Heste kan godt genkende tidligere ejer, sådan en historie har jeg også.
Min mor havde engang en DV vallak, kan ikke huske hvor ung han var da hun begyndte at ride ham og det, men meget ung, mener vist han var 4 - 5 år eller sådan noget.
Han var også den første af hestene, min mor hev mig med ned til, da jeg stadig lå i hendes mave og ja da jeg blev født og da jeg lærte at ride på shetlænderen der stod samme sted, så jeg jo også min mor ride på denne her DV vallak.
Han var 10 eller 12 år, da min mor og rigtige ejer blev enig om at han skulle væk. Han kunne meget, men min mor så sig ikke i stand til at ride ham mere, da han var den hest der fik ødelagt min mors hånd, og han var altså en af de heste der skal vide hvem der bestemmer på den humane måde, ellers tog han vitterligt magten fra en. Og da den rigtige ejer ikke kunne ride ham, kom ham væk, og endte på rideskole, hvor han blev "redet" så meget ned at han mistede sin fyrrige og dejlige gnist i sine øjne.
Lever han i dag, så er han i hvert fald 24 år. Så ham sidst for snart 4 år siden.
På de år min mor ikke red ham og gik uden hest, har kun kun besøgt ham få gange på de ca. 12 år.
Men hver gang hun trådte ind i stalden og bare gik eller sagde stille noget til en af os, så var der ALTID en brummen i stalden. Ikke fra de andre heste, men fra netop HAM.
Han havde jo været vant til min mor, den måde hun gik på, hendes måde at snakke på og det, han kendte hver en del af hende, og kunne kende hende, selv alle de år efter. Og lever han stadig og min mor gik ned i stalden, tør jeg vædde på, at han stadig vil kunne genkende hende.
Hilsen Dorthe