|
|
| Lovlig/ulovlig |
| Forfatter:  |
Jillow |
| Dato:  |
03-06-2006 11:55 |
|
I de her digtale tider kan man jo magt og meget.. Bla. kan man jo reg. IP adressen når man besøger forskellige steder på nettet det sker jo automatisk man lægger et visit kort (cookies) men nu er det lige spørgsmålet melder sig, IP pastning/Tapning er jo som bekendt ikke "helt" lovligt at gøre, det betragtes som overvågning, mv.. nogen der har prøvet det, for det har jeg opdaget at jeg har været udsat for, spørgsmålet er så lige hvordan jeg både vil og kan forholde mig til det.. Hvad ville i foreslå???..
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja ... |
Kenneth |
03-06-2006 18:21 |
|
Hvis nu du fortalte, hvad der er sket, så kan man svare på om det er lovligt eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan |
|
|
overvåges? Altså kan folk søge på ens IP nummer og så se hvor man har været? Kan alle det, eller kræver det et bestemt program? Uha da, håber da ikke der er nogen der overvåger mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| noget i den stil ja |
Jillow |
03-06-2006 21:30 |
|
overvåges? Altså kan folk søge på ens IP nummer og så se hvor man har været? Kan alle det, eller kræver det et bestemt program? Ja det kan man og det er sket for mig.. Jeg har endda belæg for det, mangler lige noget info , derfor jeg smider det herinde i det håb om der evt sidder en derude et sted som evt ved mere om det end jeg selv  Kenneth den var straks værre for så kan det skade sagen jeg har tænkt mig at sætte igang-- men har du evt ting du kan samligne er jeg lydhør for det.. Jillow som snart ved mere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
Kenneth |
03-06-2006 21:51 |
|
Problemet er jo, at din computer helt offentligt sender sin IP ud til alt den kontakter; ellers ville det være lidt som at bestille på postordre, og bare fortælle firmaet at du hedder Jillow.
Webservere har MASSIVE log-filer over alle åbne og lukkede kontakter, samt hvilke data er blevet sendt/hentet. Dette er af sikkerhedshensyn, så man kan finde bagdøre, huller osv, samt for at give en system-administrator at grundigt værktøj til at stoppe en eventuel hacker - nægt simpelthen al adgang fra den IP-blok, han er forbundet igennem. Til tider giver dette bagslag, og uskyldige ryger med i købet, men det betragtes af næsten alle firmaer som et nødvendigt onde for sikkerheden.
Under normale omstændigheder har en administrator AL ret til at holde øje med, fra hvilken IP en given bruger forbinder - det kunne jo være en der kun er ude på at stifte problemer hvor han kommer, og en sådan bliver normalt bannet hurtigere, end en væddeløbshest kan rende.
Det er ikke muligt for mig som privatperson at slå din IP op, og se præcis hvad du har foretaget dig. For at gøre dette skal jeg arbejde hos din udbyder, samt have adgang til detaljerede kunde-oplysninger. Såvidt jeg ved har MEGET få adgang til dette, da det betragtes som ekstremt følsomme data. Forestil dig f.eks., at alle kunne slå Anders Fogh's IP op og se, at han surfer p*rn*-sider - det ville ikke være så smart.
En anden måde at gøre det på KUNNE være at installere et logger-program på din PC, men det ville enten kræve fysisk adgang til maskinen, eller meget dårlig sikkerhed på den. Hvis du er opmærksom på hvad du installerer, og har en firewall kørende, kan du være næsten stensikker på at du ikke har en logger installeret, men hent alligevel Spybot - Search & Destroy fra www.safer-networking.org , og scan dit system med det.
Med venlig hilsen, Kenneth.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jillow. |
Me2 |
03-06-2006 22:14 |
|
Ja jeg er jo ikke dummere end jeg kan regne ud at det er ang mig og mit forum. Jeg har ikke gjort andet end man gør i alle fora. Via vores Administrator side kan man se brugernes IP numre, og man kan se hvis flere brugere benytter samme IP nummer. Det er det som bl.a osse må gøre her hvis man skal undersøge om folk har fake adresser mm. Det er det IKKE noget ulovligt i, og længere er den ikke. Den eneste grund til at vi har kigget (lovligt) på IP adresser er for at beskytte brugerne mod folk som vil ødelægge vores forum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wauuu |
Jillow |
03-06-2006 22:23 |
|
Kenneth der er noget der jeg kan bruge... Jeg ved at cookies efterlades når man surfer eller bevæger sig på forums, men at lave IP past/taping er da ikke lovligt vel??? eller at slå en IP bruger op??... Jeg ved meget om sådanne ting og ved også at det jeg her skriver ikke er "lovligt" men at det forfindes.. Under normale omstændigheder har en administrator AL ret til at holde øje med, fra hvilken IP en given bruger forbinder - det kunne jo være en der kun er ude på at stifte problemer hvor han kommer, og en sådan bliver normalt bannet hurtigere, end en væddeløbshest kan rende. Til trods for det er der jo en lov for hvor meget man kan tillade sig.. Alle fora har deres regel sæt og det er heller ikke det jeg her efterlyser, men omgang med personlige oplysninger som tilhøre mig ene og alene eller det der måtte forefindes på min PC. Jeg har skam alt hvad jeg skal bruge du her fortæller for at undgå krat og ragel.. men kan se du ved en masse, håber du har mere som jeg kan lære af, det bliver man jo som bekendt aldrig for gammel til Jillow som snart ved mere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis nu ... |
Kenneth |
03-06-2006 22:45 |
|
... du gider fortælle mig, hvad du mener med past/tapning, for det er da godt nok et begreb jeg aldrig har hørt før. Ditto med IP-bruger; du kan ikke være online uden at have en IP, og denne IP kan hele nettet se - og når du bevæger dig ind på et forum, som jeg efterhånden kan se det handler om, jamen så bliver den IP kædet sammen med din bruger, simpelthen af sikkerhedshensyn.
Nu skal du også have i tankerne, at lovgivning på nettet er meget svært, for det er et kæmpe internationalt sammensurium. Hvis lands love gælder. Vi har jo her på HN før set, at DK's ytringsfrihed ikke gælder til fulde, men at vi har frihed under ansvar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht at slå en IP op |
Lina |
04-06-2006 07:12 |
|
.. så er der hjemmesider, der gør sig i den slags, og osse programmer. MEN det er op til udbyderen hvor meget information de har lyst at dele ud, når man taster en given ip ind. De fleste giver kun information nok til at man har data på deres hovedkontor, altså firmaets navn og adresse og evt. kontaktperson. Jeg har dog stødt på udbydere som gav det hele, personens navn, adresse, skonummer osv - det var dog ikke en dansk ip jeg tjekkede der, men en kammerat i Holland, for at se hvordan systemet fungerede. Jeg vil tro at de fleste udbydere efterhånden kun giver info om deres hovedkontor, og vil man have flere detaljer, så kræver det nok en strisser og en dommerkendelse. Dvs. at taster jeg min egen ind, eller min venindes osv. så får jeg ikke den store fornøjelse ved det, idet jeg allerede ved mere end søgningen kan fortælle mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det man kan |
LoneSchannon |
04-06-2006 07:34 |
|
på et almindeligt forum er dels at sammenligne ip-adresser, for at se om eventuelle brugere opretter flere brugere ( det lød dumt) og har man en fornemmelse af, at dette gøres for at øve chikane, så er der al mulig grund til at holde styr på dette. Man kan følge ip-adresserne et vist stykke - fx kan man se i hvilket område af landet de kommer fra - men det kan man jo ikke bruge til så meget og iøvrigt er det jo sjældent en hemmelighed... og det bør det da heller ikke være. Alle der bestyrer et forum har pligt til at overholde loven omkring ytringsfrihed osv og har pligt til at påse, at der ikke finder ulovligheder sted og skal kunne levere oplysninger til politi osv. såfremt det er nødvendigt - Har man en bruger der generer andre, eller som på anden vis er til gene er det jo rimeligt, at man kan banne ip-adressen, ellers kom man jo ingen vegne. Det eneste man kan gøre for at afhjælpe problemet er at holde sig fra de fora, hvor man ikke befinder sig godt -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig |
Me2 |
04-06-2006 08:50 |
|
Det er ganske enkelt de ting jeg gør. Intet ulovligt i forbindelse med fora og IP'er. Jeg ser KUN det som jeg kan se via mit forum, og det kan jeg ikke se der skulle være noget ulovligt i... Så Jillow... Vil du lige definere IP pasting/tapning??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| derfor er det jo så smart. |
inger christensen |
04-06-2006 09:45 |
|
man slette sig bare som bruger. og så er man ude over det problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345 mange |
Jillow |
04-06-2006 10:54 |
|
Ja jeg er jo ikke dummere end jeg kan regne ud at det er ang mig og mit forum. det var vist en konlution der ville noget Me2.. Hold da helt ferie da... Sikke meget en str. 43 kan rumme (min sko)
Læste lige min tråd igennem igen og må på beklageligvis konkludere Me2 at jeg på intet tidspunkt kan se jeg skriver "dig og dit forum"... Lidt parnoid har man da lov til at være meeen mon ikke der er grænser... 
Så Jillow... Vil du lige definere IP pasting/tapning?? Me2 hvorfor da det, spore jeg et problem da... Du må da som forum ejer selv vide hvad jeg her skriver om, og hvis ikke så findes der vist bøger/net info om selv samme emen.
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
Me2 |
04-06-2006 11:05 |
|
Jeg behøver da ikke meget klogskab for at regne det ud når det var lige netop DET du bekyldte mig for via PB'er på hestefolket.. Såå helt ærligt.. Det stinker langt væk Jillow. Du beskyldte mig for at bruge et program backstage til at scanne IP adresser med, og kaldte det netop IP Tapning. Det var så injurier Jillow, og du skal vide at jeg har snakket med politiet om hvad jeg kan og må, og det med at jeg så på din IP adresse på forum har jeg fuldt ud lov til. Og havde jeg en scanner og brugte den var det ulovligt. Nu er det bare sådan at jeg IKKE har en scanner, så det er injurier Jillow, og jeg har på skrift at du beskylder mig for det. Skulle dette indlæg skyldes et andet forum hvor du osse er røget i nakken på admin over at udføre lovlige ting på samme måde som mig, så er det bare synd Jillow... For det holder ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 54321 lidt |
Jillow |
04-06-2006 11:12 |
|
på et almindeligt forum er dels at sammenligne ip-adresser, for at se om eventuelle brugere opretter flere brugere ( det lød dumt) og har man en fornemmelse af, at dette gøres for at øve chikane, så er der al mulig grund til at holde styr på dette. Man kan følge ip-adresserne et vist stykke - fx kan man se i hvilket område af landet de kommer fra - men det kan man jo ikke bruge til så meget og iøvrigt er det jo sjældent en hemmelighed... og det bør det da heller ikke være.
Alle der bestyrer et forum har pligt til at overholde loven omkring ytringsfrihed osv og har pligt til at påse, at der ikke finder ulovligheder sted og skal kunne levere oplysninger til politi osv. såfremt det er nødvendigt - Har man en bruger der generer andre, eller som på anden vis er til gene er det jo rimeligt, at man kan banne ip-adressen, ellers kom man jo ingen vegne. Det eneste man kan gøre for at afhjælpe problemet er at holde sig fra de fora, hvor man ikke befinder sig godt -
LoneSchannon vi er ganske enige i det du skriver her, men nu ved jeg hvad der er foregået og har desværre en smule svært ved at klarlægge det yderligere da jeg venter på svar fra anden indstans.. men ingen skade til at lægge det ud som debat da ens computer altid er i "fare" for krat og ragel og der må findes en måde at komme den slags til livs på... Jeg bryder mig så gu ikke om at vide nogen har snaget i min IP eller på anden vis har tilraget sig adgang.. det må da gå under "hacking"... eller hvad ved jeg...
Kenneth de begreber lære man bla. når man bliver uddannet eller går på div kurser omkring Computer data baser mv. Forfatteren Dick Oliver har forøvrigt skrevet fremragende bøger omkring computer..
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Me2... |
Jillow |
04-06-2006 11:30 |
|
sikke du kan buldre... har vist på intet tidspunkt i min tråd herinde på HN skrevet noget om navne mv. mon så ikke lige du skulle tage dig en slapper... Dig der kommer med påstande herinde om at det er dit forum bla bla bla.. Har du noget at fortælle mig, der skulle omhandle noget du mener er privat så brug min BC ( beskedcenter herinde)og det du lægger dig selv offentligt ud på HN, kan jeg jo ikke beskyldes for, det er dig selv der fare i blækhuset og bla bla noget... Er det ikke en god ide at lige tænke over hvad man skriver inden man fare ud med beskyldninger, og da fint nok du har kontaktet politiet så har du jo så bestemt dit på det tørre hvorfor så oppe på barrikaderne herinde...
Men nu er det ikke dig Me2 jeg skal beskæftige mig med i min tråd, har du noget sagligt at skrive er du da mere end velkommen men jeg gider da ikke finde mig i dit angreb, om noget jeg aldels ikke har skrevet...
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm |
Me2 |
04-06-2006 11:31 |
|
Ok det lyder alvorligt Jillow.. Så er det måske bare mig der har taget fejl. Så er det jo ikke hos os. Det er jeg glad for at høre, og jeg håber at du finder ud af hvad der foregår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske... |
Me2 |
04-06-2006 11:36 |
|
Skal jeg lige tilføje at jeg ligesom DU har gemt vores PB samtaler på HF.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er |
Kirsten (haflinger) |
04-06-2006 11:36 |
|
det sørgeligt at voksne mennesker behandler hinanden på denne måde.  Me2 og Jillow, hvorfor trækker i jeres "fælles" problemer herind på HN, hvorfor bruger i ikke PB på Hestefolket ??? Jeg tror bestemt ikke at jeg er den eneste der er træt af interne stridigheder som ødelægger den ellers gode stemning der har været på HF. Tag jeg nu lidt sammen og find ud af det internt.
Kærligst Kirsten Nu med ny Main Coon baby 
Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Nu med hjemmeside  Drejgården
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja hvad ved jeg.. |
pinsesolen |
04-06-2006 11:42 |
|
Og på andre Fora'er er det altså meget normalt og få en begrundelse for HVORFOR man er blevet udelukket og evt. hvor længe. Men det viser sig desværre engang imellem at nogle mennesker KAN bare ikke magte og styre sådan en ting som et Forum, og får meget hurtigt nykker..og så ville det hjælpe en del hvis man gad og sætte sig ind i hvordan og især hvormeget skabelonen man bruger kan bære. Eller hvad?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kirsten Haflinger |
Me2 |
04-06-2006 11:43 |
|
Det ER prøvet. Virkede ikke. Jillow er ikke på HF mere. Må JEG ikke have lov til at forsvare mig på HN når det er SÅ åbentlyst det samme hun skriver her som det hun skrev til mig på HF? Skal jeg bare lade stå til og IKKE gøre noget. OK men så synes jeg dæleme at systemtet er unfair.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Me2... |
Jillow |
04-06-2006 11:50 |
|
Skal jeg lige tilføje at jeg ligesom DU har gemt vores PB samtaler på HF.
Hvad skal jeg dog bruge det til Me2 formoder at du som medejer af et forum netop søger for at paste PB fra brugere så i kan hjælpe andre bruger med at forstå/give advarsler mv. blot man husker ikke at vidersende PBér så de kommer i omløb... men sådanne ting ved du jo alt til selv...
At du føler dig angrebet er din sag og ikke min, dig der skriver om dig og hestefolket.dk kontra mig.. 
Måske du burde bevare roen du er jo ansigtet udaf til på et site...
Kirsten (haflinger) Vi er enige men igen så har jeg på ingen vis hængt nogen ud, faktisk ikke min stil, og om jeg kunne det, kunne jeg jo nok, hvis jeg både ønskede og ville det... Jeg spørger fagligt til noget at så en bruger på et andet forum tror noget er da ikke mit problem
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Me2... |
Jillow |
04-06-2006 12:06 |
|
Det ER prøvet. Virkede ikke. Jillow er ikke på HF mere. Må JEG ikke have lov til at forsvare mig på HN når det er SÅ åbentlyst det samme hun skriver her som det hun skrev til mig på HF? Skal jeg bare lade stå til og IKKE gøre noget. OK men så synes jeg dæleme at systemtet er unfair.
Er imponeret af dig må jeg tilstå... Du skriver lidt længere oppe at du har snakket med ordensmagten hvorfor så blive ved,??? lyder da til at du har et problem - og så med en bruger der ikke er der mere nemlig -mig, hvordan kan det være??? hvad har du da at frygte siden du bliver ved med at indikere noget som jeg ikke har skrevet herinde på HN og nok heller ikke til dig via PB... (kan jo ikke bruge mit navn/login mere) Men det ved du jo selv..
Har før skrevet i tråden at du selv lægger dig ud i min tråd ditto "dit" forum ( i er jo to).. Ydermere lægger du så gu også mig ud herinde ( i tråden) ved at skrive det jeg bla. lige har pastet og sat i sort... tror du ikke det på tide du stikker piben lidt ind... Jeg spørger sagligt/fagligt om noget og så kommer du med beskyldninger...
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay da |
Kenneth |
04-06-2006 12:10 |
|
Jeg prøvede at give nogle gode råd vedr. mine erfaringer med hvordan nettet fungerer, hvordan man bedst sikrer sig mod uvedkommende indtrængen, og hvordan reglerne i det hele taget er.
Som tak får jeg at vide, at jeg jo ikke har nogen uddannelse i emnet. Javel ja.
Jillow, jeg har rigtigt nok ikke taget nogen kurser i IT - men jeg har fulgt med på udviklingen de sidste ti år, og dette er FØRSTE gang jeg har hørt om begrebet IP pasting/tapning. I et forsøg på at lære noget nyt, lavede jeg en Googlesøgning på disse ord.
IP tapning: Jeg fik links til TDC vedr. statisk IP vs. dynamisk IP, links til en blodbank (tapning af blod), og lignende. Intet om at, som jeg tror du mener, aflytte alle data til/fra en given IP.
IP pasting: Folk er trætte af firewalls og routere, hvor blacklistede/whitelistede IP-blokke skal skrives ind en af gangen, i stedet for at man kan copy/paste dem. Fandt også et par extensions til FireFox, hvor IP pasting gjorde det lynhurtigt at slå sin dynamiske IP op og lægge den ud til andre. - Her aner jeg ganske enkelt ikke, hvad du kan mene. Paste er i computer-terminologi kort og godt 'at sætte ind', så med mindre du har problemer med at Me2(?) laver indlæg, hvis IP-signatur er spoofet til at ligne din, ja, så er jeg på bar bund.
Men, jeg er sådan set ligeglad. Jeg prøvede at hjælpe, og fik en hånlig, nedladende kommentar retur. Jeg stopper her, med et enkelt godt råd: Dansk grammatik har tegnsætning, der gør en tekst nemmere at læse. Brug den - man bliver helt stresset af at læse dine indlæg.
-- Kenneth.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kenneth... |
Jillow |
04-06-2006 12:16 |
|
du har i sandhed misforstået mine ord vedr. det med uddannelse og kurser... og det beklager jeg selvfølgelig meget... Jeg har lært udtrykket taping/past mv af det sjove sprogbrug i computer verden... via kurser bla./uddannelse og dejligt at kunne vende tilbage til trådens indhold.. 
Jillow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
Lina |
04-06-2006 13:02 |
|
... ku du så ikke lige forklare helt præcist hvad du mener med de udtryk? For jeg er helt lost på dem, og jeg ved endda hvordan man tracker en IP's ejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
Lina |
04-06-2006 13:03 |
|
... ku du så ikke lige forklare helt præcist hvad du mener med de udtryk? For jeg er helt lost på dem, og jeg ved endda hvordan man tracker en IP's ejer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fyda.. |
Lina |
04-06-2006 13:04 |
|
... sikke en grim stammen jeg har idag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lina... |
Jillow |
04-06-2006 13:44 |
|
Jo det kunne jeg som nok, men nu er det jo ikke lige det der var/er trådens indhold.. det jo det samme ved at sige boots ( som jeg siger som western rytter) hvor du nok ville sige støvler om selv samme..  Hvorfor sidde og forklare ordene betydning når jeg ved du ved hvad jeg mener, kan jeg ikke se det relevante i sorry... Du bruger selv fremmed ord kan jeg læse Og jeg gider ærligt talt ikke tråden skal drejes derhen fordi nogen tror noget eller får parnoide tendenser, og smækker sig selv ud på HN og dernæst giver mig skylden for deres egen gerninger.. det er ikke det sagen handler om.. Jeg spurgte om noget sagligt/fagligt da jeg ved at disse ting ikke er "lovlige" og derfor bad om andres meninger/erfaringer i den retning.. Cyber world/nettet er en farlig verden at begå sig i... og man har sin ret som bruger af internettet og så det jo ligegyldigt hvor hulen man befinder sig..
Jillow outlow
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puhaa da... |
inger christensen |
04-06-2006 13:51 |
|
sikke mange fine ord, jeg føler mig godt nok lost efter at ha læst dine svar kenneth . min lille hjerne er ikke så godt til at det der teknik. og lina er endna begyndt at stamme ihh hvor går det dog bare godt. Jeg håber jillow får svar på noget af det hun spørger om i sit indlæg, for det var jo ikke et spørgsmål til me2 der stod i jillows indlæg, nej det var et sprøgsmål ang. teknik og fiduser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej... |
Lina |
04-06-2006 14:35 |
|
... jeg er faktisk ikke helt sikker på hvad det præcis er du mener. Men jeg kan da udspecificere hvad det er jeg er usikker på. 1) er din IP blevet slået op, f.ex. på arinwhois, så man kan se hvem den tilhører... og evt. sammenlignet med andres IP'er? 2) lidt usikker på hvordan jeg skal formulere det på... men er din IP blevet listet, sådan at en eller anden sidder med en lang liste over hvor du har været, hvor længe, og i den dur? Nummer 1 er vist ikke ulovlig, specielt fordi udbyderne som regel ikke længere lægger navn og adresse ud sammen med ip'en, men blot hvilket firma den tilhører. Men hvis jeg tager fejl, vil jeg da smaddergerne henvises til det sted hvor det står - for så er det da en god ting at have i baghovedet. Nummer 2 skulle være mere end brandulovlig, og en af metoderne er så nok at 'noget' på din pc tager notater og sender videre. Her ser jeg så lige bort fra om din udbyder tager notater eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Låst... |
|
|
Jeg låser denne tråd nu, og så må I finde et andet sted at ordne jeres interne stridigheder fra andre fora. Anne (moderator)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|