|
|
| oooh smerte :-( |
|
|
tja som mange af jer godt ved har jeg jo haft problemer med ryggen efter nogle flyveture fra disney. efter jeg fik ny hest og kom godt i gang med ridningen har min rygbare været super... indtil i går!!! vi havde været til 2*60 års fødselsdag, og jeg skulle lige lægge kameraet ind på bagsædet af bilen. med et smæld føltes det som om ryggen blev revet midt over - DAMN det gjorde ondt og jeg brølede da også som en anden brunstig elg. Jeg fik krabbet mig ind i bilen, og sad ellers med tårer i øjnene det meste af vejen hjem.kæresten fik hjulpet mig af med sokker og bukser - blusen kunne jeg klare selv *g* og så fik han besked på ikke at bevæge sig en millimeter hele natten! i dag gør det stadig ret så meget ondt 7 9 13 er det ikke gået i iskias nerven igen/endnu - men jeg frygter det værste  jeg har fået rådet at sluge nogle pinex og så se at komme op på michen og få redet - så det vil jeg prøve i morgen så håber jeg det går... andre der har upålidelige rygge der sådan lige pludseligt angriber en en mørk nat ude på latrs tyndskids marker???
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke upålidelig |
|
|
men lige for tiden har jeg ondt i ryggen. Jeg tog en flyvetur i tirsdags og landede så det både sagde knæk og bræk i rygge. På en eller anden må kørte jeg hjem, kunne hverken dreje mig til højre eller venstre, og måtte skam også have hjælp til at komme ud af tøjet, så jeg ved lige hvor ondt det gør! I morgen vil jeg fosøge at komme op på en hest igen, efter 6 dages ufrivillig ridepause. God bedring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
|
|
og i lige måde  nu har jeg lige været oppe og gå en tur i centeret (er på arbejde) tror snart jeg lægger mig på liggeunderlaget.. pinex hjælper ikke en flyvende fis skod piller!
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det har jeg prøvet |
| Forfatter:  |
Carsten Nielsen |
| Dato:  |
08-05-2006 09:25 |
|
Da jeg startede som system udvikler tilbragte jeg alt for mange timer i en dårlig stol og fik en dårligere og dårligere ryg. Normalt er virker ridning super godt på min dårlige ryg, men til et elevstævne(LC - jeg leverede underholdningen) på en bryggerhest gik det helt galt. Hesten var ikke just den mest styrebare og det endte med at jeg red ind i barrieren. Her ville jeg så forsøge at støde fra med mit ben op mod barrieren, men man stopper nu bare ikke lige en 1 Tons koldblod, så det gav et ordentligt smeld i min ryg. Om morgenen kunne jeg ikke komme ud af sengen, kravlede til skadestuen og fik af vide at jeg havede en discos. recepten fra lægen var 14 dage i en hård seng, proppet med morfin og en kombi af panodil og kody ØV hvor var det kedeligt. Herefter er jeg begyndt på relmessige ture til min Fys, som gennemarbejder min ryg godt og grundigt.(fysio anbefaler også ridning), rider min dejlige hest, og har nu godt styr på problemet. Det tog bare næsten 1 år, og det spøger stadig med små smærter hvis man ikke lige tænker sig om, når man løfter mm. Så den korte visdom fra ovenstående er: Pas på din ryg, du har kun EN! og lad være med at forsøge at stoppen en bryggerhest i trav 
M.v.h. Carsten I Nielsen. "Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skadestue efter "ureglementeret afsidning" |
|
|
Altså... Det undrer mig lidt, at man ikke tager på skadestuen efter en flyvetur fra hesten, hvor det "både har sagt knæk & bræk" - det kan selvfølgelig også være, det har været tilfældet, men det bare ikke lige er kommet med i indlægget .. Det er bare min opfattelse at mange hestepiger, sætter en ære i at være lidt hårde mht. at komme til skade osv. Det er den gamle med "op på hesten igen", der spiller ind. Og når jeg tænker over det, er mange af de fyre, jeg har kendt et par pivede skvat i forhold til mange af de hesteveninder, jeg har haft gennem tiden... Desværre tror jeg bare nogle gange det bider sig selv lidt i halen, fordi man bevidst ignorerer skader, der måske ville have haft godt af at blive tjecket igennem - fx. ville min ryg og mine ledbånd i anklerne have haft godt af lidt mere opmærskomhed i sin tid  Lady
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh min ryg er også slem |
Gonzalez |
08-05-2006 10:18 |
|
min ryg er så slem, at jeg ikke kan ride mere. det er endnu mere røvsygt  syntes det er vildt at du bare sådan lige, tør hoppe på hesten igen i morgen  har jeg redet en dag, kan jeg ikke ride i 10 dage efter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brækket ryg |
Tine85 |
08-05-2006 10:36 |
|
jeg var desværre meget uheldig for godt et år siden 22 maj 2005 hvor jeg fald af hesten og brækkede ryggen, og deværre døjer med den endnu, og tror deværre heller ikke at jeg slipper for det resten af livet  Så jeg kan vidst roligt melde mig ind i klubben for folk med rygsmerter i tide og utide!
M.V.H TINE **Vær dit eget ikon**
(") (") ('.' ) (")-(")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også mig! |
|
|
Ja jeg er så også en af dem som har ondt i ryggen i tide og utide! Har ondt i ryggen idag faktisk, fordi jeg har lagt uroligt i nat!!! latterlig grund, men sådan er det! Så det er en af de dage, hvor kæresten skal hjælpe med stort set alt, for jeg KAN ikke bukke mig ned uden jeg er lige ved at tude!
