Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hest hjemme??!!
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 22:10

Hej

Jeg vil godt høre jeres mening om dette:

Kan man have en hest (kat. I pony) hjemme i baghaven? Den vil få en form for udendørsboks m adgang til ca. 150 kvm hvor der bliver lagt underlag, så det ikke bliver et mudderhul.

Fra morgenstunden til sen aften kommer den på fold med naboens to heste. Dvs den skal kun være alene (kan se de andre)om natten.

Er dette forsvarligt??

Det bliver kun indtil der bliver lavet boks hos naboen, da de pt. kun har 2.

Det er vel ikke meget anderledes end at stå opstaldet og komme på fold i nogle timer om dagen... Eller???

Vil gerne høre jeres mening om dette! Gerne med begrundelse!

Hvis der opstår problemer, finder jeg self. en anden løsning!

Hilsen

Mig

0
0
Svar på denne tråd

Forsvarligt...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 22:15

Tjah...Taler vi 3 måneder, eller 3 uger?

Hvis det er det første, så synes jeg personligt ikke det er forsvarligt.

Men, nu er det nok også fordi jeg har haft en hest der bestemt ikke ville kunne gøre det - det var ikke nok for ham at han kunne se andre heste, han skulle være sammen med dem, ellers havde han ikke et roligt øjeblik.

Er det i sommerperioden - for så kunne ponyen måske bare være på sommergræs i den periode? Altså, sammen med andre heste.

Tilbage til dit spørgsmål - JEG ville ikke byde en hest det - men, jeg har da hørt om langt værre forhold for andre

Christel

Kravlegård købes, hvid, hæve/sænkebund max 250 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Forskel...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 22:22

Det samme tænkte jeg også i starten, men hor ligger forskellen i det og at den står på stald i en boks??!! (Eller på ene fold)

Det er der jo mange heste i DK der gør??!!!

Den vil jo få daglig kontakt m andre heste.

Den har ingen problemer med at være "alene".

Den vil self. blive flyttet i tilfælde af at problemer opstår.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 22:28

Sådan rent fysisk kan jeg ikke forklare dig hvori forskellen ligger- jeg kan blot tale af egne erfaringer.

Min gamle hest kunne sagtens stå i en boks om natten - hvor an kunne se, eller i hvert fald høre de andre heste.

Men, satte du ham på en fold alene, enten dag eller nat, hvor han ikke kunne løbe sammen med de andre heste selvom der kun var en tråd imellem dem, så var han fuldstændig i panik.

Så - det kommer jo i aller højeste grad an på hvordan hesten reagerer?

Jeg kan derimod ikke se hvori problemet ligger i at finde fornuftig opstaldning/sommergræs hvis det kun er for en kort periode?

Og fordi der er andre heste i DK der står under "underlige" forhold, er der jo ingen grund til at efterabe

Christel

Kravlegård købes, hvid, hæve/sænkebund max 250 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Forvirring
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 22:36

Det er for at den ikke skal "smides" rundt, da det jo er de heste han skal gå sammen med bagefter...

Derud over har jeg ledt efter sommergræs i området, men kan ikke finde noget m. ordentlige forhold... (dvs. græs og forsvarligt hegn)

Andre der har lyst til at kommentere??

0
0
Svar på denne tråd

Hest hjemme
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 23:46

Det kommer an på hesten.

Nogle heste vil blive urolige og løbe frem og tilbage i den situation, og andre vil ikke tage sig af det.

Når den kan se de andre fra sin løsdrift og går sammen med dem hele dagen, synes jeg ikke, at det er synd.

Jeg har to heste opstaldet i indeboks. Mine egne to går i løsdrift.

Den ene af dem, jeg har opstaldet, er i ridning en måned i øjeblikket.

Jeg havde regnet med, at den anden skulle blive ude sammen med mine, som den alligevel går sammen med om dagen. De ville så have to togvogne til de tre heste; men hestens ejer var bekymret for, om den ville stå ude og fryse, når den var vant til at komme ind, så vi prøvede at sætte den ind som sædvanligt.

Den har ikke sagt en lyd. Den kommer glad og vil gerne ind om aftenen og har ikke travlt med at komme ud til de andre om morgenen, så det har bestemt ikke været et problem.

Den står alene og kan ikke se de andre fra omkring kl. 20 til kl. 6.30.

Jeg kan høre, hvis der er uro i stalden, og som sagt, den har ikke vrinsket en eneste gang.

Til gengæld kan den overhovedet ikke være alene på fold, så hvis vi vil ride på vores, bliver vi nødt til at sætte den ind i boksen.

Min egen ville overhovedet ikke finde sig i at stå alene i stalden en hel nat. Hun ville gå helt i panik.

Som sagt, det kommer helt an på hesten.

Vh Elisabeth

Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
0
0
Svar på denne tråd

næsten alene
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 08:07

Jeg ville synes det var ok en kort periode. Hesten kan også komme ud for at blive syg og skulle på fx. landbohøjskolen et par uger, hvor de vist heller ikke garanterer bokskammerater. Den skal kunne tage til stævne og i perioder stå alene i en fremmed stald. Eller derhjemme hvis den skal have boksro pga sygdom - så lader man vel ikke alle staldens heste blive inde i 2 måneder?

Så hvis den ikke går i koma over at gå på en fold og se de andre på den anden side af vejen/hegnet, og tøffer stilfærdigt rundt uden at råbe efter dem, så kan jeg ikke se det giver problemer at den ikke kan gnubbe med dem i døgndrift. Som du selv skriver, det kan de heller ikke hvis de står i boks på et ridested, hvor der ofte er væg mellem.

:Pia

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes ikke det
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 09:46
er et problem. Hesten har jo selskab hele dagen, kommer på fold sammen med de andre heste og som du skriver, kan den se de andre når den går alene om natten. Det kan jeg virkelig ikke se er noget problem.

Welsh sec. C hingst, sølvtonet palomino, kåret står til rådighed. Se HN-lodge.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Men må man?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 09:52

Må man det? Nu tænker jeg på mødding osv... Jeg mener, der er vel regler for at vi ikke alle har heste rendende rundt i vores baghaver!

Anna

0
0
Svar på denne tråd

leifhnldjkv
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 10:20

Jeg vil da sagtens mene du kan bruge den løsning, for om ikke særlig lang tid, kan hestene jo gå på døgn fold.

Og når den hele tiden kan høre de andre og se dem, vil jeg ikke mene der er noget problem der...

Hvad gjorde man før hen i tiden? Jo, der gjorde man hvad man havde recurser til, og jeg tror ikke hestene led overlast?

Hilsen
Annecathrine
Dressage Team Jakobsen
STOLT fjordheste ejer!
FOTOGRAFERING TILBYDES!
0
0
Svar på denne tråd

Det kan du sagtens
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 11:57

Det kan jeg ikke se det store problem i.

Bedækning tilbydes ved smuk, harmonisk & velredet Ox Araber
.. Seriøs dressurrytter søges i Ålborg & Omegn ..

Her forenes skønhed og kvalitet
OX Arabere.dk
0
0
Svar på denne tråd

disse forhold..
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 12:53
jeg ville aldrig byde min hest disse forhold...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)

ODENSE; Sød og glad ældre hest søger rolig rytter til skovtur/hygge fra juli.... skriv og hør nærmere!

Privat rengøring tilbydes i ODENSE

0
0
Svar på denne tråd

ingen problemer
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:04

Jeg kan heller ikke se problemet i det, den har et tørt sted med læ samt et sted hvor den kan gå ud, samt den vil komme på fold om dagen.

det er da bedre en heste der har små bokse og kun kommer på fold få timer om dagen eller heste der slet ikke kommer ud.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problemer ??
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:16

... Jeg kan HELLER IKKE se nogen problemer i det.

MVH

Line

Gør livet til en fest!

Rid Islandsk hest!

¤ De 4 =D ¤

¤ 3 Islændere og mig ¤

¤ Vi elsker hinanden ¤

---

Fjordhesten, Haflingeren, Islænderen!

Det er rigtige heste!

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:32

Det kommer an på hvor lang tid det ta`r og lave de bokse.

Hvis det ikk ta`r så lang tid er det INGEN problem i det.

Men den ser jo også nogen andre heste så skylle der ikk være et problem.

Med venlig hilsen Maiken Iversen...

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 21:30

Først vil jeg sige tak for alle de forskellige svar.

Vores grung ligger i landzone, og jeg skal self. lige på kommunen først. Mødding havde jeg tænkt at snakke m naboen om, da de jo allerede har en. Vores grund ligger op ad deres og jeg kan se hestene har stuevinduet.

Yiip: Vil du forklare nærmere?

Kender flere der har heste som står i bokse fra 17-12 og derud over går på fold alene??!! Er det værre, det jeg vil byde min hest?

Den vil få en stald på ca 25 kvm og "have" på ca 125 kvm...

Der hvor den står nu kommer han ikke nok på fold (måske 4-5 timer max) Så derfor synes jeg det er bedre det jeg kan tilbyde ham, eller er jeg helt gal på den??!!

Håber der er flere der vil komme med indput!

Hilsen Mig

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 22:13

... med Elisabeth - det kommer helt an på hesten. Men det lyder da som noget nær et luksusliv efter almindelige danske forhold. Fold hele dagen med vennerne. Og en kæmpeboks med egen minifold og udsigt til andre heste om natten (y) Jeg kan slet ikke se hvad problemet er. Ikke hvis hesten trives. Og hvis den ikke kan klare det, lader I den jo ikke gå og stresse for sig selv. Så finder I vel bare på noget andet, som du skriver. Jeg synes det er flot, man prøver at finde en løsning hvor hesten ikke unødigt skal skifte flok. Det er efter min mening noget af det vigtigeste. Men som sagt: Det er kun hesten, der kan svare på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Julie Taylor

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres meninger
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 13:12

Yiip: Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du mener!

Andre er self. også velkomne til at komme med deres meninger

0
0
Svar på denne tråd

NEJ...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 13:34

150 kvm er ikke nok til en hest..

Krone og Bølge - En selvfølge

www.agroskolen.dk nu til hest

0
0
Svar på denne tråd

150 m2
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 16:12

Jeg der siger at 150 m2 ikke er nok for hesten at stå på om natten (den kommer jo på rigtig fold hele dagen med andre heste):

Hvor store er jeres bokse egentlig?

:Pia

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Bimboe..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 18:38

direkte kopieret fra Migs indlæg : Den vil få en stald på ca 25 kvm og "have" på ca 125 kvm

Med have forstår jeg det som FOLD..

Krone og Bølge - En selvfølge

www.agroskolen.dk nu til hest

0
0
Svar på denne tråd

kommer an på hesten
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 18:43

Folden er jo med de andre heste, ikke arealet på 150 m2.

Hvis hesten er typen der kan stå alene, kan du sagtens gøre det.

Er den omvendt ikke det, kan du ikke gøre det...

Hvis hesten er rolig inde i boksen alene om natten, er det ikke synd.

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 20:27

For at få alt på det klare:

Om dagen kommer hesten til at stå på fold (stor) om dagen med andre heste (fra 7-22) om natten vil den få en boks på 25 kvm og en løbefold (kald det hvad i vil) på 125 kvm hvis den altså ikke bliver ked af at stå alene!!!)

Jeg vil godt spørge jer: hvor står jeres heste fra 22-7?

I øjeblikket står den i en boks, ikke ved siden af andre heste og kommer kun på fold et par timer om dagen.

Hvilket er bedst??!!

0
0
Svar på denne tråd

frvrvsca
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 22:49

Jeg synes det lyder som en fornuftig løsning..Hvis hesten har det fint med at være alene om natten og kommer på stor fold om dagen..det vil ikke mene det er uansvarligt..Du lyder jo til at være meget obs på hesten..Hvor mange heste er ikke alene om natten??

Det vigtigste er at den får mulighed for at pleje social omgang med andre heste,hvilket den får rig mulighed for..

Held og lykke med den..

Da vi fik den første pony stod han alene i stalden om natten(i ca.3 mdr.) og "lånte" naboens heste der kom over og holdt ham med selskab om dagen,det fungerede fint

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider