Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Egoist over alle egoister
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 23:27

Idag oprandt dagen hvor min elskede Spanske hingst måtte lade kuglerne. Han er, eller skal man sige var, basis kåret i PRE. Havde engang en drøm om at føre hopper til ham, men nu er det slut. Drømmen begyndte så småt at brase engang sidste år, hvor den kære hingsts hormoner så småt begyndte at koge og jeg indså at det med fremmede hopper til bedækning, tager tid og kræfter samt ville genere opstalder heste i deres vante gange. Hingstens kamerat og soulmate Røde (valak) vandt gradvis mindre og mindre inpass.

Jeg ville gerne, at de to sagtens kunne fortsætte med at gå på fold sammen. Men her i det tidlige forår begyndte det så at opstå flere og flere halv dramatiske kampe op ude på folden (ja tænk bare, at jeg var naiv - men nu har jeg prøvet det) Er ikke ret vild med tanken om at holde hingst isoleret og netop derfor har de to gået sammen siden Calibre var 1 år. Og vi kan roligt konkludere at det gik skide godt i næsten 4 år.

Her i det meget tidlige forår vandt Calibre den ene sejr efter den anden og de to drenge blev skilt ad med bare et lag hegn i ca 90 cm højde. Det gik fint en rum tid - bare man huskede at tage Rødes grime af, sådan at Calibre ikke kunne gribe fat i Rødes grime og hive ham gennem hegnet, hvorefter Calibre bankede Røde.

Så oprandt dagen hvor vi ikke længere kunne trække en hoppe forbi hegnet uden at Calibre, meget elegant, hoppede over det "lave" hegn og bankede Røde.

Calibre fik lov at bedække min ene spanske hoppe - men med mit uheld - viser det sig at hoppen ikke er i fol (skannet) og at der er en del væske i børen. Jeg tænkte: holy moses...der har jeg vist hingst længe.

Imellemtiden nåede Calibre at té sig tilpas dårligt på fold, så meget at jeg ikke turde lukke ham derud igen uden risiko for at han røg igennem med 110 km/t (ellers absolut en behagelig hest at arbejde med i sandkassen) Og jeg tænkte ---nu har jeg fået nok. Hoppen er ikke i fol og hingst er snart vallak. Ringede til dyrlægen imorges - dyrlægen var der 3 timer senere - og nu er det sket. Jeg skal hilse og sige, at han ikke har fattet det endnu og at jeg har det fortræffeligt med min beslutning.

Her er et lille billede af knægten med boller

Orghh det bliver vist lige plads til et mere fra dengang han var mindre

Mvh

Mona

Dværg kaninunger søger nyt hjem.

Halvdelen langhåret mange farver.

0
0
Svar på denne tråd

så må man da håbe
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 00:08
at virkningerne viser sig snarest ;) Fik sgu helt ondt af Røde Calibre lød som lidt af en farlig karl :D Held og lykke med ham fremover- ærgerligt du ikke kunne leve din drøm ud dog...

-Janni-

og

Here To Stay
"Faye"
0
0
Svar på denne tråd

drømmen
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 00:39

Drømmen om "let" tjente penge gik ligesom i vasken for et år siden, da jeg indså, at jeg ikke magtede fremmede hopper og det påstyr det måtte medbringe. Hingsten eller undskyld ...nu vallak, kan ikke gøre for, at han ikke måtte bolle.

Røde har lidt under Calibres nærvær og samtidig lidt under at Calibre ikke var til stede ... og netop det gør allermest ondt ...og netop det gjorde udfaldet, plus alle de hensyn der skal tages...

Glæder mig til at se ham falde til ro - har dog svært ved at forstille mig min Calibre som en anden personlighed. Nu skal han snart ikke længere kræve hans territorium. Nu er han ikke længere en af de sjældent godt gående Spanske hingste der ikke smider med benene til højre og venstre som fx. min typiske spanske hoppe gør - nu er han blot en vallak som skal gøre sit job som ridehest her hos mig.

Mvh

Mona

0
0
Svar på denne tråd

føler...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 00:58

med dig...det er SÅ øv en beslutning at tage...også her braste drømmen dog ikke med en PRE men en lille haffer bedre kendt som Hr. Prins eller Hudini han møflede min gamle hoppe så meget så jeg var sikker på hun ville falde død om inde i boksen...hun var så svedt som en galophest efter et løb og hun var HELT færdig..hans mord døde 5 md. efter jeg havde fået ham og som den hyggeavler hans opdrætter var/er var hun ikke klar over det med DNA hvilket jeg heller ikke var...så da jeg begyndte at lufte tanken om at få ham kåret blev jeg oplyst om DNA ringede til opdrætteren og fik at vide at hans mor var død...så der var intet DNA at hente nogen steder...ØV...senere blev han mere og mere ustyrlig...forklaringen efter dyrlægen fik fat i bollerne lød på at han var halvt klaphingst...den ene sten var kun faldet til dels ned og var snoet...så ligemeget hvad...var han aldrig blevet godkendt... havde jeg vist det var han blevet valak for 1 år siden...umulius...

Nu er han noget af det sødeste...det er nu ved at være en måned siden og han har virkelig ændret sig til det bedre...det er møgærgeligt med din hest...men tror du blir glad for det i længden...bare vendt...han blir sikkert en rigtig hyggefis...

Flot beslutning...det lyder som om det var det helt rigtige for jer alle sammen...

0
0
Svar på denne tråd

Mona..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 02:24

Se der er mine argumenter...

Jeg har en 1 års hingste plag. Jeg har en drøm om at holde ham som hingst. Ikke for at avle på ham (tinker kryds), men hvis han bliver sød og rar, bare med den der ekstra gnist, så ville det være fedt.

Men hvis han viser den opførsel din har vist, ja så smutter de også her.

Jeg vil ikke have en hingst for enhver pris, og slet ikke på hestenes bekostning.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet ang hold af heste

0
0
Svar på denne tråd

Jackpot
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 08:20
Ja, undskyld at jeg siger det... men at beholde den som hingst bare for gnistens skyld, er nok et af de mindre gode argumenter. Du skal jo tænke på at den som hingst skal gå alene. Og hvis den så ikke får hopper til at holde den med selskab om sommeren (har selv islændere og er "vant" til stod-bedækninger), så er det altså 12 måneder uden en gnubbekammerat.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 09:45

Det var en flot beslutning...

Han er også smuk som vallak - det konkluderede jeg selv i stalden i går...

Nu er det bare spændende at se hvordan han udvikler sig som vallak - det skal nok blive godt.

Kamilla

Bobby McGee XX - Elsket og savnet

Sheila af Frøsanggård - Himlen har fået en ny smuk stjerne...
0
0
Svar på denne tråd

hvem siger...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 09:53

hvem siger, at en hingst SKAL gå alene? ja undskyld jeg spørger bare.

Hvis hingstebassen kan med andre, er der vel ikke noget i vejen for det eller... vores hingstemand skal i hvert fald ikke gå alene, for han KAN med andre!

0
0
Svar på denne tråd

Ja, man lærer så længe..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 10:34

man lever, ik ?

Jeg har den sødeste, skønneste, dejligste osv. osv DV VALLAK.

Han blev kastreret sidste år, da han var 5 år, fordi han i løbet af ganske kort tid simpelthen forvandlede sig til et uhyre, som jeg overhovedet ikke kunne kende... ikke overfor mig eller andre mennesker, nej der var han som altid. Men andre heste af andet en hunkøn måtte IKKE gå på hans fold (6 tdr). Om det var hingsteplage, vallakker, eller mine gamle pensionister...uuuddd skulle de, og det blev bare værre og værre. Så kom doktor dyr, og "snip-snap", Marco var vallak.

Har det så hjulpet, da det er over 1 år siden han blev kastreret ?

NEJ, må jeg desværre konkludere. Han er stadig lige territorial og hingstet overfor andre hankønsvæsner. Han kan kun gå med hopper, da han ellers banker de stakler der kommer ind til ham. Så det er øv, for mig. Men jeg har lært at skal man ikke bruge hingsten som hingst, og har man mange andre heste / udskiftning i sin stald... så skal bollerne altså af..

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 13:17
Nej, hvis hingsten kan gå sammen med andre, ser jeg ikke noget problem. Men det er der ikke mange hingste der kan. Desuden vil man temmelig sikkert løbe ind i problemer, når hopperne kommer i brunst. Men hvis der kun er vallakker i miles omkreds, er det naturligvis heller ikke noget problem.
0
0
Svar på denne tråd

hingste
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 13:47

nej det er besværligt og meget tidskrævende at holde hingst...især når de bedækker!

har prøvet det , og gør det aldrig igen!

min blev kasteret som 4 års, men helt væk er hingstenykkerne ikke, så længe han kun går på fold med vallaker er der ingen problemer, men jeg kan ikke lukke hopper ud til ham, så vågner hingsten

0
0
Svar på denne tråd

Mette.
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 16:13

Ja lige nu er han så kun et år.

Jeg har en pensionær som er 2 år og hingst.

Og så har jeg min vallak. Og der er ikke hopper i miles omkræds. Og jeg mener jo netop at hvis det pludselig ikke fungere med Jack og Pascall sammen på folden fordi Pascall er hingst, ja så bliver han til vallak.

Så hvorfor ikke holde ham som hingst for gnistens skyld, hvis han kan fungere ligeså godt som hingst, som han ville gøre som vallak?

Det kan jeg virkelig ikke se problemet i!

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet ang hold af heste

0
0
Svar på denne tråd

Jackpot
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 21:59

Jamen, så er vi i bund og grund enige...

0
0
Svar på denne tråd

Calibre og Røde
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 09:26

Hej Alle

Nu har Calibre 3 dags jubilæum som vallak - og han går igen sammen med hans gamle kammerat Røde på fold klods op af hopperne. Han vrinsker efter hopperne og springer lidt rundt indtil han opdager at det ikke udløser en stådreng, ja så falder han til ro og æder videre - PUHA jeg er lettet.

Mvh

Mona

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider