|
|
| Er du god til opdragelse?? |
|
|
God eftermiddag, landet ligger sådan at jeg pt. ser efter en unghest på 3 år. Enormt sød, lidt af en kylling, men alligevel masser af på-gå-mod. Nu er det bare sådan at den har fundet ud af at nappe efter longen når man trækker den... sødt ik... ... Og hvorfor skulle det netop ikke ske idag??? Hun napper mig i armen, et ordentligt mærke... sidder her med frysepose på... av av  Men til mit spørgsmål, hvad gør man ved en unghest som napper? Nappede den efter mig? Er den begyndt at nappe? Kan det virkelige passe at den skal have en på halsen eller mulen hver gang? Det da synd... eller hvad mener I? Jeg er nok lidt gammeldags, til vores gamle kaniner har vi vendt dem af med at bide, ved at provokere dem til at nappe efter os... men vupti... de fik fat i en varm kartoffel istedet... siden den dag, bider den kanin ikke. Håber på gode råd 
Team Dandanel "Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af " Jeg er udadvendt. Tåler du ikke sandheden, er problemet dit! Er iført sikkerhedsvest, kast bare kniven! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konsekvens |
| Forfatter:  |
Camille |
| Dato:  |
14-04-2006 18:12 |
|
Jeg tror du skal være mere konsekvent. Det er IKKE sødt at den napper! Det er noget du skal vænne den af med hvis du ikke vil risikere at den bider dig rigtigt. Hvad man skal gøre kommer lidt an på hesten synes jeg, med en følsom hest vil det ofte være nok at sige nej i et vredt tonefald, mens det med andre vil være nødvendigt med et rap over snuden eller på bringen, fx med enden at træktovet. Men du skal skælde den ud HVER gang, ellers bliver den forvirret. Når den går eller står pænt uden at bide roser du den. MVH Camille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
lena larsen |
14-04-2006 18:24 |
|
med Camille. jeg tror også at du bør være lidt mere striks over for den, det er jo kun en baby endnu og prøver lige, at se hvor langt, den kan gå. Så tag problemet i opløbet, hvem ved om den finder på værre ting om noget tid...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Camilla: Ja, et "vap" på snuden ville jo være at foretrække, men nu hvor den også er ved at lære, at få hovedtøj på ville det så ikke bare forvirre den? Foretrækker nok et lille sla på bringen, er bange for den bliver hovedsky. Takker for jeres svar, dejligt at høre andres mening 
Team Dandanel "Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af " Jeg er udadvendt. Tåler du ikke sandheden, er problemet dit! Er iført sikkerhedsvest, kast bare kniven! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øælkjhgfdsa |
|
|
Nogle gange hvis den bider, så kan det altså også være fordi den vil lave noget der er sjovere, som fx. at gå en tur, og så siger den "ejj kom nu med noget sjovere" det kan dog også være fordi at den er glad.. Men det er flot at du ikke bare havde knallet den en, da den bed dig, det gør jeg altså, men det er nok mest pga. chokket.. Men som lena larsen siger. den er jo stadig kun en baby. =) mvh. Mia.
~ find ponyen med det kønneste hoved, så har du jo allerede fundet Welsh mountain ponyen~ 
Jolly= den bedste ...
-og den kønneste.. <33
en gang Welsh mountain.. For evigt Welsh mountain!! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spark den over |
|
|
skinnebenet hver gang den napper ud efter dig, så forbinder den ikke dig med noget ondt, men den vil lære at hver gang at den gør det så gør det ondt på benet, det skal selvfølgelig gøres prompte som ved alt anden afstraffelse af en hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar på spørgsmålene |
|
|
Ponzepigen: Hm... jeg gav den et ordentligt klap på halsen og så slog det mig bagefter, jamen for f... Tine, det er jo kun en unghest... og så var det alle spørgsmålene væltede frem i mit hoved (se tidligere svar i indlægget). Så jo, jeg har skam vappet den een. Det med at den keder sig... vi var lige kommet hjem fra en gå-tur, vendte hende rundt inde i vandspiltovet og vupti... den sad i armen på mig. Jeg havde værken nået at spænde trensen op eller noget andet. Det kom virkelig bag på mig, men måske osse på hende... måske nappede den bare ud efter min longe, som den jo har gjort i et par dage... jeg har så nok bare tænkt at det da var en sød ting...  Så min konklusion må være; at jeg vist må opdrage lidt mere på hende... Berit, det med skindebenet er en god ide... det tror jeg, at jeg vil prøve næste gang (håber da ikke at der bliver en næste gang).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| !!! |
Maibritj |
14-04-2006 19:16 |
|
Gi hende et lap på mulenHVER gang, eller bid den på mulen, jegt har samme problem med min ponyy og hun får et lap HVER gang.
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg plejer |
|
|
hvis en hest bider bider jeg igen i mulen, kan jeg ikke nå dette sparker jeg den på benet (eller hvor jeg rammer i farten hvis det gør rigtig ondt) - ved føllene har jeg stukket hele hånden ind i munden på dem hver gang de bed eller nappede - det hjalp hurtigt 
Sælges : 1, 4½ års Hoppe. Se min præsentation Desuden sælges også for veninde 1, 3½ års vallak, tilredet, røngtenfotograferet og fundet fri for mus - Kontakt mig for oplysninger og billeder/video
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skriver den er 3 år... |
|
|
S¨å er det altså ikke en baby mere.. og så skal den under ingen omstændigheder bide.. Men jeg ville starte med et højt og bestems NEJ eller AH AH. kort og med det samme. og virker det ikke ja så er det jo den "hårde" vej.. Klap på hals, mule, ben. osv. Den der er mest vigtigt er at du reagere hver gang.. og ikke bare en gang i mellem.. og så ville jeg nok i samme omgang lære den ikke at bide i andre ting.. Det er kun en uvane og faktisk ikke særlig sødt i længden.. Held og lykke med hende..
Stald Rohan. PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hesteverdenen...?!?! |
|
|
Hver gang din hest gør noget, så tænk sådan her: Hvis du ser en følhoppe, med sit føl og føllet sparker/bider moderen, så får den et los så den aldrig glemmer det, jeg siger ikke du skal slå ligegyldigt hvad den gør, men tænk over det. Held og lykke...! Hestekram
Maria Nygaard Maria og Vallentin alias Walle Wombat Din hest er ikke din slave -Den er din makker her i livet...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Til hver hest er der en forskellig metode. Jeg er kommet længst med at ignorere sådanne unoder. Held og lykke!
Mvh Vegetacha -Med de tre H'er! (Og uden S!) "Horse sense is the thing a horse has which keeps it from betting on people." Kender du Prins Janus?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg er |
|
|
så også en af dem som går ind korporlig aftraffelse. Dog ville jeg aldrig slå på mulen eller i hovedet, da det kan gøre den hovedesky og så har man balladen. Men råb og gi den et klask på bringen/halsen. Det er godt du reagere så hurtigt med unoderne, for de kan virkelig blive en grim vane. Held og Lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har.. |
|
|
Jeg har en pony hingst på snart 2 år (bliver 2 år i august) og han skal lige prøve grænser af engang imellem. Det hjælper ikke at slå ham hvis han napper ud efter mig. Jo det gør det. Han blive bange for mig og det er ikke meningen. Ikke for mig i hvert fald. Jeg kommer med et højt og klart AH AH og han stopper ved den høje lyd. Og han bliver ikke bange for mig..
Hilsen Chirie Pony hingste plag sælges. Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gfshjjæ |
Oo..Moi..oO |
14-04-2006 23:51 |
|
Den hest jeg passer har været meget slem til at nappe, den gør det stadig når jeg kommer for tæt på ham under træningen, men det er blevet meget bedre.. Jeg plejer at sige en kort lyd med et vredt tonefald.. Men det hjælper ikke.. jo altså han ved godt at han ikke må det, men han bliver ved med at gøre det.. Så ved ikke hvordan jeg slipper afsted med problemet.. Det er et ret stort problem eftersom næsten alt mit arbejde med ham foregår fra jorden.. Han er forresten 3 (næsten 4)..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Napperi |
|
|
Det er sgi ikke sjjovt nå de napper/bider. Og hvis man vælger at slå eller bruge anden afstraffelse, skal man ramme hesten imens den har tænderne i dig. Heste er jo forskellige og det er ikke sikkert det hjælper at slå eller bide igen på den her hest, plus du jo skal være hurtigt så den ikke får sluppet dig. Da Zeus var lille ca. 2 år skulle han prøve grænser af. Den ene gang stod jeg og striglede hans mor på staldgangen m. ryggen til hans boks. Han tog fat i kraven på mig og slæbte mig op ad boksvæggen... jeg drejede hurtigt rundt så jeg kunne daske ham.. det lykkedes uden han slap mig. (han slap mig så efter dasket). Desuden fik han en opsamling på vejen. anden gang han prøvede var da jeg stod og nussede han, han slikkede mine fignre og så kunne jeg mærke at om lidt ville han tage fat. Jeg stod parat med den anden hånd og daskede ham da han satte tænderne i. Han har aldrig bidt siden. da han var helt lille brugte jeg også bare stemmen, hvis han forsøgte at nappe lidt. Han har aldrig været hovedsky, tværtimod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smæk den en på hovedet! |
|
|
Jeg er normalt ikke typen der går ind for fysisk afstraffelse, men hvis hesten napper eller sparker, ja så ville den få en på hovedet af mig. Og den skulle vide at det var mig, der slog den, så det sang. Grunden er ganske enkelt at sådan en hest skal vide, at den opførsel på ingen måde er acceptabel. Min Bob var også rigtig slem til at bide da han var mindre og jeg irettesatte ham mange gange. Til sidst blev det ganske enklt for meget, så han fik en på lampen og siden den dag bed han aldrig mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
|
|
Takker for alle jeres gode råd og vejledninger. Tager i stalden om lidt, er spændt på om jeg får brug for lidt afstraffelse i dag, hun virkede dog sød lige inden middag. Så I kan jo lige få en briefing senere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|