Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Transport af føl
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 08:16

Hej

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der har erfaringer med transport af små føl (1 måned)? jeg står nemlig i den situation at jeg skal have hoppen til inseminering igen og ikke er helt sikker på hvordan jeg skal køre dem ? Med eller uden skillevæg osv. Og jeg ville derfor være meget glad for råd og ideer.

Mange tak

0
0
Svar på denne tråd

plejer...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 09:54
når de er så små at skubbe skildervæg til siden og lade føl stå ved siden af hoppen...

Hilsner Henriette

Smukt Hingsteføl Sælges

Den, der ler sidst, tænker langsomst
Hippo-Logisk Træning
0
0
Svar på denne tråd

har haft gjort
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:32
det samme som Henriette. Skubbet skillevægen til siden, hvis altså den ikke har været til at tage ud, for så er det klart det jeg har haft gjort.
0
0
Svar på denne tråd

jeg ...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:33

pille skillerummet ud, binder hoppen og lader føllet stå løst, på den måde tilbagelagde Viddi og Zeus turen til Højgård XX antal gange sidste år, og på den måde er Viddi og Armarni lige blevet kørt derhen..

hesteuniverset.dk/debataa/index.php

ET STED MED PLADS TIL ALLE - Raceopdelt debat

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:41

skildevæggen ud???

Det tror jeg ikke jeg turde. Hvis hoppen mister balancen, og ryger over i føllet...

Jeg skulle ikke så langt med mit føl, og foran bommen lagde jeg en masse høballer, så den ikke kunne komme derop. Ind med mor og ind med føl og så afsted. Hos mig gik det fint :) :) :) :)

Mange hilsner

Marie M

Med Øffe-Mor
& De 2 pige-heste.
0
0
Svar på denne tråd

hoppe og føl
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:46

Helt enig med de andre, men jeg ville nok heller ikke tage skildevæggen ud igne pga balancen. Bind hoppe og lad følet stå selv. Det går fint, har gjort det i flere år.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

tralala..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:51

Jeg passede en hoppe, der skulle flyttes sammen med sit føl der heller ikke var ret gammelt.

Vi fjernede skillevæg og ALT tingeltangel som skruer der stikkede ud osv.

Så lagde vi halmballer ind foran og det gik glimrende. Hoppe og føl tog det helt roligt.

Håber det går fint med jer også :)

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
0
0
Svar på denne tråd

mulighed
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 10:57

Hej

Muligheden er at få lavet en hel forbom, så kan hoppen stadig kan sætte imod med bringen når man evt, bræmser op og føllet kan stå løst og patte osv., og så fylde vi fodergangen op med halm baller så føllet ikke kan komme foran hoppen ( vi har en boj trialer med sikkerheds udløsning ude fra)

hilsen hanne

0
0
Svar på denne tråd

Sammen
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 11:04

Vi plejer også at tage skillerummet ud, og kører med hoppen bundet og føllet løst. Hvis hoppen mister balancen, så er det fordi man kører FOR STÆRKT i svingene.

Fordelen er at føllet har en tryg fornemmelse ved at have fysisk kontakt med sin mor. Desuden vil jeg aldrig køre i 1-2-mange timer uden at føllet har mulighed for at patte.

Da vi købte vores trailer fravalte vi alle de dyre fine mærker, fordi de havde delt forbom og valgte en Variant med gennemgående forbom.

0
0
Svar på denne tråd

bagbom
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 11:18

Hvis man kører uden skillerum, skal man have en gennemgående bagbom.

For det første er hængslerne på rampen ikke konstrueret til at holde en hest, der "sætter sig" på rampen, for det andet er det farligt at åbne og lukke rampen, hvis hesten kan fare baglæns ud, mens man står under rampen.

Hvis hoppen er rolig og tryg ved situationen, går det selvfølgelig godt alligevel; men er uheldet ude, kan det gå rivende galt.

Jeg har også altid uden problemer kørt med hoppe og føl på hver sin side af skillerummet og med hø klemt godt fast foran føllet, så det ikke kunne gå under bommen.

Vh Elisabeth

Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
0
0
Svar på denne tråd

sådan...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 12:22

Uden skillerum og føllet løst, en plade eller halm foran så føllet ikke kan komme under bommen. og husk et ordentligt lag halm eller spåner i bunden så føllet kan ligge ned.

Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

Øhm...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 12:28

Jeg synes det er alt for farligt at kører uden skillerum:

- hoppen kan blive forskrækket eller vade rundt som den nu har lyst til og det kan have den konsekvens at traileren kommer i slinger og så er man sku på skideren!

Jeg kører ALTID med skillerum. Binder hoppen som hvis der ikke var føl med. I højre side sætter vi en plade op bag forbommen så føllet ikke kan gå forom og ind til hoppen. Føllet står løst så den kan snakke med sin mor under transporten.

Sådan gjorde vi, da vi kørte med et føl på 1 mdr fra Skjern i Vestjylland til Svendborg for at komme til hingst og hverken føl eller hoppe havde noget imod det.

God tur

0
0
Svar på denne tråd

lågerne
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 12:55

hej

der er to stk. låger i en boj trailer i stedet for bag bomme så, man kan faktisk lave en box, hoppen står bundet i venstre side af traileren

se www.boj.dk bravo

0
0
Svar på denne tråd

Kørsel med føl
Forfatter: 
Dato:  14-05-2006 13:40

Jeg vil også anbefale metoden uden skillerum og halm foran bommen.

Første gang jeg skulle køre med Connery og hans mor da var han 4 uger gammel. Jeg var også bange for at hun skulle træde på ham så jeg fjernede ikke skillerummet, men satte dem på hver sin sidde med masser af halmballer foran bommen.

Da vi nåede frem og åbnede traileren da stod Connery ved siden af sin mor. Han var kravlet op over halmballerne og ned igen. Heldigvis var han ikke kommet til skade. Dette var kun en kort tur på 1/2 time.

Da vi skulle hjem blev skillerummet flyttet og der var ingen problemer under hjemkørselen.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider