Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Forskellen på Formel 1 og Labrador?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 19:12

Er formel 1 en race? - og som overskriften siger; Hvad er forskellen på en Formel 1 og Labrador?

0
0
Svar på denne tråd

Formel 1...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 19:16

..er størrelsen på hunden, så vidt jeg ved :-)

Der findes den "gamle" model, der er stor - og så den mindre, der er en Formel 1 :-)

Mvh Mette..
www.newforest.dk
0
0
Svar på denne tråd

Der er ikke så meget.
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 19:17

Formel 1 har sit udspring i England, da man ønskede en mindre og lettere hund. Her indkrydsede man pointer ind for at gøre dem lettere.

Og nu kan man vel godt kalde det en race, da de sidste mange generationer har "bestået" af det samme.

Tilgengæld har man jo også parret på tværs F1 og den tunge. Så en egentlig adskillelse er svært.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

formel 1
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 19:18

er lavet til jagt, den er hurtigere og kommer nemmere igennem krat o.l. pga den mindre størelse.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner.

0
0
Svar på denne tråd

Se her hvad klubben selv skriver
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 19:52

på denne side:

www.labrador-retriever...ml#formel1

Jeg undersøgte det selv på et tidspunkt, da jeg blev bildt nogen historier ind

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hkfdahkfzn
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 21:41
Altså jeg har hørt at det ikke er størrelsen, men den måde den er bygget på. Der er den "gammeldags" tunge labrador, og den "nye" F1. F1 kan godt være større, men den er meget lettere til bens... tror det er forskelle. En F1 hedder faktisk også en Field Trail Labrador (Sådan staves det vidst...)

Et godt team bygger på:

Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst;

to-vejskommunikation!

Husk det når du arbejder med dit dyr :-)

0
0
Svar på denne tråd

lettere og større
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 21:58

min far har en Formel 1 labrador, og den er som Sofiepigen skriver, lettere og større end den "gamle" labrador. den minder faktisk lidt om en dobbermand, sammen størrelse og lidt samme kropsbygning.

0
0
Svar på denne tråd

Den gamle model
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 22:28

ER Field Trial Labrador og IKKE udstillings typen. De første reg. lab retrivere var Field trial og blev fremavlet af to meget velhavende familier i England tilbage i 1880.

Udstillingstypen, den tunge og mindre brugte til jagt, kom til sin magt i starten af 70'erne da nogen syntes det kunne være sjovt at fremelske en udstillingstype!.

Jagtmæssig kan de slet ikke sammenlignes, da de bedste gener ikke er mere at spore i udstillingstypen, det fik mennesket nemmelig ødelagt, det samme gælder modehunden den brune lab, heller ikke særlig bevendt hvis man vil være med hvor solen skinner i jagt og markprøve regi. Meget synd, og hvad tænker mennesker egentlig på de de avler instinkt ud af en race!

Det samme gælder FT Cocker, FT Springer FT Golden, Russel i DKK og Russel i Russel klubben (jagt), arbejds Schæfer og udstillings Schæfer og jeg kunne forsætte... alle disse har udstillings "brødre" som ikke kan bruges til meget andet end hygge og ja så udstilling.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg lærte...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 00:34
... at det var nemmest at se på snudeskaftet. En F1 er lang- og spidssnudet, hvor en F2 er kortere.

Venlig hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

Nu kom mit @!#$ godt nok i kog
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:00

Som overskriften siger blev jeg godt nok noget harm over Lotte's indlæg.

Jeg har jo labber af "udstillingstypen", idet jeg jo synes at et af kriterierne for at avle racehunde jo må være at de kan leve op til deres racestandard, men om man er til den ene eller anden type er jo smag og behag.

Men at skrive at de ikke er meget bevendt til jagt og at instinktet er avlet ud af dem, det kan da virkelig sætte mit @!#$ i kog.

Jeg er en "ung" pige og har inden jeg fik min første lab aldrig gået på jagt og jeg har altid godt kunne lide udstillingstypen, så jeg købte min første lab af rene udstillingslinier. Men heldigvis begyndte jeg da at gå til træning i Retriever-klubben (jagttræning) og der fik jeg i hvert fald øjnene op for min udstillingslab's instinkter. Super markeringsevner og en ekstrem arbejdslyst.

Jeg endte jo også med at blive inviteret med på jagt af min mands onkel. Første gang møder vi op (ung pige og hendes i deres øjne fede udstillingslabrador) og skal med 5 midaldrende, meget erfarne mandlige jægere. Men hvor jeg dog morede mig da den første and falder. Jeg har sjældent før set nogen tabe underkæben på denne måde. Min "fede" labrador hentede jo alt i et tempo som gjorde selv disse jægere målløse og siden var Balder ofte med som eneste opsamler, for han efterlod aldrig noget i et frit søg efter jagten.

Jeg vil aldrig påstå at "udstillingstypen" er bedre til jagt end FT-hundene, for det har jeg intet belæg for (ligesom jeg tror de færreste har belæg for den modsatte påstand), men at udstillingstypen ikke kan bruges til jagt (endda klare sig supergodt), det er dog en lodret løgn.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen

Juelsgaard's Labrador
Get a life - Get a lab
0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:28

Jeg vil give Lotte J ret, FT var den oprindelige

type retriever.

og hvor har jeg dog set mange håbløse dyr på diverse

markprøver.

og hvad med farven ?

Hvad er ideen i at en hvid 'golden', skal kunne camouflere

sig i en skov, mark og lign.

Næææeh , FT

www.gleenmhor.com/

0
0
Svar på denne tråd

Det er blot
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:28

En konstatering at vi ikke ser udstillingstyper på nogle af de godser vi kommer på, de vil sempelthen ikke arbejde hårdt og længe nok. Der er jo også en mening med ordet "Udstillingstype" ellers havde man dem vel ikke til dette brug.

Jeg ønsker ikke at nedgøre nogle racer, men det er som at sige at min OX araber kan hamle op med det der bliver vist på verdensplan i dressur, nej det kan han ikke, men han kan gå pænt.

0
0
Svar på denne tråd

jdbcjncanæla
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:37

Ikke fordi jeg har forstand på hundeopdræt - jeg vil bare tilføje til LOTTEJ og Camilla Jørgensens debat :

Hold op der findes mange dårlige jægere - og de er håbløs dårlige til at have med hundeadfærd at gøre...hvis jeg var jæger ville jeg kigge i egne rækker, før jeg ville beskylde hunden for at have dårlige egenskaber...

BLOT en tilføjelse !

Jeg har selv en formel 1 - den bedste hund i verden !

0
0
Svar på denne tråd

Mister Q
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:39

En skam du ikke har en præsentation, for vil gerne se din vuf

Hvor giver jeg dig ret i det med at man skal kunne håndterer en hund...he he

Et godt team bygger på:

Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst;

to-vejskommunikation!

Husk det når du arbejder med dit dyr :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lotte...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:48

Lotte, jeg kan ikke tilslutte mig helt.

Det er ganske rigtigt at nogle har avlet instinktet ud - men lad os tage udgangspunkt i min Nynne.

En udstillingstype vil folk sige. Og ja hun har gode resultater i de to hun har været afsted til.

Men hendes far er norsk og svensk sporchampion - og hvis der er noget der kræver konsentration og udholdenhed, så er det da absolut spor. Han er sørme sammetid også udstillings championat i bådfe sverige og norge. Så endten er jeg bare typen der går efter begge dele og har her fundet et enkelt tilfælde, eller også er det ikke helt rigtigt hvad du skriver.

Men jeg kender nu en del flere af slagsen.

Jeg opleve en formel 1 som en arbejdsivrig hund, hurtig og smart, meget klog og ofte lærenem.

Fuldstændig som en alm labrador, bare lidt mere sporty at se på, og dermed også har mere lethed ved at fise rundt i skov og krat.

0
0
Svar på denne tråd

Her er MIN...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:51

Jeg går på jagt, sammen med min mand, og vores hund har netop bestået Vinderklaasen i retriver klubben.. Han er IKKE en udstillingshund, er avlet til jagt og det samme er begge hans forældre! En Gl-dags er IKKE = en fed udstillings Labrador!

Dette er en "gl. dags" labrador og 70 % af dem der er på vores hold er magen til.

Ud af vores 6 trænere har de 4 en Gl.dags Labber.

Så at sige at de ikke er lige så egnet til jagt som en F1. Er da det værste sludder jeg længe har hørt!!!

De 2 typer har hver deres fordele og ulemper!!!

Gl.dags: Fordel Nem at opdrage og styre i f.eks skoven og i vand.Tålmodig

Ulempe: Ikke nær så hurtig som en F1- Lidt tung.

Formel 1: Fordel: Hurtig og udholdende.

Ulempe: Hyperaktiv kan til tider "lide af damp" og svær at styre når den er blevet tændt...

Der er ingen af delene der er bedre end den anden.. Det er blot 2 forskellige måder de "jager" på og kan bruges..!!

Det er kort sagt en smags sag!!!

Kenzo er Gl. dags type.. Men ingen kan komme og sige at han er en FED udstillingshund!!

0
0
Svar på denne tråd

Labradorer
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:55

Hold op hvor er der mange fordomme, ukorrekte oplysninger og generaliseringer i denne tråd

Det er skræmmende ... efter min mening. Specielt hvis nogen læser det og ligefrem tror på noget af det

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lone
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 09:57

Det er korrekt forstået.

Det jeg mener med synd i min påstand er, at det er ganske indlysende at når man avler på et bestemt udseende frem for et talent, så vil instinktet dale til et andet niveau. Det er kendt inden for mange racer og bestemt ikke kun hunde.

Jeg forstår ikke helt hvis nogen bliver sure, for de har vel valgt den hund efter hvad de vil bruge den til og er glad for den!. En Formel 1 vil man da aldrig gå på udstilling med (velkommen i bunden ha ha) men jeg ville heller aldrig satse på udstillingsmodeller som mit arbejdsredskab uanset race.

0
0
Svar på denne tråd

Kenzo...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:00

haha Kenzo - mine forældre har en halv F1, og hun bliver faktisk betegnet som DAMP barnet derhjemme

AnneM, hvis du mener du kan alle oplysningerne korrekte, vil vi da meget gerne høre dem.

0
0
Svar på denne tråd

Mandags surhed
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:00

Fornemmer jeg det.

Jeg syntes da det er en hyggelig tråd, jeg elsker at snakke hunde, så lad nu være med al jeres HN negativitet PLEASE!

0
0
Svar på denne tråd

Lotte...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:04

Næ nej, mandag er den bedste dag i ugen. Jeg skal nemlig kun arbejde 4 timer, og kan sove længe. Skønt - så jeg er i mit bedste humør. Men det var måske ikke mig du hentydede til

0
0
Svar på denne tråd

Sparky
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:06

De få timer gider jeg ikke høre om biiib he he

Jeg er ikke god til mandage, åååh jeg syntes de ar lange.

0
0
Svar på denne tråd

men...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:15

men så har jeg tilgengæld lang tirsdag og onsdag - så kan man jo diskutere om det er bedste bare at overstå en dum lang mandag, eller om man vil have to lange dage bagefter.

Men nu elsker jeg mit job, så det gør ikke så meget.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har Golden
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 10:17

Og den er købt på en kennel hvor der bliver gået en del op i jagt, men især markprøver.

Tæverne på den kennel ville til enhver tid "æde" en kat, løbe efter en hare (hvis de fik lov) osv. fordi de er jægere. Min vovse har fra hvalp af levet sammen med katte, kaniner, høns og ænder, der alle vader løs omkring her. Hunden rør dem ikke.

Derfor kan den altså sagtens bruges på udstilling, og der trænes pt. på at komme på markprøve.

Så selvom man har en klappekage hund, kan den sagtens arbejde for en.

Jeg har set alt for mange forstørrede blodtørstige hunde der har skambidt vildet fordi de ikke var trænet godt nok til formålet.

Så ja, træning træning og atter træning.

Mht. F1 så er den vel avlet til de "dygtige" og meget aktive jægere.

Der er altså også forskel på jagt, og det er hver week-end på de store godser, med meget laaange ture.

Eller om det er som her ude på vores nabo mark.- der sidder jægerne først fra bil og ser med kikkert et par dage om der er noget at komme efter og derefter går de vel knapt et par kilometer og så er dyret skudt.

JEg er selv meget grøn indenfor hunde avl, men har da set på div. udstillinger hvor meget der kan diskuteres.

Kig forbi.

www.lundrideudstyr.dk

Ny hjemmeside under opbygning.

Forhand. af: Kyra K, Anky, O.S, Passier, BR, Jacson, HappyValley, Equline, HKM, Maddox m.fl.

0
0
Svar på denne tråd

bjhwbcjwbielj
Forfatter: 
Dato:  15-05-2006 11:47
Til ære for Sofiepigen89 har jeg nu taget mig sammen til at få oprettet en præsentation - så der kan du se billeder!
0
0
Svar på denne tråd

Okay..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 11:47

Der er delte meninger

Jeg har i forvejen en labrador formel 1, men vi kunne godt tænke

os en til her til sommer. Nogle der kender nogle gode opdrættere?

Eller i venter måske selv hvalpe?

Tak

0
0
Svar på denne tråd

mister-Q
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 11:54
Nej, hvor er det er sødt billede, der hvor din hunni spiser spaghetti & kødsovs! Ja, misforstå mig ikke: Det er synd for hende at hun har skåret poten , men det lyder/ser bare så hyggeligt ud at hun får spaghetti med kødsovs til trøst. I ved da lige hvad der skal til for at opmuntre en lab!
0
0
Svar på denne tråd

Ja vi har
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 16:36

Vi har kuld nu, så du kan bare hendvende dig hvis du har lyst.

de er klar d.31maj.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider