Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fjordhest = varmblod???
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 22:03
Hej

Nu sad jeg helt tilfædigt og snakkede med en ven over msn, og vi kommer så til at snakke om fjordheste, og så er jeg inde at læse om fjordheste på heste-nettets side om hesteracer, og så står der:

Blod: varmblod

Nu er jeg jo ikke ekspert, og da slet ikke i fjordheste, men umiddelbart vil jeg da mene at fjordheste er koldblodede!? Eller er der noget jeg helt har misforstået? Hehe..

Venligst, Anne

Livet er farligt! -Man
dør af det..

0
0
Svar på denne tråd

Halløjsa...!
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 22:45

De gamle tykke fjordheste er koldblod.

Men nu har man jo avlet den slanke og sporty ja og varmblodet...

Det er ihvertfald hvad jeg har fået at vide..

¤Nathalie¤

Fjordhest TILSALG!

www.heste-nettet.dk/ma.../101212/1/

Craazy like a coconut!

Like mom used to say: "You can put your boots in the owen, but that ain´t making you any cakes."

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror HN har lavet en skrivefejl ...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 23:04

... for selv om avlsmålet for Fjordheste har bevæget sig fra en tungere hest til arbejdsbrug til en lettere hest, der er mere egnet til ridning, så vil jeg da mene, at racen stadig tilhører koldblodsracerne.

At de så sagtens kan være "varme" i hovedet og med krudt i r*ø*v*e*n, det er så en helt anden snak

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 13:52

Hej.

I den hestebog jeg har om racer står fjordheste også som varmblod.

Hilsen Anni

Anni og Hannibal!!
Som altid er i vankeligheder, men har meget sjov ud af det

hjem.tele2adsl.dk/aaengensponygaard

0
0
Svar på denne tråd

Mig bekendt
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 13:53

så er fjordhesten/nordbaggeren en koldblodshest.

Jeg ved godt at der i nogle bøger står at den er varmblodet og i andre at den er koldblodet, men jeg er ganske sikker på at selvom man idag i DK har flere fjordheste end man rent faktisk har i Norge og at den er blevet mere forædlet så er det stadig som udgangspunkt en koldblodshest.

venlig hilsen

Pia (Malou)

0
0
Svar på denne tråd

kold/varm?
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:06

Nu er jeg så lidt i tvivl.. Hvad er forskellen på de to ting helt præcist?

En koldblods er kræftige arbejdsheste er det ikke?

Men hvad er den præcise definitions på en varm- og en koldblodshest??

Der er jo ingen grund til at gøre det nemt for sig selv!

0
0
Svar på denne tråd

fjord og nord
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:12

jeg har så en gang hørt at selvom norbaggeren og fjordhesten egentlig er samme race så er de det alligevel ikke...

kan det så ikke være sådan at den ene er koldblodet og den anden er varmblodet... da alle jo tilsyneladende er ret enige om at der er den almindelige slags og den mere ædle slags...

men igen jeg skal ikek gøre mig klog på noget som helst...

det er ikke fis jeg hedder altså Rytter til mellemnavn... og er så heldig at jeg lige har fået lov at ride to skønne heste... Rockson og Nijinsky..... MUMS.....
0
0
Svar på denne tråd

Sif er nok til plageskue i dag ...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:21

... så ind til hun ser tråden, vil jeg lige linke til www.fjordhest.dk/Index_dk.html

Gå ind i menuen under Forening og tryk på Historie.

Så kan myten om de 2 forskellige racer Nordbagge og Fjorhest blive aflivet.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest ...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 14:24

... med d og ikke fjorhest dumme mig da også.

Mvh. Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

fjordhest
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 17:23

jeg blev engen spurgt om en fjordhest var over 148 i stg

og en nordbakke under...

Nordbak var en fjordhingst der kom til danmark for mange mange år siden og den hed : NORDBAK

det er altså ikke en race men et navn!!!

Jeg Hader når folk kalder det Nordbakke synes det lyder nedsættende, racens officele navn her i landet er også fjordhest!!

Venlig hilsen stine

Stutteri Mosegården

opdræt og salg af kvalitets fjordheste

bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser

www.mose-gaarden.dk

Brun stubben tristan søges

0
0
Svar på denne tråd

det er mig
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 09:38

Der redigerer heste-nettets racebeskrivelser så nu skal jeg nok forklare..

Der findes ikke nogen entydig definition af hvad der gør en race til henholdsvis koldblod og varmblod. Mange racer er der bred enighed om: en jyde er koldblod eksempelvis, men ponyer er der meget tvivl om.

Jeg er ret træt af det der varm/koldblod og har ikke kunnet finde nogen autoritativt korrekt kilde der beskriver hvad 'blod' en fjordhest har :-) (jeres racebeskrivelsesbøger giver jeg ikke så meget for, så lad være med at piske ind og flå dem ud af hylden - de er smækfyldt med fejl).

v.h. Ane

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty
Kender du den Færøske hest?
0
0
Svar på denne tråd

hejsaækxljfbvwospigvbpåwbu9n
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 09:57

Hmm er det bare mig der ikke kan min parat viden??

Jeg siger en fjordhest er en koldblod!!

For er en varmblod ikke en hest med forældler i sig ( fuldblods)

Og det er der jo ikke den nye smukker sporty fjordhest??!!

de er jo bare avlet sig mere sporty ved brug af de lette fjordhingste osv

og en fuldblod er en fuldblod, det er der vist ingen tvil om

Så hvis der er nogle der kan forklare mig det, ville jeg blive glad..

Kik ind på vores hjemmeside : www.nymarksgaard.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

fjordheste
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 10:22

... er vidst ikke andet end ponyer, men bliver betegnet som koldblods fordi de har været brugt som arbejdsdyr.

og selvom fjordhesten i dag er af en lettere type, så er den ikke forædlet, og derfor i min bog stadig koldblod. Eller bare en pony.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 10:32

hmm.. jeg bliver da helt i tvivl!!

har egentlig altid ment, hørt og troed at fjordheste var kold blods heste!

de er nøjsomme i foder og dyrlæge de får meget vinterpels den stammer fra norge, det lyder ikke for mig som beskrivelsen af en varmblodshest.

fjordhesten er en lukket stambog.

avl foregår ved selektion af de bedste avlsdyr inden for egne rækker der er derfor ikke blandet varmblod (eller andre koldblods racer)ind i racen i mange mange år.

er helt sikker på at Fjordhesten Danmark også selv kalder deres hest for koldblodshest selvom den med tiden er blevet noget mere sporty...

har selv en gammel vallak (20 år)der er lige så bredsom en ladeport og ikke særlig høj og hals som en olietønde han ligner mest en mellem ting mellem næsehornet brutalis og en belgier.

Efter hvad jeg har fået fortalt troede man på ham som hingst dengang, for såden så hesten du den gang, typisk koldblodet!

men vi har også en 4 års hingst, avlsgodkendt og det er vel et tegn på at den er lidt i nærheden af avlsmålet , den er meget langbenet 20 cm højere end min gamle vallak, massere af nakke og ligner noget mere end varmblods pony end den ligner min gamle vallak...på trods af at de er samme race, begge med ren stamtavle mange mange generationer tilbage!

men den ene er vel ikke varmblods hest og den anden koldblods hest selv om man umiddelbart sku tro, det det er vel bare et synligt bevis på at der er gjort et grundigt avlsarbejde gennem mange år for at lave en hest som vi kan bruge idag, for de færrest af os spænder den vel foran ploven!

hilsen stine

Stutteri Mosegården

opdræt og salg af kvalitets fjordheste

bedækning tilbydes med Mosegårdens Kejser

www.mose-gaarden.dk

Brun stubben tristan søges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider