|
|
| seriøst irriterende sadelkøb |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
01-06-2006 08:30 |
|
Hvad gør man? Mit sadelvalg nr. 1 har 4 mdr. levering. Nr. 2 var så en brugt JC granat, har aftalt afhentning og omstopning, som skal foregå NU inden sadelmageren går på barsel. Sadlen koster 5300. Hvad ser jeg? Tika har den fra NY til 5000, brugt 3900. Men selvfølgelig ikke lige i 16". På den ene side vil jeg meget gerne have en sadel der ikke rykker sig fra side til side når man står i en bøjle, på den anden side føler jeg mig lidt snydt. Sælger har selv købt den til for høj pris, mener jeg. For det kan vel ikke være sådan at nyprisen på en sadel er højere i de små modeller? Jeg skal jo regne med den kommer op i omkring 7000 med omstopningen, og den ser altså ikke ny og fin ud. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se på den lyse side |
|
|
Den er garanteret behageligere at sidde i end en ny 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| behagelig |
pjemm |
01-06-2006 08:39 |
|
Den er faktisk en anelse for lille til mig, men lad nu det ligge  Jeg synes bare det er træls med alle de dyre sadler jeg får købt, hesten ændrer sig og jeg mister 3-5000 hver gang selvom jeg i aktuelle tilfælde dårligt har rørt sadlen. Køber jeg til overpris fordi jeg er desperat er det ikke sikkert jeg får mere end det halve for den om et år eller hvornår han nu er klar til næste version. Som hvis han bliver bredere, hedder specialsyet...  :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadel nr. 1 |
pjemm |
01-06-2006 08:50 |
|
Det eneste sted hvor de som standard fører valg nr 1 (wintec pro) i 16" er i øvrigt i Australien. Jeg fandt en webshop, men aner ikke hvad deres leveringstid er, det bliver sikkert også dyrt med fragt og told osv. OK Ænder, lad os få en afstemning, hvad skal jeg beslutte? I har til kl. 12.00 i dag  :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh du skal da |
xtiny |
01-06-2006 09:11 |
|
Sælge- hesten!  Så kan du købe en hest med standardryg for alle de penge, du sparer på sadler.  Spøg til side, du kunne jo også lede videre og se, om du ikke kan finde en passende sadel brugt. Her har de sommetider specielle sadler: www.sadler.dk/
Mvh xtiny ---
< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.
--- <t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan? bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadler.dk |
pjemm |
01-06-2006 09:16 |
|
Det er nemlig derfra jeg har haft en masse sadler ude og en sadelmager til at checke. De andre som passede hesten var enten for lange eller også kunne jeg ikke sidde i dem. Det er meget, meget sjældent at finde en breed dressursadel i 16". Og vi snakker om at han ikke engang kan gå med 16,5". Det er ikke butikken som har sat prisen, det er en som er i kommission. Jeg HAR prøvet at byde 4500. Der er andre muligheder med meget lang ventetid og han skal bare ikke for 3. år gå og slappe hele sommeren, det tager mig 8 mdr. at fjerne hans mave og en masse kiropraktorregninger fordi han falder sammen. Jeg vil godt ride lidt mere intensivt end det er muligt i en ponypude. Men ja, han burde nok være børnehest. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forhastet |
pjemm |
01-06-2006 09:20 |
|
Det er jo også kun fordi sadelmageren er tæt på at lukke og slukke, ellers ville jeg bare se det lidt an og ringe rundt et par dage. Jeg kunne selvfølgelig skippe omstopningen... (jeg vil have den blødere, da den kun lige passer i bommen, men ikke mere) :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg stemmer |
|
|
for at du anskaffer en Freeform Shortback lissom jeg - medmindre du virkelig er en hund efter masser af støtte til knæene naturligvis (Så kan man nok godt blive lidt ked af det nemlig ) Sådan en skal jo aldrig omstoppes, den ligger rigtig fint og du har mulighed for at købe et større sæde som IKKE kommer til at genere Charlie - fikst ikke sandt? JOPO har ca 8-10 ugers levering på sådan en og jeg vil i hvert fald gerne varmt anbefale den. (Du må såmen endda gerne afprøve min hvis du er interesseret ) Dog kan du altså ikke stige op i den fra jorden - du skal ha noget at stå på - men den ligger fint nok til at man uden videre kan mosle lidt omkring når man først er kommet op 
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ponypude |
pjemm |
01-06-2006 09:26 |
|
Jeg er stadig lidt problematisk omkring de bomløse, letridning og spring contra stigbøjler der bare hænger i en rem over ryggen. Og ja, jeg har ikke redet ordentligt i 4 år, jeg har desværre lidt brug for knæstøtte. Umiddelbart lyder det ikke bedre end den sadel jeg har og bruger nu, den er delvis godkendt, bare ikke til langtidsbrug. Og hesten nægter at hoppe hvis jeg kommer til at jokke den sidelæns. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg forstår ikke? |
Karina(Islænderfan) |
01-06-2006 09:33 |
|
Jeg forstår ikke hvorfor du skal ha en 16 tommer når din røv knap kan være i den? Hvorfor ikke købe en 17 tommer med plads til din popo? Så meget størrer er en 17 tommer vel heller ikke at den ikke kan ligge på charlies ryg`? Hvis en islænder kan gå med en 17 tommer burde charlie vel osse kunne? Men ellers ville jeg råde dig til at købe en lammeskindssadel. Sådan en rider jeg i, og det går strygende.  Jeg har osse været igennem alt det @!#$ med sadelmagere og køb og salg af sadler osv, og jeg gider ikke mere! Mien hopper ændrer jo osse form hele tiden fordi jeg osse avler på dem, så her hos mig hedder det bomløs og lignende, og så er det bare ærgligt med den manglende støtte. Tina T, jeg har osse haft kig på de der freeform, men er det ikke lidt hårde at side i for ens bagdel? Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min popo |
pjemm |
01-06-2006 09:43 |
|
Jeg er nok selv en 16½" i størrelsen. Så længe knæpuderne ikke er skåret skråt tilbage så kan jeg også godt ride i 16, jeg sidder bare meget lodret. Men Tanja Lange var meget bestemt, sadlerne må ikke gå ud over bagerste ribben. Det med islænderne er der vel også delte meninger om hvorvidt det er sundt for dem eller ej? 16" er det maksimale Charlie kan gå med, hvor underligt det end lyder. Jeg ved ikke om hans skulder sidder specielt langt tilbage eller hvad. Endnu en af de ting man glemmer at spørge om, for SÅ kort synes jeg heller ikke han er i forhold til højden. Men 17" ligger så langt bagude at han skubber dem frem når han vrikker med måsen! Vi prøvede endda en Windsor Elite 16½, men den ragede så langt bagud at hun ikke engang ville sige god for 16. Nu bliver man jo sablet ned herinde hvis man IKKE lytter efter sadelmageren, så nu begynder det at blive svært! Men der er jo sadler vi kan bruge. De er bare ikke tilgængelige pt (den jeg helst ville have af de godkendte ejes af min veninde). Spørgsmålet er om jeg skal lade mig snyde med prisen eller ride i den lidt for lange, lidt for ustabile sadel sommeren over, selvom vi har lidt problemer med fremdrift. Lammeskind kan jeg jo heller ikke hverken springe i eller få et korrekt dressursæde. Så kan jeg ligeså godt bruge min Harald Nyborg ponypude til 450 kr. :Pia Charlie med 17" sadel: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er Monty |
|
|
MEGET følsom. Det vil sige sadler der ligger forkert bliver forsøgt bukket af, lægger man vægten forkert slingrer han afsted osv. Men jeg har ingen problemer i forhold til at stigbøjlerne er ophængt som de er - men jeg har nu også fornemmelsen af at sympatex-underlaget trykfordeler en hel del. Karina: (Jeg hedder altså Trine ) Nej, for søren da - de er superlækre og bløde at være i - min luxusmås er i hvert fald yderst tilfreds med vores nytildragelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ny sadel |
pjemm |
01-06-2006 10:15 |
|
Jeg kunne jo bare købe den der JC - måske droppe stopningen og bide hårdt i et eller andet over at have betalt overpris. Så var mit ridemæssige problem løst. Selvom jeg sikkert mister et par 1000 når jeg sælger den igen. Men jeg synes virkelig det er "dumt" at betale overpris. Forsøgte for sjov at bestille via den Australske webside. Ikke om man fik en ordrebekræftelse. Så hvem ved, måske ender jeg med at have sadler for 20.000 kr. som ikke kan sælges videre - dyrere end hesten! Haha. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afstemning |
pjemm |
01-06-2006 11:48 |
|
Det var ikke mange stemmer! Kom nu, her er kandidaterne: 1. Brugt JC Granat til overpris + dyr omstopning. SKAL hentes i dag for at omstoppes i morgen formiddag. 2. JC Granat er godkendt uden omstopning, men passer kun lige og derfor kunne jeg tænke mig den blødere. Men er reserveret og jeg kan derfor ikke blive ved med at bøvle frem og tilbage. Den kan ikke hentes i morgen formiddag. 3. Wintec Pro, 4 mdr. levering i DK 4. Wintec Pro fra Australien, ukendt leveringstid, svar tidligst i nat. 5. Trainers som er den jeg sidder bedst i, men 3 mdr. levering og en meget tyk polstring i de nye sadler, den jeg har prøvet er tyndt stoppet og brugt godt. (men jeg sidder også godt i de nye. Alle godkendt af sadelmager. JC er nr. 3 på min egen liste, men den eneste som er tilgængelig her og nu. Tab hvis der pludselig dukker en Australsk sadel op efter jeg har omstoppet JC: 3-4500 kr. Desuden tab på ubrugt baroksadel 4-5000 kr. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at vælge |
pjemm |
01-06-2006 11:51 |
|
Jeg ved sådan set godt hvad jeg vil. Jeg vil dels gerne vente og se om jeg kan få Wintec sadlen, dels prøveride JC sadlen mere end lige en kort runde på ridebanen inden jeg bestemmer mig. Men den mulighed findes jo ligesom ikke, i hvert fald hvis den skal omstoppes. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så ville jeg |
|
|
vente. Sådan som jeg jo faktisk selv gjorde på min Freeform 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Freeform |
pjemm |
01-06-2006 12:02 |
|
Det er jo det Trine, der er jo ligeså lang ventetid på din sadel, så den giver mig ingen fordele. Jeg er helt sikkert gået i panik fordi jeg ikke lige kender andre kompetente sadelmagere i omegnen, og nu har hun jo set hesten. En af de andre er fx. ligeglad med om sadlerne er for lange. Der er selvfølgelig også den der med "hvad nu hvis jeg sidder dårligt i Wintecen." Jeg har jo ikke prøvet den i størrelsen eftersom de ikke sælges i DK som standard. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia... |
|
|
har set de priser de har på sadler.dk og har serøst overvehet om de nogensinde fik solgt noget pga de rekorddyre priser  vil du prøve mit nyomstoppede kieffer action sadel ? mellem/bred bom. så vidt jeg husker charlie minder hans ryg meget om hans aladins ? hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| equiteric |
Tralle-trold |
01-06-2006 14:02 |
|
I usa har jeg købt meget fra. De har kordt leveringsfrist. De har wintec pro i str 16,5" på lager, men du kan forhøre med dem om de kan skaffe den hjem i str 16" Forøvrig er 16,5" kun 1,27 cm længre i sedet end en 16" så det lyder mærkelig at din hest ikke skal kunne have det. Hva med at få en anden sadelmager til at tage mål af hesten? cgi.ebay.com/WINTEC-Pr...dZViewItem linket over er til wintec pro 16,5 stores.ebay.com/Equiteric linket over er til ecuiterics butik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadelmager |
pjemm |
01-06-2006 19:22 |
|
Nej, den er god nok, han er max. 16". I extrabred, Sjanna. 33-34. Man kan sagtens få Wintec 16,5 herhjemme, faktisk blev jeg tilbudt en i går til 3000. Men den ér for lang. 49 cm i puderne, jeg mener faktisk han ligger omkring 43-45 ideelt set. Der er 3 cm forskel på 16 og 17, 16,5 ligger ikke helt i midten men mod 17. Måske en 16 også er i yderkanten, jeg har ikke haft en at prøve. Det varierer jo fra sadel til sadel hvor lang en 16" er, det har også noget med længden af puderne at gøre. Var det en normal pony kunne jeg godt fristes til at gå lidt ud over det bagerste ribben, men ikke når Charlie har haft så mange problemer med kroppen. Der er tilsyneladende ingen butikker i udlandet heller som fører Wintec Pro i 16 standard, de skal alle hente fra Australien ligesom herhjemme. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om prisen |
