Jeg blir nødt til a spørger jer kloge hoveder til hjælp nu... Var ude for noed underligt i dag sys jeg...
Jeg var på vej ud på folden for a hente mijn hest gennem 1½ år... Da jeg fik ham havde han bronkistis, men har ikk været syg siden, alderhøjst halt en dag eller to...
Nå, men jeg var så på vej der ude... I lørdags var der kommet en ny hest, som jo så gik med på folden, den var lidt nærgående, men sød nok... Klapped den lige, da den kom hen til mig... Da jeg gik videre gik den efter mig... Jeg syntes kun det var sødt? Jeg nærmer mig mijn hest, han kigger op og ligger ørerne tilbage, og går/små løber hen i mod den nye hest, som så går lidt væk fra mig...
Altså som om min hest r jaloux... Jeg giver ham en gulerod som vi plejer og da han har spist den sætter jeg træktovet i grimen og vi begynder at gå...
Men da vi begynder a gå kommer den nye hest efter os og mijn hest ligger ørerner tilbage igen... og begynder a gå sidelæns, altså væk fra den nye... Jeg tror jo bar a det r fordi han r bange for a få et spark og tænker ikk mere over det... pludselig kan jeg mærke ham begynder a slingre...
Vender mig om og mijn hest står og kigger ned mod jorden og BANG!
Så vælter han fuldstændig til den ene side med så meget kraft a han ikk bar lander på siden, nej, han "ruller" en hest om gang og lander på den anden side...
Han har lukked øjne og ligger helt stiller... Blir helt panisk og ved ikk hva jeg skal gøre... Hiver telefonen op af lommen og ringer til stedets ejer, som så heldigvis r ude og ved a undervise et hold... Hun siger hun skynder sig a komme... og ligger på...
Men da vi ligger på, springer mijn hest op! Kan ikk stå , ved a falde sidelæns igen og tilsidst r han lige ved a ryge bag over , men får balancen og galoppere med de andre, som var blevet vilde i mens?
de stopper oppe ved hegnet hvor mijn hest så bar står og hænger... Stedets ejer kommer og jeg skynder mig a trække mijn hest ud a folden...
Nu står han bar som om intet a hænt, godt nok ser han meget træt ud og virker bar sløv...
Mijn ridelærer siger så at jeg kan prøve a trække ham rundt på banen, hvis nu det var kolik og så videre... Men han går bar med, stadig med hængende hovedet...
Så r mit spørgsmål til jer... Hva skete der?
Nogen a jer der har oplevet noed lignede?
Blev virkelig bange... De heste mennesker jeg kender, siger at når han har det fint nu, kan jeg godt vente med dyrlægen, til hvis det sker igen... Men... Nogen der ved noed?
Håber i vil hjælpe...