Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Køb af utilredet 8-årig?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 21:16

Hvad synes i?

Kan det betale sig at prøve at tilride en 8-årig vallak, som indtil sidste sommer har gået som avlshingst?

Nogle gode råd af en slags?

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 21:21

Jeg ville ikke "turde" satse på en 8 årig der endnu ikke er redet til.

Hesten kan nå at være blevet (for) meget selvstændig og måske også for trodsig til ridning - men det er jo ikke alle heste det ville være for sent med. Det afhænger nok meget af hesten og selvfølelig også af rytteren..

0
0
Svar på denne tråd

Ville tænke mig om..
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 21:26

Nope - med mindre du har prøvet sådan noget før og er rigtig dygtig!

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

som riderlykke
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 21:45

siger så kan du risikere at hesten er blevet for selvstændig.

Det er altid en fordel at gøre hesten ryttervant inden den er blevet både for fysisk/mentalt stærk.

Jeg har faktisk selv fået tilbudt en 8 årig hingst som heller ikke var tilredet, og sagde pænt nej tak selvom sælgeren prøvede at overbevise mig om at tilridningen ikke ville blive et problem.

Mvh. Louise

Én gang araber -altid araber !
0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 21:53

Jeg synes at du skal tænke dig rigtig RIGTIG godt og grundigt om.

1) den er 8 år, og ikke tilredet - dette kan føre til en del "nykker", da den har mange flere muskler end en hest på 3-4 år, og også fået en hel del stærkere psyke. Hesten er fuldvoksen i en alder af 8 og kan defor være svær at præge.

Købte selv min 4 år, helt rå, og der var ingen problemer. Men hans "plag kammerat" som var 5 år og ikke tilredet, ham kunne man simpelthen ikke få tilredet. Han var allerede så stærk i både muskler og psyke, at man ikke kunne præge ham. Så de måtte tilsidst opgi, efter en lang kamp, hvor der både havde været berider og hestehvisker ude :)

2) Han har gået som avshingst, kunne forestille mig at det bare ville gøre situationen værre. Han vil højst sandsynligt have hingste nykker hele livet, fordi han er så sent kastereret.

så mit råd er, TÆNK dig rigtig grundigt om, og gør dig alle disse overvejelser før du giver dig i kast med sådan et projekt.

held og lykke med at finde drømmehesten ;)

Gry'en
*
Jeg er født sådan.
Hvad er din undskyldning?

0
0
Svar på denne tråd

det er ikke altid noget hit
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 21:59

i den alder har de så rigeligt dannet sig et indtryk af hvordan verden hænger sammen.

Det er ikke bare sådan at ændre på

0
0
Svar på denne tråd

måske muligt?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 22:23

nu ved jeg godt at det ikke er det samme, men forrige år tilred jeg en 11 år gammel hoppe. Og jo hun vidste godt hvad hun ville og bestemt hvad hun ikke ville. Men hun skulle bare kunne rides på, skridt, trav og galop.

Hun gik nu hen og blev en sød ridehest som ejeren skulle have en del glæde af idag.

Så helt umuligt er det ikke, kommer an på hesten og så skal der tålmodighed til- men det skal der jo uanset alder.

Hilsen Anne

det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 22:26

Jeg købte en hoppe på 10 år, der ikke var redet.

Jo, den har da sine egne små idéer, men det har mine andre heste da også.

Jeg har ikke haft de store problemer med den ... ridemæssigt.

Det der har været sværest, har været at finde vejen ind til hende.

Hun havde bare gået på marken ... fået et føl, og har ellers kunnet gøre som det passede hende ... havde ikke noget ønske om ellers at beskæftige sig med mennesker udover fodring.

De første 5 dage jeg havde hende, lagde jeg wrap ud på marken samt foderspanden ved siden af, for jeg kunne ikke fange hende, men nu kommer hun ALTID og er faktisk den hest der vrinsker mest ... foruden hendes nr. 2 føl som jeg har.

Så mit største problem har været, at "overbevise" hende om, at jeg kun vil hende det godt, samt at nu bliver der forlangt lidt for føden

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Alt er muligt
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 23:32

Ballerina 15 år aldrig set hverken sadel eller trense.

Ballerina en uge efter ikke engang en bukkespring har

hun lavet under tilridning

0
0
Svar på denne tråd

ja hvis
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 01:15
ja hvis det er drømmehesten, så hvorfor ikke slå til? Jeg købte selv min hest da hun var 13 år og ikke tilredet. Og det har jeg aldrig fortrudt 1 sekundt

mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

den jeg rider nu er
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 06:40
og tilredet i en sen alder (vist omkring 10 år), men det er så en hoppe. Umiddelbart ville jeg tro at det er nemmere at tilride en vallak, da hopper jo har deres ideer -tror det kommer meget an på hesten

Hilsen
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

forskelligt
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 07:15

Man må nok prøve at bedømme hvordan den ellers er at arbejde med. Har den fx. været vist frem på show er den jo vant til at være lydig.

For et par år siden så jeg på en 7-8 års som kun lige var ryttervant - lækker at sidde på, nem at styre rundt, så vidt jeg ved stod den endnu længere inden den blev købt og nu brugt til dressur.

Omvendt har jeg en dartmoor pony som jeg købte da han var 7 fra et liv som selskabspony og han vil saftsuseme ikke være med til alt det isenkram og skubben og masen, mit lille søde kæledyr forvandler sig til en sur, tung Rasmus Modsat så snart man prøver på noget der ligner, og jeg går ellers meget langsomt frem. Han bliver nærmest værre istedet for bedre og stoler ikke på mig i ugevis efter han har haft trense på.

:Pia

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har før
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 07:54

købt en 8 årig hoppe, der ikke var tilredet. Tilridningen var ikke noget problem, så jeg vil sige at det afhænger 100% af hestens sind hvordan den er at tilride, men det gør det jo også med 3-4 års. Selvfølgelig får de mere selvtillid og bliver mere egne med alderen, men hvis den har et godt sind kan jeg ikke se at lige netop det skulle afskrække dig.

Det jeg har mest imod sent tilredne heste er at der er undersøgelser (blandt andet fra Island) der viser at heste, der er tilredet sent ( + 5-6 år) har forøget risiko for at udvikle spat i forhold til heste, der tilrides tidligt (3-4 år) og rides fornuftigt og med omtanke.

Welsh sec. C hingst, sølvtonet palomino, kåret står til rådighed. Se HN-lodge.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 16:33

For jeres meninger, men han er utrolig venlig af sind, men jeg synes han bliver bange for meget små ting.

Ved ikke om han har været så meget i hænder, men han er den dejligste araber jeg nogensinde har set/snakket med.

Han slikker mig på kinden, og nusser mit hår, rigtig kælen selvom han ikke har været meget i hænder, men ja, han har været til kåring, fik guldmedajle og det hele.. Rigtig fint.

Men jeg overvejer meget at købe ham, men har jo endnu ikke prøvet at ride ham.

De skulle vist efter sigende have været oppe på ham, så han er vist ryttervant.

Men det jo bare det, at hvis han SLET ikke vil noget, så hænger jeg jo på en hest, som jeg ikke kan bruge til noget som helst, da jeg skal have ridehest.

Og det jo lidt ærgeligt at bruge 25.000 kr. på..

Men uanset hvad, ville det så ikke hjælpe med en hestehvisker f.eks shane mosely, eller andre?

Måske en uddannet berider?

Har tilredet en hel del heste, som det går godt for nu, men han er jo ikk HELT ung.

Som i siger, han har sine egne meninger, men håber jeg får noget ud af ham, hvis det er det jeg beslutter mig for.

0
0
Svar på denne tråd

Synes du
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 16:42
skal gøre forsøget, det lyder jo som en fin hest! Men giv det tid, lang tid! Ikke bare tro det tager 2-3 måneder. Dette kan tage år, mange år. Kender selv en der tilred en jyde hingst! Mener han var ti, en stær fyr (og han viste det selv) Men med tiden vænnede han sig til manden, og i dag er de uadskillige
0
0
Svar på denne tråd

usikkert
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 16:46

Tja, min førnævnte dartmoor er også verdens største kælegris, så det kan du ikke bruge til så meget.

Kan du købe ham med "anvendelighedsklausul"?

Hvis du ikke har råd til at tage risikoen - så lad være.

:Pia

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Købte en 6 års hingst engang...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 18:04

og tilred ham selv. han blev solgt som 8 årig, hvor han gik på La niveau. som 10 års blev han solgt videre derfra... da gik han middelsvær dressur.

så det kan sagtens lade sig gøre.

hilsen Julie

PS: det kommer jo meget an på hvordan hestens sind og psyke er.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider