Hej.
Jeg er også VSP. Blev uddannet i 2003. Jeg valgte at flytte til jylland fra sjælland, for at få drømmeuddannelsen. Det er nemlig ,som mange skriver, rigtig svært at få praktikplads. Men nogle skal jo have pladserne...
Miljøet på skolen er super godt. Jeg hyggede mig ihvertfald de 5 gange jeg var afsted i løbet af min uddannelse. Dem der ikke bor tæt nok på til at køre til skolen, bor jo i Kolding på skolehjem. Det giver en helt speciel og rar stemning. Pga hesten valgte jeg dog at bo hjemme 3 af gangene. Men det var nu hyggeligst og sjovest når man boede der. Jeg synes fagligheden er god ! Det er ikke et studie, du får serveret på et sølvfad og man lærer MEGET. Desværre forsvinder en del viden, som man ikke bruger i dagligdagen. Men sådan er det jo bare...
Og ang lønnen som udlært, så hjælper det altså på det...
Den er lav nogle steder, men de fleste klinikker er ved, at få øjnene op for at Vsp'er kan nogle ting. Jeg mener, der lige har været en undersøgelse i Dyrlægeforeningen, som viser, at lønnen for en vsp på 37 timer om ugen er 21000 kr. Det er bestemt ikke super højt, men vel heller så meget værre, end så meget andet ? ( kontoransatte og lægesekretærer får da vist nogenlunde det samme ? )
Og jobsituationen som udlært er altså god ! Der er en meget lav ledighed og en del jobs, hvis bare man ikke sætter sig fast på en by. Jeg har endnu ikke søgt en stilling, jeg ikke har fået...Og jeg modtager, gennem fagforeningen, et stillingsopslags ca hver 2./3. måned. Normalt er der 2 - 3 ansøgere til een stilling, når den slåes op, så vidt jeg er orinteret.
MEN, for nu er alt det gode ved uddannelsen nævnt... Det er også et job, hvor du kan komme udfor mange tunge løft, nogle steder skal du gøre meget rent,en del stress og det er jo mere eller mindre butikstider man arbejder under. Mange vsp'er forlader faget ( deraf manglen på vsp på klinikkerne.) da det jo som før nævnt, ikke er et job du bliver rig af, og der er ikke de store efteruddannelses muligheder. ( Der er godt nok kommet en etologi efteruddannelse.. Så måske er det på vej )
Så man skal ikke gøre det for pengenes skyld eller fordi man vil redde hele verden. Så bliver man skuffet...
Jeg har selv haft forladt faget i et par måneder, men skal nu starte i ny stilling på mandag på et dyrehospital, og jeg er godt nok spændt.
Held og lykke med det hele.
Mvh Trine, som bestemt ikke hellere ville have taget dyrlægeuddannelsen. En assistent løn er da heller ikke super god, i betragtning af, hvor længe de læser...