|
|
| Jeg har hingst |
|
|
eller, det har jeg jo ikke. Men hvorfor filan er det så pokkers vigtigt for så mange at fortælle alle og enhver at de har hingst? Kan ordet hingst proppes ind i en sætning, så bliver det gjort. "Min nyindkøbte hingst, min blahblahrace hingst, ride på hingsten, så gjorde hingsten dit og dat" Man ser da aldrig nogen udpensle det så meget at de har en hoppe/vallak, som dem der er ejere af hingste gør? Er det en potensforlænger for mange, at nævne at de altså har en hingst i stedet for en hoppe/vallak? Sært..
mvh PiaR quantum in me fuit
Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke Her |
|
|
Jeg har en hingst og en vallak. For mig er det begge dele en betygnelse at hestens køn, og jeg bruger dem lige meget. Jeg rider på min 13 år gamle Oldenborger Vallak, og har min 1 årige Hingst som selskab, og kommende ridehest. Det er der vel ikke noget potensforlænger over, men bare almindelig information om hvilke dyr jeg ejer!
Mvh Linda Jack, Pascall, og Thor  Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte. Schiller Sommergræs til 1 års hingsteplage tilbydes. Kontakt på mail eller PB. Rapport afgivet af Justi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker ikke |
| Forfatter:  |
Sanne, Helmut & Pjevs |
| Dato:  |
22-04-2006 16:34 |
|
over om folk skriver hingst, hoppe eller vallak, for mig kan det være dte samme, bare de er glade for dyret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
|
|
Jeg har anpart(må det vel hedde) i en Welsh Mountain-hingst, og for mig er det vigtigt at pointere at han er hingst. Men det har jo mest at gøre med at han er avlsgodkendt og det kunne da være sjovt at få lidt hopper til ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HINGST ! |
nimbusolivia |
22-04-2006 16:38 |
|
ja , jeg vil give ret .. alle mennesker som rider eller har med Hingste af gøre siger altid Hingsetn som om det er meget sejere end af ride vallaker og hopper ! (ikkeallederharmedhing...emenmange)
heste er det BEDSTE 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Folk er sære.. |
|
|
Jeg har rent faktisk en hingst, en lillebitte 88 cm høj shetter. Den tror jeg faktisk aldrig vi i fuld alvor har omtalt, som hingsten. Men jeg bruger betegnelserne, vallakken, hoppen, unghesten, eller ungerne(shetterne) overfor folk som ikke kender deres respektive navne. Nej min hingst er ikke en potensforlænger, jeg går endda og overvejer at få ham kastreret. Når han skal tilrides om et år. Men du har ret, nogle bruger det som en *jeg er bare SÅ meget noget HELT særligt , så jeg kan holde HINGSTE*  Og jeg kender både alm. hingsteryttere og hingsteejere, som rent faktisk bruger deres hingst til avl/ kåring osv. Og der er en kæmpe forskel på de to slags folk. For dem der har noget at have det i, de siger oftes bare "hesten", eller dens navn. Ligesom vi andre siger hesten, kræet, tulle, osv. Men jeg kan derimod også brække mg over folk der kalder deres heste..Don shufro'en , michellino'en osv. Det er en anden diskution, men stadig hører det ind under 'potensforlænger'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En fordel |
|
|
Det kan nu også give fordele at omtale dyret som hingsten. Mens vi kørte til stævne for Fie Skarsø med mine forældres ponyhingst, var vi et par gange ude for at de ansatte på Mols-linien ville placere traileren ud for ventilatoren, når vi skulle sejle over. Vi var helt enige om at det skulle HAN bare ikke udsættes for. Se så var det er fremragende trick at sige at man havde en HINGST i traileren og at den ikke kunne lide ventilatoren. Jeg er ikke helt sikker på at det havde givet samme effekt hvis vi havde sagt at det var en PONY i traileren. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
|
|
Om folk vil have en hingst er jo deres egen sag, men ofte har jeg svært ved at forstå hvorfor man vælger at have en hingst. Jeg kan forstå de mennesker der har en hingst fordi han er noget særligr for sin race og derfor er værd at satse på til avl. Men hvis man bare skal have en hingst for at have en hingst, så står jeg altså af! Tænk på hvor mange "problemer" der er med en hingst. Den skal (som oftest) gå på fold alene + de øvrige hensyn der skal tages til den. Desuden er det jo de færreste steder der opstalder hingste, så det er da især underligt at folk vælger at have hingst når de dårligt kan finde et sted de kan få den opstaldet. Se bare på markedspladsen hvor mange der søger opstaldning. Men når det så er sagt, så vil jeg da også sige at der jo rundt omkring er nogle rigtig flotte hingste, og uden dem havde vi jo ikke vores hopper og vallakker. Hilsen Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja...jeg HAVDE |
SusZerima |
22-04-2006 17:35 |
|
en hingst...Men om jeg skrev meget om det kan jeg ikke huske...jeg mener nu mest jeg kaldte ham for Hr. Prins eller Hudini men har da også betegnet ham som hingstedyret sikkert også mere en en gang... Mine hopper betegner jeg som hopper eller Damer  Selv om Hr. Prins for nyligt er blevet kastreret betegner jeg ham stadig som Hr. Prins. det er hans kælenavn...Prinsefyr kalder jeg ham... Jeg syns ikke folk der har hingst gør mere opmærksom på om det er en hingst end folk der har en hoppe gør opmærksom på det er en hoppe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst... |
|
|
Jeg har en hingst. Og jeg bruger ordet som jeg altid gør, både om vallakker og hopper. Hvis jeg skal fortælle noget om ham, så fortæller jeg da at det er en hingsten lige så vel som jeg ville fortælle at det var en vallak eller hoppe. Jeg kaldte da også min gamle hoppe for hoppedyret. Det er da ganske almindeligt. Hvis jeg skriver et indlæg om ham, så skriver jeg somregel også et eller andet i retningen af hingsten, eller hingstedyret, så ved folk hvad det drejer sig om. At jeg bruger ordet hingst er blot for at oplyse hvilket køn kræet er og intet andet. Og det er absolut ikke en potensforlænger, for han er kun hingst fordi han skal vokse og kastereres når han bliver ældre. Du kan jo prøve at erstatte ordet hingst i denne tekst med hoppe og se at teksten stadig er ganske normal, og ikke er overbrugt at hestens køn, men blot informativ. Men for lige at give dig lidt medhold, så er der bestemt nogle der gør opmærksom på det vidt og bredt, og det er også forståeligt nok hvis det er avlshingst der skal reklameres med, men noget pjat hvis det bare er en man har som hingst fordi det er fedt at have en hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Her i stalden bliver vores hingst Nagano da ogsä ofte omtalt som hingsten. Det er der heller ikke meget potensforlaenger over, det er blot et kaldenavn - lige sävl som hoppen Night Princess blir kaldt for Night. När man er ude til staevner, er det da ogsä godt nok for andre at vide, at det altsä er en hingst man har med at göre. Ikke at det er nogen som helst lovlig undskyldning for ikke at have styr pä dyret, men nogle gange er det rart at andre er opmaerksomme. Og som avlsgodkendt hingst, ville det da vaere aergeligt at blive forvekslet med en vallak  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Come on... |
|
|
Jeg har en hingst - en hoppe og en vallak... Jeg skriver tit, at han er hingst. Men det kalder jeg ham også i daglig tale - sammen med navne som happy, Hr. Nielsen (resten af familien hedder nielsen), sofus og kuglen... Han hedder egentlig Rotterdams Mr. happy goes luck, men det ville være lidt besværligt, at kalde ham dette til hverdag... Derudover kan hestens køn jo rent faktisk være betydende for på pågældende emne. Jeg skriver lige så tit, at hoppen f.eks var super sød i dag. Min vallak kalder jeg for ponyen. Det er også nemmere for en eventuel samtale partner, at holde styr på kønnene frem for navnene på hestene... Jeg er lige så stolt over mine to andre hypper, som for min hingst. Hvorfor skulle man ikke være det...  Jeg kan egentlig heller ikke se, at det er et problem, hvis folk er stolte over, at de har en hingst. Det hænger nok sammen med, at hingste altid regnes for at være livsfarlige og ustyrlige (hvilket man slet ikke kan sige om alle hingste)- hvis de stolte ejere så har modet og/eller kan styre deres hingst, føler det nok, at de er gode... Mvh. Gitte Schrøder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
Ja jeg har jo også hingste. De 2 af dem er bare drengerøve og ikke hingstede.Og den sidste og ældste kalder jeg aldrig hingsten men Prince T. Jeg har dem hjemme hos os selv og her er det mig, der bestemmer. Vi har andre opstaldere men tror da ikke de føler,det som et problem at jeg har hingste. Og gør de det så er jeg ligeglad,så må de jo bare finde et andet sted at stå opstaldet. Men vil nu dertil sige at han sagtens kan stå på staldgangen og han bryder ikke ud af sin fold osv. Men vil da give jer ret i at det kan være dumsmart bare at have en hingst for at være smart , hvilket kan afspejle sig i folk omtaler den som HINGSTEN og andet.
Mvh Graven Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Staldkjemtrup! |
22-04-2006 21:55 |
|
Jeg har også en hingste basse og ja jeg gør opmærksom på at jeg har en avlsgodkendt Dsp hingst, som man kan få bedækket med, men en forlænger er han nu ikke... Men jeg er meget glad for basse og er bestemt også stolt af ham Og det vil jeg nu gerne have lov til at være  Anna Sofie CANNON DSP 103 TILBYDER BEDÆKNING.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At glædes på andres vejne.. |
Rene (lfoto.dk) |
22-04-2006 22:34 |
|
Jeg tror nu mere det er misundelsen der spiller ind... At nogle af mine venner har en lækker 4hjulstrækker og gerne vil fortælle om den, syns jeg er helt ok. Og er da glad på deres vejne. At nogle har en lækker hestetrailer og de er glade for den, er da ok med mig. At så nogle har GP heste, og er glade for dem er oxo fint med mig og er glad på deres vejne. Det står altid en frit for at lukke ørene hvis samtalen ikke passer en. Eller bare at kunne være glad på andres vejne  Mvh Rene. Jeg vil SLET ikke nævne jeg er hingsteejer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| syntes |
|
|
syntes efterhånden der er mange almindelige ord der nærmest blir gjort til bandeord at det snart ikke er tilladt at sige noget selv om det som sagt er ganske alm ord  jeg har en hingst dog siger jeg altid hans navn og ikke hingst...samtidig er det en uhh frieser  fy skam dig ikke bande  ..gør jeg heller ikke så siger den sorte ,cas ,caspian ,hest. så her hvor jeg bor er der ingen der ved jeg har ...dyyt..og dyytt..og af selv samme grund er jeg ikke på en rideskole .fik at vide i forgårs at det snobbet at sige se min frieser?? kan ikke se forskellen fra at se min nordbak se min dv se min hingst osv men er alligevel kylling nok til ik at nævne det... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja, som du jo kan se, tiltrækker det |
|
|
folk at læse om hingste... Tror mange har lyst til at omgåes hingste, men ikke mulighed. Vi kender alle mindst én hingst og se/læser/hører mange forsk. historier om hingste... myter vil nogen måske kalde de mange historier.. Bare et spørgsmål om tid - så er det "gået af mode" igen 
Vh Gitte mor til Tera 14 mdr. . DogWalk 2006 - støtte gåtur om Bagsværd sø 30. april 2006 se mere på www.dogwalk.dk Jack D. tilbyder bedækning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
jo lille Nemo som er hingst (endnu da), men omtaler ham vist aldrig rigtig på den måde Det sker i hvert fald ikke ret tit. Han er jo bare min lille, provokerende drengerøv  Men vil da gerne blære mig med at jeg har en hoppe, nu vi er i gang alligevel  Har ikke noget problem med at folk gør opmærksom på at de har hingst, skulle vi ikke afskaffe janteloven i stedet? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad sørensen Pia? |
Cruella76 |
22-04-2006 23:27 |
|
Det ligner da ikke dig at bræge om sådan noget gør det?  Nå - men jeg har nu ikke bidt mærke i nogen der omtalte deres hingst på en måde så jeg blev opmærksom på det...-Men jeg har faktisk selv en af slagsen HA HA HA - så er det sagt 
Christel Kravlegård købes, hvid, hæve/sænkebund max 250 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger det til at se |
|
|
andre indlæg og bruger derfor også ordret selv. Mest fordi jeg personligt syntes der er mere power over hingste og derfor hellere vil se billeder osv. af hingste end af vallakker.. ingen regel uden undtagelser.. Jeg tænker at mange har det på samme måde og bruger det derfor i mine overskrifter. Herhjemme bliver de omtalt som drengede. og de kommer nok aldrig til at hedde andet. hvad enten de er hingste eller vallakker. Den ene skal jeg bruge til avl. (PRE) den andet skal "bare" være lejekammerat. og begynder han at skabe sig før tid bliver han vallak.. Hver sin hest sit formål.. Jeg tror ikke jeg fremhæver max mere end jeg ville gøre hvis han var vallak. Min drøm om min egen PRE hingst blev opfyldt da jeg fik ham. Der er lang vej til at han bliver værd at prale med, hvis han gør det. Men jeg er møg stolt af ham og viser ham nok også mere frem pga. det. Havde jeg en hoppe på samme alder som var lige så flink og lækkermus blev hun nok også vist frem..
Stald Rohan. PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har haft hingst i en måned |
|
|
Dvs han hr jo sådan set været hingst siden han blev født for 2 år siden, han hr bare først opdaget det for en månedstid siden. Og de sidste 3 dage har det da været helt galt. Her har han nemlig været sat på opgaven at bedække en hoppe. Hold da op han har fundet ud af hvad vedhænget kan anvendes til og hans tankegang er nok blevet en smule ensporet. Jeg er bestemt ikke hingsteholder og min grundholdning er at hingste er ikke for amatører. er findes selvfølgelig gode enkelttilfælde men generelt er hingste kun for professionelle trænere og hingsteholdere. Også fordi mange hingste henslæber en trist tilværelse i "isolation" og med ekstra hårdhændede træningsmetoder. Jeg finder faktisk at dem der fletter "hingst" ind i hver anden sætning om deres hest er netop dem der ikke burde holde hingst. Nå, men hoppen blev bedækket første gang i går, hun får en tur igen i dag og så prøver vi af mandag aften. Tirsdag eller onsdag ryger hans manddom. Så enkelt er det. Han bliver en glad og tilfreds vallak der kan gå med i flokken og jeg skal ikke tage specielle hensyn til ham eller vores omverden. Og endelig så paser det at "Der skal en god hingst til at lave en god vallak" Min "hingst" er efter en europamester og med tilsvarende gode forfædre på moderens side. Han har udseendet og talentet til at være hingsteemne i stor stil, men ikke hos mig. Man må kende sine begrænsninger. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bassen... |
|
|
...Musse, Plet, Bettemanden, Bassemand og Mondo lige så meget som han heddder Hingsten  Tjaaa... Har da selv brugt ordet i går... Så godt som hver dag... Gode indlæg i har skrevet allesammen, gider ikke gentage alt det i har skrevet... : JEG ER ENIG!!! 
Se Årets Pinto 2004 samt Materialprøvevinder 2005 og finaledeltager DSAspring´05 på www.samondo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iøvrigt .-) |
|
|
Går hingsten næsten 100% under betegnelsen "Puller". Bestemt ikke "hingsten". "Play" hvis der er gæster og det er for pinligt at han hedder Puller. Det stammer fra de gamle satire-programmer hvor en af figurerne altid startede med "Jeg har en puddelhund der hedder Puller". Trods hans fine aner skal han nemlig være min puddelhund og ikke min blærehingst. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa... |
|
|
jeg har 3 hingste. Dem er jeg da stolte af alle sammen. Den ene er min miniature, han går hos min veninde sammen med hendes 2 hopper og 3 vallakker. Han bliver bare kaldt Don, som er hans navn, eller uldtot. Jeg har selv de to sidste i nærheden af mig, men de står opstaldet ude. Den ene er til salg (E'jaaz) og den anden er min kommende avlshingst (Wisnu)... de hedder ikke andet end E'jaaz, Wisnu, drengene eller føllerne i daglig tale. Men hvis man står og snakker med en man ikke kender om hinandens heste siger jeg, jeg har 1 varmblodshoppe, 2 araber hingsteplage og en miniature hingst. Intet potensforlænger over dét. Mht at hingste kan have et 'usselt'/ensomt liv, ja så arbejder vi allerede på sagen. Pt. går plagene sammen med en voksen hingst, men når E'jaaz er solgt og Wisnu er lidt ældre får Wisnu lov til at gå sammen med hopper. Har så sent som idag lånt en hoppe med henblik på køb. Hvis jeg køber hende vil hun blive fremtidig 'kone' for Wisnu. Planen er at jeg skal have en 3-4 hopper som han går i stod med, og så bedække udefra kommende for hånd. Så intet ensomt liv til følle herhjemme. Mvh Anette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste... |
|
|
er ikke legetøj. I flere henseender kan det være ret så passende at gøre opmærksom på, at det er en hingst. Har haft med hingste at gøre i mange år, og har set mange ulykker der kunne være undgået hvis folk ikke var så sløsede. Uanset hvor sød og rar din hingst er, så er det en god ide at være to skridt foran. Der er alt for mange der har hingste gående, som ikke burde have det!!! Har selv tre hingste; hvoraf de to bruges til avl; og gør selv meget ud af at gøre andre opmærksom på, at de er hingste. Det skaber den nødvendige respekt, og man kan arbejde i fred og ro. Vil også gerne selv vide, hvis der er anden hingst til stede. Synes ikke det er en forlænger, at omtale sin hest som "hingsten"; men en god ting, for så er det almindeligt kendt, at man rider hingst, og andre ryttere tager helt naturligt den fornødne hensyn. HEJ fra en hingsteejer...
P.R.E.; HESTENES KONGE- KONGERNES HEST.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har en X-hingst |
|
|
HAAAHAAA *g* jeg er nu fløjtende ligeglad med om krikken er hingst hoppe vallak eller tvekønnet. så længe en er til at have med at gøre  og så vil jeg lige pointere at min X-hingst faktisk har en udmærket stamtavle *g* - men han er af uvisseomstændigheder udgået af avlen i en meget tidlig alder *lol*
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også |
Chantell |
24-04-2006 05:48 |
|
Jeg er også indehaver af et han-ridedyr med boller...er den betegnelse ok?
Og jeg synes lidt det her er noget vrøvl, hvis jeg omtaler ham som en hingst er det fordi, at det er en fordel at folk ved det - han er en plag OG hingst - og det miks betyder at det er dobbelt smart at folk lige beder ungerne om at holde sig nogenlunde i ro, når han skal forbi... Og selvfølgelig er han ikke hingst bare for at være hingst - han har bollerne i behold, fordi vi håber at kunne bruge ham som avlshingst senere.
Forøvrigt ser jeg da mange steder at flere hingste godt kan gå på fold sammen , så så mange problemer er der jo heller ikke - måske er det ikke-hingste-ejere, der misforstår fordi de tænker på hingste som potentielle dræberdyr og ikke som det de er - nemlig han-ridedyr med boller:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja jeg har også en |
Willow |
24-04-2006 08:07 |
|
men det er ikke for at få potensen forlænget  (det kan vist kun lade sig gøre hvis jeg var en mand, hvilket jeg jo ikke er) Og han omtales altid Diablo!
Den, der sårer andre, bekymrer sig ikke om sig selv. (Leonardo da Vinci) 1452-1519 " En kritiker er en mand der kender vejen, men ikke kan føre vognen." (Kenneth Tynan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
Linda & Shetterne |
24-04-2006 08:53 |
|
en hingst, en kåret shetlandshingst  Men synes nu ikke det er noget jeg blafre så meget op om. Kalder ham vist bare mest ved navn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min dreng |
|
|
er da hingst og bliver mest omtalt som drengen. Men tror at dem der bider mærke i ordet Hingst er dem der ikke er van til at omgåes en hingst. Jeg gør opmærksom på at min dreng er hingst når folk ævler løs om de her store farlige hingste der ikke kan gå med andre heste og slår folk fordærvet. Og de står med deres vallak el. hoppe ved siden af min dreng. Så fortæller jeg dem at hingste sagtens kan være ligesom en `normal´hest...
hilsen Marianne Olesen Stald-MariBo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste |
|
|
mayR: Lige mine ord. Jeg har lige i det sene efterår fået kastreret min dengang hingst. Jeg tror nogle gange at det er vigtigt at omtale hingsten som hingst, specielt hvis man er ude eller men står i en stald med mange andre pensionære. Det kan gøre folk mere opmærksomme, og tage de nødvendige sikkerhedshensyn. Min hest - dengang hingst - var opstaldet et sted hvor man kaldte foldene for hoppefolden og vallakfolden. Min hest gik på vallakfolden. Jeg omtalte ham ofte som hingst da jeg mente at de var lidt sløsede mht. sikkerheden feks. bandt de de brunstige hopper op ude foran hans boks, og når de blev lukket ind fra fold, blev hele vallakfolden bare sluppet løs på gårdens område så de selv skulle løbe de 200 m ind i stalden. Det synes jeg er uforsvarligt specielt når der er en hingst iblandt. Datteren på gården kunne ligeså godt (eller en anden) komme ridende på en af hopperne og...puha det vil jeg ikke engang tænke på!!! En gang var der problemer med hoppefolden og de tænkte at de da bare kunne lukke hopperne ud på vallakfolden for en enkelt dag... De fik hurtigt hopperne ud derfra igen da de opdagede til deres forundring at der pludselig befandt sig en meget opstemt og lykkelig hingst mellem vallakkerne.  For langt de fleste mener jeg ikke der er tale om potensforlængelse, men om at gøre opmærksom på at her skal tages nogle nødvendige forholdsregler. Mvh Kamilla
Se billeder af Maximillian på min præsentation. Through your eyes the world was burning, please be gentle, i´m still learning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Robur.. |
|
|
undskyld mig, men var de da totalt mindrebemidlede i den stald du omtaler? Hvis du gjorde dem opmærksom på at der var en hingst i stalden og på folden, så skulle det da ikke være så super svært at huske? Altså jeg har da styr på hvilket køn hestene i 'min' stald har, og da jeg arbejde på rideskole vidste jeg såmænd også godt hvilke dyr der var hingste, hopper og vallakker. Og det gjorde de andre ryttere også, og der skete altså ikke de smuttere der, med brunstige hopper op i snuden på hingstene og hopper på fold med hingstene. Det du beskriver er da almindelig dumhed og ligegyldighed. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Anne. |
24-04-2006 13:50 |
|
Jeg kunne tænke mig at dem som har hingste, opdragede dem på en "ordentlig" måde... Jeg har efterhånden været til en del kåringer, og jeg bliver så ked af at, se hvordan nogle hingsteejere behandler deres hingste. Jeg er overbevist om at, jo mere "brutale" ejerene er overfor dem, jo værre bliver hingstene. Der SKAL vises gensidig respekt, og det kniber det gevaldigt med at gøre fra nogle ejeres side. Desværre tror jeg nok at, det forholder sig sådan at, hingstejere faktisk er lidt bange for deres hingst. Det jeg så i weekenden, det var ikke til kåring men, til et stævne, ja...her må jeg nok sige - det slog alt. Jeg hørte ikke et eneste venlig ord, eller bare så meget som et hyggeligt klap. Nej...den blev skældt ud i et væk. At stå stille er selvfølgelig svært når man kommer ud, og ved at man skal ud at løbe men, jeg ville nødig være hest i dette tilfælde. Undre mig over, om hingsten have en hel mund, efter denne behandling  Selv da man trækker rundt med den i en meget lille volte, og den snubler lidt, ja..så fik den et hug i munden med efterfølgende sætning :" gider du lige at gå ordentlig på dine ben". Vorherrebevars!!! Selv da den stod i traileren råbte de af den hele tiden. Jeg var så tæt på at, eksplodere...ja, jeg var nødt til at gå væk. Ellers have jeg mistet kontrollen over mig selv. Jeg tror på at nogle hingsteejere synes det er sejt at have sådan en. Jeg synes bare at, man skal tænke sig godt om...skal den bruges til avl, så er det jo en anden sag men, skal den kun bruges til ridning...så skal man tænke sig godt om. Jeg mener den skal lære at gå på fold med vallaker. Alle heste har brug for det sociale, og det må man ikke snyde den for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Craff. |
|
|
Ja de var ikke alt for smarte. Men det gik meget på at det var mig der ejede ham så det var mit ansvar...også det de andre foretog sig omkring ham når jeg ikke var til stede!!! Desværre er der flere steder der er sådan... Jeg flyttede ham til en bedre stald...troede jeg. Det var et sted hvor hende der ejede stedet havde sine heste hvor den ene var hingst og så var der min hingst, så det var til at overskue, men det viste sig at min hest fik nogle på trynen og blev meget hovedsky og 2 gange kom jeg ud til ham hvor han havde haft blodnæse Jeg fik flyttet ham MEGET hurtigt da tingene begyndte at gå op for mig! Nu stå vi i en alletiders stor stald med andre pensionære, alle tager hensyn og respekterer hinanden og der bliver sørget rigtigt godt for hestene. Her endte han også sine dage som hingst (altså han blev kastreret!!) og her har vi tænkt os at blive så lang tid de vil have os  Mvh Kamilla
Se billeder af Maximillian på min præsentation. Through your eyes the world was burning, please be gentle, i´m still learning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej hingste er ikke legetøj. Men |
MetteC |
24-04-2006 17:49 |
|
Men det er hopper og vallakker da heller ikke.  Hilsner fra én der har både hopper og hingst i stalden. - dog ingen vallakker endnu 
Mvh Mette C Mor til Anne født 22-07-04 & Marie født 07-04-06 Gammelt kinesisk ordsprog siger: "Ingen hemmelighed, er den eneste hemmelighed bedste venner har"  Smid gerne en hilsen i min gæstebog 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste |
|
|
En hingst adskiller sig jo væsentligt fra både hopper og vallakker... synes jeg. Måske er det derfor man pointerer hvis det drejer sig om en hingst. Jeg har selv heste af begge køn, men ingen hingst, kunne heller ikke tænke mig det. De er pragtfulde dyr, men de kræver noget andet end hopper og vallakker. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en gang i mellem |
Fubben |
24-04-2006 19:24 |
|
Jeg har også en hingst... men han bliver omtalt med sit navn! Og er han fræk har han sit øgenavn jeg bruger. Ret og skær pjat, men de har jo ikke deres navne for vi ikke skal bruge dem.? En gang imellem siger jeg til dem som hjæler i stalden... hingsten skal ikke med ud i dag Og det er ofte fordi de ikke kan alle er gode til navne. Men jeg har en hingst og det fortæller jeg når jeg reklamer i de kræse som jeg ved kan bruge lige min hingst måske! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|