pjemm |
01-06-2006 19:25 |
|
I øvrigt angående prisen, så er det sælgeren af sadlen der bestemmer hvad de vil have, hvis det er en sadler.dk har i kommission. Så det kan man ikke rigtig klage over. Jeg synes de har en fremragende service, man kan slæbe sadler med hjem for 30.000 og beholde dem til at glo på i en uge. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrum |
|
|
Der er en sadelmager i Vordingborg. Ham har jeg lige købt sadel af, og er godt tilfreds. Han får også brugte sadler. Du kan se ham på www.sadeleksperten.dk
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadelmagere |
pjemm |
01-06-2006 20:54 |
|
Mener I helt seriøst at jeg bare skal shoppe fra sadelmager til sadelmager indtil jeg finder en som siger ok til en 17 tommer sadel, selvom jeg selv kan se den ligger ude på krydset af hesten? Hvis bare 1 siger det er ok, så er det ok uanset hvor mange der siger nej? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved at flere |
inger christensen |
01-06-2006 21:41 |
|
har fådet den samme besked ang. sadellængden til deres små korte hetse. Men et forslag er jo at købe en sadel med runde puder og ikke kile puder. Hvis du feks vælger en wintec pro sadel, er det jo nermest det man må betegne som kile puder. Hvis du vælger feks en af stubbens modellerne, kan du der finde sadler med god runding på puderne, så de ikke trykke langt bag ud. lisa har jo måtte sælge sin isabel werth dressur sadel, netop fordig den var med brede kilepuder. Selv om herman er en stor hest, ja så kan han ikke gå med kilepuder.
IMC 18 TM DRESSURSADEL SÆLGES.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brumbrum |
|
|
Min henvisning ang. sadelmager var ikke, at han skulle sige ok til en 17". For det burde han da ikke sige ok til. Det var fordi du skrev din egen sadelmager skulle på barsel 
When a Loved one becomes a memory. The memory becomes The Truth. 07/05-1992 - 05/01/2005 F L A S H D A N C E
Rytter til kat. 3 søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| runde puder |
pjemm |
01-06-2006 22:42 |
|
Det er rigtigt Inger, jeg har bare ikke kunnet finde nogen dressursadler med runde puder som var brede nok. Et par stykker har været FOR brede. To var rigtig korte i puderne selvom de var moderne, den ene kunne jeg ikke være i, den anden lå elendigt. Alternativet er at han for 3. sommer i træk står stille og tager 100 kg på... Jeg skal højst sandsynligt have en anden sadel igen når han sætter flere muskler. Eller hvis han bliver fed. Jeg har 2 gange ventet på nye sadler og så har han ædt sig en pukkel til i græs imens og kan ikke passe dem når de ankommer. Visse mærker kan han åbenbart ikke gå med overhovedet, fx. Passier. Ifølge sadelmagerens mening om hans ryg. Men jeg vil lige spørge hende omkring Stübben. Vi har bare ikke tiden til at lede for evigt, hvis jeg skal holde ham i form og gerne oparbejde den. Det er nu han skal bevise om han kan holde til noget eller ej. Jeg har fået en uges prøvetid på JC sadlen, så jeg kan ride rigtigt i den istedet for en kort runde på banen. Den skal ikke omstoppes kan jeg se nu jeg har undersøgt den mere nøje, den er så tynd foran som den kan blive, og den ligger i balance som den er. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| græsning |
pjemm |
02-06-2006 06:26 |
|
Tro mig Sine, jeg har lært lektien. Det første år kom jeg fra et sted hvor hestene gik på fold 3 timer om dagen, så mine skulle jo på døgnfold, og fri hø!! Heldigvis trænger flere af mine folde til omlægning, så de bliver vist hurtigt bidt ned i år. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græsning |
pjemm |
02-06-2006 06:29 |
|
Men sadlerne er stadig et problem, han kan for første gang passe et hvidt Wintec Kopfjern nu hvor han har næsten slanket sig til idealvægt. Ellers ligger de bare ovenpå og svømmer. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadler |
bimsemor |
02-06-2006 07:22 |
|
Altså det kan godt være jeg spørger dumt, men kan ikke se nogen steder... Det er en hest du har ikke... Vi har selv en " lille" hest som ifølge sælger var uhyre vanskelig at finde sadel til. Han er ikke ret lang. Vi har en Anky sadel og den er super. Den er heller ikke ret lang. 17" og passer stadig over ryggen og kommer ikke ud over ribben. Den er dyr fra ny, men du kan sagtens finde en brugt til 5-5500 Vi var så meget nervøse for om det var muligt at finde en spring sadel når han nu var så vanskelig. Vi fandt en Henri de Rival 17". Super!! Prøv at gå ind og se på den i dressursadel. Den koster heller ikke en bondegård og er super at ride i. Lækkert skind. Både den og Anky kan varmt anbefales. www.stald-direkte.dk/s...efault.asp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis du siger den |
|
|
er for lille til dig og Tika har den bare ikke lige i 16" som du har prøvet og som er for lille? Så tag dog Tika's i samme bom str men 17" i sæde, det er trodsalt ikke sædet der ligger på hesten, og ikke dette der skal passe (medmindre din hest har så kort ryg den ikke kan have en 17") det er bomvide og opstopningen der skal passe din hest... mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups så |
|
|
ikke lige at den ikke kunne have en der var størrer end 16" også skal du bestemt ikke købe en 17" hvis den går længere bagud end bagerste ribben ødelægger du nemlig ryggen da den ikke kan bære der hvor der ikke er ribben... mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nixen bixen |
pjemm |
02-06-2006 07:42 |
|
Jamen den går altså ikke, 17" sadler rager 3-5 cm ud over hans bagerste ribben og bliver nærmest skubbet op ad bakke af hans kryds, da hans ribben faktisk slutter ret langt tilbage. Der er 16 og 16½ som sadelmageren heller ikke ville godkende. Jeg har prøvet en HDR Lexus og den kan kun bruges i 16" men ligger forfærdeligt på ham. Den kunne jeg ellers godt lige være i selv. Det kan da være jeg en dag falder over noget bedre, han kan jo skifte facon et par år endnu. :Pia 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skovgård |
pjemm |
02-06-2006 07:48 |
|
Missede lige dit indlæg i første omgang, ja selvfølgelig, sadelmager - fint at have en reserve! Har i øvrigt også spekuleret på de der Silhouette... :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
Jette Evers |
02-06-2006 08:42 |
|
Jeg forstår simpelthen ikke det med at det skal være en 16" for sædets størrelse har da ikke særlig meget med sadlens størrelse at gøre. En Kan taur kari sadel er feks 48 cm og er 17 ½". En islænder County sadel er kortere og er opbygget nærten som en alm dressursadel.Du kan se den på læderværkstedets hjemmeside. Dyrlæge Rikke Schultz har været med til at designe den, så det vægtmæssige osv, skulle være i orden I øvrigt synes jeg din hest ser ud til at have noget svaj, og så er Wintec ikke en god løsning. Der er bedst til halvlange heste med lige ryg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadeler |
bimsemor |
02-06-2006 08:44 |
|
en skam du bor så langt væk ellers skulle du prøve min Anky. Held og lykke med at finde noget
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vupti! |
Jette Evers |
02-06-2006 09:05 |
|
Jeg checkede lige læderværkstedet og prøv at se deres Hekla sadel. 45 cm i 16½" og 46 i 17". Det er en islændersadel, men er fuldstændig som en dressur mod kombineret. Så får du også bedre plads til hestens skulder. Desværre er billedet beskyttet så jeg kan ikke føre det over. Adressen er. www.jo-po.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jette Evers |
pjemm |
02-06-2006 09:54 |
|
Se, det er lige noget af det vi skal ud i. Korte puder. En Wintec Pro 16,5 er faktisk 49 cm i puderne. En Windsor Elite er bare kanonlang, den lå ellers godt. Det skal siges at han ikke har nær så meget svaj når han går, han står formentlig og slapper rigtig meget af på billedet og hovedet højt for at se sig omkring, det er han god til. Han skal jo holde styr på hvad jeg laver! Jeg vil lige holde den der Hekla i baghovedet, for ingen af os er begejstrede for JC efter en rigtig prøvetur. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|