|
|
| Hjælp! Nogle der er gode til Fransk ? |
| Forfatter:  |
Pernille Bak |
| Dato:  |
21-05-2006 22:16 |
|
Hej. Har virkelig brug for hjælp, da jeg sidder og laver fransk-lektier der skal afleveres i morgen, og har ingen ordbog. 1. Hvad hedder lektier på fransk ? 2. Hvad heder også på fransk ? 3. Hvad hedder jeg går også i biografen på fransk ? ( skal bare bruge 'går også', det er bare så i kan se i hvilken sammenhæng det skal være.. Håber der er nogel gode Franskmænd herinde 
- Pernille - ¤ 100 % dressur rytter! ¤ Cathila <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også - aussi |
Promilla |
21-05-2006 22:18 |
|
se overskrift... kan ikke huske det andet.. hehe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Francais |
Pernille Bak |
21-05-2006 22:19 |
|
Tak promilla! Så mangler jeg bare svar på spørgsmål 1 og 3 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Je va aussi en cinéma |
xtiny |
21-05-2006 22:24 |
|
Men lektier- det ved jeg skutte... Pyh- næh, det er over 20 år siden, jeg har haft fransk, så det er vist glemt. 
Mvh xtiny ---
< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.
--- <t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan? bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøver... |
Jannie Tornvig |
21-05-2006 22:27 |
|
Lektier = lecons (med et sjovt c, sådan et der også er i garcon...) Også = aussi Jeg går = Je vais Er det ikke lidt sent at lave lektier?  Hilsen Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fransk |
Pernille Bak |
21-05-2006 22:35 |
|
Jannie: Mange tak! undskyld mor, skal nok gå i seng nu..  hoho.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Je vais en cinéma |
xtiny |
21-05-2006 22:37 |
|
Det er rigtigt, jeg måtte lige slå det op her: luminita.zamfirescu.pe..._nutid.htm Pyh- jeg får kuldegysninger ved tanken om før fremtid og alle de underlige tider, der er i det franske sprog. 
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lektier... |
|
|
1. Hvad hedder lektier på fransk ? Devoirs At lave lektier - Faire ses devoirs 2. Hvad heder også på fransk ? Aussi 3. Hvad hedder jeg går også i biografen på fransk ? ( skal bare bruge 'går også', det er bare så i kan se i hvilken sammenhæng det skal være.. At gå - aller Også - Aussi Og henviser diskret til en ganske behjælpelig side  www.freetranslation.com Den er til god hjælp når franskordbogen liger langt væk... (Har selv fransk)
Black_Diamond -------------------------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zzz |
Pernille Bak |
21-05-2006 22:45 |
|
Nej, hvor er i søde og hjælpsomme! mange tak allesammen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fransk.. |
|
|
Jeg laver lektier: Je fais mes devoirs Jeg går også i biografen: Je vais aussi au cinéma Hilsen Anna (som er halvt fransk)
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
|
|
Nogle der ved hvad Smuk blomst hedder på fransk?? Ved at blomst hedder Fleur men hvordan siger man smuk? Er der noget på fransk der hedder su, zu, cu, sue, zue eller noget lignende?? På forhånd tak Hilsen
~¤~ Heidi ~¤~ & *MaRiScA*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smuk= belle ved hunkøn |
xtiny |
22-05-2006 18:23 |
|
Og beau ved hankøn. Jeg mener, fleur er hankøn/intetkøn, så Beau fleur. Men det vil jeg ikke lade mig hænge på! >>Er der noget på fransk der hedder su, zu, cu, sue, zue eller noget lignende??>> Cul (udtalt ky-l) betyder r*vhul. Cul de sac er en rygsæk, Sans-culotterne (de bukseløse) var revolutionære under den franske revolution.  På fransk udtales u som y, mens y udtales som i. Ou kommer nok nærmest en dansk u-lyd, som i sou (møntenhed) eller sous (under).
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fransk... |
Randi Grønbæk |
22-05-2006 19:20 |
|
er et dejligt sprog  1. Det har Anna svaret på  2. En anden mulighed er également (som jeg tit foretrækker fremfor aussi, men det afhænger helt af sammenhængen) 3. Je vais aussi/également au cinéma eller J'irais aussi/également au cinéma - det afhænger af, om det er nutid eller fremtid (hvilket jeg ikke lige kan se ud af dit spørgsmål ) Godt nok er jeg 100% jysk, men lidt fransk har jeg da lært - og jeg bor i Luxembourg 
Venlig hilsen Randi G. Mors hest er bedst (Anne-Katrine, 4 år)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Franskhjælp |
|
|
Nu er det ikke for at være træls, men jeg tror altså ikke du er helt god nok til fransk Xtiny  Der er ikke noget der hedder intetkøn på fransk. Og en blomst er i øvrigt hunkøn. Derfor hedder en smuk blomst 'une belle fleur' på fransk. 'Cul de sac' betyder ikke rygsæk men blindgyde. Rygsæk hedder 'Sac à dos' (sac betyder taske og dos betyder ryg). Der er noget, der hedder 'su' på fransk. Hvis du udtaler det [sy] så er det kort tillægsform af at vide, altså (har) vidst. Hvis du mener det skal udtales [su], så skal det staves sou (det betyder penge, mønter) eller sous (det betyder under). Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå ja... |
Randi Grønbæk |
22-05-2006 19:30 |
|
Jeg glemte lige den med blomsten - er helt enig med Anna  Heidi - hvad skal du bruge forstavelserne til? Og skal det være en dansk u- eller y-lyd?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Randi... |
|
|
Randi: det er fordi en veninde som lille havde en hest ved navn su fleur (eller hvordan det nu staves evt suefleur) og da hun lige har fået føl ville hun opkalde den efter den, men kan ikke huske hvordan navnet staves eller hvad det betød. det er muligvis med ' Men ingen af os har forstand på fransk så vi kan ikke rigtig finde ud at at søge på nettet osv. Hilsen
~¤~ Heidi ~¤~ & *MaRiScA*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du må sende klagen |
xtiny |
22-05-2006 20:07 |
|
Til min fransklærer i gymnasiet- hun sagde, det med rygsækken. Nej, jeg pakker sammen i vanære. 
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, xtiny (+ til Heidi) |
Randi Grønbæk |
22-05-2006 21:29 |
|
Jeg har en kollega, der refererer til cul de sac i tide og utide, bl.a. bor hun i en - nu vil jeg tænke på dig hver gang, hun siger det (specielt når hun refererer til det kvarter, hvor hun bor  Heidi - Su Fleur ser ikke særlig fransk ud. Sa Fleur (hans/hendes blomst), Choufleur (blomkål) eller Souffleur (en der puster/blæser) er det, jeg lige kan komme på, som kunne være noget i den retning. Men der kan jo nemt ske fejl ved registreringen. Min hests mor hed fx. Désirée, men da min far ikke kan fransk, blev det til Desire, hvilket jo heller ikke er specielt fransk, men det blev udtalen nu ved med at være  Chouette [shwæt], som betyder skøn, sej eller dejlig (lidt slangagtigt - fx. om en film eller en tur) kunne måske være noget, hvis det skal begynde med en s-lyd fulgt af en u-lyd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lektier og andet |
Céleste |
22-05-2006 21:34 |
|
mes devoirs - mine lektier
Aussi - også
Je vais aussi aux cinéma - jeg går også i biografen
Je va aussi aller voir nu film - jeg skal også ind og se en film
Céleste
If you always do what interests you, then at least one person is pleased. -Katherine Hepburn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|