Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Gode råd og vejledning søges
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 21:47

Hej Erfarene hestefolk!

På fredag den 12. maj får vi vores nye pinto vallak hjem på 3 år. Og derfor søger vi lidt råd, vejledning og evt. links til at hjælpe os på vej. Og hvilket sted er bedre at finde det end herinde på HN.

Vi håber meget på der sider nogen derud som gerne vil dele deres viden sammen med os.

På forhånd tak herfra

Pinochio, Jesper & Pia

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 21:53

i vil vide???

Det er jo lidt svært at dele ud af sin viden, eller det kan jeg da godt, men lidt mere præcist, hvad vil i vide, se det ville gøre det nemmere...

Mange hilsner

Marie M

Med Øffe-Mor
& De 2 pige-heste.
0
0
Svar på denne tråd

svar til Marie
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 05:36

Hej Marie!

Tak for din hurtige interesse... lidt svæt at være præcis, for vi vil gerne vide det hele... hvordan man nemt gør hesten rytter vant, hvordan den bedste måde er... hvordan man bedst lærer den op... hvordan man evt. kan få bygget muskler op nu hvor man ikke rigtig kan ride ham...

Ja alt omkring sådan noget... vi har jo kastet os ud i et "projekt" som ingen af os aner noget om eller har prøvet før.

Endnu en gang tak... glæder mig til at hører mere fra dig samt alle de andre der forhåbentlig skriver...

Pia

P.s. i kan se billeder af ham på profil

0
0
Svar på denne tråd

Erfaren hjælp
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 07:10

Jeg vil råde jer til, at få en erfaren til at hjælpe jer med tilridningen. Man kan hurtigt gøre mere skade end gavn, hvis man ikke har prøvet det før, og ikke er vant til at omgås heste.

I kan opbygge muskler ved at trække ture med ham i kuperet terræn. På den måde kan I også skabe en tillid mellem Jer, før I begynder med tilridningen.

Held og lykke med ham!

Mvh Vibeke

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at gå
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 09:10

ind på træning og spørg derinde...der er nok flere der kan hjælpe...Men gåture er en god ide...det er jeg selv igang med...

Man kan også få sadan en dims man sætter fast på sadelen som går ned om bagbene som så "tvinger" hesten til at træde ind under sig selv og løfte ryggen..denne kan bruges i longen.

0
0
Svar på denne tråd

råd...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 10:35

Ja, det er virkelig noget af et projekt I har begivet Jer ud i, hvis I intet ved om ungheste, tilvænning af sadel mm., tilridning osv.

Jeg ville få fat i en erfaren rytter, som har tilredet heste før, og hjælpe Jer med det. Ellers kan det som Vibeke siger, hurtigt gå galt, og man ender med en hest der er redet forkert op i grundridning fra starten.

Men læs en masse bøger om ungheste, fra føl til ridehest, tilridning osv.. Og ellers er det jo med at skabe tillid fra jorden..trækture, longering (ville nu ikke sætte midler på en 3-års så den bliver "tvunget" til at bruge ryggen- hellere longere den så den lærer at finde sin egen balance uden brug af alverdens hjælpemidler som helt rå, en longeringsgjord m forholdsvis løse indspændinger kunne gå an, men alt med måde).

Væn hesten til at få gjort alt det daglige arbejde...træk på fold, få trense på, få sadel på...få spulet ben, stå stille i kæder osv. Træn med rytter i bøjlen, ligge ind over ryggen, så han mærker vægten..efterhånden oppe at sidde på ham i skridt

Held og lykke med det hele..men sørg for at have en ekspert på sidelinjen som I kan rådføre Jer med...

Hest søges til udlån, 1-2 år eller efter aftale (evt. med forkøbsret ved salg), skal have dressurkapacitet, både rå eller i træning, ca. 3-10 år gammel, skriv for nærmere info...

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 18:52

Hej !!!

Tak for alle jeres gode råd... det er rart at høre at der en nogen så er hjælpsomme...

Han er allerede vant til mange ting, gå ture, blive longeret, få trense på, blive striglet, blive vakset, blive longret, og få sadel på, tidligere ejer har også været oppe og ligge over den ca. 5 gange.

Vi ved godt at vi skal have hjælp med ham, og vi har også hyret en som før har tilridet heste før, som pt. er i gang med at ride en fuldblod til. Den videre oplæring har vi også tænkt vi skal have hjælp til.

Det er ikke fordi vi ikke har erfaring med heste eller jeg ikke har. Jeg har haft med heste af gøre i 20 år. Jeg har selv haft 2 ponyer og 2 heste gemmen årene, og siden mine forældre fik ridecentert,som de har haft i 12 år, hvor jeg har været med til at drive, passe, pleje, undervise og hvad der ellers høre til. Vi har også haft føl og unghest før, men aldrig min helt egen og aldrig været med til at tilride den.

Jesper & Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider