|
|
| Hest på prøve |
|
|
Er det slet ikke muligt i dagens danmark at få en hest på prøve i 14 dage?? man kan jo ikke finde ud af om man kan sammen med hesten bare ved at se og prøve den et par gange inden man ligger pengene på bordet. Er det normalt at man ser hesten, vil gerne have den på prøve, det må man så ikke, så må man jo købe hesten, og så viser det sig at man ikke passer sammen med hesten, men sælger vil ikke tage hesten tilbage.. Så står man med en hest som man ikke har noget fornøjelse ud af... Kan det virkeligt være rigtigt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eee |
| Forfatter:  |
fru-schwerin |
| Dato:  |
28-04-2006 08:10 |
|
Jeg ved ikke hvor mange der gør det, men da jeg købte min for 3 år siden havde jeg fået hende på prøve i en måned først. vh Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lån ved salg |
|
|
Se det lige fra sælgerens side engang... Sælger aner ikke, hvordan du behandler hesten, når der ikke lige er nogen der kigger. Sådan et 14-dages udlån hos den forkerte låner, kan smadre hesten, så salgsprisen bliver væsentligt lavere end før... Sælger skal måske ride hesten op igen, måske koste kiropraktor/massør/dyrlæge. Måske er hesten blevet fodret forkert, så den har fået maveproblemer. Måske har den fået bank, så den er blevet bange for mennesker... Jeg kan godt forstå, at folk ikke vil låne hesten ud ved salg...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på prøve |
|
|
Jeg har da lige nu en lille pony som jeg helst vil sælge med en prøve tid, så jeg er sikkere på at pony og rytter passer sammen. men det kommer helt an på hesten/ponyen det er ikke alle der har godt af at blive flyttet for meget, men kan hesten/ponyen godt klare det syntes jeg da det er en god ting både for sælger og køber... En månede syntes jeg er længe, mindre kan godt gøre det 14 dage skulle være nok til at finde ud af om det er den rigtige. Der skal selvfølgelig skrives en kontrakt.. Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg enten |
|
|
sælger med 14 dages fuld returret eller sender ud på prøve i 14 dage. Ingen grund til at sælge til en, hvor hesten ikke passer sammen med. Men jeg kan da godt forstå hvis folk ikke vil, for dels er det frustrerende for hesten at flytte (for de fleste i hvert fald), man ved aldrig 100% hvordan den passes og rides (nogle købere er jo nogle "bæster" der virkelig skal prøve hesten igennem og nærmest skamrider den "for at se om den kan holde" ), den kan komme til skade osv. Jeg har så valgt "gerne" at sende mine afsted da jeg synes folk skal have mulighed for i ro og mag at prøve hesten hjemme og se hvordan den reagerer der, for mange heste skifter jo adfærd når de kommer til et nyt sted og man kan derfor ikke altid regne med at hesten er, som da man red den hos sælgeren. Jeg sender så heller ikke heste afsted hvis jeg ikke stoler på folk og garderer mig i form af kontrakt ligesom jeg har mine heste forsikret.
Welsh sec. C hingst, sølvtonet palomino, kåret står til rådighed. Se HN-lodge.
Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mor |
|
|
sendte engang en hest ud på prøve og det har vi så ALDRIG gjort siden. Vi sendte en godmodig, rar, velnæret hest afsted og 2 uger senere kunne vi så selv hente en hest der var halt (efter at gå på en brostensmark) havde frygtelig mange sår på hele kroppen, stank langt væk af alverdens ting, med en mat pels osv. Det tog en pæn rum tid at få ham til at ligne sig selv igen. Så derfor sender vi aldrig en hest ud på prøve. Tilgengæld så må en eventuel køber komme lige så mange gange de vil og prøve hesten hos os.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
fru-schwerin |
28-04-2006 08:21 |
|
Tror lige jeg vil fortælle at med til historien hører at sælger kiggede ud til os regelmæssigt for at se hvordan det gik os/hende, og jeg efter en uge var klar over at det bare var hesten for mig.Jeg købte hende efter 14 dage.  vh Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kontrakt |
pjemm |
28-04-2006 08:25 |
|
Hvis man laver en kontrakt hvor køber ubetinget har ansvar for hestens velfærd/værdi under prøvetiden OG attesterer at den er rengående, velnæret og uden skrammer ved levering, så synes jeg det burde være ok hvis man ellers fornemmer at det ikke er folk som bare tager heste hjem på omgang (hvem gør det - transporten koster jo). Heste kommer jo ud til stævner, clinics og meget andet hvor de bliver flyttet rundt, pånær de enkelte individer som stresser over en flytning så tror jeg de fleste heste tager det oppefra og ned. Bare de får deres mad.  Personligt ville jeg fx. hellere bruge min egen dyrlæge til handelscheck end en eller anden som sælger har fundet ovre i Jydeland, det stoler jeg næsten ligeså lidt på som at køber kan behandle hesten ordentligt. "Nå, det er jo bette Prins, jamen ham kender jeg, han har det da godt, værsgo en attest!" Bl.a. fik en herinde jo en 5 års hjem som viste sig at være 2½... :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad er så |
|
|
reglerne hvis man køber en hest af en hestehandler, der ved jeg godt at man ikke kan få den på prøve, men kan man så lave den aftale at hestehandleren køber den tilbage inden der er gået 14 dage eller 30 dage hvis ikke hesten lige er den man passer sammen med??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestehandlere |
pjemm |
28-04-2006 08:28 |
|
Der er vist mange hestehandlere som er ok med det, men de forventer at du så istedet bytter indtil du finder den rigtige, ikke noget med penge tilbage. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja desværre |
|
|
tror jeg det er blevet normalt, mange har haft meget dårlige oplevelser ved at give en hest på prøve og foretrækker hellere at køber kommer og prøver hesten mange gange hvor den står ( hvis det er muligt afstandsmæssigt ) Det er jo også trist for både sælger og hest hvis den skal på prøve flere steder og ikke får chancen for at falde ordentligt til, og selv om folk virker nok så flinke ved man ikke hvad hesten bliver udsat for. Det er nok en situation hvor mange er dobbeltmoralske ( jeg er ) ville ikke give en hest på prøve men ville da syntes det var dejligt hvis jeg skulle købe . Er du meget i tvivl om i passer sammen og ikke har mulighed for at prøve den flere gange så kig videre efter en anden  Mvh Gunvor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke muligt.. |
|
|
Det er sjældent købere får lov at have en hest på prøve. Vi tillader det ALDRIG. Det er både fra et forretningsmæssigt synspunkt, men så sandelig også for hestens skyld, da der er grænser for hvor meget man kan byde den at flytte rundt hele tiden. Lad os antage at du vil købe en springhest hos mig og får lov at have den på prøve i 14 dage. Efter et par dage, vil du gerne "afprøve" dens maksimum potentiale på et par spring Du er måske ikke en rutineret rytter og kender ikke hesten særlig godt så i misforstår hinanden og hesten lander ned i springet med et ordentligt brag Efter det har hesten ikke den store tillid og stopper måske et par gange.. Hvis den er rigtig uheldig, er du måske en af dem der synes det er ok den lige får et par "hurtige i rumpen". Så springer den måske alligevel et par hektiske spring og timen er slut. Næste dag du skal ud og ride, tænker hesten: " Nix, det var dælme ikke sjovt igår.. Jeg skal ikke ud på den ridebane igen". Du kæmper nogle minutter med at få dyret ud på ridebanen og da den tilsidst stejler i protest, hopper du af og ringer til mig og siger du vil aflevere den igen. Efter at have brugt tid på at genopbygge tilliden og hesten fungerer igen, kommer den næste køber. Hun får også hesten på prøve i 14 dage. Desværre passer hendes sadel rigtig dårligt og efter den første uge er hesten blevet øm i ryggen, og protesterer hver gang den skal rides Hun leverer også hesten tilbage  Der går så igen et stykke tid med genopretning og endnu en køber kommer til og skal have hesten på prøve.. Nu er hesten efterhånden flyttet SÅ mange gange og håndteret af forskellige mennesker at den er blevet lidt stresset og mistroisk.. Første gang den skal lukkes på fold bliver den forskrækket og stikker af.. Den spæner forvildet rundt og ender med at løbe gennem et hegn, skære sig alvorligt på tråden og sparke en hest på nabo folden.. Hvem har ansvaret, hvem skal betale dyrlægen og hvad skal sælger gøre med en hest der nu er skadet  Derfor, sender vi aldrig en hest på prøve. Køber må prøve den 1.000 gange i alle tænkelige situationer og vi vil gerne hjælpe, såfremt det ikke går som ønsket efter handlen, men man kan simpelthen ikke byde en hest, at kaste den rundt som var den en ting... Derudover, plejer jeg at sige til vores kunder, at såfremt de er den mindste smule i tvivl, så er det ikke den rigtige hest.. De skal først købe en hest når de møder den der fejer alle tvivl af bordet, for så har de fundet den rette  ..Og så plejer der ikke at være problemer når den kommer hjem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ps. Man kan jo også som sælger, køre hesten enten til købers stald eller et andet "fremmed sted" til en prøveridening, hvis køber er betænkelig ved hestens opførsel når den kommer i byen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køre rundt |
pjemm |
28-04-2006 08:39 |
|
Det kan man jo kun forlange, hvis det er på samme "kontinent", Susan. Hvordan har du det så med at køber tager hesten hjem til egen dyrlæge, altså kun returret hvis den ikke går igennem? Man kan jo ikke få dem til at køre tværs over landet. Eller er det bare mig som er pivet fordi jeg har købt en handicappet pony og set på endnu flere ditto? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke en cykel |
Tanja Aulbjerg |
28-04-2006 08:41 |
|
jeg fatter simpelthen ikke ideen om at give en hest på prøve. Det er jo ikke bare en cykel man kan flytte rundt med. Hvis køber er i tvivl må de komme og prøve hesten flere gange... Da jeg fik min hest hjem fra avleren som rå 3 års, spiste hun ikke i 10 dage... hun var meget stresset og helt rundt på gulvet. hvordan skal det give et reelt billede af en hest, når den bruger energi på at tilpasse sig det nye sted? Det er jo på ingen måde den hest jeg har idag. Jeg har en gang sendt en hest på prøve, fik ham hjem med efter 14 dage, hvor han havde tabt sko (fordi køber ikke ville ofre en ny skoning), var fuld af sår, dårligt redet og dybt stresset. Det tog lang tid at rette op på den dumhed.  Jeg ville opfatte det som dybt useriøst, hvis en køber beder mig om at få hesten på prøve, og de ville få besked på at hesten kunne prøves hos mig. Slut færdig. i øvrigt kan man lave rigtig meget skade på en hest på 14 dage, med dårlig ridning. Kender en der har måttet lægge hest til 14 dages jammerridning. Den står nu stille på 2 måned, og er i behandling ved kiropraktor for at rette op på jammerridningen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
Ja jeg vil give Susan og Tanja helt ret ! Og med hensyn til at få hesten tjekket af ens egen dyrlæge,så kan man enten for sendt handelspapirerne eller røngtenbilleder over til ens egen dyrlæge og få ham/hende til at se efter. Desuden så står der jo også i Handelsloven at hvis man som køber konstaterer at der er en handelsfejl,så har man jo retur/tilbageleveringsret ! Og vil man ikke gøre sådan så må man jo nøjes med at købe hest på sjælland ,hvis man selv bor der .Eller omvendt i Jylland. Det korte af det lange er, at JEG ville IKKE give en hest på prøve udfra de grunde som Susan og Tanja nævner.
Mvh Graven Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøvetid |
pjemm |
28-04-2006 09:25 |
|
Vil det sige, Graven, at du til enhver tid ville stole på hestehandlerens egen dyrlæge? Eller køber du kun hos private som du kan lære at kende lidt under forløbet? Prøvetid bare for at testride hesten synes jeg også er lidt hen i vejret. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøvetid |
|
|
vil jeg heller aldrig gå med til, da som mange andre skriver, ikke ved hvordan hesten bliver behandlet/ redet.. Men KØBER er velkommen til at prøve hesten hos os flere gange... kiki
STADIG INGEN FØL!!!!!!! NU KUN 16 DAGE OVER, BARE DEN DOG SNART VILLE KOMME...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke prøvetid |
|
|
Det sørgelige ved al tvivl er at hesten betaler prisen. Jeg ville ikke sælge en hest med prøvetid, netop med de begrundelser som Susan giver... MEN IGEN jeg ville nok alligevel tage hesten tilbage hvis køber havde behandlet den usselt og gjorde alle mulige krumspring for at finde fejl ved hesten så handlen kunne annuleres hmm måske er det derfor at jeg ikke duer til at sælge dyr, de må bare blive og holde mig ud!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rolig nu, |
|
|
jeg skrev ikke indlægget for at i skulle komme op og skændes, jeg ville bare gerne vide om det var normalt at man ikke kunne få en hest på prøve.  Men man må jo bare aftale med sælger om at få lavet en kontrakt på at man kan aflever hesten tilbage, hvis ikke det er den rette hest, eller den ikke går igennem en handelsundersøgelse, med mindre fejlen er uden betydning og at man kan leve med den. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde en på prøve... |
|
|
jeg fik min 1. hest på prøve. Jeg skulle ha haft ham i 1 måned, men efter 14. dage ville jeg ikke af med ham. Den stod i fjerritslev og jeg boede på mors, lang vej at køre flere gange om ugen for at prøve den. Vi gav så halvdelen af købssummen, som så skulle refunderes hvis ikke det var noget for mig. Hvis der så skete hesten noget i mellem tiden var aftalen at vi skulle deles om udgifter til dr. dyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| salg.. |
|
|
hvis man er i tvivl om, om der skulle komme noget fusk ind i billedet hvis det er sælgers egen dyrlæge der laver undersøgelsen, så kunne man jo evt. selv ringe rundt og få en anden dyrlæge fra området til at tilse hesten... men udover det... så er der desværre alt for mange dårlige ryttere i det her land, til at jeg igen vil låne en hest ud inden salg... har gjort det en gang... men aldrig igen... utroligt så meget der kan blive ødelagt på kort tid...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey hey |
|
|
Jeg købte Miki for 14 dage siden og har haft ham på prøve indtil i dag - selvfølgelig beholder jeg ham, for han er det dejligste  Jeg syntes det er VIGTIGT at få den på prøve, men kan man ikke det har man jo 14 dages returret - sådan er det med alt!!!
Mange vrinsk fra Maria og hendes 4 hyppere! TJEK MIN PROFIL MED MANGE SJOVE REDIGERINGER AF BILLEDER Ronja søger part - ven for livet! Hesteting sælges/byttes! - se hjemmeside!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den går heller ikke hos mig |
|
|
Jeg kunne aldrig drømme om at sende hesten ud på prøve - primært af samme årsag som Tanja beskriver. En hest er aldrig "sig selv" det første stykke tid på et nyt sted, så man kan ikke i løbet af 14 dage bedømme, hvordan den er. Der imod kan en potentiel køber for min skyld komme hver eneste dag i 14 dage og ride hesten. Hvad skulle det i øvrigt også være, at den potentielle køber skulle ønske at foretage sig med hesten, som jeg ikke måtte se? Jeg ville, som sælger, godt lige være nogenlunde sikker på, at køber nu også kan magte hesten. Og Skottrup: hvis du køber en hest, og ikke passer sammen med en alligevel - så kan du da sælge den igen? Hvorfor skal man i dagens Danmark absolut sikres i hoved og r.v? Der findes altså kun ganske få garantier, når det gælder levende væsener, og det må man som menneske respektere - ellers skal man købe sig en cykel i stedet. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg var meget overrasket... |
|
|
Da jeg af sælger blev opfordret til at få Medoc 14 dage på prøve  På det tidspunkt havde jeg sagt, at jeg ville købe ham - så reelt set ved jeg ikke hvad som foregik i hovedet på sælger, da hun spurgte mig, om jeg lige ville have ham på prøve i 14 dage  Vi skrev en længere kontrakt om hvor han skulle stå, hvad han skulle ahve af foder, at han skulle undersøges af min dyrlæge, samt min smed, at min underviser måtte ride på ham, hvem der stod for evt. skader, hvordan og hvorledes hesten kunne leveres tilbage eller tages tilbage af henholdsvis køber og sælger osv. Personligt ville jeg aldrig selv give en hest på prøve - de historier man høre taler vist for sig selv om hvorfor. Og reelt set fik jeg heller ikke specielt meget ud af prøvetiden, for hesten skulle i genoptræning, så det var ikke fordi jeg var ude at ride igennem e.l. Tvært i mod var jeg rent faktisk hunderæd for, at sælger ville fortryde og så ringe og sige hun ville have ham hjem igen  Jeg tror, at det som nogle af de andre skriver, så VED man når man står overfor den hest man bare må have. Medoc levede jo på ingen måder op til de ridemæssige krav jeg havde, til den hest jeg skulle have. Og alligevel vidste jeg allerede da jeg så ham, at var han eksteriørmæssigt o.k., ja så måtte jeg have ham, selvom han ikke var den lærehest jeg fornuftsmæssigt ville have  MVh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej ... |
|
|
Jeg købte min dejlig hest (Aladin) af Sjanna i dec 05 og fik 1 mdrs prøvetid. Jeg betalte da hesten da jeg hente ham, og der fra fik jeg 1 mdr til at se om det var det, hvor efter jeg kunne returnere ham og få mine penge tilbage hvis det ikke gik.  Ps jeg har ham stadigvæk. 
Ha´en god dag ;o). Venlig hilsen Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria Busk |
|
|
Du har fået galt fat i købeloven. Der er bestemt ikke 14 dages returret på ALT. Prøv at gå ned til en bilforhandler og køb en ny rød bil, vent 10 dage og kør så derned og sig at du vil levere den tilbage, for du vil hellere have en grøn... den går altså ikke. Når du har købt og betalt noget, så er det dit, og sælgeren af tingen er kun "tvunget" til at tage det tilbage, såfremt der er fejl ved tingen. At nogle forretninger yder 14 dages returret er såmænd bare kundeservice, o det er noget helt andet. Jeg vil heller ikke lade mine heste komme på prøve hos nogen. Men de er velkommen til at komme her så tit de har lyst, for at prøve hesten. Jeg har som mange andre herinde hørt om/set for mange "testridninger" til at jeg vil lægge dyr til... Og som en skrev, er der den mindste tvivl hos køber, så er det IKKE hesten for dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok med nul prøvetid |
|
|
Jeg kan absolut godt forstå sælgerne når de ikke vil give evt. købere hesten på prøve; som Tanja og Susan skriver, er alle argumenter nærmest imod. Det er bare så møgbesværligt hvis man som køber leder efter hest i hele landet og måske også i udlandet, så er det meget dyrt og tidskrævende at prøve hesten hos sælger flere gange. Jeg bor i Kbh. området og fandt min hest i Nordjylland, nordenfjords som det hedder deroppe..:-). Det tager fire-fem timer hver vej og koster både færge og benzin. Men da jeg havde redet hesten ti min. vidste jeg det skulle være ham, jeg følte mig supergodt tilpas, det var ligesom at komme hjem. Jeg ville dog gerne have ham på prøve, for jeg havde den dag ikke mulighed for at ride ham i skoven, på vejen o.lign., men sælger sagde nej. Jeg har ikke fortrudt købet, men jeg følte jeg tog en chance, for jeg havde reelt kun sælgers ord for hvordan hesten var i andre situationer end jeg selv havde oplevet. Modsat hvad Sif skriver, handler prøvetiden for mig ikke om at ville lave noget med hesten, som sælger ikke må se, men blot have mulighed for at være sammen med hesten hver dag og prøve den i forskellige situationer, noget der kan virke uoverskueligt hvis man som mig finder drømmehesten langt væk fra ens bopæl. En anden hest stod kun en time væk fra mig, så den prøvede jeg tre gange hos sælger inden jeg besluttede at det ikke skulle være den. Er der andre der har købt hest 'langt hjemmefra', fx. Sverige eller Tyskland ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ... |
|
|
taknemmlig fordi Diana gerne vil lade mig ha´ hendes pony på prøve!! Den har pony er lidt vanskelig og det ville sørne være synd for både pony og rytter, hvis de ikke lige fik tid til sammen at finde "melodien". Uanset om jeg så kom forbi 50 gange, ville det ikke gi´ et realistisk billede af, hvordan ponyen var i dagligdagen herhjemme. Desuden er afstanden mellem sælger og køber i det her tilfælde ALT for lang til at man bare lige kigger forbi. Jeg kan godt se Jeres argumenter... men vend den lige om...ville I, kære sælgere, behandle en hest/pony elendigt mens i havde den på prøve??? Jeg ejer fa´me da både stolthed og ære og kunne da aldrig drømme om at krumme et hår på den ponys hoved! Hvis sælger mistænker mig for at være uegnet til at passe og ride hendes pony i en måned... er det bare ikke mig, hun skal sælge til! længere er den ikke!!! Venlig hilsen Anne * der henter en pony mere i morgen*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Jeg ville 100% sikkert heller ikke sende en hest ud på prøve, men som de fleste andre siger, så er køber velkommen til at prøve den lige så tosset han/hun vil hos MIG. Mht. dyrlæge, så solgte vi forrige år et føl til Nordjylland, hvor vi blev spurgt om vi ville anbefale en dyrlæge og det gjorde vi så. Ikke vores sædvanlige dyrlæge, men en dyrlæge som vi bruger til særtilfælde. Jeg havde det faktisk rigtigt godt med min anbefaling, han godkendte faktisk først føllet i andet forsøg. Men han tog sig tid og fik forklaret køber hvorfor det var sådan og hvorfor han forventede at kunne godkende det anden gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| . .. .. .. ... . .. |
Zezepige |
29-04-2006 21:03 |
|
Når jeg regner med at købe hest om 1 års tid ca. så ville jeg da gerne have den på prøve enten i 14 dage, til en måned ! Det er jo klart hvis hesten opfører sig anderledes hjemme ved dig, end den gør der hvor den normalt bor? Derfor ville jeg da gerne se til hvad den siger til MIT hjem, og om jeg SELV kan håndtere den, ride den, og passe den. At den ikke lige pludselig fjoller rundt på banen fordi den aldrig har redet alene på banen før osv. Så jeg ville klart have min hest på prøve 
MVH
Line
Gør livet til en fest! Rid Islandsk hest! ¤ De 4 =D ¤ ¤ 3 Islændere og mig ¤ ¤ Vi elsker hinanden ¤ ---
Fjordhesten, Haflingeren, Islænderen!
Det er rigtige heste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på prøve |
|
|
ville jeg aldrig sende en hest, men de kan købe den og hvis de så ikke kan enes i dagligdagen vil jeg da heller købe den tilbage end se den suse land og rige rundt - her vil jeg give ca 14 dage og mit tilbud frafalder (ihvert fald til samme sum)
Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aldrig om jeg |
|
|
ville sende min hest på prøve! nej tak, hvem ved hvad det er for en hest man får tilbage? selvom man tror man kan stole på folk hænger det ikke altid sådan sammen gud hvor kan folk/købere være falske! da min pony skulle sælges, ville de også have den på prøve, det ville jeg ikke gå med til! men tilbød køberen kunne komme så tit hun ville og at hun enda kunne bo hos mig en weekend og få redet! det endte med hun købte hesten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Købers ansvar |
|
|
Alle jer som gerne vil have hesten på prøve, tænker i over at fra det øjeblik i læsser hesten og kører af sted med den, så overgår risikoen for hestens ve og vel til jer. Dvs får hesten en skade undervejs, så er det jeres problem, har i hesten på prøve i 14 dage eller længere, og hesten får en skade imens, så er i forpligtet til at købe hesten til fuld pris. Dette er loven, og den kan ikke laves om. Hvis sælger syntes det er synd at i har ødelagt hendes hest, kan hun jo være flink at tage den tilbage, men der er ingen måde i kan tvinge sælger til det, for det var jeres ansvar!!! Derfor vil jeg aldrig sende en hest ud på prøve, desuden syntes jeg ikke om at min hest skal flyttes rundt flere gange, 14 dage her og 14 dage der. Har du behov for at købe en hest med prøvetid, så henvend dig til hestehandler, eks. Lars Frederiksen i Skibby, der kan du ikke en gang få lov at betale før du har prøvet hesten hjemme 14 dage.
Hilsen Mette
Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv den hvor den står |
Tolle |
30-04-2006 11:32 |
|
Der er jo ikke noget galt i at komme der hvor hesten står de næste 14 dage og prøve den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tolle... |
elsoma |
30-04-2006 11:48 |
|
Det er litt svært at komme daglig i 14 dage for at prøve hesten hvis den ikke tilfeldigvis er oppstallet i nærheden af hvor du bor...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge |
Chantell |
30-04-2006 13:08 |
|
Jeg forstår ikke dyrlæge-problematikken - man kan da altids finde en uvildig dyrlæge i nærheden af hesten...Det er godt nok til mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge-problemet... |
|
|
eller også vil jeg spørge min egen dyrlæge, hvem han vil anbefale i området. Der er vel ikke flere dyrlæger, end de kender hinanden nogenlunde?! Hilsen Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest på prøve |
Ann |
07-05-2006 20:14 |
|
Til alle jer som har haft dårlig erfaring vil jeg bare sige at det selvfølgelig er kedeligt men det er som om i mistænker alle købere er onde ved de heste de vil have på prøve. Man kan få en forsikring der dækker den prøvetid man kan blive enige om så er den økonomiske side klaret.Hvad angår stress m m så kan det jo vise sig at hesten slet ikke duer til den person og så mener jeg det er bedre den kommer hjem igen frem for at blive solgt til måske endnu et sted og endnu et sted osv osv.Så hellere en kort periode og så hjem til den rigtige evt kommer. Jeg skal have en på prøve og har 5 i forvejen og den nye skulle gerne kunne gå med 2 af dem men sig mig lige hvordan i alverden finder jeg ud af det hvis de står i hver sin ende af landet. Mvh Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøve tid |
Tine L |
07-05-2006 23:10 |
|
Da jeg prøvede på at sælge min vallak, fik køber ham på prøve i 3 mrd, for det er for mig vigtiger at de havde god tid til at lærer hinanden at kende, så min hest ville få et godt og blivende hjem, jeg er dog også kræsen med hvem jeg sendte min hest ud til, få han var kun ryttervant på det tidspunkt. jeg afviste bla. en mor som ville købe ham til sin datter i konfirmations gave, jeg havde kun voksne mennesker ude og prøve ham her hjemme. Jeg fik dog en dårlig oplevelse ud af det, ikke fordi han var behandlet dårligt i prøve perioden, men der gik noget galt under turen hjem fra KBH, hvor køber kørte med ham, hvad der egentlig var sket fik jeg aldrig helt styr på, men jeg har måtte kæmpe med at få min hest op i min trailer siden, han var ellers rigtig dygtig og nem at læsse tidliger. Så jo jeg kan godt se jeres argumenter for ikke at ville låne hesten ud i en prøve periode. Men mine heste bliver altid solgt med en prøve periode eller at jeg har første ret til at købe dem tilbage. Jeg vil simpelthen ikke se min hest ryge rundt som kaste boldt hos forskellige rytter fordi jeg nægtede køber en prøve periode. Men nu har jeg heller aldrig haft en af de super gode ride heste til en ½ million til salg, det har kun været "hygge" heste. kan sagtens se forskellen på en profecionel salgs stald og hobby hygge heste.
Tine og Felix et tosset par!! Laban af kloster hoppeplag sælges se præsentationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Viegård |
KarinaLitten |
08-05-2006 12:24 |
|
Hejsa, Jeg ved at John Byrialsen er kendt for at bytte din hest for dig såfremt det er at hest/rytter ikke passer sammen, han bytter selvfølgelig ikke hvis hesten er ringere end da du købte den, men det er en god mulighed især fordi der er flere hundrede heste på stedet, har selv købt en hest som jeg senere byttede til en anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hvad nu hvis du og hesten viser sig ikke at passe sammen efter de 14 dages prøvetid? Og det samme gentager sig ved de næste 5 potentielle købere? Skal hesten så flyttes til nye steder så mange gange? Det ville jeg ikke byde min hest. Jeg ville aldrig give lov til at min hest skulle på "prøve" men køber skal være velkommen til at komme og prøve den alle de gange de har lyst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan godt forstå det |
SusZerima |
08-05-2006 14:12 |
|
både fra den ene og den anden side...Jeg har selv kø'bt hest med prøveperiode på...og jeg behandler dyrene ordenligt... Jeg kan godt forstå hvis man skal sælge at man så er bange for at få en hest tilbage der ikke er blevet behandlet ordenligt...men er det ikke bedre at få den tilbage efter de 14 dage end at den skal fortsætte sit liv hos nogen der ike behandler den ordenligt...og måske sender den til Italien pga. de ikke kan få den solgt...eller sulter den ihjel... Jeg vil dog nok sige at man ikke bare kan ringe og sige hej...jeg vil gerne have din hest på prøve i 14 dage...øøøhhh...nå...hva med du lige kom og så hesten først og evt. prøvede at ride på den...der ville jeg sige blankt nej med det samme... Jeg kan også godt forstå hvis man ikke vil købe en hest uden returret...Jeg ville hvis jeg købte en hest...få min egen dyrlæge til at give den en handlesundersøgelse...Og står hesten 300 km. væk men det er den jeg vil have kræver det jo man får dem hjem så ens egen dyrlæge kan vurderer hesten...Derefter er det jo temperament det kommer an på...tænk hvis man slet ikke klikker med den...er det så ikke drøn ægeligt at vide ens hest igen er sat til salg og at hende/ham der købte den bare tæller sek. til der er en der gidder købe den... Så hellere få den hjem igen.Og selv bøvle med at få den solgt til en anden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|