hmm.. jeg bliver da helt i tvivl!!
har egentlig altid ment, hørt og troed at fjordheste var kold blods heste!
de er nøjsomme i foder og dyrlæge de får meget vinterpels den stammer fra norge, det lyder ikke for mig som beskrivelsen af en varmblodshest.
fjordhesten er en lukket stambog.
avl foregår ved selektion af de bedste avlsdyr inden for egne rækker der er derfor ikke blandet varmblod (eller andre koldblods racer)ind i racen i mange mange år.
er helt sikker på at Fjordhesten Danmark også selv kalder deres hest for koldblodshest selvom den med tiden er blevet noget mere sporty...
har selv en gammel vallak (20 år)der er lige så bredsom en ladeport og ikke særlig høj og hals som en olietønde han ligner mest en mellem ting mellem næsehornet brutalis og en belgier.
Efter hvad jeg har fået fortalt troede man på ham som hingst dengang, for såden så hesten du den gang, typisk koldblodet!
men vi har også en 4 års hingst, avlsgodkendt og det er vel et tegn på at den er lidt i nærheden af avlsmålet
, den er meget langbenet 20 cm højere end min gamle vallak, massere af nakke og ligner noget mere end varmblods pony end den ligner min gamle vallak...på trods af at de er samme race, begge med ren stamtavle mange mange generationer tilbage!
men den ene er vel ikke varmblods hest og den anden koldblods hest selv om man umiddelbart sku tro, det det er vel bare et synligt bevis på at der er gjort et grundigt avlsarbejde gennem mange år for at lave en hest som vi kan bruge idag, for de færrest af os spænder den vel foran ploven!
hilsen stine