|
|
| Valget imellem pest eller kolera? |
|
|
Man møder jo som rytter/hesteejer mange valg, hvor det nogle gange føles som om at man skal vælge imellem pest eller kolera. Hvordan ville i løse disse problemstillinger: - Der er en berider på stedet, men du syntes ikke om ham/hende. Du har umiddelbart ingen mulighed for at kører andre steder hen, og du må ikke tage en berider til stedet. -Vil du undvære undervisning, selvom du selv syntes du trænger, eller vil du modtage undervisning også selv sortere i det du kan bruge og ikke kan bruge?
- Du skal vælge et nyt sted til din hest. Dit drømmested, hvor du har gode bekendte der står og er tilfredse, har en lille brist (forkert foder, en time for lidt fold, forkert mugning, mørk boks ell. lign), derimod har du også et sted, hvor alt er perfekt til hesten, men miljøet i stalden virker ikke lige som om det passer til dig. Hvad ville du vælge?
Jeg kan sikkert komme på et par mere af den slags problemer..i må også meget gerne komme med nogle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemer |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
05-05-2006 12:16 |
|
Den første er nem, jeg vil ikke ride på en måde jeg ikke bryder mig om. Så hellere tage på weekendkurser. Den anden kommer helt an på hvor lille den brist er, forkert mugning kan jeg jo selv rette op på fx, jeg kan også købe mere hø/foder osv. Men jeg er ikke så socialt anlagt at jeg ville leve med at hesten kun kom på fold 3 timer dagligt. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine .. |
Kobakkegård Hestepension |
05-05-2006 12:23 |
|
1). Jeg ville aldrig få undervisning af en, jeg ikke brød mig om, så hellere undvære. Dermed basta. 2). Jeg ville altid vælge det bedste for min hest. Sk... vær' med om jeg kunne med de andre i stalden (der vil altid være nogle man kan med). Hellere undvære nogle ting frem for hesten ikke trives. Bare min hest bliver passet/behandlet ordentligt, så er alt andet ligegyldigt. Hilsen Mumse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville... |
Sidsel |
05-05-2006 12:37 |
|
Hmmm..
Jeg ville lade være med at få udervisning af ham! Og så ville jeg tage på kurser og huske at få en veninde til at longere mig engang i mellem og rette min opstilling. For det første gider jeg ikke at betale penge for noget der ikke fungerer, og så vil jeg heller ikke modtage undervisning uden at kunne engagere mig 100%.
Jeg har hidtil, stået i samme valg, der blev hestene sadt i første række og jeg mådte leve med at muge og passe det hele selv, til samme pris og uden nogle at ride sammen med.. Det var lidt ærgeligt men tilgændgæld skulle mine heste ikke skilles fra hinanden og nu kunne de gå på en kæmpe fold..
MVH Sidsel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kompromis |
|
|
Jeg har søgt længe efter det optimale sted, og fundet det der kommer tættest på - men der er altid små kompromisser. Hvis jeg havde muligheden for at have heste hjemme, er det ikke engang sikkert at det ville blive 100% perfekt. Økonomi og tid er stadig faktorer man ikke altid kan ændre på. Min hest skal havde det godt, men det samme skal jeg, ellers er det jo ingen fornøjelse at holde hest. Jeg hører ikke til dem der vil finde sig i hvad som helst for at være på det 100% perfekte heste sted, eller køre 50km hver vej. Så der files nogen gange lidt i begge ender. Men generelt er jeg meget godt tilfreds med stedet "Vesterlund" og "Morten" - min træner. Conni Conni
Tja, så er jeg tilbage på HN.... Nu med ny hest og ny præsentation, billede af mit nye vidunder kommer senere.... Fodertønder sælges: Passer til Brogaarden sække. kr. 45,- stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her prøvet |
|
|
det og vil heller undværer, min selvtilid røg tilsidst troede jeg det var rigtigt, et besøg hos min gamle underviser, så var jeg flyttede
med venlig hilsen Susanne.
gård søges i mariager fjord kommune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ... |
|
|
... enig med Pia mht. de to nævnte kompromisser. Der ER desværre nok ingen steder hvor man kan få ALT prøcis som man drømmer om - undtagen hvis man ejer det selv. (derfor min drøm om at få mit eget.) Det ene kompromis jeg har været nødt til at tage med min nuværende opstaldning er at jeg ikke synes at vinterfolden er stor nok. Der er kun knap 3000 m2 til 4 valakker - det er ikke meget. Men det har faktisk fungeret alligevel - de får selvfølgelig hø og halm - og som regen har de også nogle juletræer at gå og fjottte med (udskiftes jævnligt). Der er naturligvis ikke skyggen af et græsstrå - men der har ikke været mudret i år! Selv om folden ligger lavt, har der kun været lidt mudder i den ene ende og ved leddet - det er jeg imponeret af. De har trods alt gået derude 10 timer om dagen i den værste del af vinteren og 12 - 13 timer om dagen nu. Selvfølgelig ville jeg hellere have ham på større folde - og med græs. Men det kompromis jeg SÅ skulle indgå var at det kun var for et par timer om dagen - og det vil jeg ikke. Heldigvis er græsset på sommerfolden ved at ligne noget - den er helt nyanlagt, så det er bare SÅ lækkert. Mangler kun et hegn. Og der er også ved at blive lavet en større vinterfold til næste år. Det andet kompromis er at der kun fodres 2 gange om dagen - men i vinter kom jeg jo ud et par timer efter aftensfodringen og gav så selv et ekstra måltid. Nu får han sine roepiller og gulerødder sammen med resten af foderet - men spiser selv sådan lidt skiftevis af hø og roepiller - og de får selvfølgelig hø nok til at der godt kan være lidt til rest om morgenen. Jeg har accepteret mine kompromiser fordi jeg faktisk synes at alt andet ER på plads - hegnene er gode og bliver passet, stalden er - og bliver holdt - i tip top stand, der bliver holdt godt øje med drengene - ja, generelt kunne jeg ikke ønske mig det bedre (andet end at jeg vil ha' mit eget!)
£isbeth & Baloo It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening... |
|
|
1... det kommer lidt an på hvorfor jeg ikke kan lide personen... hvis det er rent personlighedsmæssigt at jeg ikke kan lide ham/hende, men at han/hun rent fagligt er dyglig så ville jeg nok vælge at få undervisning... men er det rent fagligt jeg ikke kan lide personen så ville jeg også nøges med weekendkurser... generalt bryder jeg mig ikke om at ridelæren diktere hvad jeg skal gøre men de skal komme med forslag om ridning og må da også komme med forslag om rygt og pleje.. og derefter kan jeg så selv tage stilling til hvorvidt jeg synes det er rigtig eller forkert... det er i mine øjne det jeg betaler dem for og ikke til at bestemme hvad jeg skal gøre... og i sidste ende er det mit ansvar 2... ja det kommer som de andre også er inde på an på hvilke småfejl det sted har... men generelt så er det for mig vigtigst at min hest får den bedste behandling... det er jo i sidste ende mit ansvar at hesten bliver behandlet korrekt... ved ikke om det bare er fordi det for mig ikke handler lige så meget om at være sammen med mennesker som med min hest når jeg er i stalden... men det er da helt klart vigtigt at man har det godt i stalden... og ellers må man jo finde et helt tredje sted...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
|
|
Jeg tror nu jeg ville have svært ved at vælge imellem de to steder. Ville personligt heller ikke betale for undervisning som ikke var optimal, og ellers er der jo både goé og dårlige ting begge steder. Er der ikke en tredie mulighed, hvor alle ønsker kan opfyldes?  Nu har vi heldigvis vores heste hjemme, så der er kun os at bebrejde hvis der roder i stalden eller lign. Næh forresten det kan også være parten der kommer og gør det!!!(nej for hun er ordensmenneske til fingerspidserne) Vibeke
FCK...Vi liggger nr. 1.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
personligt havde jeg ledt efter et sted, hvor hesten trives, fremfor mig selv.
Eksempelvis skal foderet være iorden eller minimum med mulighed for at jeg selv kan tilføje noget til det. Hesten skal på fold hver dag hele dagen. Og så skal sikkerheden være i top, altså ingen rygning i stalden og ingen børns løben og skrigen i stalden.
Er ovennævnte ikke iorden, så er jeg den der er skredet. Så betyder det mindre for mig, om der er undervisning på stedet og om det sociale er nok så godt.
Og nej jeg tager ikke imod undervisning af en 'ikke-så-dygtig-berider' bare fordi det er den mulighed der er. Så finder jeg en anden eller også undværer jeg det i perioder, indtil jeg har fundet en.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine svar. |
Camilla (Felur) |
05-05-2006 13:56 |
|
Nr. 1 er nem: Jeg ville finde undervisning et andet sted. Jeg gider ikke påduttes en berider, som jeg ikke føler jeg får noget ud af undervisningen hos. Dertil er det sørme da for dyrt!
Nr. 2 er straks noget sværere: Jeg stod et sted, hvor det sociale var i top! Men foldene var noget værre møg - alt for små og alt, alt, alt for mudrede (det kom sig jo af størrelsen på folden). Foderet var heller ikke helt godt, men jeg havde kun haft Felur i ganske kort tid, så den gang vidste jeg ikke hvordan han fungerede på de forskellige typer foder. Ejeren kunne mildest talt være rigtig led og jeg holdt kun ved så længe derude pga. tøserne. Ved opsigelsen af boksen kammede udlejer helt over og jeg så stort set ikke min hest i den sidste måned - for jeg gad ikke vise mig derude! Foderet kunne jeg jo selv have indkøbt (hvilket det også endte med), men foldene var svære at gøre noget ved.
Da jeg så flyttede derfra og til et nyt sted, så begyndte det at knibe med foldtiden - særligt i weekenderne. Til gengæld, så var foldene af langt, langt bedre kvalitet og der var noget at gå og rode med for hestene, selvom det kun var sølle tre timer. Foderet var super og udmugningen var der ikke en finger at sætte på.
Så det kommer lidt an på hvad det er, men også på ens hest. Er den ved at skille det hele ad efter kun to timer på fold? Eller er den mere flegmatisk og sætter større pris på en velredt og stor boks? Kommer du og passer din hest hver dag, hvis der stille som graven i stalden - eller sætter du pris på fred og ro?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *en overskrift* |
|
|
Den første er nem - jeg ville aldrig "mangle" noget træning, jeg var imod . Så hellere lede videre/undværre Nr to, der ville jeg vælge det bedste for hesten . Jeg er ikke så socialt anlagt, så ville ikke være så slemt. Faktisk lidt sjovt med spørgsmål nr to, da jeg har prøvet det . Dengang var det et MEGET svært valg, men jeg valgte det jeg lige har skrevet . Og fortryder bestemt ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. |
|
|
Ja, jeg ville også vælge dét sted hvor min hesten trives bedst og hvor pasningen er optimalt. Jeg kan tilpasse mig meget og jeg er rigtigt god til at undgå de forkerte mennesker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|