|
|
| Så kú hun lære det - ja hun kú |
|
|
Vi var et smut til Korskro marked i går. Da vi var rundt for at se hestene kom vi til en lastbil, hvortil der stod den skønneste, og mest velplejede, shetlænder hingstebasse vi nogen sinde har set. I skulle have set den. Den var lille - Dens ryg gik mig nok kun til lårene - men den opførte sig så man fik indtryk af, at den var over 2 meter høj. Sikken personlighed. Den havde glimt i øjet, og så var den bare rigtig STRID. Når man kom bare lidt i nærheden af den, så vendte den bagenden til og truede. Vi stod derfor på behørig afstand og nød rigtig synet af den, og roste den meget for dens fantastiske udstråling og gåpåmod. En yngre "dame" kom til. Hun sagde Naiii- hvor er du da søøøøddd og åhhh så nuttekæææær du er. Da hun begyndte at gå hen mod den truede den hende, men hun fattede det ikke og fortsatte. Vi sagde: "Øh, dame, hingsten gider vist ikke at snakke med dig". Hun kiggede bare irriteret på os, og fortsatte med sit babysprog til den, alt imens hun fortsatte over mod den. Hingsten, som havde haft snoren en halv gang om halsen, dukkede sig, således at snoren lige præcis blev det stykke længere - så han kunne stæsede baglæns og klappede bagud mod hende. Han ramte hende på knæet(det må have gjort nas). "Damen" blev forarget - og råbte op om, at det var forkasteligt at lade sådan et ondskabsfuldt dyr stå så mennesker kan komme til skade. Hvad troede hun da han var - et udstoppet tøjdyr?. Da vi spurgte hende om det - fik vi bare et surt blik. Jeg har altså set mange heste/ponyer gennem årene - men aldrig har jeg set så meget macho, i så lille en krop. Dejligt når der stadig er så meget at forbavses og forundres over. Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synd... |
|
|
Det er skisme da synd for sådan en dame. Et er at hun ikke kan se problemet bagefter. Men helt ærligt, så syntes jeg ikke man burde lade sådan en tingest af en hest stå uden at nogle står i nærheden og fortæller hvad den kan finde på. Der kommer jo en del ikke kyndige og kigger også, og tænk hvis det havde været et barn. Det er jo ikke hendes skyld hun måske ikke kendte en hests signaler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men men men |
| Forfatter:  |
Grande |
| Dato:  |
15-05-2006 10:32 |
|
jeg har også set flere af de fantastiske hingste basser på markeder. MEn jeg synes egentlig det er synd for dem. De har så mange hormoner fløjtende rundt i sig, de kan være voldsomme og decideret farlige, men bliver solgt på det som du beskriver "macho" de er da flotte, og sikke en personlighed. Men oftest ender de bare i forkerte hænder. Desværre. Det er jo "for dyrt" at kastrere sådan en lille en - tja det koster det samme som en en stor hest. Det må være meget stressende for sådan en higst at stå bundet til en vogn en hel dag, men den er stresset i hovedet, vrinsker og hviner, og den farer rundt i sit lille tov. Men I prøvede da i det midste at advare kvinde mennesket, men når man ikke vil høre må man føle, og det gjorde hun - i flere dage sikkert...
Kig forbi. www.lundrideudstyr.dk Ny hjemmeside under opbygning. Forhand. af: Kyra K, Anky, O.S, Passier, BR, Jacson, HappyValley, Equline, HKM, Maddox m.fl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så kan hun lære det??? hvad |
|
|
hvis min lille Tera havde smuttet fra mor her og var røget hen mod den?? Så kun hun lære det?? Uansvarligt af jer ikke at gøre med når I kan læse noget damen ikke kunne... Helt ærligt altså!
Vh Gitte mor til Tera 15 mdr.  . Lækre Jack D. tilbyder bedækning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld... |
|
|
men jeg kan ikke se hvordan man kan fryde sig over sådan en situation... Og jeg ville nok også som uvidende blive irriteret hvis der var nogen der var kommet med sætningen: "Øh, dame, hingsten gider vist ikke at snakke med dig". Det burde rent faktisk være jer der burde havde forklaret hende hvorfor hesten opførte sig som den gjorde, fremfor at tiltale andre sådan som i har gjort
Camilse og Looksen
Kig ind på www.camilse.dk og se massere af billeder.
Vil du have et specielt pandebånd? Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeres opførsel var næsten den værste. |
Karina(Islænderfan) |
15-05-2006 11:38 |
|
Jeg syntes jeres opførsel var den værste.  I kunne se hvor farlig situationen var og alligevel greb i ikke ind med stod bare og sagde "Øh, dame, hingsten gider vist ikke at snakke med dig". Tænk hvis hun havde fået smadret knæet??? Ja, så kunne hun sgu bare lære det eller hvad??? Og jeg tænker især på hvad nu hvis det var et barn? I det hele taget kan sådan en lille uopdragen pony ikke imponere mig tværtimod. Den skulle kastereres. Jeg håber ikke sådan en ender i de forkerte hænder.  Tænk hvos der er en eller anden uvidende stakkel der er dum nok til at købe den til nogle børn.  Og jeg syntes ærlig talt at dem der havde den med på markedet burde sørge for at stå vagt ved den og advare folk når de kom for tæt på. Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder! Du vil garanteret syntes det er skideskægt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, hvad skal man sige |
|
|
Hesten var bundet - det var damen ikke - måske skulle det have været omvendt - for så kunne jeg jo have HEVET hende væk ved hjælp af snoren. Selv et barn, som vel at mærke er stort nok til at være uden opsyn ved et marked, var aldrig gået over til hesten, men havde, som alle vi andre, nøjes med at kigge. Den stejlede og viste nemlig med al tydelighed at den ikke ønskede selskab af tobenede. Og det er min erfaring at børn ofte viser større intuition for sådan en situationer end voksne, som liiige skal vise at de bare kan det der med heste. Gitte: Hvis et lille barn (om det er 15 mdr.eller ældre er underordnet) "ryger" hen til en hest,hund, kat, bil eller hvad ved jeg, ja så er det godt nok ikke tilskueren eller hesten der har pligt/ skyld for noget som helst - det er godt nok helt og aldeles forældrenes ansvar at et lille barn ikke kommer til skade. (Men selvfølgelig greb man ind, det sker jo helt pr, refleks når børn er i fare). Nej - mod "damen" som i øvrigt var i ridetøj, og "jeg ved bedre attitude" til marked, der kæmper selv guderne forgæves. For uanset hvad jeg, og- eller andre havde sagt,eller gjort, så var hun sikker på at sådan en lille en, den må være ufarlig. Og nej, indrømmet - der er slet ikke gået nogen pædagog tabt i mig. Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla |
|
|
Jeg tror egentlig kun jeg læser herinde på "hyggesnak" for at blive forarget.Det var dog ganske utroligt hvad folk kan fare i flint over...et sådan uskyldigt indlæg er straks en anledning til at få en stor debat op og køre hvor folk rigtig kan belære hinanden  .
Formidling af spanske heste direkte fra avler. Boks udlejes i hyggelig lille stald i Odense NV.Ridebane + 8 tønder land store folde til benyttelse året rundt.15min. i skridt til ridehus.500kr. inkl. halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Nu er der ikke alle der forstår dyrs måde at reagerer på  jeg synes stadig at du burde havde forklaret damen på en pæn måde hvorfor den reagerede som den gjorde... Jeg synes, hvis du havde sagt hvad du skriver, du har været en smule flabet...
Camilse og Looksen
Kig ind på www.camilse.dk og se massere af billeder.
Vil du have et specielt pandebånd? Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey hey |
louise nielsen |
15-05-2006 12:12 |
|
må jeg godt spøger om hvad ham der havde hesten med hed??? hvis altså ved det??? kh louise som lige har købt ny hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Tja hvis nu Jette havde forsøgt at forklare damen hvorfor hingsten ikke var interesseret i selskab, tror I så hun havde lyttet? - For mig lyder det nu ikke til det. Hun BLEV advaret, kan da ikke være Jette's fejl at damen ikke forstod advarslen og hestens advarsel. Så må man lære at holde fingrene for sig selv.
Mvh Rollo
JHN Moderator
...Hesteløs.
*Chanell, Rollo, Marie, Uffe, Fame & Meti - de savnede*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Hvis man har sådan en hest på et markede, burte der være et lille hegn rundt om den, stå et tydeligt skilt at den kan sparke, eller stå et menneske. JEg syntes da at det var synd for damen. Hun fejlvurderet hestens hentydninger, men sikkert i en god mening...
Et godt team bygger på: Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst; to-vejskommunikation! Husk det når du arbejder med dit dyr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man går ikke |
|
|
hen til en fremmed hund, ej heller en fremmed hest. Det er et hestemarked, ikke en klappezoo. Ud over at komme til skade selv er hun jo også en formidabel smittespreder hvis de skal klappes alle sammen. Et marked er et potentielt farligt sted. En papegøje kan feks bide en finger af et barn eller en af folks mange mere eller mindre løse hunde kunne bide barnet i ansigtet.. Forældrene må holde børnene "i snor". Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme situation |
|
|
Jeg har engang været ude for noget nær det samme som du beskriver, Jette. Det var i New Forest i England. Her går der jo ponyer rundt, som godt nok ikke er vilde, men de går frit rundt på et meget stort område. Man kan færdes frit i området, hvilket mange mennesker gør. Flere steder er der skilte der fortæller om ponyernes liv og adfærd, og der står også at man ikke skal gå for tæt på dem. Der er ligesom et sted hvor mange af ponyerne kommer, så her kommer der også mange mennesker. Den dag vi var der, var der også en flok spejdere, i alderen ca. 12-15 år vil jeg tro. Én af dem, en pige, blev ved med at gå meget tæt hen til nogle af ponyerne, selvom der var advarselsskilte, og vi kunne høre de andre sige hun skulle lade være. Det blev ponyerne for meget, og de begyndte at gå deres vej, dette forstod pigen ikke, så hun begyndte at løbe efter dem, hvilket resulterede i at én af ponyerne gav hende et gevaldigt los over knæet. Jeg syntes da det var synd for pigen, som græd og havde ondt, men et eller andet sted var hun blevet advaret, op til flere gange. Og når man ikke vil høre, tja... så kender I godt slutningen...
Mvh Britt The more you practice, the luckier you get....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|