|
|
| "Lang" bagbom i trailer: |
|
|
Lige et lille spørgsmål: Er der nogle, der har erfaringer (både gode og dårlige) med at køre med en lang bagbom i hestetraileren?? Jeg synes jo at det ville være en super duper idé, når nu ens hest efter et lille traileruheld ikke er 110 % tryg ved at få lukket skillervæggen hen ved siden af sig. Men har bare fået den tanke ind i hovedet om hesten kan holde balancen, når skillervæggen ikke er lige ved siden af hende til ligesom at støtte sig op af. Jeres mening/erfaring??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke Ganger |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
24-05-2006 08:26 |
|
Køres med lang bagbom og skille rummet sat til siden. Han kan IKKE holde balancen med skillerum, han holder den ved at have stor afstand mellem bagben og plads at finde balancen på.
Illum. Pynte på sandheden, nej mit liv er interessant nok i virkeligheden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun gode |
|
|
min Lillepigen kan kun kører på fuld plads, hun har dog ikke noget bagved normalt det behøves ikke. mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak tak!! |
|
|
Til Illum og Jeanne: Tak for Jeres svar  Jeg har netop købt en Böckmann trailer, hvor man købe sådan én lang bagbom hos Böckmann og det tror jeg at jeg gør - er ret sikker på, at det vil være godt for min lille hest ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om der ikke "behøves" noget bag ved hesten... |
99E |
25-05-2006 16:38 |
|
...er vist et åbent spørgsmål.
Selvom hesten ikke PLEJER at kaste sig baglæns, selvom hesten ikke PLEJER at læne sig op ad rampen mens man kører (så rampen springer op), selvom hesten ikke PLEJER at gå ud mens man lukker rampen etc. etc. etc. - så er en lang bagbom ret nem at skaffe til en rimelig penge, og sikkerheden ved at køre med bagbom er så markant større end ved at køre uden... ... ... ... ... ...at jeg kun kan anbefale, at man skaffer sådan en bom.
... - 99E - ...
Feel Think Act Play Like A Horse
Vi ses i Grønhøj - efter 1. august!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| !!!.. |
Maibritj |
25-05-2006 16:41 |
|
MIn hypper kan begge dele, og hun nyder når den ikke er på, MEN det gør vi ikke, hun kan få bilen til at komme i slinger, og det er meget ubehageligt.. Så hvis du spørger mig, nej det kan ikke fortrækkes, men kør en lille tur, og se om hesten bevæger sig meget, når i køre, hvis den gør, kan jeg ikke anbefale det..
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sasser... |
99E |
25-05-2006 16:42 |
|
Enten kan man købe dem hos trailer-fabrikkerne (Böckmann har dem fx...) - eller man kan finde en smed, der vil lave dem - eller en hvilken somhelst person med en vinkelsliber og et svejseapparat (så køber man bare materialerne selv...).
... - 99E - ...
Feel Think Act Play Like A Horse
Vi ses i Grønhøj - efter 1. august!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kære mand |
Illum |
25-05-2006 16:53 |
|
Gik over i den gamle stald, inde da havde han taget mål,og så skar han et af de gamle 1½ tomme tykke vandrør ned. Svejsede 2 stk rundjern på, borede hul i de stk. rundjern til en split og så var det klart. Gratis og ordnet på 10 min. Og maibritj, jeg har i årevis kørt med skillerum men Smukke Ganger begyndte at vælte og komme til skade. Og selv om jeg køre i en rigtig bil egnet til at trække stort og voldsomt, så gyngede hele vogntoget !! Nu med hele breden bagtil kan jeg ikke mærke om han er med eller ej. Han står ganske stille. Så det er ganske forskelligt fra hest til hest og nu skriver Louise jo at hesten bumler rundt MED skillerummet i midten.
Illum. Pynte på sandheden, nej mit liv er interessant nok i virkeligheden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 99E... |
|
|
Til 99E: Helt enig med dig!! Kunne aldrig nogensinde drømme om at køre uden bagbom i en trailer. Uanset hvor trailervant, rolig etc. hesten er, er det totalt ansvarsløst at køre uden bagbom!! Til Sasser: Du kan bl.a. købe en lang bagbom hos Böckmann, men disse vil jeg umiddelbart tro "kun" passer til en Böckmann trailer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Illum: |
|
|
Til Illum (og andre): Min hest bumler ikke ligefrem rundt med skillerrum i traileren, men efter en lille uheld sidst vi kørte med hende (måtten krøllede sig sammen under hende og hun gik fuldstændig i panik inde i traileren), er hun blevet rigtig forskrækket og flyver ud hver gang man bare tænker på at røre ved skillervæggen. Så derfor tænkte jeg at det ville være bedre for hende at køre med en lang bagbom, hvor skillervæggen jo så er skubbet helt ud i højre side...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay Louise |
|
|
jeg påtager mig gerne at være totalt uansvarlig de 2 gange 10 min. min hest kører trailer om året hvis det da er så meget, normalt ville jeg altid bruge bom eller anden foranstaltning men jeg kører så lidt med hende og hun har det bedst uden så den smule uansvarlighed må jeg se om jeg kan lever med. mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jeanne |
|
|
Det er jo netop spørgsmålet, om man kan leve med at være uansvarlig. Hvis hesten af en eller anden grund går i panik, mens man står og er ved at lukke eller åbne rampen, og den farer baglæns ud, fordi der ikke er en bom bag den, så er det netop et spørgsmål, om man lever længere. Vh Elisabeth
Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden skillerum |
|
|
Jeg kører også uden skillerum. Jeg fik lavet en lang bagbom på et skibsværft da jeg ikke tør køre uden. Hængslerne på bagklappen er ikke bygget til at holde en hests vægt og skulle uheldet være ude, så er man jo ilde stedt. Min hest holder balancen meget bedre nu. Før, da jeg kørte med skillerum spændte han helt uhyggeligt meget op og var helt "ødelagt" når han kom ud af traileren. Nu er der ingen problemer med det og i tilgift er han blevet nemmere at læsse, da traileren virker mere indbydende på ham med al den plads. Så herfra kan det kun anbefales; både det at køre uden skillerum og at have en lang bagbom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eanne det |
|
|
var nu ikke Louise der skrev det var uansvarligt, men 99E  Ellers har jeg da overset et eller andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanne det |
|
|
var nu ikke Louise der skrev det var uansvarligt, men 99E  Ellers har jeg da overset et eller andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Orv ja |
|
|
undskyld Louise, jeg havde læst forkert. Elisabeth vi er enige et langt stykke hen ad vejen, men rent faktisk kender jeg heste der har har knækket ryggen i forsøget på at komme ud under bagbommen i et panik anfald så det kan også være farligt. Jeg har aldrig min hest bundet når rampen bliver lukket ned uanset der er bom på eller ej så hvis hun mod forventning skulle kaste sig ud har jeg et langt tov i og der står en ved hende der følger med ud så helt ansvarsløst anser jeg det ikke for at være. mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bagbom |
|
|
Rent principielt bør man selvfølgelig have en bagbom, der passer til hestens størrelse; men det er desværre ikke i alle trailere, man kan indstille bommens højde. Jeg har en bekendt, der har en trailer med låger i stedet for bomme. Det er helt ideelt efter min mening. Når jeg synes, at det er uansvarligt at læsse hesten uden bagbom, er det ens egen sikkerhed, jeg tænker på. Der er eksempler på mennesker, der er kommet i klemme under rampen, fordi hesten pludselig for baglæns ud, mens de var ved at åbne eller lukke rampen. Så kommer man til at ligge under rampen med hesten ovenpå. Er den så ovenikøbet bundet i traileren, går det først helt galt, for så kan den ikke komme væk fra rampen, før tovet springer. Jeg kan huske en artikel, hvor Lone Jørgensen advarede mod netop den situation, som hun selv havde overværet. Vh Elisabeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja der er |
|
|
massere af eksempler på skrækhistorier og man skal da absolut ikke negligere dem men livet er farligt og hvis man ikke har hjernen med i det man laver så er der mange ting der kan gå galt. Bom eller ej så er det forbudt i min verden at binde hesten før rampen er oppe og lukket. Det med lågerne lyder da som en rigtig god ide er traileren "født" med disse eller er de kreeret af en handyman med tilsvarende problemer ? mvh JEanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bagbom |
|
|
Den er "født" med dem. Jeg mener, at den er svensk. Vh Elisabeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer bom |
Sidsel |
26-05-2006 12:08 |
|
Jeg har lige forsøgt mig med at køre Liva i chefens trailer, der oftest er indrettet til at køre med hoppe og føl, så skillevægen er pillet helt ud og der er en lang bom foran og bagved..(lavet speciel af fabrikken, men nu som standart udstyr) Hun stor helt stille, så sådan gør jeg også næste gang.. Desuden har nogle undersøgelser vist at hesten bedre kan holde balancen, hvis den kan stå skåt og sprede bagbenene..
MVH Sidsel - Som altid kører med bagbom 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|