Og det bedste af det hele er, at min læge ikke aner hvad han skal stille op med mig! Han giver mig nogen smertestillende, men dem kan jeg nærmest æde som bolcher når det er rigtig slemt!
Men håber på at jeg kan komme ud til hypsen og tage en skridttur! Det plejer at hjælpe lidt når jeg altså først er kommet op!!!
En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!
Medlem af AHNA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Upålidelige rygge |
|
|
Jeg kender det godt.  Man bukker sig ned og sidder man fast, og det gør NAS! Det sker heldigvis med års mellemrum for mig. En af de værste gange var da jeg lige havde fået min første datter. Jeg bøjede mig ned for at tage hende op af liften, og SMÆLD! så sad min ryg fast.  Naturligvis var jeg alene hjemme, og natuligvis var min kæreste udendørs et sted og uden mobiltelefon. Heldigvis havde jeg lige talt i telefon så den lå ved siden af mig i sofaen. Jeg kunne liiige nøjagtig nå den, og ringede til min mor, som boede 40 km væk. Mens jeg ventede på at hun kom, lå min datter bare og skreg i liften. Jeg kunne intet gøre, det var forfærdeligt  Næste dag krabbede jeg mig over til lægen, og fik nogle stærke smertestillende på recept. Dumme ryg! kh minski
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ondt i ryggen |
yasmin2005 |
08-05-2006 16:11 |
|
jeg har nogle underlige grunde til at få ondt i ryggen Bla. 1.Jeg sdder foroverbøjet når jeg er på computeren 2.når jeg traver støder jeg halebenet mod sadlen OG HAK så siger det i ryggen 3. når jeg har sikkerheds vest på! ' underlig grund ikk!
Søger En Hest At Passe Og Måske Ride!!!! I Lyngby Området.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brækkede ryggen.. |
melanie lindemose |
08-05-2006 17:10 |
|
jeg vil osse lige tilslutte mig gruppen med rygsmerter.. var ude og prøve en lækker hoppe i 2004, som jeg måske ville købe.. denne dag var det meget blæsende, og egentlig ville jeg ikke prøve hende da hun virkede lidt varm.. men men men.. sælgeren fik mig alligevel overtalt.. og vupti.. jeg var halvt oppe og så stod den ellers på bagben, og jeg fløj af.. da jeg landede sagde det knæk.. og jeg fik ondt.. kunne næsten ikke komme iseng om aftenen.. mente at jeg bare havde fået et ordentligt slag på ballen.. næste dag gik det bedre.. men efter en uges tid vendte smerterne stærkt tilbage.. tog på skadestuen, og fik afvide at jeg havde brækket ryggen (i lænden).. jeg døjer stadig med smerter fra dette fald.. så mit råd til andre ryttere er: falder du af, så bliv tjekket, bare for en sikkerheds skyld.. og brug den sikkerhedsvest!!! 
Venter føl sidst i juni 2006 jjjuuuuubbbbiii..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Right on ladybird... |
|
|
Ha ha... ja, jeg har samme tanke... og er faktisk måske også lidt for tough når jeg tænker mig om. Jeg har et par gange været til lægen på egen hånd, hvor han spurgte om jeg virkelig var kommet derop alene, jeg burde ligger og vride mig i smerter... men nix, kan selv og vil selv. Går lige nu med lidt stivhed i ryggen pga en nylig afsidning fra Bob under kvægtræning. Slog mig gevaldigt og alligevel tog jeg ikke afsted... hvorfor dog ikke *g* tror det er fobi for sygehuse!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Av min ryg |
Signe J |
08-05-2006 17:49 |
|
Jeg røg af en hest da jeg var 11 år (14 år siden) og min ryg brokker sig stadig. Især hvis jeg har ligget i en dum seng eller siddet forkert. Og nogengange skal jeg bare dreje ryggen, og så sidder den fast. Men efter jeg blev hesteejer og begyndte at ride dagligt har jeg ikke haft problemer. Dejligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen jamen |
|
|
min ryg har ikke sagt knas brag de gange jeg er fløjet af - og i lørdags var første gang jeg sådan helt alvorligt prøvede at det hele var ved at rykke sig fra hinanden  jeg fik redet lidt i dag, og det har hjulpet.. min berider og jeg er blevet enige om at se hvordan det går med enetimen i morgen, og gør det ondt så tager han over og rider michen for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlig ryg |
Jenni |
09-05-2006 06:51 |
|
Ja her kan jeg vist også tilslutte mig. I en alder af 19 siger min læge, fysioterapeut og diverse røngten billeder at min ryg er som en 80 årigs. Kan ikke holde til at gå rettet op da det giver mig mange smerter dagen efter. Hvis jeg løfter forkert får jeg smerter, almindelige senge giver mig smerter, forkert siddestiling og diverse andre ting. Det der har hjulpet mig mest er at jeg hver nat sover i en opvarmet vandseng og er begyndt at ride flere gange om ugen. Har også haft dage hvor kæresten må hjælpe mig ud af sengen og give mig tøj på. Hele dagen må han så være støtte pædagog for mig og klare alt selv og når det er sengetid må han hjælpe mig med at få tøjet af og komme ned og ligge. Desværre slipper jeg aldrig for de dage. Når jeg retter ryggen siger det knæk i den og hvis jeg har haft bukket mig eller siddet i en dårlig stilling siger den også knæk når jeg bevæger mig. Jenni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkel... |
platugle |
09-05-2006 11:37 |
|
Arme dig, Karina. Håber, du snart får det bedre. Og tillykke med den nye hest - dejligt at se, du har fundet en der passer dig i størrelsen også. Den ser rigtig fin ud  Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|