Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Min hund bed pludselig anden hund!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2006 22:07
ja, det hele startede med at jeg var ude at lufte hunden den sædvanlige "lange" tur, som jeg kalder den. Vi mødte så en flink mand, med 2 hunde. Vi slap så hundene fri, så de kunne lege og få hilst ordentligt, og vist det rigtige kropssprog osv. Min hund er 7 1/2 år, hans den ene lab. bla. var 6 mdr. mens hans schæfer var 8-9 mdr. (Min hund er også en lab. bla.) De hilste fint på hinanden, og der var ingenting. Selvfølgelig skulle de 2 unge hunde lige prøve grænser af, og min hund som altid har været god til at sætte andre hunde på plads på en god og ordentlig måde, blev rigtig sur på lab. bla. og den fik da også lige meget streng besked på at lade Vaks (min hund) være! Der stod jeg og tænkte; "Var det nu ikke lige hårdt nok Vaks?" Mig og ejeren blev dog enige om at unghunden nok havde været lidt provokerende, og at det var okay han havde markeret. Nå men faktisk blev den stakkels lab. bla. lidt bange for Vaks, og undgik ham så. Stakkels pus. Derefter tøffede Vaks og den unge schæfer lidt rundt. Schæferen skulle også lige prøve grænser af, og fik samme tur som lab. bla. Jeg tænkte at de her unghunde måske bare var lidt mere provokerende end andre hunde Vaks plejer at "tumle" med. Ejeren var enig i at de bare blev sat på plads, men alligevel kunne vi begge se at det måske var lige hårdt nok. Jeg holdte derfor Vaks ved mig, men schæferen kom igen for at snuse. Den her gang var min hund rigtig god, og satte, på en meget pæn og ordentlig måde, schæferen på plads. (Dygtig hund ). Nå ja, men nu var alt jo som det skulle være... jeg lod Vaks gå, og de gik og snusede lidt. Lab. bla. indledte faktisk på lidt leg, men det gider Vaks ikke rigtig mere. Lige pludselig, da den unge schæfer endnu engang lige skal snuse eller prøve lidt flere grænser tænder min hund fuldstændig af. Han går helt amok! Jeg har aldrig nogensinde set ham sådan før! Godt schæferen havde en god tyk pels, for ellers kunne det godt være gået galt. en masse pels flåede han af! Jeg fik heldigvis hurtig kontrol over ham. (Råbte højt, og kaldte ham så hjem, da han kiggede). Så stod jeg der, med min hund i snor, og fattede intet! Han plejer at være så god til det! Og så at han gjorde det ved dem begge! Altså sagde kraftigt fra! Jeg aner ikke hvad der sker, og om han kunne finde på det igen. Hvornår er det mine små kusiner som lige kommer og giver ham et kram (Som de plejer uden probelmer) der bliver "sat på plads"? Det var smadder synd for den ellers meget forstående ejer, og hans hunde. Måske har min hund nu givet dem en dårlig oplevelse for livet. Nej hvor har jeg dårlig samvittighed! Dumme hund! Det værste er at jeg stadig ikke begriber hvorfor! Han er god til det med hundesprog, og har aldrig slåset før! (Han er engang belevt overfaldet, men ikke så han kan reagere sådan her). Hvorfor har han pludselig ændret adfærd? Jeg kunne MÅSKE forstå det hvis det var den ene, for selvfølgelig kan nogen hunde være mere trælse end andre, men han var jo led ved dem begge. Værst mod schæferen. Lige nu ved jeg hverken ud eller ind. Hvis jeg da bare vidste hvorfor han gjorde det. Han har ikke mødt hundene før, men nu er jeg selvfølgelig bange for om han kunne finde på det, ved nogen han også kender, og plejer at lege med. Det skal nok lige nævnes at han er kastereret, og har ALDRIG haft problemer med andre hanhunde. Øv, hvor blev jeg ked af det. Schæferen var ikke nede at ligge, men løb væk derfra, med et arrigt bæst ved sin side! Heldigvis fik jeg hurtig Vaks hen til mig, men alligevel... Håber dette var en engangs forestilling, for jeg vil godt nok være ked af at se min ellers så søde hund på den måde igen!

Et godt team bygger på:

Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst;

to-vejskommunikation!

Husk det når du arbejder med dit dyr :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  15-04-2006 22:54
Men jeg ved det ikke, at I som ejere måske blandede Jer for meget i hundenes indbyrdes småkampe?
Og så var to unge hanhunde nok lige lovlig meget, for din ældre hanhund. Han sagde fra, som hunde gør- om det er "lovlig meget"- kan du ikke bedømme. Det er kun hunden, der kan se, de ret fine ansigtsudtryk, der antyder aggression!
Han sagde fra- så blandede I Jer i det. Så sagde han mere fra.

Enten- så er hunden i snor, og så snuser de- og går videre ved optræk til ballade. Hunde i snor er tit "superhunde"- da de jo har deres ejer i ryggen. (Slip snoren ved optræk til slagsmål!) Eller hundene går løse- og så må man afbryde optræk til seriøse aggressioner. Ellers blander man sig uden om!

Jeg ville ikke være utryg, når hunden tidligere har omgåedes børn uden problemer. Dog skal børn og dyr sammen altid overvåges. Børn kan let tage for hårdt fat.

Kastrater regnes tit ikke for noget af intakte hunde- de lugter ikke korrekt. Det kan virke begge veje- og frekalde aggression.

Det var et enkelkstående tilfælde, det vil jeg ikke lægge mere i, end at to ukendte unghunde af hankøn er for meget for din hund. Også skal du ikke blande dig, hvis han "sætter på plads".

Det er nok, det sværeste!
Min egen hvalp (5 mdr) løb i sin tid hen til en megastor Rottweilerhan, som han hoppede op af. Guskelov var Rott´en instinktsikker, så min hvalp fik lov til at snuse- og lægge sig ned og være lille. Havde den hanhund været forkert i sit hoved, så var Bille blevet bidt til atomer på stedet!

Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 01:08
tak for de opmuntrende ord! Vi blandede os ikke før til sidst, da han virkelig havde fat i schæferen. Ja det var nok bare for meget for ham, med 2 hunde i den alder. Jeg håber ikke det gentager sig, om han så var i sin "gode ret" til at sætte dem SÅ hårdt på plads. Det er virkelig ikke en sjov oplevelse. Jeg er glad for at det måske kun var en engangs episode. Hundene var løse, og vi blandede os helt uden om, men det syntes jeg ikke at jeg kunne da han til sidst havvde godt fat i den stakkels unghund. Den tog halen mellem benene, og viste underdanige signaler, men min hund reagerede ikke sådan på det... heldigvis gik det ikke så galt, men man bliver da bange. Tja, håber bare at min søde dejlige og (næsten) altid nemme hund aldrig laver det nummer igen! Blev ret utryg. Altså ikke ved om han bed mig, men om han kunne finde på at flyve på andre hunde...

Et godt team bygger på:

to-vejskommunikation!

0
0
Svar på denne tråd

Den der unghund
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 01:42
Gav jo ikke op- den lagde sig ikke ned og blottede struben. Den kan have et problem med at være instinktsikker- som din hund reagerede på?

Jeg ved ikke, hvad der skete for hundene, jeg så det ikke.

Hvis du ved, hvordan din hund reagerer, så kan det nogen gange være den anden hund, der ikke fungerer korrekt.

Hunde er levende væsener.

Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Jeg sidder her og tænker at
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 10:36

Din hund er et levende flokdyr og ikke en lille pusse nusse bamse der altid skal være sød...

For mig at se lyder det lidt som om at du er overrasket ver at din hund reagere som en ældre hanhun bør reagere på "unge knægte" En lille detajel er også at der er hun hunde i brunst nu og det kan altså lugtes.. Så mon ikke der også ligger noget der..

Jeg ville respektetere at din hund er hund og så længe den respektere dig som alfa tæve kan jeg ikke se problemet i at den reagere.. Den er netop en hund og ikke en bamse..

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 17:37

kun, du skal være bekymret, hvis unghundene lå på ryggen med blottet bug og strube, og din hund blev ved med at bide. Ligger unghundene ikke ned, har de ikke reageret korrekt på den ældre hunds tilrettevisning.

Unghunde har godt af at blive opdraget på af gode, fornuftige ældre hunde.

Bøger til lærerstudiet sælges. Skriv for titler.

Luna søger part - evt. udlån. Læs om Luna på min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

ja...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 23:55
først tænkte jeg også at det måtte være noget med den anden hund at gøre, men Vaks var jo ret led ved dem begge... men ja, det var nok bare sådan han skulle reagerer så... blev bare overrasket, ikke fordi han plejer at være en "tøjbamse" men fordi han plejer at reagerer lidt mere "konstruktivt". Men det er da rart at vide at det forhåbentlig bare var en engangs forestilling... Jeg syntes i hvert fald det var ubehageligt at stå der med en, fra førernes synsvinkel, bidsk hund. Det har intet med løbske tæver at gøre, for dem reagerer han aldrig rigtig på... men tak for de opmuntrende ord. Han er jo trods alt en rigtig sød og lækker hund!

Et godt team bygger på:

to-vejskommunikation!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider