalden, hvad parten må og ikke må, hvad der betales for overfor hvad der ydes, osv.
Hvis jeg var hardcore konkurrencerytter ville jeg ikke søge part uden at have adgang til indendørs ridebane, springbane, og hvad ved jeg, helst på et større ridecenter hvor der var andre jeg kunne træne sammen med. Nu er jeg mere af skovtursmodellen, så selv om jeg da ikke er ked af at 'min' lånehest står på et ridecenter, så er det vigtigere at der er en skov lige rundt om hjørnet og gode foldarealer.
Jeg synes at det er yderst rimeligt at man som part og ejer begge gør sig klart hvad man er ude efter og hvad man er parat til at yde i arbejde og penge for at få det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har kun sat ét krav... |
Kirsten Ø |
07-06-2006 17:28 |
|
...og det er, at hvis ejeren nogen sinde så meget som OVERVEJER at sælge sin hest, så vil jeg denondelyneme være blandt de første hun fortæller det til!! Så tror jeg nemlig jeg skal en tur i banken... Ellers er jeg også en af dem, der egentlig har det for godt som part til at jeg har lyst til at begynde at kigge efter hest selv. Jeg skal faktisk somme tider bremse ejeren, når hun tilbyder mig et eller andet - f.eks. har jeg erklæret, at jeg ikke vil starte stævner nu, hvor vi ikke står i rideafstand fra et stævnested. JEG vil ikke ud og køre med ham - det tør jeg simpelthen ikke. Og f*nden da om hun skal køre mig land og rige rundt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stævner hmmm |
majas |
07-06-2006 21:05 |
|
Altså har vi ikke alle sammen den floteste der egentlig godt må vises frem ??? Men nej søger ikke en der går efter stævner, mest fordi jeg ikke aner hvordan damen tager det, og helst ikke vil stresse hende for meget. Søger vil en der vil lidt af det hele på hyggeplan. Er der et stævne i nærheden og de er på det plan så kunne jeg da godt sige ja... mest fordi jeg jo syntes hun er så smuk men alt i alt søger jeg en der ligeså gerne rider i skoven som på bane !!§!!! men I har da absolut givet mig mod på at søge videre og det var måske i bund og grund det jeg trængte mest til Så jeg vil gerne sige tak til alle jer der har svaret og jeg vil klart tage alle jeres menniger med mig på vejen. maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om annoncer |
Maj-Britt83 |
08-06-2006 01:15 |
|
Jeg har læst tråden igennem, og genkender mange af de ting, som bliver skrevet.. Og jeg ser et dilemma: Jeg forstår godt de ejere, som bliver frustrerede når de læser annoncer igennem, fordi de føler, at rytterne kræver for meget.. Omvendt vil ejerne gerne have, at rytterne på forhånd er afklarede med hvad det egentlig er de vil. Det er svært at skrive en nogenlunde præcis annonce, da partrytters ønsker hurtigt kommer til at lyde som krav.. Dette går begge veje da en udetaljeret annonce fra ejer også kan være svær at gennemskue. Hvis begge var mere præcise ville man sikkert kunne undgå mange skuffelser. Man kan naturligvis være fór præcis, og kommanderende... For kort tid siden var der en ejer, som søgte en part til sin hest. Citat fra annoncen: "Hvad jeg siger er lov"! Jeg mener, som flere andre, at der bør eksistere en gensidig respekt. Ikke tale om jeg gider betale 800 kr. om måneden for at ride skovture, (hvad hun ikke selv gad), og samtidig ikke må have en mening om noget som helst overhovedet. Sov godt allesammen.  Natkram fra M-B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| m-b... |
|
|
nu kender jeg tilfældigvis hende der har lavet den annonce du referere til. Og vi har grinet lidt af, at den er skrevet ret hårdt. -Men hvis du ved hvad hun har prøvet.Og hvem der tror de kan håndtere en MEGET vågen hest, på deres egen måde istedet for at hører efter hvad hun forventer, ja så kan jeg godt forstå at hun skriver som hun gør.-Sidste part gik på ingen måde efter divisen "hvad ejer siger er lov" og det kostede hesten nogle sygedage og nogle skræmte bilejere, da hesten tog striglebommen med sig og løb en god tur! Derudover kan jeg på ingen måde få øje på hvor der står at hun ikke rider i skoven. -Hun bestiller næsten ikke andet. Ja undskyld jeg bliver lidt specifik, men man behøves ikke at overdrive 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky... |
Maj-Britt83 |
08-06-2006 11:12 |
|
Nu kender jeg jo ikke pigen eller kender til hvad hun har været igennem med tidl. parter - og mit indlæg var også mest ment som noget "generelt", altså at man kan være for meget. Hvad jeg ikke forstår ved lige præcis héndes annonce, er hvorfor hun ikke har skrevet nogenlunde det, som du gør her? Mindre detaljeret måske, men fx skriver hun har haft uheldige oplevelser og derfor vil respekteres som ejer og som den, der nu engang kender hesten bedst... Jeg kigger lidt efter en parthest, faktisk meget som hendes, men blev lidt chokeret over formuleringen, hvilket afholdt mig fra at søge den. Men mon ikke der er nogen, som har kunnet se igennem den hårde tekst, så hun får en sød part just the same.  M-B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa der |
majer1970 |
08-06-2006 13:59 |
|
Hejsa Jeg har part på en dejlig hest som jeg deler med en anden part og så ejeren. Jeg betaler 500 om måneden og rider mindst 2 gange om ugen, men har fået at vide det sagtens kan blive mere. Jeg skal ikke hjælpe med omkostningerne på ham, men har så tilbudt at hjælpe med udmugning, staldpasning mm. Der ud over har jeg selv tilbudt at tage ham med op til min rideundervisning, da dette kan lære mig og ham en del sammen, og dels gør min undervisning billigere. Har man enten gode parter eller ejere tror jeg alle har lyst til at strække sig en del. Hilsen Majer1970
Majer1970 Søger efter sin gamle DV hoppe Wonessa højholt 1988, efter hingsten Woernitz. www.hestemulen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drømme part |
Majkenwj |
08-06-2006 15:24 |
|
Jeg fandt min drømme part herinde... I starten var planen at jeg skulle betale for at ride ham, men Lene (Frej's ejer) blev så glad for mig at vi fandt en anden ordning. Han bliver reddet i klassisk dressur, og da vi er enige om at det ikke er en god ide at modarbejde hinanden, for jeg undervisning 2 gange om måneden. Det skal jeg selv betale, men det er også det eneste! Jeg må ride ham lige så meget jeg lyster bare vi ikke ridder den samme dag, og har utroligt meget frihed med alt andet, jeg skal ikke lukke ind/ud og jeg skal heller ikke muge eller blande fodder. Når jeg tager ud til hesten er det med bus og der tar' 40 min. Den tid bruger jeg gerne, og hvis vi skal i riddehus kører Lene og jeg sammen! Jeg ved godt jeg har det som blommen i et æg, men hun havde også søgt part i over et halvt år før vi fandt hinanden, der er åbenbart ikke mange der syns en 4 års hingst er et hit som hygge hest! Men det syns jeg heldigvis  Jeg tror at der er mange fornuftige piger derude som gerne vil "låne" en hest et par gange om ugen, desværre er der også dem der ikke er til at stole på! Det at finde en part er jo ligesom at finde en god babysitter, det er meget ansvar at gi en fremmed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| partsheste. |
|
|
Jeg har faktisk lige fundet en partshest; en ung og smuk shirevallak i Viby Sj. så jeg er meget glad lige nu og glæder mig til næste ridetur på denne kæmpe. Ejerne virker venlig, imødekommende og jordbundne og desuden har jeg frie tøjler. Jeg gider ikke til at hænge hesteejere ud som har ageret uretfærdige og uhøflige overfor mig fordi så kunne jeg sidde ogs skrive til imorgen.
Søger stor partshest i Roskilde. "Den som ikke reagerer - accepterer." >>Hvor er Nitte?<<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|