Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Udlåne til rideskole - for eller imod?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 11:24

Hej,


Jeg er kommet i en situation, hvor det nok vil være det bedste for min pony at låne den ud til nogen der har bedre tid til at tage sig af hende og give hende masser af opmærksomhed.


Så er der kommet et forslag om at udlåne hende til en rideskole, men men men.. Jeg er personligt ikke så vild med at min pony skulle bruges til rideskole pony.


Men er det så slemt som jeg forestiller mig?

Ville du låne din pony/hest ud til en rideskole?



- Vibs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kommer an på hvor
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 11:36

nede ved os ville jeg ikke have det store problem med det. rideskolens heste går i løsdrift, de kommer ind og får mad kl 2, kl lidt i tre kommer de første elever og strigler og sadler op. ridelæeren holder øje med at der bliver renset hove etc. der er rideskole i tre timer, fordelt på 4 hold. de heste der går mest går tre af disse hold. heraf er det ene et begynderhold, hvor de altså ikke har det så hårdt. om tirsdagen er der springning, det er ikke alle ponyerne der bruges til dette, kun dem der gerne vil springe. de andre holder fri. Der er jo ingen idé i at rytteren skal have dårlig tur fordi hesten enten ikke kan eller ikke vil springe, og der er jo slet ingen idé i at man så skulel sidde og tæve løs på at få hesten til det. lørdag er der part ridning og trækhold. søndag har de fri. EFter endt arbejde får de foder en gang til og bliver lukket ud. søndag kommer de ind og bliver fodret en gang. der er hø på folden, som endvidere er så stor at der er græs mere elle rmindre hele året. dem der er gamle og ikke sætter nok pels, eller som vi er nødt til at tage lidt af frakken af for at de kan holde til at gå får dækkener om vinteren.

Hvis en hest er syg bliver der ringet efter dyrlæge og den kokmmer i boks at stå hvis dett er nødvendigt. de tilses af registreret beslagssmed der vurdere hvem der går med sko og hvem der ikke gør. taber de en sko kommer han ud og slår en ny på.

alt i alt et ret fint rideskoleliv.





Med venstre hånd
Line og Calano


Allé rideudstyr


sløjfespring for hest og pony

www.egene-ridecenter.d..._april.htm

0
0
Svar på denne tråd
 
 det afhænger af stedet
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 11:55
jeg overvejede selv om min skulle til Egene, men da de ikke har kontaktet mig siden, ja så får den lov til at blive hjemme. Snak med dine lokale rideklubber og hør hvad de kan tilbyde dig og ponyen er du ikke tilfreds kan du jo bare låne den ud til en privat.


Katrine og Ib

-At lære uden at tænke har ingen værdi -At tænke uden at lære er farligt.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 12:05
Jeg ville ikke lade begyndere ride Chanel for de ødelægger bare det hun kan. Hun reagere på meget svage hjælpere så en begynder skal ikke op og sidde og sparke hende!

Hilsen Frederikke


Chanel & Soffy!


Hvorfor nøjes?



www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17577

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17579

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 12:22

Jeg ville ALDRIG sende min dejlige Perfi på ridskole!!

Bare tanken om, at andre skulle ride min lille hyp gør ondt..


Jeg ved ikke hvorfor jeg har det på den måde..


Inde i mit hoved er der også noget der siger mig, at rideskole ponyerne ikke går med ordentlig tilpassede sadler osv.. Men det er måske bare en fordom jeg har??


Jo, der findes sikkert fine rideskoler, men jeg ville nu aldrig sende min afsted




Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.



0
0
Svar på denne tråd
 
 æhem..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 16:43

Jeg ville gerne låne Darling ud, men hun ville nok "sende" de stakkels elever til himmels, så det dutter ikke.


Langt de fleste steder bliver der taget godt hånd om elev ponyerne, som jo er rideskolens nerve.


Der er jo altså nogle som skal være rideskole hest/pony, hvordan skulle man ellers få nye ryttere ind i sporten...?


Det er klart at ikke alle er egnede til jobbet, men der findes også ponyer som STOR trives i jobbet som læreponyer.


Find den klub du har det bedst med, og få lavet en kontrakt. Du kan evt. lade den være på prøve i et par måneder for at se om den kan tåle det.


Held og lykke med det!


"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 
 kommer an på hesten
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 17:20

Det kommer HELT an på ponyen.

Har den et stærkt sind og er den så godt og grundigt redet at den ikke vil påvirkes synderligt af de mange forskellige ryttere, vil der nok ikke ske noget ved det.


Men er det en følsom hest, eller har den ikke været redet så meget at den kan grundprincipperne i dressur 800% - så lad være, du rikerer at få en HELT anden hest retur, og så kan det være meget meget svært at rette det op igen... bare min erfaring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej , Det må du ikke !
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 17:26

Jeg ville ALDRIG Låne / sælge min hest til rideskole!!!


Jeg synes direkte at det er synd hvis hesten kun er vant til at det er EN person der rider den..


De ryttere der kommer op på hesten rider SÅ forskelligt!!!


Så kan den ene ride så pænt og den anden sidder og river i tøjlerne mens den 3. slet ikke kan finde ud af at ride!!

DET ØDELÆGGER HESTEN !!!


Sådan er min holdning bare til det. Hvis jeg var dig ville jeg ikke gøre det , men det er jo op til dig selv .


Håber det kan hjælpe dig



- Amalie



0
0
Svar på denne tråd
 
 Udlån...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 17:52

Jeg ville først undersøge om de andre elevponyer på stedet så godt ud, og havde ordentlige forhold - samt ville jeg overvære et par ridetimer hos elevunderviseren. Det er alfa og omega for hestens trivsel under rytter at underviseren slår ned på grove fejl, og ikke bare lader eleverne tonse rundt på ponyen som de selv ønsker.


Og få lavet en udlånskontrakt, så du kan ophæve udlånet hvis ponyen ikke trives.


Mvh. Lotte_L



"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd
 
 vi har gjort
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 18:41

det, altså lånt vores mindste pony ud til Helsinge rideskole.


Vi har valgt at låne hende ud, da der ikke er brug for hende her hjemme og jeg synes det var lidt synd for hende bare at gå og blive tyk.


Vi kender ridelæren og hun os, hun har undervist mine egne piger de sidste 6 år, de første mange år på den pågældende pony.


Hun har sindet og er kommet i himlen mht til nus, kæl og klap, samtidig med hun får noget motion og holdes igang.


Om det er synd??? hvordan det??? Rideskole heste bliver ikke tonset rundt i timer, man passer skam godt på dem, ser man på rideskoleheste/ponyer, bliver de ofte ældre og har færre skader end den almindelige ridehest/pony.


Der er skrevet en kontrakt der dækker alt, hvilken brug de må gøre af hende, fold, boks, huld osv you name it.


Og faktsik er hun meget gladere end hun var herhjemme, for hun er en rigtig hyggefis.


Jag har også lånt min den store ud til en privat rideskole, også hun trives, dog ville jeg ønske vi havde haft en mere detaljeret kontrakt, da der har været flere ting, som jeg ville have gjort væsenlig anderledes, det betyder at hoppen ganske vist bliver taget hjem før tid, men vi er ikke ude i hverken misrøgt eller misbrug, bare uenighed.


Jeg har også andre ponyer i vores stald, jeg aldrig ville drømme om at låne ud/sælge til rideskole.


Sumasumarum, du kan igennem kontrakt sikre dig mod meget, men det er op til dig om du mener ponyen har sindet til at gå rideskole og de forskellige der kommer og klapper og nusser. Passet og elsket skal den ihvert fald nok blive, hvis det er et ordenligt sted. Gør evt som jeg, jeg ringede til min egen dyrlæge og spurgte om de også var dyrlæge der, det var de, og i øvrigt rigtig gode til at ringe hvis der var den mindste smule, ligesom de blev passet med alt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 18:58

min hoppe som er kåret i 1 klasse og som avler det ene kanon føl efter det andet, hun har været lånt ud som rideskolehest, og det tog hun nu ikke skade af , snare tværtimod hun blev mere "medgørlig" fandt sig i mere og kunne lige pludselig lide andre mennesker end mig...


nu er vi så - hun og jeg - blevet enige om at hun skal koncentrere sig om at få føl og være en god mor for dem...


En ordentlig rideskjole med styr på tingene er ikke til skade for en hest/pony...


jeg var selv ude og købe 2 stk. til det brug i går og den ene er allerede blevet staldmandens "krammebamse"





0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har lånt vores pony
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 19:40

Vores ny indkøbte pony, er lånt til rideskolen.

Jeg kender stedet, underviserne og staldpersonalet.


Grunden til at jeg har lånt vores pony er, at den har alt for meget energi til at mine piger kan ride den.

Mine piger er ikke super gode ryttere - 5 og 7 år - så det err ikke de store krav de stiller til deres pony.

Ponyen derimod lære at gå med børn, finde sig i at blive nusset kælet og krammet.


Vi kommer på rideskolen hverdag og ser hvordan det går - og jeg kan se at personalet passer godt på vores lille prinsesse.


Kan dog kun tilslutte mig mange af de ovenstående indlæg. Det kommer an på hesten, stedet og personalet samt HUSK KONTRAKT.


0
0
Svar på denne tråd
 
 heeelt ærligt piger!
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 20:06

Jeg kan godt forstå at man ikke vil låne/sælge sin pony til elevhest HVIS DEN IKKE EGNER SIG!!!

Men hvis det er fordi det er generelt er sååå synd at der overhovedet findes elevheste så synes jeg helt ærligt at I ER NOGLE PYLRE-RØVE!


Hvad gjorde vi hvis der ikke var nogen i denne verden der ville låne deres heste ud til nogen??


Så var den lille 6 årige pige nødt til at købe sin egen hest inden hun overhovedet havde prøvet at sidde på en???


Altså så ville der fandme være mange mange flere ponyer der blev købs/solgt i tade og utide!

Tænk på at rigtig mange har "prøvet at gå til ridning men det var ikke noget for mig..." og hvis der skulle indkøbes en pony hver gang og når så der var gået et par måneder så skulle den sælges igen fordi pigen er bedre til håndbold???


Og så igen og igen!


Hvad er SÅ bedst???


Ponyer (MANGE) der flyver rundt i landet og aldrig får den ægte kærlighed at føle?
Eller en flok herlige elevheste der stortrives, får dyrlæge ved det mindste sår, har rigtig mange der nusser og pusser, osv OG at der er mulighed for at alle kan prøve at ride???


DET ER JO IKKE OS ALLE DER ER FØDT MED EN RIG ONKEL I HØJRE HÅND!

Jeg er fx lige blevet 29 og først NU har jeg haft råd til at købe og have min egen hest. Indtil nu har jeg lånt mig frem!


HELT ENIG: Ponyen/hesten skal passe til jobbet!

Nogle egner sig bare ikke, nogle kan tage et år eller to og andre igen stortrives med livet som alle kæledække!




STRIT
Nu med hest!

Giv andre lov til at yde deres bedste!
Og grib dem i at gøre noget rigtigt!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Udlån af pony
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 21:12

Jeg var i den samme situation som dig i efteråret, følte ikke jeg havde tid til min pony, og valgte derfor at låne den ud til privat rideskole for et år, så de havde noget at starte op på, og så jeg ikke ville ha så dårlig samvittighed over ikke at nå ud til ham hver dag.


Jeg lånte ham ud til den samme rideskole som pruhest har lånt sin hest ud til, og selvom jeg aldrig troede at han ville finde sig i så mange forskellige ryttere så endte han med at gå med begyndere, fint nok..

Vi troede at det fungerede rigtig godt med ham, men her for et par måneder siden var vi derude og opdagede så at han havde nogle mærkelige knopper i hele ansigtet og blister i munden, hvilket han aldrig har haft før. Træneren derude fortalte os at han var blevet behandlet for det, så det troede vi jo på.


Efter den dag, begyndte de at lade være med at muge ud hos ham, de tog højest et par klatter, og vi begyndte selv at muge. Der kom flere og flere knopper, han blev ikk striglet ordentligt i sadellejet, så fik en masse sår og til sidst valgte vi at ta ham hjem længe før tid. Da vi fik ham hjem, var han meget reserveret overfor os, og det er først nu, ca en 3 uger efter, at han er ved at være sig selv igen.
Det var kun min pony som ikke blev passet ordentligt, alle de andre havde/har det fint, men træneren mente ikke at vi skulle blande os i hvordan han behandlede ponyen, selvom der jo var noget galt.


Så det kommer meget an på stedet, og hvis du vælger at låne din pony ud, så husk som pruhest siger, lav en kontrakt som dækker ALT! Vi var så dumme ikke at lave en kontrakt, for vi stolede jo på dem, og da vi ikk havde kontrakt var det svært at få ham hjem, for vi kunne jo ikk bevise at de ikk havde overholdt aftalen. Så det er vigtigt med kontrakten, så du kan få den hjem hvis du ikke føler den trives eller ikke bliver passet ordentligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2006 15:11

Mange tak for jeres svar.


Det gav lidt mere at tænke over, og det er helt sikkert at den ikke bliver lånt ud medmindre der er en "bulletproof" kontrakt.


Men jeg synes stadig det er et meget svært valg.


- Vibs

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider