|
|
| Overvejer I nogle gange at sælge? |
| Forfatter:  |
lene jensen |
| Dato:  |
09-05-2006 18:54 |
|
Hmmm... Nogle gange overvejer jeg lidt at sælge min ellers så dejlige hest. Hun er ikke redet ret meget og kræver en del træning. Jeg er ikke særlig dygtig, så det ville være "nemmere" at købe en ældre og mere "erfaren model"... Har I det også sådan - eller er det bare en periode man skal over??? Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Kan godt følge dig.. Har selv haft det sådan. Er rigtig glad for min vallak, og han går som om han går på 4 stolper og ikke 4 ben.. Ville gerne have en med lidt bløder bevægelser.. Nogen siger endda også han kun er til pynt. Men vi har mange gode ture i skoven og på stranden sammen.. Har tit overvejet at sælge med så fik han pludselig kolik her i søndags og der gik det op for mig hvor meget han betyder for mig, og nu kan jeg ikke engang tænke på at sælge ham. Troede jeg skulle miste ham i søndags, og var så gal på mig selv over at jeg havde tænkt på at sælge ham..
Købes: DS eller DH hoppe min 166 i stg max 11år. SORT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxkkk |
lene jensen |
09-05-2006 19:04 |
|
Jeg er også super glad for min hoppe. Hun har fin gang, er smuk og en man lægger mærke til - MEN jeg vil gerne ride stævner og HELST IGÅR, så jeg overvejer om jeg skal købe en mere erfaren hest der "kan" mere. hende her kan trave, skridte og galopere... er ikke trafiksikker, trailervant osv pga hendes unge alder. Vi har bare en rigig træls periode hvor hun bukker, stejler og løber afsted... Suk er bare sådan i tvivl...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan være svært |
Sys |
09-05-2006 19:32 |
|
Hvor gammel er din hest? Det lyder lidt som unghestenykker - og du skriver jo også, at den ikke er særlig rutineret. Har du overvejet at få lidt hjælp til hende, evt. at lade en mere rutineret rytter - som du stoler på - til at ride hende, som kan "sætte hende lidt på plads" og opdrage lidt på hende. Det lyder lidt som du er ved at køre "sur" i projektet og kunne have brug for én, der kunne hjælpe dig med din hoppe. Muligvis bare på sidelinien. Det kan ofte være en stor mundfuld at købe unge heste, og det kan komme lidt bag på en, hvor meget arbejde og tålmodighed - og mod - det kræver. Jeg synes nu du skal give hende en chance. At arbejde med den fra jorden kan også styrke tilliden og trygheden mellem jer - hvis det da er et problem, det ved jeg jo ikke Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkk |
lene jensen |
09-05-2006 19:38 |
|
min ridelærer er lige flyttet så jeg forsøger med en ny. Har fået 3 gange indtil nu, meningen er 2 gange ugentligt... Hun er 7 år men meget sent tilredet. Ja jeg er virkelig ved at køre helt sur i det. Tænker meget for tiden "hvorfor købte jeg ikke en ældre erfaren hest der ikke krævede så meget" MEN nu har jeg bare hende her... Det var kærlighed ved første blik... Åh bare man kunne trykke på slet og starte forfra... Vil gerne til stævne i år, men stoler bare ikke på hesten efter den tager de der løbeture midt under ridningen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
|
|
Ja det kender jeg alt for godt. Går og tænker lidt over det lige for tiden, da jeg ikke kan holde til at ride pga. mit piskesmæld. Men han er min bedste ven, så det er godt nok svært. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også |
MieM |
09-05-2006 19:50 |
|
måtte skille mig af med min hest engang. Det er mange år siden, men det blev simpelthen for meget. Jeg var 9 år dengang og kunne simpelthen ikk magte en araber. Han stejlede, og løb ind i ting med mig, prøvede og smide mig af, og sådan, så jeg fandt en pige, og det skulle jeg aldrig have gjordt. hun var VIRKELIG ond ved ham. Så giv din hest en chance, og se om der er noget hun prøver at fortælle dig.. Måske trykker sadlen, eller hendes mund gør ondt, eller hun er øm i ryggen.. Når hun jo er blevet tilredet så sent. Hvis hun har gået som avlshoppe, og er blevet sent tilredet, er der stor mulighed for hun har fået skæv ryg. Håber det hjalp lidt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et par spørgsmål |
Sys |
09-05-2006 19:55 |
|
Du må nok lige slå lidt koldt vand i blodet hvad angår stævner lige nu. Det jeg mente var en fast rytter på - over en længere periode - hvis du har den mulighed - som kan sætte tingene lidt mere på plads overfor din hest. Hvad mener du med løbeture - snurrer hun rundt, løber lidt og er derefter til at stoppe - eller spæner hun virkelig af med dig? Når hun bukker, er det "bare" småbuk eller forsøger hun virkelig at bukke dig af? Du skriver hun stejler - er det småstejl (letten af forbenene lidt fra jorden) eller går hun op i højderne? Der er jo store forskelle - for hvis hun med vilje forsøger at komme af med dig - altså spæner, bukker højt og stejler - ville jeg nok checke sadel, om hun har ondt i ryggen eller smerter et andet sted i første omgang. Hvor længe har du haft hende og hvor længe har hun udvist den adfærd? Hvornår og hvordan er hun tilredet? Det er altid godt at få nogle erfarne øjne på en hest, som har en lidt vanskelig adfærd. Og generelt kan det sværere at få styr på en hest, som er sent tilredet. Det kan være alt - fra ingenting (nykker) til noget mere alvorligt og det kan være svært at rådgive dig uden at vide lidt mere. Sys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkk |
lene jensen |
09-05-2006 20:02 |
|
Hun er redet i et godt år nu. Tilredet ved berider... Kunne gå til biddet da jeg fik hende... Ha ringet til dyrlægen og han sagde også det med tænderne... Og må viste hellere få tjekket min gamle sadel, det ville ikke undre mig om den kunne trænge til en omstopning. Hun truer kun med at bukke og stejle og bliver det for meget er det kun små hop hvor man virkelig kan se at hun er hidsig. Vil snakke med min ridelærer om han evt vil ride hende lidt for mig. Vil det være en god ide hvis jeg red på en anden mere erfaren hest for at lære tingene???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trkkk |
Sys |
09-05-2006 20:16 |
|
Hvis du vil beholde din hest, er det hende du skal arbejde med. Jeg ved ikke, hvad du mener med at "lære tingene", går ud fra, at du har nogen erfaring med ridning, men du lærer ikke at ride din hoppe ved at ride en ældre, mere erfaren hest. Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft hende, men nogen gange reagerer heste på at blive flyttet et andet sted hen. Bl.a. kan både opførsel og temperament ændre sig - for en periode. Her kommer tålmodighed og udholdenhed på prøve. Og jeg spørge dig igen - hvor længe har hun været sådan? og hvor længe har hun været hos dig? God ide at få din ridelærer til at vurdere hende !! Sys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| been there done that |
Kiki |
09-05-2006 23:09 |
|
købte unghest der kun kunne bære rytter da jeg var 13, måske ikke den bedste plan vil nogen mene. Det kostede utroligt meget arbejde og jeg fik undervisning i hvert fald 2 gange ugentligt i et par år. Havde også en dygtigt rytter der luftede ham en gang om ugen (han var nu lidt af en ener hest dengang og var egentlig sødere over for mig) for at give mig en fridag. Men ja det tog tid og han var en bølle i en ang periode, den første vinter kunne jeg ikke galopere på ham i ridehuset fordi han pløjede alt og alle ned (russisk kavalarihest). Men jeg endte med den mest velopdragne hest og en hest, er lige meget hvor hurtigt vi løb altid tog ned i skridt for enden af en sti, stoppede hvis jeg gled ud til siden, kunne skridtes kun i grime på vej til fold på en trafikeret vej (og jo det var sikkert på ham, var en rigtig bodyguard). Han udviklede sig virkelig til drømmehesten og jeg fik lov til at glæde mig over at jeg havde trænet ham. Det er nu tre år siden han blev aflivet pga. kraftig spat i begge bagben og ingen udsigt til nogensinde at blive haltfri (gennem undersøgt og behandlet af landbohøjskolen). Men der går ikke en dag hvor jeg ikke tænker tilbage på alle de goder minder jeg har fra min tid med ham. Ridder faktisk ikke mere da jeg det svære ikke har råd eller tid til at købe egen hest lige nu, og har bare ikke kunne finde en partshest der helt kan hamle op med ham. Så jeg synes helt sikkert at du skal knokle videre med din bølle hest og få en masse undervisning, for så lærer i begge sammen. Men det er helt sikkert en god ide hvis du har mulighed for at få din underviser til at ride den lidt for dig i ny og næ, da han/hun så også kender hesten meget bedre. synes ikke at du helt skal opgive, for jeg vil næsten væde med at du ender med verdens dejligste hest
Stud.jur hesteløs, men med hund og GAMLE hamstere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Charlotte/ rozzo |
09-05-2006 23:26 |
|
Har lige selv købt en ny hest ti min datter. Alle råber og skriger at jeg skal sende den tilbage, da det har vist sig at den har en del fejl og har været fejlredet. Jeg elsker bare den hest, og det er jo ikke hendes skyld at hun har fået oparbejdet nogle fejl. Hun er 6 år og nu står jeg med problemmet, hun dur måske ikke som ridehest på højt plan, da hun ikke gør det, er min datter ikke interesseret i hende. Jeg blev gal og ked af det og har valgt at ifole hende, hun skal bare ikke smides ud til højre, fordi hun ikke viste sig som den stor dressurstjerne. Nå, men nu mangler jeg en kærlig rytter, der vil ride hende til kåring. Er nogen interesseret, så skriv, jeg betaler gerne, men hesten skal altså ha det godt, det er jo ikke hendes skyld, at hun er der dårligt redet, hun går pt en la, men er ikke dårlig, men er lidt opmærksom, men meget kærlig.
Dvvallak 4 år Michillino/Alexander Friservallak 6 år efer Ildert sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det gør jeg |
|
|
Jeg tænkte over det utrolig længe og det har været meget svært. Jeg er nået frem til den beslutning at jeg sælger hende. Det er ikke nemt og jeg er ked af at skulle miste hende. Men selvom jeg elsker hende, så er det ikke så sjovt at have hende som jeg mener det bør være når der er tale om en så dyr hobby. Jeg har det godt med min beslutning, og det er det vigtigste. Jeg ser frem til et nyt køb når hun engang er solgt. Jeg har ikke travlt og hun bliver KUN solgt når jeg synes den rette køber står der... Du skal føle det Lene! Du skal vide med dig selv, om det er det rigtige med din hest, eller om du egentlig et eller andet sted allerede godt ved at det ikke skal være den. Hvis du har en ide om, at masser af træning og kærlighed jer imellem, kan løse problemerne, så gør det. Held og lykke.
Vickie SUPER DEJLIG BRUGSARABER SÆLGES! Skriv eller ring, for nærmere information.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også været i tvivl |
|
|
Jeg købte også en unghest. Den havde stået stille i et halvt år. Men det var kærlighed ved første blik. Jeg havde ellers sagt at jeg skulle have en ældre hest som jeg kunne starte stævner på med det samme. Min hest og jeg har haft vores op og ned ture. I en periode faldt jeg af den og blev lidt bange for at ride på den, men nu går det bedre og jeg har fået en part til at ride den et par gange om ugen. Jeg har også fået undervisning og det hjalp. Det har også været i mine tanker at jeg nok blev nød til at sælge den, men jeg holder utrolig meget af den. Jeg valgte at give det en chance og nu går det rigtig godt. Desværre har jeg fundet ud af at den ikke gider dressur men hellere vil springe og jeg tør selvfølgelig ikke springe. Jeg kan ikke få mig selv til at sælge hende, så min part springer den og jeg rider grundridning/dressur. Den slipper jo ikke helt for dressur selvom den skal springe. Jeg synes at du skal tænke dig godt om inden du vælger at beholde den eller sælge den. Prøv eventuelt at give det en chance. Få tjekket tænder og sadel og få din underviser til at ride den og hjælpe dig. Håber at du bliver glad for din hest. Leslie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan sagtens |
Kobakkegård Hestepension |
10-05-2006 13:25 |
|
følge dig. Har lige solgt en af mine heste som jeg har haft i 3 år. Jeg købte ham som 3 års, rimelig rå. Det første ½ år arbejdede jeg meget med ham fra jorden, og da tiden kom til tilridning, måtte jeg erkende, at han ikke var hesten for mig. Vi matchede bare ikke i ridningen, men han fulgte mig som en hund, og jeg kunne stort set gøre alt med ham. Jeg KUNNE ikke skille mig af med ham, for han var jo sød. I 3 år har han haft 2 parter (ialt 3 personer), som har haft ham som deres egen, og det har fungeret fint. Jeg har stort set ikke blandet mig. Jeg har med mellemrum prøvet at ride ham, men jeg syntes bare ikke det gik. Jeg er bidt af en gal fuldblod, og jeg syntes han gang var stor til mig. For knapt 14 dage siden, tog jeg så den tunge beslutning at sælge ham til en af hans parter. Han er dog stadig opstaldet hos mig, men det var ikke det, der var afgørende om han skulle sælges. Jeg ville bare vide, at han fik det godt. Jeg har heller ikke solgt ham med klausuler om tilbagekøb, for jeg mener, at når han er solgt så er han solgt. Så er det op til den nye ejer, hvem hun evt. vil sælge videre til. Men det er en stor beslutning at tage, men familien og jeg tog en beslutning om vores nye føl eller Nico skulle sælges. Resten af familien ville beholde føllet, og da jeg alligevel ikke red på ham, ja så valgte jeg at sælge ham. Lene: Hvis du ikke har modet på din hest, er det så ikke bedre, at få en du kan få glæde af (som du selv skriver: så det ville være "nemmere" at købe en ældre og mere "erfaren model"... Man skal gøre op med sig selv, om man orker at lægge alt det arbejde i en hest, ellers kører man sur i det. Det gør altid ondt, at skille sig af med sin "ven", men mon ikke du kunne finde en, som du vil blive glad for, som der måske ikke er så meget arbejde med. Hilsen Mumse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jer der søger en lærehest... |
CelineM |
10-05-2006 14:21 |
|
... så vil jeg måske være interesseret i at bytte, såfremt det er en hest af god kvalitet/gang/størrelse osv I har at bytte med. Hvis I er interesseret, så send billeder/beskrivelser til mig og jeg kan gøre det samme den anden vej. Skriv gerne i hvilket prisniveau I havde forestillet jer at jeres hest ligger i. Min dejlige dreng er absolut stævneklar - til alt fra LC og opefter
Jeg skal desværre have solgt min super-dejlige dressurvallak. Hvis du står og mangler en hygge-/lærehest, som næsten er klar til Prix Sct. Georg, så læs mere på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg i sin |
|
|
tid, købte min vallak, var han også rigtig træls, og han kunne ikke noget og han ville ikke noget. Han var vild og uregerlig og han smed alle (og jeg mener alle) af. Jeg ringede til den første hestehandler jeg fandt nummeret på, og fik budt 23.000 for ham.. og alligevel, med en fortjeneste på 5000 valgte jeg at beholde ham. For jeg sagde til mig selv, at jeg selv valgte at købe ham, og så måtte jeg se at finde en måde at tæmme kræet på. Priser mig lykkelig for min stædighed.  For i dag har jeg jordens mest fantastiske hest. Jeg kan sætte små unger op på ham, og så tusser han bare rundt i noget der er en mellemting mellem skridt og trav. Og jeg kan ride stævner på ham, ride i skoven på ham og ja.. jeg kan faktisk langt de fleste ting. Hvis det er sådan noget, der spiller ind hos dig, så synes jeg du skal lægge kræfter i og så få det samme dejlige forhold til din hest, som jeg har nu. Aldrig livet om jeg sælger ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Maibritj |
10-05-2006 14:45 |
|
Har det tit sådan, har godt nok kun haft min i 2 mdr. men syndes ikke længere tiden er der.. men jeg kan bare ikke nænne og sælge hende igen(hun er snart 3, og jeg er hendes fjerde ejer) så kommer nok aldrig af med hende, for hun er jo noget helt spichelt for mig.. Men især perioder hvor dyrelægen kommer en gang i ugen, og der ind imellem er dyrelæge, så jo så overvejer jeg det gevaldigt..
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| osse os |
Tazzie |
10-05-2006 16:08 |
|
jeg står også med det samme problem lidt. Har overvejet om min skal sælges. Mit/vores problem er hun aldrig har lært noget dressur og jeg bliver irriteret på hende, når hun ikke forstår noget. Hvilket jo er klart da hun ikke har lært det endnu. Alt hvad hun har lært er start-stop. Har ikke haft ridebane hele vinteren, men kun redet i skoven. Jeg ved godt man sagtens kan ride dressur i skoven, men det har vi altså ikke gjort. Dog er vores løsning en masse undervisning, men det er svært at finde en som kører ud. Hvis der er nogen som er interesserede bor vi i slagelse! Men jeg savner også stævnerne, og ville gerne starte nu. Men det bliver ikke lige aktuelt, desværre. + det lige skal være tilladt Har en som bliver 4 i år. Håber du bliver klogere på hvad du skal gøre. Hilse Tazzie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan også godt følge dig! |
Theresa |
10-05-2006 21:14 |
|
Har siddet med den tanker i snart 3 uger efter min ridelære tilbød og købe min den store heste. Det går bar slet ikke mellem mig og hende. Det er i perioder. Sidste sommer havde jeg slet ikke undervisning, kunne slet ikke klare og skulle få min hest til at gå som jeg gerne ville og samtidig gøre de ting min ridelære bad mig om. så stoppede til ridning og mig og min hest fandt vores egen måde at ride på. Folk var vildt overrasket, en dejlig følelse. Men nu er jeg tilbage efter en lang vinter hvor hun ikke er blevet redet og der er igen de samme problemer som der altid er når hun ikke er blebvet redet i vinterperioden. Hun er bange for alt, går trælst med kroppen. Min ridelære siger det er min skyld at jeg er for hård ved min hest, det jeg ikke selv enig i, bliver irriteret , går ud over min hest. Og ja. SÅ efter ridning i dag, red 10 minutter ud af 60 så opgav jeg at slås mere med min hest, og jeg tænkte, om jeg virkelig skulle ride hende selv uden nogen prof hjælp for det gik super sidste sommer. Sælgeriet kommer TIT op i mig og var det ikke fordi min ridelære vil give mere for hende havde jeg nok også gjort det. Men jo jeg tror det kommer i perioder at man har det sådan. f.eks. når man virkelig har en dårlig dag med dem og man kan ikke se noget lys for enden, så er min godt nok til slagtepris sommetider. Men andre gange kunne jeg ikke drømme om den tanke. Tanken ved mig kommer os tit når jeg ser andre ride min hest mega godt, om ikke hun skulle sælges til en som virkelig vil kunne ride hende på et højt plan (hun er godt nok 14, men for mig er hendes alder ingen hindring). Men alligevel, hun er ikke en nem hest i den sidste ende og hvis hun nu blev solgt hvor ville hun så ende. Men jow kan skam godt følge dig !!
Ejer af Mille & Nala ! "Det er ikke hesten der er dum, men rytteren som skal lære at forstå hvorfor den gør som den gør"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tanken strejfer mig.. |
|
|
Men aldrig på det seriøse plan... Det sker at alting vokser mig over hovedet (hest på selvpas, fuldstidstudie, kæreste, studiejob - og et vagt forsøg på at have et socialt liv ved siden af ), og i de situationer ønsker jeg, jeg ikke havde ansvaret for en 21 årig hest, der kun kan rides let i skoven... Men! Lige så hurtigt tanken er dukket op i mit hoved, er den væk igen! Jeg har haft den gamle i 13 år. Han har fulgt mig i tykt og tyndt - og når det kommer til stykket er der ikke noget mere afstressende end hestenusning og ture i skoven . Ligeledes er der dage hvor jeg ville ønske, jeg havde en ung dressur hest, der havde mange år foran sig endnu eller bare at den gamle var 16-17 år yngre og 10-15 cm højere ... - Lykken ville være en økonomi, hvor der var råd til både den gamle (og hans særheder) og en yngre model. Dog må jeg indrømme, der nok går en del år endnu, før jeg køber hest igen, da jeg gerne ville tage et semester i udlandet samt eventuelt arbejde et par år i udlandet - gad vide hvordan den gamle ville synes om at flyve??? ... Lady
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yes... |
Futte, den dejligste<\\\'3 |
10-05-2006 22:30 |
|
Har den dejligste pony i verden... meeen... han ka ikke dressur og det var min store passion. Vi havde endda en køber ude at kikke og de ville godt købe meen... Vi ville ikke sælge aligevæld  pinligt men nødvendigt... Så hænger stadig på den dejligste pony i verdenshistorien... Og fik løst problemet med dressur ved at springe, det er han nemlig go til  hehe... Og han blir aldrig mere sat til salg!!! han er min FOR ALTID!!!
Kyzz...
Indehaver af verdens dejligste pony<'3
"Der er altid noget man er god til, det gælder bare om at finde ud af hvad det er" - jeg er go til at grine =D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|