Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

vand på fold-et emne for sig
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 22:45

Der blev taget et nyt emne op i en tidligere, nu låst tråd. Emnet om vand på fold om vinteren eller ej.

Min hest er opstaldet og om vinteren er hestene ude mellem 5 og 7 timer. de har ikke vand på fold og da de ikke er ude længere synes jeg heller ikke det er umagen værd at forsøge sig med dette. Bare rolig, de er ikke ved at dø...

De har altid wrap til når de kommer ind og ingen af dem går til vandet som det første. de spiser af deres wrap og først efter en tid tager de vand.

derimod skal de alle sammen tisse når de kommer fra fold så synes det ville være lige så rimeligt med et opstrøet hjørne på fold hvor hestene kunne få lov at lade vandet uden at det sprøjter dem op af benene...

Til hende med hestepensionen, jeg synes det lyder som et rart sted og vil lige tjekke din præsentation

0
0
Svar på denne tråd

I vinter halv året
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 22:52

går vores ude ca 3 timer dagligt i hverdagene. der får de ikek vand på folden. Men i wekenderne, hvor der er tid til lidt mere fold timer, ja der bliver der hældt vand i truet. Men kun halvt op, for vi tømmer det hver gang de lukkes ind.

Hvis man tømmer det hver gang, fryser det jo ikke så hurtigt til, da man jo hverdag hælder nyt vand op.

IMC
0
0
Svar på denne tråd

lige nu...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 23:22

har begge mine heste adgang til vand døgnet rundt, men jeg har før haft perioder hvor de er blevet "vandet" 3-4 gange i døgnet.

F.eks har vi måtte klare os med dette, når vi har været i udlandet og Cille har boet i en paddock hvor der ikke var vandkop, men et drikketrug hvor alle trak deres heste hen og vandede dem flere gange om dagen.

Det fungerer nu fint. Hestene lærer hurtigt at de skal drikke når vandet er der, og jeg har aldrig set en hest der fik vand på denne måde være dehydreret.

I naturen drikker de jo også få gange i døgnet, og det er langt fra altid de opholder sig nær et vandhul.

Hvor mange af jer selv har brug for at have adgang til drikkevand 24/7?

Der er da ingen der er tørstige 24 timer i døgnet.

Husk at glemme bagateller

Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det

Husk at leve, mens du gør det

Citat: Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 23:34

...har kun lejlighedsvis vand på foldene i hård frost og de lider da heller ikke nogen nød, når de kommer ind om aftenen kaster de sig ikke lige over vandtruget, men vælger at spise deres kraftfoder først.

Desuden er der ingen af den der drikker af deres vand om natten hele sommeren, der drikker de kun ude på folden.

Jeg har altid fyldt deres vandtrug op når de kommer ind, men næste morgen kan jeg hælde det ud igen og det må jo så betyde at de ikke er tørstige ellers havde de vel drukket.

Det er ca. det samme antal timer de så ikke får vand i, mon ikke de overlever?!!

Hilsen Britt

...you can use your illusion, let it take you where it may...

W.AXL ROSE

Surprice/Silas søges

Stubben dressur sadel sælges extra bred bom

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 23:37

Vores har vand hele døgnet, både ude og inde, men det er jo lidt svært at have vand til dem udenfor om vinteren i 15 graders frost. Når det er så koldt er vores ikke ude så mange timer, og så får de bare vand i stalden, men det er slet ikke så de kaster sig over vandet når de kommer ind. Næh de spiser først, så de lider skam ikke.

Vibeke

FCK...Så blev vi nr. 1.....

0
0
Svar på denne tråd

Ja der er vand
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 08:53

Men nej de drikker det ikke når det er rigtig koldt.

De får ret våde roepiller så Smukke Ganger får noget vand i sig, for han vil ikke drikke nok når det er koldt.

Så de er bestemt ikke tørstige.

Men de har vand døgnet rundt, sommer som vinter og i boksen har han både vandkop med flyder og en stor spand, sommer og vinter.

Illum.

Pynter på sandheden, nej mit liv er interessant nok i virkeligheden...

0
0
Svar på denne tråd

Min mening!
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:02

Min mening er at når man holder heste i fangeskab, som vi nu engang gør, så må vi også sørger for at de har alt hvad de behøver. Dvs græs/hø på folden og adgang til rent drikkevand! Det synes jeg er minimum.

Jeg ville omgående flytte min hest fra et sted, hvor der ikke var adgang til vand i 5-7 timer.

Og ja, vandet fryser i karrene, men det er jo altså ikke svært for en hest at knalde isen i stykker. Det gør de heste jeg har haft her uden problemer.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Altid..
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:02

Mine heste har altid vand..uanset årstid

Både på fold og i boks

0
0
Svar på denne tråd

vand på fold
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:06
en varmeledning kan klare det...det er synd hvis der ingen vand er!
0
0
Svar på denne tråd

Vores..
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:43
heste har altid vand på foldene. Forår, efterår og vinter er der ligeledes altid hø/wrap på foldene.

Mvh Trine

Skøn kat. 1 pony søger rytter

Se min HP her: StaldRosenkilde
0
0
Svar på denne tråd

en gang om ugen
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:48

Jeg så engang et dokumentarprogram om nogle heste, der levede i et særligt tørt område. Det handlede om en kvinde, der netop studerede hestene og deres drikkevaner. Det viste sig, at de drak ca. en gang om ugen, for i nærheden af vandhullerne var der ikke nok føde til de kunne overleve, så de måtte ud på længere vandringer. (Jeg ved godt man ikke altid kan regne med, hvad man ser i dokumentarprogrammer, men uanset hvad, drikker heste i naturen ikke så tit som de gør i fangenskab)

Nu opfordrer jeg langt fra til at man vander sin hest en gang om ugen men jeg tror nu nok, at hestene overlever uden vand mens de er på fold...

0
0
Svar på denne tråd

ang. vand på fold..
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:48
Da jeg havde egen stald, lagde jeg bare en bold i karrene, så kunne hestene skubbe den, lidt frem og tilbage og få vand, Dette vikede selvfølgelig ikke hvis det var overdreven frost, så mådte vi ud flere gange om dagen med vand..(årh.. det var røvet)
De gik jo også i løsdrift. Havde de været på stald og kun kommet på fold lidt, så havde det nok ikke gjordt noget.

Her på stutteriet, er der ikke vand på foldene, når det er frost, hestene virker ligeglade og går som det første i krig med foder og wrap, når de kommer ind..

MVH Sidsel

Blue Signature
0
0
Svar på denne tråd

hos os
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 09:49
hos os har hestene altid vand døgnet rundt
0
0
Svar på denne tråd

Hmm tja
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 10:11

Der hvor min har gået i løsdrift her i vinter har de haft vand uanset temperatur. De lærte hurtigt at få hul på isen og holde hullet vedlige... Men jeg tømte oss for is to gange dagligt og fyldte op med spande for slangen udenfor var frosset. Så der gik gerne 10spandfuld vand til om dagen for de delte vandtrug med dem der var inde om natten men de drak jo oss ude...

Sådan er det vil man ha hest må man ta det sure med det søde...

Bare min mening... Men ved oss nu hvor min hest bliver flyttet får de til vinter ingen vand på foldene... For de andre mente ikk det var nødvendigt. De forstod heller ikk jeg gad slæbe spandfuld efter spandfuld der ud jeg kunne jo nøjes med at tilbyde min når jeg fodrede...

KnuZ

Vibber

Sommergræs søges til Fjordhest på 14år. Stille og rolig...

Omkring Åbenrå, Kliplev, Vilsbæk, Kruså, Padborg...

Hurtigst muligt....

0
0
Svar på denne tråd

Vand på fold.
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 13:59

Jeg synes altså også det er hysteri, at de for enhver pris skal have vand i 15 graders frost. Så kan man jo ikke andet end at tømme is

De skal nok overleve de få timer uden vand.

Køb billigt her
Medlem af "smårytternes" klub
Heste søger parter nær Bramming
0
0
Svar på denne tråd

Camilla B
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 14:25

Tak, vi har også et dejligt sted.

Som jeg skrev tidligere, er det også kun i den periode med hård frost, de ikke har vand på foldene. I det øjeblik vandet ikke fryser helt til (og ikke kun et lille tyndt islag), ja så har de adgang til friskt vand.

I frostperioden, er det som flere skriver, sjældent at de drikker lige når de kommer ind, så jeg har ikke dårlig samvittighed over den manglende vand.

Hilsen

Mumse

0
0
Svar på denne tråd

vand på fold
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 15:38

Vores har altid adgang til vand. Om vinteren bliver der banket hul på isen om morgenen, og da vi har el-kogekande i stalden bliver der lige hældt 1-2 kander varmt vand oveni

Men de går også ude fra kl 8 til 16-17-tiden i vinterhalvåret, og det synes jeg godt nok er for mange timer uden vand

smukke-ped: Hvad er en varmeldning? Hvordan virker den, hvor købes den og hvad koster den? For det lyder dælme smart!

Ciller: Jeg har altid en ½-liters flaske med vand på/med mig. Er nærmest kronisk tørstig i mine vågne timer

katrine
0
0
Svar på denne tråd

Uden vand
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 15:45

Når blot de har vand til rådighed i boksen samt på folden når det ikke er hård frost, så kan jeg ikke se det skadelige og forkerte i det.

Som flere skriver, så har vildtlevende heste heller ikke vand til rådighed 24 timer i døgnet, og de klarer sig udmærket.

Selvføgelig kræver vi noget af vores heste i form af ridning/kørsel osv, men je holder nu på at de ikke tager skade af få timer på fold uden vand.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
www.hestensurtehave.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tja, i gamle dage
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 16:09

blev hestene vandet morgen og aften, så mon ikke de overlever :-)

Vores har altid vand på folden, men da det jo fryser hurtigt om vinteren - også i dagtimerne, ja så er det ikke meget de kan drikke - det siger jo sig selv. Jeg går ikke ud flere gange om dagen og fylder op, når det fryser.

Hestens behov for vand kan den sagtens dække i den periode, hvor den er på stald fra om aftenen og indtil den kommer på fold igen om morgenen.

Mvh

Line

1'er pony udlånes til selskab - se præsentation

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 16:22

Hos os er der altid vand i foldene, uanset temp. Flere af vores heste bruger da også vandet til at dyppe deres hø i, både i folden og i stalden.

Mvh Kit

Bedækning tilbydes af super lækker hingst efter "Olympic Ferro" (vundet OL sølv for hold til Holland med højeste point) og med "Castro" som morfar (elite hingst i DV)

0
0
Svar på denne tråd

Ikke her
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 16:31

I vinter halvåret har mine heste ikke adgang til vand på folden.

De er ude 5-10 timer, og jeg har aldrig set dem gå direkte i vandkoppen når jeg lukker ind.

De har heller ikke stråfoder på folden, men kan pille i græsset hvis de har lyst.

Sådan er det fra nattefrosten sætter ind til den slipper taget igen.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet a

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 18:10

Som udgangspunkt har vores muler altid vand på folden, og i stalden.

Men, f.eks i år, hvor vi havde frost i ret lang tid, ja, så er det jo ikke mange timer der går før vandet er gennem frosset, selvom man fylder i hver morgen på folden. Mine heste er ude ca. 10-12 timer i døgnet hele vinteren igennem.

Nu har jeg gået hjemme på barsel denne vinter, og har derfor kunne fylde op en ekstra gang om dagen hvor der var hård frost, men, det var nu ikke fordi de kastede sig over vandet.

Jeg ser ikke noget galt i den måde "Kobakkegård" holder heste på folden i hård frost - næh, det bringer sgu mere mit @!#$ i kog at heste ikke kommer ud når det er regnvejr, eller hård frost, eller kun kommer på fold i to timer

Jeg ville mægtig gerne have sådan en "varme-ledning", og jeg ville også mægtig gerne have vandkopper med isoleret ledning i mine bokse - men, nu hænger pengene jo ikke på træerne, så indtil videre er det os mennesker der må slæbe os fattige i vand i vinterhalvåret

Christel
Den 30. april 2006 mistede vi vores dejlige hoppe,Luna,og hendes føl. Hvil i fred.

Tremmeseng med hæve/sænke side købes. Hvid - max pris 500 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider