Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

En rystende oplevelse (Langt)
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 22:17

Datteren og jeg, skulle ud på en dejlig aftentur til stranden.

Jeg står inde i boksen og ordner hest, og hun står uden for,ved bommen som vanlig, alt hersker fred og idyl.

Pludselig høre jeg, der er vild panik, og en grædende datter.Inden jeg når ud, er det værst tænkelige sket. Hesten er af ukendte årsager, gået i panik, fået trukket bommen op i 3 dele. De 3 dele hænger i træksnoren, og slår ind på det skræmte dyr, der prøver at flygte over havens indhegning på over 1 meter.

Det øverste bræt flækkes, og hesten galoperer i vild panik, samtidig med at, den får det ene slag efter det andet af resterne af bommen, som hænger i træksnoren.

Hesten forsvinder ned af en grusvej, og forsvinder bag nogle træer. Datteren løber alt det hun kan i samme retning.

Nu er panikken, nået til os. Bor 500m fra en større trafikeret vej. Det eneste jeg sanser, er at få åbnet til indhegningen, så hvis han kom tilbage, kunne løbe ind i sin boks. Derefter afsted i samme retning.

Pludselig står han bag ved møddingen, og stirre på mig, som om han spurgte, vil du ikke hjælpe mig.

Han er stadig meget nervøs, men føler sig helt tryg ved, at blive fanget.

Nu gik turen hjem, over marken. Puha han støtter på alle 4 ben.

Da vi kom hjem, blev han nøje undersøgt, men der er vist en der har holdt hånden over ham og os.

Der er mange rifter og små sår,men alt kunne klares med vask og pencillin pudder. Godt at stivkrampe vacc er passet.

Jeg tænker nok, der er hævelser og ømhed i morgen.

Sådan en oplevelse, kan da godt give en lidt urolig nattesøvn.

0
0
Svar på denne tråd

panik hest
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 22:29

faktisk så har jeg altid synes at det er en smule "dumt" at binde en hest til en bom udenfor for der kan ske så meget og hesten kan gå i panik, hvilket kun forstærkes af at den er bundet... taler af erfaring fordig jeg selv engang har prøvet -næsten- det samme.. hesten løb bare ikke...

rigtig godt at hører at den ikke kom noget til... ja disse oplevelser kan virkelig sætte deres spor.. for hvad kunne der ikke være sket.. tænk dog ikke på det, men glæd dig over at i er klogere næste gang så det ikke sker igen...

god weekend!

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)

ODENSE; Sød og glad ældre hest søger rolig rytter til skovtur/hygge fra juli.... skriv og hør nærmere!

Privat rengøring tilbydes i ODENSE

0
0
Svar på denne tråd

uha da ;S
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 22:31

puha den lyder slem.

var bommen løs?

eller hvordan kunne den ryge af?

men håber ikke der er sket den stakkels lille hest noget, krydser finger for den har der godt i morgen :)

0
0
Svar på denne tråd

godt nyt
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 19:35

Nej bommen var ikke løs. Hvad der skete får vi nok aldrig opklaret. Hesten har igennem de sidste 2 år, stået ved den bom, under opsadling, og der er kun få meter til der hvor rideudstyret er. Så han står aldrig alene uden opsyn.

Men han er heldigvis helt sig selv idag, ingen hævelser eller ømhed. Sår og rifter er pæne og tørre.

0
0
Svar på denne tråd

Sikekn en forskrækkelse
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 20:10

men godt der ikek skete mere.

Det er dog nok ikke sikkert at i skal binde hesten igen - den slags kan give varig skræk for at være bundet.

Før jeg fik min egen hest, passede jeg en dejlig travhest, som nogen engang havde været dum nok til at binde til en stladdør, da den skukle have dyrlæge. Et lille ryk med hovedet, og så køb han omtrent 2 kilometer, med døren (en halvdør) flagrende mellem benene. Det var en under at han overlevede den tur, men han kunen aldrig bindes igen.

Ejeren instruerede mig grundigt i at når jeg skulle "binde" ham, skulle jeg bare sno rebet om striglebommen, så det kunne glide ud hvis han blev forskrækket, men så jeg kunne nå at tage fat i det så han ikek rendte fra mig. men hun var selv engang kommet til at krydse snoren da hun bandt ham til træhegnet - så sad den fast, og løsnede sig først da han havde flået ca 5 hegnspæle op.

Stakkels hest :-(

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

stakkels hest
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 21:04

Hvor er det godt der ikke skete mere.

Har prøvet nogenlunde det sammen, bare med 2 heste og jeg blev slæb efter dem.

De stod som de altid gjorde ved striglebommen, med mig i midten fordi jeg skulle strgle verginas højreside, og min veninde stod og striglede sin hest på ydersiden. Pludselig pernikker Vergina, får revet bommen op og løber. -Altså med en hest i hver side af bommen, og med mig i midten, fordi jeg ikke kunne komme fri. Heldigvis får min venindes hest revet sig løs, og Verginas lædergrime knækker, og der sidder jeg så midt på jorden. Heldigvis skete der intet.

MVH

Tine Abildgaard Poulsen

Elsker Vergina og Freja

0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhedsgrimer...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 21:12

... er for øvrigt en GOD ting!

Ikke "bare" for at sikre at hesten kan komme løs hvis den sidder fast i boksen eller noget andet mens man ikek er der, men også for at sikre den når den er bundet. HVIS der opstår paniksituationer, ryger grimen af før den skader sin nakke eller løber ad hekkenfeldt til med en bom eller lignende.

Jeg har købt en smaddersmart grime der har to spænder i den ene side - det ser lidt underligt ud, men ved et træk på 30-40 kilo åbner den ene sig - og HVIS det er fordi hesten sidder fast med en hov eller lignende, kan den sandsynligvis komme løs der, og grimen sidder bare lidt løsere. Bliver den ved med at trække ryger den næste lukning op, og grimen ryger af.

På billedet er den helt ny - nu har han gået med den i en periode, så nu "stritter" det der dobbeltspænde ikke mere.

£isbeth & Baloo

0
0
Svar på denne tråd

Tryg hest
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 21:22
har jeg, engang på folden stod hun med hovedet over leddet ind mod stalden, havde grime på, på en eller anden måde får hun strakt hovedet så langt frem at grimen griber fat i dørhåndtaget, da hun løfter hovedet ryger hele døren af sine hængsler og så løber hun - med døren flyvende gennem luften - så er gode råd dyre, men da jeg kalder på hende og siger: STÅ - ja så standser hun, kigger på mig og så kan jeg gå hen, løsne grimen ligeså stille og lade døren glide ned på jorden. Heldigvis var der ingen skade sket, men hun skulede godt nok en del til døren da hun skulle ind om aftenen. Efter det har hun aldrig grime på på fold!!!
0
0
Svar på denne tråd

Baloo hvor kan
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 23:24
man købe den slags grimer henne ??
Har aldrig set dem før, men er helt sikker på at jeg vil have købt et par stykker.
0
0
Svar på denne tråd

Ting kan ske
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 23:41

... Med heste kan man aldrig vide sig sikker!

Det mest utænkelige kan ske - og det går som regel lynhurtigt!!!

Jeg vil nu fortsat binde mine heste til en bom - har dog trods alt en panikhage i tovet - hvis de skulle "flippe" ...

Nu var ovennævnte tilfælde en grim een - men det er altså heller ikke "sjovt", når man er den lykkelige ejer af nogle nogle kloge kræ, der lynhurtigt oppdager, hvis grimen eller tovet giver efter - og dernæst udnytter det!

Cæzar har haft for vane at åbne panikhager og selv løse tov op ved at hive i den stumpe ende ...

(Han bliver bundet med andre "tricks").

Djunette kunne åbne stalddøre.

(Hun er her desværre ikke mere)

Akela kan skyde skudrigler til side.

(Han har fået en sikkerhedslås på boksdøren).

Men heste ER ret opfindsomme - og så kan man måske forbinde det med, at de keder sig, når de nu står inde i døgnets 20-24 timer?

NOPE - Ikke her!!!

De går i løsdrift og kommer kun ind for at blive fodret eller striglet ...

Så hvorfor de gør det?

Det må vel være - fordi de kan? ;-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhedsgrime - Karin
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 23:52

Den er smart - og den var ikke engang dyr!

Jeg har købt min hos Lund Rideudstyr - der ejes af Grande her på HN www.heste-nettet.dk/lodge/6151/

Jeg kan ikke huske hvad jeg gav, men det var absolut en fornuftig pris. Der hvor den åbner i nødstilfælde er det med velcro, så har den været "i kamp" og er åbnet, så kan den bare lukkes igen. Så det er ikke som Eskadrons grimer, der skal have en helt ny ring i

£isbeth & Baloo

0
0
Svar på denne tråd

samme oplevelse, dog uden skrammer
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 00:04

min gode gamle og meget rolige hest lavde samme nummer en dag han stod bundet ved en af de der strigle bomme lavet af gammel elmast eller hvad det nu ca halv den længde og lidt breddere.Men her står kræet så bundet i en sikkerheds kabinhage der jo selvfølgelig ikke virker og vifter med en kæmpe mast da jeg kommer tilbage efter at have været væk i 2 min, på trods af at der er mennesker på hele gårdspladsen ligge ingen mærke til noget... meget mærkeligt.

Men kan se på afstand at han skal til at flygte, men reagere da heldigvis på at jeg råber hans navn og sigger at han skal stå stille. Så skete heldigvis ikke andet end at hesten lagde bommen på jorden og ventede pænt på at mor kom løbende og befriede ham...

Men bortset fra det så går alle grimer op ved det rette træk, ringene er jo svejset sammen... min var godt nok meget stor og meget stærk (kunne bære en mens man hang om halsen på ham) men han ødelagde godt nok mange grimer ved bare lige at trække tilbage når han stod bundet... ringen knækker simpelthen bare, hjælper så ikke lige når hele bommen følger med i stedet

Men har også hørt fra i en rideudstyrs forretning da jeg købte grime nr. 100 ca. at heste trækker med ca. 2 ton når de lige rykker hovedet tilbage, så no wonder de får en bom eller dør eller andet med en gang imellem... men sjovt er det ikke

Stud.jur

hesteløs, men med hund og GAMLE hamstere

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider