Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvor er jeg træt af dem!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 15:49

Ja emnet har været oppe før, men nu er jeg ved at være rigtig træt af nogle af de ponypiger der er i vores område! Det er simpelthen til at brække sig over.

Tit og ofte når vi er i ridehus, er der 5 piger og EN pony derinde. De skiftes til at jerne rundt i det ridehus på den stakkels pony, og sidste gang var emnet; "Hvordan får vi den til at galopere"?! Så går benene på pigerne som møllevinger og ponyen halser rundt i langsommere og langsommere tempo.

Ord som; "Hvor er han doven" og "Så giv ham lige en", flyver rundt i luften, og jeg kan slet ikke snuppe det-

Sidst fik Julie lige fortalt dem at ponyen nok var ved at være træt og at den derfor ikke kunne blive ved med at galopere rundt.

Næste gang kan jeg altså ikke holde min mund længere, og så får de ren besked! Det kan ikke være rigtigt!

Igår kørte vi forbi nogle piger, hvoraf den ene galoperede langs vejkanten (allerede der får jeg knopper, for jorden er ikke ligefrem jævn). Pludselig stopper ponyen da den skal lave stort og i det samme vender rytteren sig med pisken på højkant og skal til at klappe den en bagi!

Vi åbner bildøren og Julie (der sidder forest), læner sig ud og råber til pigen at hun under ingen omstændigheder skal slå sin pony fordi den skal lave!

Desværre måtte vi lukke døren da vi var ved at drøne ind i et vejskilt...

Men hvad siger I? Er det kun ude hos os de florerer de her piger, der behandler deres heste som om de ikke betød noget som helst. Som om det kun er deres egne behov der skal dækkes.

Og jeg bliver lige så vred på forældrene der ikke tager et ansvar også. Man kan da ikke bare forære sin pode en pony og så vende sig om og iføre sig skyklapper..

Surt opstød fra mig!

Vickie

Den lykkelige ejer af HOPPEN Zhehena (navnet betyder "klog", så i daglig tale bruger vi Zheena).

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 15:55

Det lyder ikke helt godt, men jeg tror desværre bare ikke at alle børn altid tænker så langt.. eller overhovedet udover hvor sjovt det er at ride - herunder galop.

- men ja nogle gange er det meget svært at holde sin kæft.

Mht. at galopere i vejkanten, så må ejeren måske have vuderet at underlaget var ok? Jeg skal ikke kunne sige det, men nej jeg ville heller ikke mene, at man skal slå hesten med pist fordi den skal lave.

Golf 2 sælges. 24.000 kr.
Prisnedslag ved hurtig handel.
Skriv en mail for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 15:56

om det er en børnesygdom, men jeg synes samtlige unger skam rider ponyerne. Børn burde ikke have lov til at ride uden opsyn af en voksen Ja ja nu lyder det som om jeg skærer alle over en kam, men jeg synes bare man hører (og ser) om det SÅ tit.

Jeg er ikke bleg for at fortælle børn (der er uden opsyn), hvis jeg ikke mener, de behandler deres pony hensigtsmæssigt.

Tænk at galopere i vejkanten. De er ikke rigtig kloge, og da slet ikke ved den vej hvor folk ofte kører som død og helvede.

Så også to piger på en cykel komme med en pony i hånden. Den så ikke ud til den synes det var synderligt morsomt.

0
0
Svar på denne tråd

HostHost...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:09

Vickie: Jeg er enig - er selv en hestepige, men ville aldrig lade sådan noget ske.

-Det er absolut synd for ponyen.

Sasser:

"men jeg synes samtlige unger skam rider ponyerne. Børn burde ikke have lov til at ride uden opsyn af en voksen Ja ja nu lyder det som om jeg skærer alle over en kam, men jeg synes bare man hører (og ser) om det SÅ tit."

Aaah Holdt lige ét øjeblik. Jeg synes at DU er for grov nu.

-Ja der er sikkert mange der gør det.

Men pas på du ikke kommer til at dømme alle, det er IKKE fair.

Kh.*Æblet*

"Altid frisk og smagfuld -

aldrig rådden eller nedfalden"

Den der ler sidst

- er langsomst i opfattelsen

Jeg er en GRØN-sag !

0
0
Svar på denne tråd

*æblet* hvis
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:15

du nu læser igen skriver jeg jo også, at jeg lyder som ender skærer alle over en kam Så er jeg jo godt klar over nogle vil føle sig ramt.

Jeg dømmer heller ikke alle, men jeg mener, hvad jeg skriver, at børn til en vis alder kun måtte ride under opsyn, og når de så måske lev 12-13 år whatever, ja så brude forældrene jo lave klare regler om, at hørte, så eller det der lignede at de havde skamredet ponyen, ja så var der bare ikke mere ridning.

Jeg ved godt du falder ind under kategorien, og måske føler dig ramt, men det er dælme de færreste børn, der ved hvordan dyr skal behandles.

Jeg ved mange ponymødre herinde holder øje med deres børn under ridning, og/eller har opdraget dem til, at behandle dyrene ordentligt, til jer.

0
0
Svar på denne tråd

Ja Sasser
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:21

Jeg vil give dig meget ret i det du skriver! Jeg ved så også at Æblet så godt som aldrig gør noget forkert - men søde Susy! Du har jo heller ikke reddet som død og pine vel? Du har fået undervisning og din pony har ikke været til at galopere hysterisk rundt på. Det ville hun jo ikke kunne kapere. Det er oftest dem på små 3'er ponyer (fordi de er så nemme at have med at gøre), der behandler dem som skidt. En lille 3'er jo ikke farlig hvis den bukker, men det er en stor 1'er!

Det blev lidt rodet, men jeg håber I forstår.

Og ja, Sasser, mange af de fremmende skribenter herinde, er nogle af de mest ansvarsbevidste ponymødre jeg ved om. De skal have masser af klap på skuldrene!

Vickie

Den lykkelige ejer af HOPPEN Zhehena (navnet betyder "klog", så i daglig tale bruger vi Zheena).

0
0
Svar på denne tråd

De der børn
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:21

Jeg har faktisk aldrig selv set de der børn, der skamrider deres ponyer, har kun hørt/ læst om dem. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke: hvor lærer de at ride henne? Hvem har ansvaret for, at de lærer at tænke sig om og behandle ponyen ordentligt?

Jeg synes bestemt ikke, at alle skal skæres over en kam, som der nogle gange bliver gjort herinde. Mange børn og teenagere er faktisk ret dygtige til at ride og have med heste at gøre. Jeg læste i en anden tråd, om en rideskole der ville lave en regel om at ingen under 18 måtte ride ud uden en voksen. Jeg red da selv ud på min pony, fra jeg var 12 år, og jeg mener stadig idag at det var fuldt forsvarligt. Problemet er for mig at se ikke så meget alder som manglende viden. De to ting hænger ofte sammen, men ikke altid.

Hvis jeg var vidne til en situation, som f.eks. den med de mange piger om en træt pony, så ville jeg da uden tvivl gribe ind. Det er nemlig de erfarnes ansvar (voksen eller ej).

Mvh

Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Vickie jeg
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:27

ved *æblet* er en fornuftig rytter, og som jeg skrev, så lød det som om, jeg skar alle over en kam, samt at hun er under den aldersgruppe, hvorfor hun måske føler sig ramt, netop fordi hun ikke rider sådan. Forstår du?

Jeg har vitterligt set et og andet og de fik også en kommentar med på vejen, men ingen navne nævnt, ingen glemt.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke ride uden opsyn
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:27

af en voksen...

Hmmm hvad så, når det er den voksne der står og HYLER "Spark den en, spark den en.. !!" "Jamen så spark dog tiiil den, så den fatter det.. Ellers brug pisken... !!" ... ???

Jeg har stopet sådan en voksen ridelære, med ordene.. "Gud jeg troede ikke, at det var fodbold min datter var til.. !!"

Og så vendte vi os om, gik ind til formanden og klagede, for derfeter at gå og kom ikke tilbage.. :( :( :(

Se det her var ridelæren, der opfordrer pigerne til at slå og sparke hesten, hvor er vi sååå henne... ???

Mkh.
Else.

Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)

HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

0
Svar på denne tråd

ElseG du
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:29

har da ret. Nogle gange må jeg ryste på mit hoved så det er ved at falde af.

Ingen tvivl om, at man ikke kan redde hele verden, men nogle gange kan man simeplthen blive så forarget og gal over den uhensigtsmæssige opførsel der finder sted.

Mht. ridelæreren kan man jo gøre som I, klage til bestyrelses formanden eller den ansvarlige.

0
0
Svar på denne tråd

Enig Else
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:37

Det er skammeligt både den ene og den anden vej!

Det mit sure opstød denne gang handlede om, var dog de ponyryttere der rider hensynsløst - men når du nu har bragt sindsyge forældre og ridelærere ind i det, så lad os spørge os selv, om hvorfor de gør som de gør, de små ryttere. Hvor har de det fra?

Jeg vil bare ikke se det, og næste gang holder jeg ikke mund!

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

hvordan var Iselv
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:44

Først vil jeg sige at jo det er forkert at slå sin hest fordi den laver stort. Men hver gang nogen laver et kæmpe rama skrig over pony rytter eller lignende synes jeg tit man glemmer hvordan man selv var. Husk på det blot er børn, og tit og ofte er det jo uvidendehed der får dem til de nævnte ting. Jeg selv var da heller ingen gran prix rytter da jeg var barn, og det er jeg såmænd stadig ikke. Det jeg mener er at jeg ikke tro det hjælper at råbe op og skælde ud, men derimod forklare på en ordentlig måde hvordan man gør tingene mere rigtigt, så ungerne og evt forældrene lære det. Man skal ikke spille klog, men være hjælpsom, så tror jeg vi kommer meget længere i kampen for at ponyer såvel som heste får et ordentligt liv. Ikke alle er jo den fødte hestehvisker, men vi kan alle lære hver dag, og kun med tiden bliver bedre til det vi gør.

Og ja jeg er en af dem der har pisket på hesten fordi den lavet stort, og galopperet langs vejen er også en af mine syndere. Både hestene og jeg selv har overlevet uden phykiske eller fysiske mén. Og jeg har helt sikkert lavet andre totalt hjerne døde stunt i mit liv som heste pige, men jeg har trods alt lært af det hele, og laver forhåbeligt færre dumme ting nu.

0
0
Svar på denne tråd

Okey...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:52

Sasser: Ja ups, jeg var vidst lidt for hurtig :D .

Kh.*Æblet*

"Altid frisk og smagfuld -

aldrig rådden eller nedfalden"

Den der ler sidst

- er langsomst i opfattelsen

Jeg er en GRØN-sag !

0
0
Svar på denne tråd

Heidi...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 16:58

Det er jeg da lidt ked af at høre, for nej, jeg har aldrig galoperet langs en vej, eller slået min hest for at stoppe op og lave stort. Hun vendte sig om med pisken på højkant!! Det vil jeg ikke være vidne til og bare tænke; "Nå ja, hun lærer vel af det før eller siden". Ikke på vilkår!

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Skideballe..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:02

Nu syntes jeg selv, at min datter (11 år) er yderst fornuftig..både med hensyn til ridningen ..men bestemt også i hendes omgang med ponyerne..men det syntes de fleste forældre vel om deres poder ! Men hvis hun ikke behandler/rider "ordentligt" når jeg er ude af syne ville jeg sætte pris på, at en anden som observerede det gav hende en eftertrykkelig skideballe !

Men som sagt...det kunne hun (forhåbentlig) aldrig finde på !

KH

Malene

0
0
Svar på denne tråd

Vickie...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:11
Vickie det er jo ikke det jeg mener. Jeg mener man skal hjælpe, men ikke som der bliver skrevet her inde "ikke holde kæft". Jeg mener mange skal snakke stille og roligt, i stedet for råbe op som immervæk man hestetøser kan gøre. Oh nej jeg har ikke tæsket løs med pisken på højkant, men klappet til dem har jeg. Og jeg har galopperet i vejkanten men da ikke noget jeg er stolt af, og gør det jo heller ikke nu. Men der var ingen da sadge jeg ikke måtte, men heller ikke nogen der råbte af mig. De eneste der har råbt af mig, var torsk sidste år, som mente at 2 heste ved siden af hinanden på vej med god udsyn var helt hen i skoven. Den ene hest var under vej tilvænning og gik i græsset, den anden en ældre erfaren hest, og vi fyldte vel en ½ meter på vejen udaf 6 meter. Iøvrigt en søndag i industri kvateret. Men det jeg mener er at man bliver voksen og forhåbeligt klogere. Og det bliver små "møgunger" også. Men jeg tror de lære det bedst hvis man forklare ting pænt, frem for at overfuse dem. For selvom du ikke har redet i galop langs vejen eller pisket hesten i røven, så har vi hvis alle lavet noget vi er mindre stolte af i dag, både hvad angår heste og alt andet
0
0
Svar på denne tråd

Vickie...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:12
Vickie det er jo ikke det jeg mener. Jeg mener man skal hjælpe, men ikke som der bliver skrevet her inde "ikke holde kæft". Jeg mener mange skal snakke stille og roligt, i stedet for råbe op som immervæk man hestetøser kan gøre. Oh nej jeg har ikke tæsket løs med pisken på højkant, men klappet til dem har jeg. Og jeg har galopperet i vejkanten men da ikke noget jeg er stolt af, og gør det jo heller ikke nu. Men der var ingen da sagde jeg ikke måtte, men heller ikke nogen der råbte af mig. De eneste der har råbt af mig, var torsk sidste år, som mente at 2 heste ved siden af hinanden på vej med god udsyn var helt hen i skoven. Den ene hest var under vej tilvænning og gik i græsset, den anden en ældre erfaren hest, og vi fyldte vel en ½ meter på vejen udaf 6 meter. Iøvrigt en søndag i industri kvateret. Men det jeg mener er at man bliver voksen og forhåbeligt klogere. Og det bliver små "møgunger" også. Men jeg tror de lære det bedst hvis man forklare ting pænt, frem for at overfuse dem. For selvom du ikke har redet i galop langs vejen eller pisket hesten i røven, så har vi hvis alle lavet noget vi er mindre stolte af i dag, både hvad angår heste og alt andet
0
0
Svar på denne tråd

bigihhh
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:15
Der var også en dag hvor jeg skulle motionere min søsters pony og så skulle en af mine veninder ride Charlie . Uden at jeg vidste det havde der været tre piger op på ham og leget væddeløb . Et er at de gør det et andet er at de gør det på en andens hest . TRÆLS!!!

Mvh.

Charlie og Camilla <3 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Heidi...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:19

Nu kender jeg mig selv godt nok til at vide, at jeg som 10-år gammel ponypige, ville stå og føle mig rigtig flov hvis en voksen sagde noget til mig i form af: "Hvad i alverden er det du laver"! - altså med den tone!

Derimod, hvis jeg fik en lang pædagogisk forklaring, så ville jeg stå og tænke mit, og bagefter gøre nøjagtig som jeg havde tænkt mig.

Jeg har ikke i sinde at råbe og skrige som en anden hystade, men jeg vil i hvert fald, afhængig af situationen, sige nøjagtig hvad jeg mener.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Vickie..
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:22
Jamen så er vi da nogenlunde enig. Jeg ved så med mig selv at jeg ville ha hørt efter. Jeg har så også en stor tro på at voksende ved nogen gang mest.
0
0
Svar på denne tråd

Opdragelse og alm. sund fornuft
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 17:25

Når vi taler om mindreårige ponyryttere... Så tror jeg i bund og grund det handler om almindelig sund fornuft (som også 10 årige kan være i besiddelse af) den undervisning de modtager samt opdragelsen hjemmefra...

Jeg er nok opdraget temmelig strengt men med meget afslappede rolige forældre, men jeg vidste hvor grænsen gik for pæn og god opførsel, også selvom man var sammen med alle ponyrytterne ude i stalden uden forældrene.

Jeg kunne f.eks. aldrig i mit liv finde på at vende pisken om for at slå en hest i r... mens den skulle af med noget. Ville da have total dårlig samvittighed bagefter...

Jeg har som mange andre i de unge år(6-11 år) modtaget undervisning på ponyer. Vi fik simpelthen ALDRIG beskeder som "Knald den en bagi, den er bare doven, spark den igang"... Men jo, jeg har da givet en pony en bagi, men så skulle det være konsekvent én eneste gang, hvis den var fræk, men ligefrem at sparke en hest igang eller galopere "den træt" var bandlyst.

Jeg mener, at hvis pony-pigen/drengen er opdraget ordentligt hjemmefra til god og fornuftig opførsel, får KOMPETENT og pædagogisk korrekt undervisning samt er i stand til at skelne godt fra skidt, så er det ikke noget problem at lade dem ride alene. Men desværre vil der altid findes "vilde" ponyryttere, der kun elsker at fræse i galop, ikke kan tænke fornuftigt (alder og udvikling hører ikke helt sammen), og ikke endnu kan skelne right from wrong... (selvfølgelig skal en 5-6 årig ikke kunne stå til ansvar for dette), men når vi nærmer os over 12 års alderen bør ponyrytterne have den rette indstilling til hesten og ridningen, ellers er der ihvertfald på tide nogen fortæller dem det.. som en anden skrev, så er det vi voksnes ansvar at bryde ind, hvis vi ser en pony lide overlast... Og jo ponyrytterne skal da stadig have det sjovt med deres ponyer, men de skal kende grænserne for ordentlig omgang med dyrene...

Hest søges til udlån, 1-2 år eller efter aftale (evt. med forkøbsret ved salg), skal have dressurkapacitet, både rå eller i træning, ca. 3-10 år gammel, skriv for nærmere info...

0
0
Svar på denne tråd

Det at
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 18:35
ride en pony i en ridehal på den måde, kan jeg godt forstå I ikke kan klare, men fortæl det på en pæn måde til dem. Hvis nogen gik amok på mig, uden at forklare sig først, ville jeg blive gal i skralden og slet ikke høre efter. Man kommer længst med at tale pænt til hinanden.

Selvfølgelig skal man heller ikke piske en hest fordi den skal lave stort, men jeg har nu alle dage både travet og galloperet langs øde landeveje (med øde mener jeg, når der højst kommer en bil hvert 5. min). Jeg kan ikke se, at det er så slemt igen, hvis det er kontrolleret (jeg jorder jo ikke derudaf, men gallopere i et stille tempo, hvor jeg kan stoppe hesten øjeblikkeligt hvis det endelig skulle være).

Jeg forstår godt jeres frustrationer, men husk man kommer længere med sukker end med citroner.

Penny- og Wendyblade købes/sælges. Se mere på præsentationen.

Prøv: www.playbabble.dk

0
0
Svar på denne tråd

Og det
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 18:37
skal siges, at jeg kun traver og gallopere, hvis underlaget er til det.

0
0
Svar på denne tråd

æææ
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 19:23

Nu må jeg vist give mig til kende: Jeg har et KÆMPE temperament når det gælder situationer som denne. Jeg finder mig ikke i, at andre gør sådan noget!

Det kan godt være, at man kommer længere med sukker end citron (For nu at citere ), men der er da godt nok grænser for hvad ponyerne skal bydes af "citroner" bare, fordi vi vælger at fortælle "sukker" til børnene (Forstå mig nu ret, ikke? )

Efter mine erfaringer, det skal lige siges jeg kun er 15!, så er det godt nok ikke mange børn der lytter efter sukkeret, i hvert fald ikke fra en 15-årig. Der er nødt til at falde et par "citroner" før ti-øren om opførsel falder!

*Undskylder på forhånd, hvis der er noget der er dårligt, vredt eller lignende formuleret da det her er noget der får mit P*S i kog *

Jeg hedder faktisk:

Find-NemoN :-P

<3 Simon Mathew <3

Jeg har Jonatan Spangs øl :-P

0
0
Svar på denne tråd

Find-Nemon
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 19:27
Forstå mig ret. Jeg mener, at første gang man konfronterer folk, skal det være på en rolig og saglig måde - ingen overfusning, selvom det de gør er helt forkert.

Gentagne gange som viser, at de ikke har lært noget af den lille chit-chat, jamen så må man skrue bissen på i større eller mindre grad.

0
0
Svar på denne tråd

Aaarh !
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 19:29

Jeg er selv ponypige og 13 år gammel. Og på mit ridecenter (HIRI) er det helt fjernt det der. Pigerne der har ponyer passer dem rigtigt godt, og der er flere af dem der aldrig har lånt deres pony ud - ik engang til en lille skridt !

Sååh , syntes at du skulle tænke på at der oss er "normale børn" der er ansvarsbevidste ;)

0
0
Svar på denne tråd

Trine, Find Nemon og TeamFM
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 21:22

Trine: Jeg er faktisk ikke interesseret i hvor du galoperer! På vores vej kommer der mere end 12 gange i timen, og der er pisse ujævnt - og ja, de jorder, med vildt flagrende armen og ben. Det har jeg dog aldrig blandet mig i - men når krikken stopper for at ligge en dej, skal den så have smæk for det?

Og så har jeg ikke tænkt mig at stige ud, og sige: "Hov, det må du da vidst ikke det der"! Det tror jeg faktisk hun er temmelig ligeglad. Hun venter da bare til jeg er kørt igen, før hun fortsætter sit foretagende.

Mht ridehuset, så vil jeg bare ikke stå på sidelinien længere! Der er jo også prøvet med: Tror du ikke ponyen er træt? - men hjalp det? Nej.

FindNemon: Jeg er meget meget enig (y)

TeamFM: Jeg vil ikke skære alle over en kam. Der findes dygtige og ponyvenlige piger på under 15, lige så vel som der findes åndsvage ryttere på over 15. Men jeg ser det der for tit!

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

Vickie.
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 21:53
Jamen, hvis du har forsøgt at tale med dem, og de bliver ved, så er det netop på tide at skrue bissen på, som jeg OGSÅ skriver.

Og nej, den skal ikke have smæk for at lave stort, hvilket jeg OGSÅ skriver.

Det med at galoperer langs vejen var blot en kommentar på vejen, fordi jeg ikke forstår det jarma skrig der lyder, fordi folk rider i rabatten

Igen siger jeg: Snak pænt med folk, når du gør opmærksom på problemet, men bliver de VED, ja, så må man jo omformulere sig, så de for det ind. Det kommer an på hvem man snakker med og den givne situation for hvor hårdt man skal gribe an.

0
0
Svar på denne tråd

ponypiger
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 22:58

Jeg har heller aldrig mødt de der ponypiger, der er ligeglade

Jeg har derimod mødt nogle ponypiger, som ikke lige vidste, hvad de havde gang i, at det var farligt og hvorfor. Og min erfaring er, at ponypiger kan være ret overbærende, når det drejer sig om risiko for egne lemmer - men når det drejer sig om ponyen, er det noget helt andet

Så i en situation med galop på vejen ville jeg forklare, at det selvfølgelig er farligt for dem selv, men at hvis de rammer et hul, så kan ponyen brække benet, få en seneskade eller andet, der både er synd for ponyen og betyder nul ridning i laaang tid. Og så ville jeg selvfølgelig også fortælle dem, hvor det er godt at galoppere

Med hensyn til ponyen i ridehallen ville jeg forklare dem, at den var ved at være træt, og at hvis man kører ponyen træt hele tiden, ja så bliver den altså ikke ved med at vrinske efter en, eller at komme fra folden, når man kalder, og så en laaang smøre om tillid.

Jeg tror, det virker - jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Glad for at
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 08:17

Jeg må siger jeg er glad for at jeg ikke den eneste der mener sukker frem for citroner. Vi kan hurtigt alle blive enig om at det aldrig er optimalt som der nogen steder bliver skrevet om pony rytter og andre uerfarende rytter. Men det der fik mig til at skrive det jeg gjorder først er der hvor en skriver, at de lukker bildøren og for at skælde ud, men end ikke har haft tiden til at stoppe bilen helt op, men i stedet bliver nødtil at lukke bil døren og køre så videre for ikke at køre i et vej skilt. Jeg ved ikke om den ponyrytter var en det var blevet sagt til 100 gange, det står ingen steder, men var der en bip person der havde sagt det til mig på den måde havde jeg vil blot tænkt mit. Jeg ved udmærket at man kan blive harm og vred på dyrets vegne, men at gøre det på den måde er i min verden absolut heller ikke optimalt. Det er kan godt være man selv har fået det bedre, og har ro i sindet fordi man har fået luft, men jeg tvivler stærkt på at hverken hesten/ponyen eller rytteren for den sags skyld har fået det mindste udad det.

Jeg har aldrig selv oplevet rytter der ikke vil tage mod et råd elller ide fra mig. Måske har jeg ikke ret i mit råd eller mening til dem, men det sætter tanker i gang. Måske fordi de små ponyrytter og andre uerfarende rytter har fået min tillid og fået lov til at prøve mine heste. Jeg har så godt som altid opfyldt deres "drøm", så som at nusse eller ride mine heste, aldrig i nogen af overordnet trælse siturationer, men lært dem lidt hver gang. Jeg selv havde jo også de drømme og ønsker inden jeg fik min egne. Så jeg er stadig overbevist om at man kommer længere med venlighed fremfor råben, skrigen, og andre negative indgangs vinkler til dialog.

0
0
Svar på denne tråd

jeg kender
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 08:33

meget godt til det ElseG fortæller. Har jeg selv oplevet da jeg red på rideskole!

Og kan huske engang vi var ude og se på en hest, i ridehuset var der i forvejen en pige der red rundt på en pony, tror den var kat 1 eller 2. Og en flok piger sad over barrieren og sagde spark til den, og det der var ikke godt nok gik den med pisken! Jeg var dybt chockeret. Det var tydeligt de havde været igang længe sådan der, og ponyen var helt udmattet. Den lavede et bukkespring fordi den jo ikke vil finde sig i det, og så fik den ellers ikke for lidt med pisken Kan sige jeg var meget meget harm!

Jeg har oplevet den slags piger flere gange. Men synes heller ikke man skal skærer alle over en kam. Har også set flere piger der virkelig er gode til at behandle ponyen ordentligt.

Men synes heller ikke man bare skal lade dem ride uden voksen opsyn.

Hilsen Linda :-)

MIN HJEMMESIDE

Annika R.I.P
Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Ville også
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 10:15

Jeg ville også blande mig hvis jeg så den form for opførsel. Man behandler dælme ikke sin pony på den måde! Men pigerne må jo have det et sted fra...? De finder vel ikke på den slags selv!? Lærer de en sådan opførsel til ridning??? eller gejler de hinanden op til det?

De skulle dælme lige prøve at byde min pony den opførsel, så kunne de selv få tingene at føle på den hårde måde... Hun ville aldrig finde sig i "vilde" piger der prøvede at tvinge hende til noget hun ikke ville, og en pisk i r*ven, det ville de slet ikke komme langt med! Måske en tur på jorden, men så heller ikke længere!!! (det er vel også der de havde fortjent at ende) ;)

Selvfølgelig er der også ponypiger der kan behandle deres ponyer ordentligt, det har jeg set ofte, de piger der har passet min pony har været rigtig gode og søde ved hende, men de ville også hurtigt opleve at alt andet var en meget dårlig ide. Desværre har jeg også oplevet episoder som Vickie beskriver... og Vickie til dig fordi du blander dig! -også selvom det bliver på den knap så pæne måde, hvorfor tale pænt til en der gør alt andet end "taler" pænt til sin pony? De forstår det sikkert ikke på den pæne måde, for gjorde de det ville de vel også selv gøre tingene på den pæne måde...?

Ledige bokse i privat selvpasser stald ved 8300 Odder fra sommer 2006

Bokse fra 500 kr. pr. md.

0
0
Svar på denne tråd

wraaah
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 16:35

det værste er hvis man forklarer dem reglerne for ridning i ridehallen(venstre mod venstre, hvor man skridter til osv)
og så bliver de sure, får tåre i øjnene og sladrer til mor.

Jeg er selv kun 14,

men NØJ jeg har været ude for det mange gange.

___...___

Ricky Piccard,
Show some respect
Biaaaatch
-Vi har en skummel humor.
Don't close your eyes.
www.123hjemmeside.dk/ricky-piccard/
SE HAM^^
0
0
Svar på denne tråd

wraaah
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 16:39

det værste er hvis man forklarer dem reglerne for ridning i ridehallen(venstre mod venstre, hvor man skridter til osv)
og så bliver de sure, får tåre i øjnene og sladrer til mor.

Jeg er selv kun 14,

men NØJ jeg har været ude for det mange gange.

___

Jeg blander mig ikke i hvor mange forskellige børn der kommer op på hesten, det er ejerens ansvar.

-dog får jeg nemt ondt af den arme hest.

MEN, så snart deres "rodeo" forstyrrer min ridning og min hests koncentration bliver jeg gal.

og så får de hvad der skal til for at jeg kan fortsætte min ridning.

´

Hilsen Nanna, der ofte hentyder ting der ikke burde hentydes som bliver misforstået som starter et skænderi som banner forskellige personer, så får Nanna ondt i maven, og så finder hun ud af at det slet ikke var hendes skyld ;D

(dette hører med til signaturen)

Ricky Piccard,
Show some respect
Biaaaatch
-Vi har en skummel humor.
Don't close your eyes.
www.123hjemmeside.dk/ricky-piccard/
SE HAM^^
0
0
Svar på denne tråd

sukker...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 19:11

Heidi, jeg sad også og nikkede, da jeg læste dit første indlæg. Hvis vi bliver mere enige, smelter vi da helt sammen

Og til alle jer, der stemmer for at skælde ud: Prøv at forestille jer, at I behandler jeres hest/pony/børn/hund/andet på den måde, som I har lært er den rigtige, eller som I har hørt er den rigtige, eller som I ser alle rollemodellerne gøre det (Ja, vi voksne har da også rollemodeller, som vi efterligner ;-)). Så kommer jeg og hyler jer ind i hovedet, at I godt nok er helt galt på den, og kan I så se at stoppe det der og det lige med det samme og hvor er det synd for den stakkels hest/pony/barn/hund/andet.

Ja jeg ville altså se sådan her ud Jeg ville ikke føle den store trang til at spørge jer, hvorfor det jeg gør, er forkert, dels fordi I ikke selv rigtigt indbyder til det, og dels fordi jeg ville føle, at I har ydmyget mig og jeg sikkert er ret muggen. Og hvis jeg ikke får nogen forklaring på, hvorfor det er forkert, hvorfor skulle jeg så forkaste min viden, mine læreres viden og mine rollemodeller til fordel for DET???

Næh, hvis I starter med at fortælle mig, at I jo ved, at jeg er glad for min hest/pony/børn/hund/andet og at jeg jo behandler den godt, men at det som jeg gør lige nu nok ikke er så smart, fordi den kan komme til skade, blive mindre glad eller... - SÅ lytter jeg :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Taina...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 19:40

Det er ikke helt rigtigt, for en ting er hvad man går ud fra/har lært er det rigtige, men disse børn, ved jo udemærket godt at det de laver er forkert. Et eller andet sted, er det vel ikke andet en ren logik, og de fleste ved det inderst inde godt.

Desuden har jeg ikke tænkt mig at hyle og skrige nogen ind i hovedet. Men jeg kan allerede sige på forhånd at det ikke kommer med glasur på! Jeg vil fortælle hvad jeg mener om det, og hvorfor. Og gøre det klart at den opførsel er under al kritik.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

lært det...?
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 19:53

Vickie, jeg ved ikke, hvordan du har det, men jeg har det sådan, at jeg ikke rigtig har lært noget, før jeg har forstået hvorfor. Det kan godt være, at man har lært, at man ikke må galoppere i rabatten, men glæden ved at tage en rask galop kan godt overskygge sådan et forbud, hvis man ikke forstår konsekvenserne.

Hvis man forstår hvorfor, er det også meget lettere at huske, synes jeg. Hvis man har glemt en regel, kan man "gendanne" den via logik ;-)

Jeg synes, det er helt ok at være stram i mælet, hvis det er en huskekage, man leverer. Men mit udgangspunkt er, at vi har heste, fordi vi godt kan li' dem. Derfor behandler vi dem så godt som vi kan, udfra de muligheder og den viden, vi har. Og jeg tror ofte, at vi overvurderer de unges viden. En gang hvor jeg red tur med ungerne fra rideskolen blev jeg i hvert fald overrasket over, hvor mange tur-regler de IKKE kendte. Dels var der nogle de overtrådte, som jeg rettede, dels spurgte de om nogle ting. Måske de turde at spørge til mere, fordi jeg netop ikke syntes at det var for dååårligt? ;-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Taina...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 20:06

Jamen jeg vil ikke blande mig i om de galoperer langs vejkanten - det er slet ikke det jeg har lagt vægt på!!! Det er utroligt at folk ikke læser det jeg skriver.

Jeg ved, ligeså vel som du selv gør, at en ung rytter udmærket godt ved at han/hun IKKE skal slå en pony der stopper op for at lave stort.

Vickie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 20:39

ElseG: Vi (mit ridehold som lille) blev også "opfordret" til at slå og sparke vores pony. Hvad er dog det for noget at lære børn?? Det kan da på ingen måde være rigtigt at losse en træt pony og piske den i rumpen efter flere ridehold?? Så jeg er helt ening med dig i, at det til dels også er de voksne som bærer skylden. "spark nu til så den mærker det - gi' den en i røven!" sagde vores ridelærer tit. Hvor er vi så henne...

Men jeg oplever skam også mange små "dronninger" i stalden. De fleste (ikke alle) men de fleste "små" piger, har svært ved at forstå at en pony ikke er en maskine som gør hvad man siger bare man trykker på en knap. Den er levende - og får tit nogle unødvendige smæk. Det er ingen hemmelighed at jeg virkelig tit skældte ud til den store guldmedalje på nogle små tøser, som direkte stod og sparkede og slog en rideskolepony med et par tøjler! Eller sparkede ponyen i maven, fordi de ikke kunne spænde gjorden! Den værste gang var nok, da en pige på holdet før mig, sprakede min månedspony i hovedet så den blødte, fordi den ville tage en tot græs.

Man skal selvfølgelig ikke skære alle over én kam, men jeg kan sige med sikkerhed, at jeg vil ALDRIG sælge min pony/hest til et barn...

Sød Jagt-vallak mellem 149 og 155 søges

- evt. bytte med vesterlund vallak på 6 år.

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 21:52
tja, jeg går ikke på en rideskole, men rider i min fritid på en låne islænder... jeg tror desværre at mange børn på rideskolen udelukkende går der for at ride... De forstår slet ikke hvor vigtigt og hyggeligt det kan være at nusse om ponyen, trække en tur med den osv. Nu går jeg ind for horsmansship (Staves?) og det syntes jeg er en skam at de ikke bruger bare lidt af på rideskoler. (Det gør de i hvert fald ikke på den hvor min søskende går). Der var en som havde sin helt egen hest opstaldet der, og vil så gerne have en ud at hjælpe med hesten. En som kunne noget med det der horsmansship. Det måtte hun ikke... Det vil de ikke se på rideskolen... allerede der syntes jeg vi har et problem... Det var rytterens egen hest, men der måtte ikke være sådan mennesker på rideskolens grund... Jeg syntes personligt at man bør lære børnene alm. omgang med dyrene, før man lader dem ride. De bør lære og respekterer dyrene som levende individer, og lære bare en lille smule om kropssprog... men det er bare min mening. Selv ved jeg ikke så meget om det der horsmansship, men lidt ved jeg da :-) Men det er min "latterlige" idé at børn bør lære det, når de starter på rideskole... Ikke lære det helt store, bare lige lidt grundlæggende...

Et godt team bygger på:

Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst;

to-vejskommunikation!

Husk det når du arbejder med dit dyr :-)

0
0
Svar på denne tråd

vicky...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 22:56

Jeg går ud fra, at "folk" er mig Jeg kan fortælle dig, at jeg indtil for... tjah, det er vel en fem år siden... har behandlet en "ståpøller" sådan, at jeg først har drevet på den med sæde og schenkel, og hvis den ikke har reageret, så har jeg hjulpet til med pisken i den grad, det har været nødvendigt - nøjagtigt lige som jeg ville gøre, hvis hesten stoppede op af andre årsager, der ikke skyldes angst.

Jeg har ikke brugt det et stykke tid - måske fordi jeg er blevet en bedre rytter, måske fordi mine heste har været bedre (læs: opdragede til, at det gør man ikke) inden jeg fik dem?

Jeg går i det følgende ud fra, at vi ikke snakker om at gennemtæve hesten, men at bruge den hjælp, der er nødvendig - og håber så, at jeg både har læst dig og forstået dig rigtigt...

Diskussionen om, hvorvidt det er etisk korrekt eller ej, vil jeg ikke gå ind i her, for jeg har faktisk ikke forholdt mig til den, for der er aldrig nogen der har nævnt problematikken for mig. Jeg er 29 år og har redet både hos private og på rideskoler stort set uafbrudt, siden jeg var 12. Når jeg aldrig har hørt, at det skulle være et problem, hvordan kan du så skråsikkert konkludere, at det ved alle børn og unge?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Det gør jeg heller ikke
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 23:54

Jeg vil aldrig kunne være 100% sikker! Det er der vel ingen der kan. Men langt de fleste ved vel at man ikke slår et dyr, og slet ikke når det stakkels væsen blot besørger - hvad der jo er livsnødvendigt kan man godt sige.

Og hvis du læser hvad jeg skriver, så kom pisken op på højkant før den ramte den stakkels pony, og det er sgu at tæve - det er ikke en markering i mine øjne.

Vickie

SUPER DEJLIG BRUGSARABER SÆLGES!

Skriv eller ring, for nærmere information.

0
0
Svar på denne tråd

Vicky...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 00:18

Og jeg vender så tilbage til, at pigen jo har lært et sted, at pisken er det, man bruger, når ponyen stopper (uanset om det er af den ene eller den anden grund. Heste kan godt pølle i fuld galop på folden, og det kan de også med rytter på). Spørgsmålet er så, hvordan man aflærer den adfærd, og så er vi tilbage ved udgangspunktet, nemlig hvordan man får det formidlet...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Et lille eksempel
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 10:35
Vicky du mener at alle ved man ikke skal slå dyr. I min verden ved alle voksende mennesker det, mennesker som dig og mig. Vi ved at dyr ikke er noget man kan sætte op på hylden som en dukke, og tage den ned igen når vi gider lege med den igen. Man høre om forældre der vil glæder deres børn med en hundehvalp feks, men der er vel aldrig blevet afleveret så mange unge store blandingens hunde på dyre intinaterne som nu. Vi ved jo alle at hunden ikke bliver ved med at være en nåååh så sød lille hvalp, en dag er den den jo stor og kræver meget mere. Men det er voksende mennesker som "glemmer" det i farten fordi de vil det så godt. Der hvor jeg har mine heste stående har vi feks en voksen dame midt i 30érne som er belvet mor for et halvt år siden. Pludselig mener hun ikke det er nødvendigt med smed eller tandlæge til dyret. For hun bruger de jo ikke, og har nærmeste ikke set den det sidste halve år. Oh jo hun ved det, men gør det alligevel ikke, det som vi andre mener. Hvis voksende mennsker ikke altid gør det rigtige hvordan vil du så kræve at små børn skal kunne gøre det som DU mener er korrekt. Og ja vi er stadig enig i at man ikke slår hesten ponyen konen manden hunden eller børnene, what ever hverken med pisken på højkant eller ej, tæsk kommer man ingen vejne med. Men det er kun børn, og de har meget at lære, og det er derfor vi voksende er der til det.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider