Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Din store IDIOT! - Kørt ned :O
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 20:48

Jeg ville skridte mig en god lang tur på Tøsen idag fordi hun kun måtte skridtes i 45 min så vi skridtede ude på vejen, hvilket der ikke plejer at være problemer med.

Men idag kommer denne store idiot kørende imod os med 80 km/t i timer (der må køres 60 km/t) man køre da ikke så hurtigt forbi en hest! - Nå, men idet han kommer så hurtigt kørende springer tøsen ud på vejen fordi hun PLUDSELIGT har fået øje på noget.. Jeg mener seriøst mit hjerte holdt op med at slå jeg lukkede bare øjnene og håbede på at vi slap levende fra det.. Heldigvis når manden at køre ind til siden, MEGET tæt på at køre i grøften..

Så er det så her jeg sidder med et spørgsmål.. Hvis manden havde kørt i grøften, er det så mig der ville få skylden for at min hest hoppede ud på vejen fordi hun blev så forskrækket? Eller er det ham fordi han kørte stærkt? (Der er advarsler om at der kan forekomme heste på vejbanen)??

Håber nogle kan være behjælpelige..

Knus fra Pernille, Lady Love, Casanto og Miss B.

Stævne arrangør for ØRK:

Aften sløjfespringning for hest/pony d. 28/6

Sprinstævne hest/pony klub/distriktstævne september

www.oresundskystens-rideklub.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 20:55
det ikke, men sikke en ubehagelig oplevelse. Der er virkelig nogle billister, som ikke tænker sig om. Godt der ikke skete noget. Jeg har selv prøvet det med billister, som ikke har lært at køre forbi en hest. Dem er der rigtig mange af.

Sidst var der en kvindelig billist, som belærte mig om (med fagter, for hun kørte videre uden at snakke med mig - øv, ellers havde hun fået igen) at jeg skulle ride i den modsatte side af vejen. Jeg har da alle dage redet i samme retning som cyklerne...jeg rystede nu også bare på hovedet af hende.

Penny- og Wendyblade købes/sælges. Se mere på præsentationen.

Prøv: www.playbabble.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil da håbe ...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:03

... at han selv ville få skylden for de skader, hans bil ville have fået, hvis han havde været nødt til at køre i grøften for at undgå en påkørsel.

Det er ham, der har kørt for stærkt og ikke udvist tilstrækkeligt hensyn til de øvrige trafikanter på vejen.

Når der ligefrem er skiltet med muligheden/risikoen for ryttere, så har han jo ikke afpasset sin kørsel efter forholdene.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

ansvarsforsikring
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:22

Så vidt jeg ved, så er det bilens ansvarsforsikring der skal dække alt, hvis din hest løber ud foran en bil. Sådan mener jeg helt sikkert det er, hvis nu din hest løber ud af sin fold og ud foran en bil, så er det bilens ansvarforsikring, der også skal dække skader på din hest.

Det må vel også gælde, hvis du sidder på krikken, eller?

Mvh. Maja, Højbo's Fiona og Skov's Pangaya
0
0
Svar på denne tråd

Trine...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:34

Hun havde nu altså ret hende damen... heste betragtes som et køretøj og skal derfor være på vejbanen, ikke cykelsti (dette er dog tilladt nogle steder) eller fortov og i samme side som bilerne...

Pernille: sikke en grim oplevelse.. jeg forstår ikke folk der drøner forbi heste.. det er altså ikke sjovt for dem selv hvis de får sådan en hest på køleren..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

En kollega
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:37

En kollega jeg havde en gang fortalte om mig om et uheld hun havde med sin hest for nogle år siden. min kollega kalder jeg nu rytteren.

Rytteren var ude og ride en tur på sin hest da en hund i en have gøede af hesten ( hunden var lukket inde i have) hesten blev forskrækket Og sprakede bag ud, uheldigvis kom der en bil samtidigt og heste ramte bilen og lavede en bule i bilen. (der skete heldigvis ingen ting med hesten) rytteren ringede til hendes forskring, for det var jo hendes hest der havde lavet skaden. Men det var bilens forskring der skulle dække, for det var et hendeligt uheld når det var en hest.

Det her er nok sket for ca. 10 år siden, og jeg ved ikke om reglerne er lavet om.

Hilsen Anni

Anni og Hannibal!!
Som altid er i vankeligheder, men har meget sjov ud af det

hjem.tele2adsl.dk/aaengensponygaard

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har prøvet det samme
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:43

^bare med en cykel.

Jeg skulle cykle til skole, ligesom jeg plejer, ogdajeg skal krydse amtsvejen, kommer der en lang række biler fra venstre, som jeg selvfølgelig holdr tilbage for. Og da de er væk, og der er "gratis", kører jeg voer vejen, og pludselig kommer en firmaminivan kørende, og jeg siger dig, den kørte ihvertfald 120 km/t taget de andre nogenlunde normalt kørende billister i betragtning. Der var langt imellem os, men han kunne ikke nå at vige udenom som man normalvis gør, når man overhaler cykellister, så han svingede ud i grøften.

I det samme, da han lige var "landet", kom en anden mand fra modsatte vejbane kørende, og holdt ind til siden og han råbte og skreg af mig "Tøs, hvordan h#¤@vede er det du kører" og jeg blev meget ked af det, og jeg rystede i forvejen i chok.

Manden (ham der kørte i grøften) i bilen gav mig hans nr, og jeg gav ham mit. Jeg ringede til min mor, som kørte op og snakkede med ham, alt imens jeg kun kunne fortsætte videre, op til bussen og i skole.

Vi hørte aldrig mere fra manden, hverken fra vores forsikring eller noget, så hans egen forsikring har betalt det hele.

Jeg går ud fra han godt vidste at det var ham der havde kørt forstærkt.

Så mit bud er, at det i din situation, som ligner min meget, er billisten der vil ende med at skulle betale.

HILSEN SIMONE
♥º¹ »Stald Vester Tang ™« ♥
Lykkelig indehaver af
▫ Brunsgårds Pongo
▫ Hindevadgårds Madame
▫ Stald Vester Tangs Sunny Boy
▫ og Freja
>>--(^`v'^)-->>
♥ Elsker Benjamin ♥
0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:50

Skal man ikke rammes før man er kørt ned??

Uanset om han har kørt for stærkt, så skal din hest jo være trafiksikker for at det er forsvarligt at færdes i trafikken,både for dig,hesten og andre.

Mvh Hotbandit!

Parring tilbydes med Dansk svensk gårdhund.

Skriv for nærmere info.,Midtjylland.

0
0
Svar på denne tråd

Hest blød traffikant
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 21:55

Når man tager kørekort lærer man jo at alle "bløde traffikanter" er uskyldige, uanset næsten hvordan og hvorledes det er foregået.

Som billist har man simpelthen ansvaret for ikke at gøre skade på andre, eller ihvertfald til at gøre sit bedte for at undgå det - uanset situation og omstændigheder.

Man lærer også at udvise agtpågivenhed fx ved forbikørsel af en hest - desværre er der mange der glemmer dette når de sidder bag rettet.

Den dér med at rytteren bare er en idiot hvis hesten ikke er fuldstændig kold overfor ethvert tænkeligt køretøj i en hvilken som helst fart og dermed selv er ude om det, den holder altså ikke.

Juridisk er jeg ikke ekspert, men det lyder logisk at det er bilens forsikring der ville skulle dække.

0
0
Svar på denne tråd

KNALLERT BØLLER!!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 22:00

Her på min ø Thurø er der en flok knallert bøller de er møg iriterne..

Når de ser en hest sætter di farten på og for deres knalleter til at sige BabBuBaBuBaBu... AHHH hader det!!

Hopper kan hoppe

Både over og til siden!

0
0
Svar på denne tråd

du er cyklist
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 11:34

så vidt jeg ved og har lært er man cyklist når man rider eller rettere reglerne for en hest med rytter er de samme som for en cyklist... altså skal du ride i højre side af vejen eller på cykelsti... faktisk skal man også række hånden ud når man drejer og alt det andet der...

til gengæld kører man i hestevogn er man et langsomt gående køretøj og skal derfor holde til højre på selve kørebanen...

kan godt være det er helt galt men det er altså hvad jeg har lært og det er også sådan jeg gør når jeg er ude i trafikken med en eller flere heste og det har jeg aldrig haft ballade med... nu bor jeg så også et sted hvor der generelt er mange gårde med heste og næsten alle cykelstier og vejbaner er delt med en grøft eller i hvert fald en lille stribe græs eller andet...

men udover det må man da kunne slå det op i lovgivningen et eller andet sted... ellers prøv at ringe til vagthavende på politistationen...

det er ikke fis jeg hedder altså Rytter til mellemnavn... og er så heldig at jeg lige har fået lov at ride to skønne heste... Rockson og Nijinsky..... MUMS.....
0
0
Svar på denne tråd

Mariarytter
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 14:27

Det er rigtig at man skal give tegn som på cykel (nok fordi de færreste heste har blinklys ) men hesten tæller som en bil og skal være i højre side af kørebanen. faktisk har du ret til at fylde hele højre side af kørerbanen dog er det nogle steder tilladt at ride på cykelstien..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Signe...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 14:31

Ja men man skal stadig være i den rigtige side af vejen (altså samme side som andre køretøjer). Tror det var det Trine mente.

Men det er da i øvrigt noget mærkeligt noget, at man skal være på vejen i stedet for fortov/cykelsti. Hvorfor har man syntes at det var smartest?

Mvh

Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg prøvede engang...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 14:51

.. at komme trækkende med min 110% trakfiksikre, trafikvandte hest.

Pludselig kommer den en bil ræsende forbi bagfra.

Det var en smal lille landevej og han har kørt mindst 110 km/t

Han kørte så hurtigt at hverken Ramses eler jeg hørte ham komme og selvom Ramses altså var helt og aldeles ligeglad med biler blev han rigtig, rigtig forskrækker og svingede også røven ud på vejen - heldigvis var bilen allerede kørt forbi men tænk hvis der var kommet en bagefter eller noget? Det kunne være endt helt galt :(

// Amanda - uden Ramses!

Jeg elsker dig stadig min egen.

Glemmer dig aldrig! <3

0
0
Svar på denne tråd

Signe.
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 15:30
Jeg red netop i rabatten i samme retning som biler, cykler, motercykler osv. Såvidt jeg ved, skal man ride i bilernes retning og ikke imod bilerne...

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo det
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 18:59

jeg hele tiden har sagt.. man tæller som bil og skal være på vejbanen i samme retning som bilerne (selv om det måske er dumt).. Forstod det som om at Trine mente at en hest fulgte reglerne for cykler

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

rytteren får altid skylden
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 19:13
ja du ville få skylden... hvis der var sket skade på bilen e.l. skulle du betale, men hvis du kunne for overhovederne overbevidst om at det var førens skyld, så skal du kun dække 95% og han de sidste 5%... da det er dig der tager hesten med ud i trafikken... sådan gælder det uanset hvad... undersøgte jeg engang jeg var tæt på en ulykke... det lyder bare mega forkert, men sådan er det..
0
0
Svar på denne tråd

Signe.
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 20:03
Heh, jeg tror mine formuleringer er lidt for upræcise. Men bær over med mig. Jeg er rimelig stresset for tiden. Jeg mener, at rytter + hest skal ride efter reglerne for motorcykler (det har jeg lært), men at det er i orden at ride på cykelstierne ved siden af meget traffikerede veje (plejer at være skiltet, hvor man må ride).

0
0
Svar på denne tråd

hotbandit
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 20:08

en hest er jo ikke født trafiksikker

MVH Maria

Dejlig Rottweiler han stilles til rådighed for parring

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 20:27

Tja, Jeg ved ihvertfald at mine heste er dækket ind under mine forsikringer, hvis de laver skader på noget...lidt ligesom hunde. Om det gælder biler også, det ved jeg faktisk ikke.

Heldigvis kører de fleste folk heromkring efter "bogen" når de møder heste...Når vi kommer langs hovedvejen kører de 80 km/t eller mere, men de trækker lidt ud fra os - især, hvis en af hestene virker nervøs.

Mvh. Jane

0
0
Svar på denne tråd

Ryttere er ikke!!!
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 23:09

Ryttere er IKKE cyklister!!!

Ryttere er at regne som andre trafikanter.

Ryttere har IKKE lov til at befærde sig på cykelstier!

Ryttere skal befinde sig på vejen - i kørselsretniningen - ergo i højre side af vejen.

I lygtetænddingstiden skal såvel hest som rytter være iklædt reflekser og lygter.

Hesten skal være iklædt 4 reflekterende gamacher omkring piberne.

Rytteren skal være iklædt en lygte, der viser hvidt lys fremad (gerne gult lys - der viser "sideværs") - og et rødt lys, der lyser bagud.

Dét er reglerne!

MEN ... !!!

Jeg møder (desværre) tit ryttere, der kommer i skapt trav IMOD mig på landevejen!!! :-(

Lad venligst være med det!!!

For det første vil jeg absolut IKKE gerne køre en hest/rytter ned!!

Og for det andet - så ER der en regelfast lovgivning på området:_

Rid i HØJRE side af vejen !!!

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider