|
|
| På stald hele vinteren i spiltov |
|
|
Ja jeg er ckokeret...jeg hendvender mig på en salgs annonce og spørger lidt til hvordan hestene er opvokset samt fodret, hvilket vel er rret relevans når man køber hest. Hesten er passet med smed samt ormekur...MEN har stået inde i spiltov hele vinteren (gør alle hans heste) samt er ikke fodret med vitamin kun havre, wrap og frøgrashalm. Det værste må da være at gå ude heledøgnet om sommeren og så kommer vinteren og der står de bundet i spiltov!!! Sælger er enda forsikringsmand (heste) så han mente at det er sikrest at stå på stald om vinteren...ja ja men hvad med dyret, jeg forestiller mig hvis det var mig selv eller min hest. Er jeg pylret og tænker at det er dyreplagerei at stå inde uden at få løbet af for så stort et dyr som heste er eller er det ok! Håber på en sober tone, da dette indlæg ikke er for at genere nogle ,men bare såååå langt fra den måde vi holder dyr på i vres familie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det.. |
| Forfatter:  |
Fatima |
| Dato:  |
30-04-2006 18:32 |
|
..er da helt absurde forhold at holde hest under! Det kan man bestemt ikke byde dem hverken psykisk eller fysisk. Men det er desværre ikke første gang jeg hører om nogen der praktiserer dette. Er det ikke forbudt, eller er det først når de nye regler træder i kraft?
"Two roads diverged in a wood, and I - I took the one less traveled by, And that has made all the difference." - Robert Frost
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Jo det bliver forbudt nu her.. Nogle mennesker burde ikke have hest. De må da også gå lidt amok inde i spiltovene medmindre de er meget rolige...
Hilsen Frederikke Chanel & Soffy! Hvorfor nøjes? Mangler din lille pony et sted at bo her til sommer? Er den mellem ½-1½ år gammel? Er den hoppe eller vallak? Soffy mangler sommerlegekamerat (Djursland)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan... |
|
|
stod mit føl før jeg fik hende hjem... med mad en gang i døgnet.. hel havre og halm. Jeg har haft hende hjemme i 3 måneder, og har stadig ikke fået sul nok på hende, men til gængæld er hun vokset meget. - det er ikke en måde at have hest på. Dejligt det snart bliver forbudt. Selv har jeg ikke noget imod, at en hest overnatter i et spiltov, bare det er stort nok. Men ligefrem at stå der 24 timer i døgnet.. det er ikke et liv for en hest. m.v.h Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhh |
lerkesglede |
30-04-2006 20:13 |
|
er du sikker på at de ikke kom ud på fold om dagen??? eller blev rørt/redet for så skulle man tro da de dårligt kunne gå efter en lang vinter. VH Susanne
Mine kære Heste: -Adonis. -Lærke s Glæde. -Dominik. -Shadov. -Moonlight og -Lukas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhmmm...er |
SusZerima |
30-04-2006 20:15 |
|
det mon meget omtalte hestehandler LS fra Sjælland?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Står LS for låsby svensen? For han er fra Låsby (Jylland)
Hilsen Frederikke Chanel & Soffy! Hvorfor nøjes? Mangler din lille pony et sted at bo her til sommer? Er den mellem ½-1½ år gammel? Er den hoppe eller vallak? Soffy mangler sommerlegekamerat (Djursland)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløjsa...! |
|
|
Kan helt ærligt ikke se det vilde i at hesten er i spiltov  Men det er da synd, hvis den ikke kommer på fold!
¤Nathalie¤ Fjordhest TILSALG! www.heste-nettet.dk/ma.../101212/1/ Craazy like a coconut! Like mom used to say: "You can put your boots in the owen, but that ain´t making you any cakes."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Det er ikke det at det er spiltov. Det er at de står bundet en hel vinter uden fold. Jeg har ikke noget imod spiltove når bare hesten kommer på fold hele dagen/mange timer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sælger sagde |
|
|
at jeg kunne komme og se dem ,og at nu skulle de også snart ud...hvorpå jeg spørger om de ikke også kommer ud om vinteren! Nej de står på stald hele vinteren -fordi det var det samme hvis de ellers bare skulle stå på en jordfold og æde jord eller slås!! Jeg fortalte at hos os stiller vi halm/frøgræs ud og at ingen heste kom til skade- at det måtte være værrer ikke at komme ud og røre sig...han sagde at efter han var begyndt at bruge wrap havde ingen haft kolik. Han forsikrede iøvrigt heste -og så nok hvordan de kom til skade om vinteren..hvis de kom ud. Så Nej de er inde hele vinteren og han sagde spiltov. Må virkelig ære et helvede for hestene...tænk bare et døgn må være langt at komme igennem og så hele vinteren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Vinteren er ca. 4 måneder.. Hvis vi siger at hver måned er på 30 dage.. 4 * 30 = 120 dage 120 * 24 = 2880 timer har de stået og gloet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyreplageri !!! |
Sys |
30-04-2006 21:30 |
|
Det er totalt misforstået og under al kritik at bure hestene inde hele vinteren - og så endda i spiltov !!! Hvor er det dog synd og hvor er det dog godt, at det snart bliver forbudt!!! Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
|
|
Det var bestemt ikke noget jeg ville byde nogle heste. Væmmeligt er det, men desværre ikke kun virkeligheden for de heste du har hørt om. Hvad med alle de køer der lever indendørs i spiltove hele vinteren? Eller alle slagtesvinene? Det er jo desværre mere normen end undtagelsen 
Husk at glemme bagateller Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det Husk at leve, mens du gør det
Citat: Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke.. |
|
|
Det er ikke hensigtsmæssigt, men lovligt. Der er ingen lov pt der forbyder at opstalde heste på den måde, og i det mindste lyder det til at de der kommer ud om sommeren. Det er ikke alle der gør det. Jeg ville aldrig købe et ungdyr der var vokset op på den måde, da jeg ikke mener det er på den måde man laver stærke, sunde og holdbare heste. Det er ikke ulovligt, hverken for heste eller køer. Grise må ikke stå bundet hele deres liv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heyhey |
|
|
Jeg har bestemt ikke noget imod spiltove hvis bare hestene bliver rørt og kommer på fold hver dag- så tager de i hvert fald ikke skade af at stå bundet..
*STALD VESTERBÆK* Oldenborg & Belgieravl *Medlem af D.B.H og DOA* Chris De balgerhoek BEH1903- Elton Son OLH748- Dinar Agerbo OLH739 - Lord-Gruson af Hvarre OLH 711 www.123hjemmeside.dk/S...Vesterbaek
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
|
|
stod da også i spiltorv da jeg lærte hende at kende(havde part på hende først) hun var 6 år gammel og havde stået i spiltorv hele sit liv, hun fik et par skiver hø og gammelt brød at spise intet andet  hun kom heller ikke på fold før om sommeren. Efter et par år som part købte jeg hende og nu har hun en kæmpe box, lækkert foder og alt det hø hun vil æde, på fold fra seks om morgen til syv om aften, og græs om sommeren hun bliver 18 til sommer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes det |
ane jensen |
01-05-2006 17:10 |
|
Synes også det er meget synd for hestene. Men de tager ikke skade af at stå på stald hele vinteren over (heller ikke i spildtorv) Hestens foder, har ikke været optimal. Men derfor skal du nok kunne få en god hest ud af den plag. Altså heste der står inde i 4 måneder, er selvfølgelig stiv i ben og ryg. men de tager ikke skade, når de er passet med smed osv. Jeg ved at der for bare 40 siden blev holdt mange heste på den måde rundt om i DK! Og de blev da alle gamle.. Men vil spu sige det er synd ikke at lukke hestene på fold, det er som at tage deres liv fra dem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er ikke godt... |
|
|
Jeg tager dybt afstand fra det, men er det ikke sådan alle køerne lever her i Danmark!!! (De fleste) Mvh. Pia
Bedækning: Welsh sec.a hingst Avl af pintoponyer 4 stk hoppeføl- og plag sælges Stutteri Fjorden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil lige tilføje... |
|
|
At jeg aldrig kunne drømme om at købe en unghest der ikke var blevet fodret optimalt eller havde haft mulighed for at røre sig nok. Riskoen for vækstsygdomme er simpelthen for stor. Jeg har en god bekendt der købte en unghest der ikke havde levet under optimale forhold. Den er netop blevet aflivet, da de opdagede den havde fået slinger  De nåede aldrig at få den helt tilredet. Man kan ikke vide om unghesten har taget skade af dårlige forhold, ofte vil det først vise sig når den kommer i ridning, og det er dælme ærgeligt at måtte aflive sin nyindkøbte hest fordi den ikke kan holde til det.
Husk at glemme bagateller Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det Husk at leve, mens du gør det
Citat: Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Der er ikke noget galt med spiltove når bare dyrene bliver rørt og passet(ville godt nok ikke selv bruge dem). Men hele vinteren uden at røre sig eller få lys og uden noget at lave eller omgang med andre heste...gnubben osv Simpelthen under alt kritik og selvom det bliver ulovligt...hvordan holder man så øje med om folk holder dyr på den måde. Det er ligeså synd om det er heste, køer eller grise...burde forbydes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortidens synder |
|
|
Før i tiden kom heste ikke på fold, det er derfor der ligger store ridesteder rundt omkring i byerne, f. eks. sportsrideklubben i Gentofte. På den rideskole hvor jeg trådte mine barnehestesko stod 25 heste, de der tilhørte rideskolen gik 3 timer om dagen med elever, de der var privat ejet gik 1-1½ time, men blev til gengæld nusset lidt mere. Der var ikke mange tilfælde af kolik i de 20 år jeg kom der dagligt, men jeg regner det ikke ligefrem for hestevelfær, det var bare sådan man gjorde og det blev der da ikke stillet spørgsmål ved. Jeg oplevede heller ikke flere halte heste eller hævede ben, selvom nogle af dem stod i spiltov. Men at lade heste og kør for den sags skyld stå inde hele vinteren, det er helt forrykt, mere psykisk end fysisk, man ksn jo håbe at køene også bliver frigivet til "tvunget ophold på vinterfold" ligesom hesten efter den nye lov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Før i sammenligner fortidens ... |
Lisbeth Sejberg |
02-05-2006 11:16 |
|
... måde at holde hest på med nutidens måde at holde køer på, så sæt jer lige ind i de faktiske forhold. Der er ikke mange køer mere, som står i bindestald. De store gårde med malkekøer har løsdriftstalde, hvor dyrene kan bevæge sig frit rundt, æde når de vil og ligge sig i sengebåse. Nogle moderne kostalde er endda indrettet, så køerne også kan blive malket når de vil. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hørt hørt... |
|
|
præcis Lisbeth... danmark har faktisk en meget høj standard hvad angår malkekøer - og det er der 1 god forklaring på... nemlig penge... Koen er (heldigvis) et af de dyr hvor dårlig velfærd betyder mindre penge til landmanden pga nedsat mælkeproduktion... så størstedelen af danmarks malkekøer står nu i løsdriftstalde (ordets oprindelige betydning) så de går læst rundt inde i stalden... Det gør de fleste svin også nu tildags - der hvor det er synd er for faresøerne som ligger fikseret for at de ikke træder deres pattegrise ihjel... Hvad angår spiltove så mener jeg at det er fornuftigt til at opdrage heste - det lærer dem at stå bundet og ikke panikke hvis de pludselig ikke kan røre sig.. meeen derfor ikke iorden at de slet ikke kommer ud af spiltovet hele vinteren...
Trine ~ Chimona -ATLANTIS- Hjælper på Enghøjs Ponyclub uge 27 28 33 - vi ses!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forhold |
|
|
Sådan har jeg set en del heste leve. De ponyer vi red som børn i ferierne ovre i det mørke, stod bundet hele vinteren, de blev ikke engang redet på. De gik fuldstændig amok når de blev lukket ud om foråret. Men det var helt normalt at sådan var det bare. Også herovre i Københavnsområdet, den rideskole jeg gik på - kom hestene på fold én måned om året... resten af tiden stod de i spiltov de 21 timer i døgnet de ikke gik i rideskolen. Sådan var det bare. Der var også mange private opstaldninger der ingen fold havde, ikke engang en luftefold, kun ridebanen - såfrem ingen skulle ride der. Og de her beskrevne tilstande ligger såmænd kun 20 års tid tilbage i tiden. Men det er da godt udviklingen er vendt. Og det er da klart at en hest ikke har det godt nok, hverken psykisik eller fysisk - hvis den står bundet i hovedet hele vinteren og kun kommer ud når den rides, og aldrig kommer ud med andre heste, det er jo næsten isolationsfængsling. Men der sker jo en tilvænning - naturens måde at overleve på... hesten bliver ikke mere og mere vild jo flere måneder den står inde, næh den bliver efterhånden sløv og passiv, energien kommer måske til udtryk i at den bliver arrig ved fodringstid og sådan noget, men... well... men synd er det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forargeligt |
|
|
Moral er godt og dobbeltmoral er dobbelt så godt? Hvordan kan man mene at hestene har godt af at være ude, og det er fint at loven nu beordre hestene ud af stalden, mens man mener at det er helt i orden at køer går inde i en hal hele vinteren og ovenikøbet selv kan bestemme hvornår den vil malkes,HELT ÆRLIGT Vi brokker os hvis lille Ole ikke kommer udenfor en dør i børnehaven en enkelt dag, mens det er helt i orden at vores produktionsdyr går i haller i hele vinteren, og så kan vi ved siden af hyle op om at ridehesten skal passes i hoved og røv, og helst ude i vor herres natur, den er jeg da med på, men jeg er rystet over at man helt alvorligt mener at køer ikke bør ha' de samme rettigheder? og fortæl mig ikke at de ikke går agurk når de bliver lukket ud, for det gør de, og det i sådan en grad at enhver ko ejer er nervøs ved sit hegn og tanken om at skulle ud og indfange sine dyr i hele sognet, sjovt nok fuldstændig som det foregår med heste der har været lukket indei længere tid. Det kan da kun være bønder der mener det i fulde alvor, og hvis det er et spørgsmål om penge , så må vi da bare gi' 7 kr. for en litter mælk i stedet for 5 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Siden du nu så nedladende ... |
Lisbeth Sejberg |
02-05-2006 18:09 |
|
... mener INA, at det kun kan være bønder, der ser positivt på malkekøers forhold, hvad er så dine forudsætninger for, at mene det du mener ?? Jeg har i årevis givet over 5 kr. for en liter mælk, det ved enhver da, at økomælk koster  Min baggrund for at udtale mig positivt om muh-køernes forhold er som følger: Født i 1960 på en lille gård med køer, som ganske som det var kotyme dengang, stod i bindestald og kun kom ud i sommerhalvåret. Min datter på 21 år er igang med landbrugsuddannelsen og arbejder med malkekøer. Så jeg tror faktisk godt, jeg tør påstå, at med den udvikling der er sket, så har køerne det godt. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Heste/osv |
|
|
Ingen dyr bør spærres inde over længere tid - hverken ko eller hest eller gris eller hvad ved jeg. Lisbeth - jeg er helt enig med dig. Og ja, min mælk (og mit kød og mine æg og...) er selvfølgelig økologisk. Også selvom jeg er datter af en landmand, der ikke har meget til overs for øko; men dog har sine køer gående i løsdrift Jeg kan godt huske dengang de stod i bindestald om vinteren; de skred fuldstændig ud i hofterne - bambi på glatis, når de skulle gå ud af båsene efter at have været bundet i et lille halvt år...
Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan) Shit happens! ... I just try not to step in it Learning seriously affects your brain -aau.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|