|
|
| Part - kontrakt? |
| Forfatter:  |
Lotus1 |
| Dato:  |
10-04-2006 09:51 |
|
Jeg skal fra d.1.maj have part på min hest. Hun skal ride den 2 gange om ugen + det løse (hvis jeg bliver syg, skal på ferie osv.)Som det eneste umidelbare krav har jeg, at hun skal have undervisning den ene gang om ugen. Så er mit spørgsmål så: laver man en kontrakt og hvad skal der i så fald evt. stå i den  Forslag er meget velkomne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næh, ikke her |
|
|
Næh, jeg har ikke lavet en kontrakt med min part. Dengang jeg selv var partrytter, er jeg heller aldrig blevet præsenteret for en kontrakt. Man laver nogle mundtlige aftaler - det er det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej tror jeg ikk du behøver |
|
|
Tror jeg ikke du behøver. Jeg har ingen kontrakt på dem jeg har part på. Vi aftaler det bar mundtligt.
MVH Tine Abildgaard Poulsen Elsker Vergina og Freja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du står alligevel med ansvaret |
Jhez |
10-04-2006 12:20 |
|
Som partrytter er jeg ikke blevet præsenteret for et forslag om kontrakt. Hvad ville du lægge ind i den? Parten låner din hest et par gange om ugen for en pris. Prisen kan være penge eller hjælp. Men du bevarer fuld kontrol over hesten samt det fulde ansvar.  Jhez
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er heller... |
|
|
ikke blevet præsenteret for en kontrakt.. Men selvfølgelig behøver man ikke afskrive dette!! Du kan vel skrive noget i stil med, at parten får 2 faste dage om ugen, hvoraf den ene skal være med undervisning. Hvor meget prisen skal være. Desuden evt. med opsigelse, at der f.eks. er en måneds opsigelse fra begge parter og så evt. krav fra din side. F.eks. hvis der ikke må springes, startes stævner, longeres osv.
I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr Jeg elsker ikke folk, fordi de er smukke" Jeg synes de er smukke, fordi jeg elsker dem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har heller |
|
|
aldrig fået en kontrakt som part rytter. Men omvendt, så hvis det var mig der skulle have part på min hest, så skulle der laves en kontrakt, så der ikke var en dadel at være i tvivl om. Den skulle indeholde lige fra betaling, til hvad parten må lave osv. Jeg er bekendt med en, der har lavet en total fast kontrakt, hvori der står alt lige fra hvad hesten skal have på benene, hvad den må trænes i, til pris osv. Denne er hængt op i stalden, hvilket jeg personligt syntes er lidt overdrevet, men tilgengæld har jeg fået god inspiration til hvad jeg ville skrive i kontrakten. Desværre har jeg selv været vidne til at nogle unge piger, som jeg ellers har anset været fornuftige, tage galopper på asfaltveje, ride i flere timer på heste, som er i genoptræning osv. -Derudover ahr jeg oplevet voksne, som har "glemt" både det ene og det andet, eller som er så "kloge" at de går imod ejer. Det vil jeg sikre mig imod. Hermed er det ikke sagt at jeg ikke stoler på en evt part, for det gør ejg som udgangspunkt. -Men omvendt gider jeg ikke tage en diskution om at parten ikke vidste, ikke gad, ikke kunne... Hvis der er problemer, kan jeg henvise direkte til kontrakten, og hvis den ikke kan godkendes, ja så er det ud af vagten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Partkontrakt |
|
|
Jeg overvejer også at få lavet en partkontrakt nu når Mondea skal igang igen. Gider nemlig heller ikke de diskussioner om hvem der skal hvad og hvorfor. Så jeg vil blive meget glad for at få nogle forslag til sådan en. Tænker selv der skal stå noget med pris, hvor mange dage, hvad der skal og må laves med hesten de dage, krav om undervisning osv. Men hvordan skal det lige formuleres så parten ikke går og tror jeg ikke stoler på vedkommende.
Karin Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
Lotus1 |
12-04-2006 08:32 |
|
Jeg kan forstå, at det ikke er helt almindeligt,at skrive kontrakt på en part. Jeg tror jeg vil sætte mig ned med pigen + forældre (hun er "kun" 11) og så lige lave et stykke papir der lige kort viser, hvad det koster, at hun skal have undervisning, hvilke dage der er tale om, og at jeg må bruge ham på hendes dage, hvis det løber sammen med stævner osv. (hun får selvfølgelig en anden dag i stedet) En anden ting er prisen, jeg har været meget i tvivl men lyder 600 kr. om måneden + undervisning for 2 faste dage + det løse ikke meget rimeligt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| først... |
|
|
.. vil jeg sige, at der ikke er nogen form for kontrakt mellem Karina(Chanells ejer) og mig.. jeg synes personligt en kontrakt er i orden.. men den skal ikke være fra A-Å.. det er fint nok, at man aftaler hvad parten skal koste og ca. hvor mange dage om ugen(men det kan jo forandres).. så er det fint nok at man fx aftaler at der er en måneds opsigelse, med mindre at parten laver noget som er direkte ondt.. men synes det er lidt plat at skrive under på, at den ene gang skal du ride i skoven, den anden gang skal du have undervisning, den 3 gang skal du dit og dat.. hvad hvis vejret er dårligt, og parten har skrevet under på at skulle i skoven?? eller hvis parten fx ikke har det så godt, så er hun tvunget af en kontrakt.. hvis der fx. i kontrkten står, at part skal tage klatter i boksen hver gang hun er der.. og at ejer selv sørrer for den store udmugning.. hvis parten så en dag skal have hesten, og ejeren spørger parten om hun vil muge helt ud.. så kan parten sige nej, for det står ikke i kontrakten.. Burde man ikke kunne stole på en part, uden at behøve en underskrift?? burde det ikke være nok at have partens ord på, at hun gør som man siger?? og er det ikke nok, burde det så være den part du har på din hest?? hvis du ikke kan stole på folk, uden at have dem bundet fast i en kontrakt, hvordan kan du så være sikker på, at du kan stole på dem med en kontrakt?? hvad forandrer kontrakten.?? er det ikke bedre at have et godt forhold til sin part, og kunne sidde derhjemme de dage hun har hesten, og vide at hun passer din hest rigtig godt, fordi hun har lyst til det, og ikke fordi at kontrakten siger?? (og jeg kunne blive ved) Lotus: er det ikke en selvfølge, at du kan bruge hesten på hendes dage i forbindelse med evt. stævne?? behøver det stå i en kontrakt?? hvis jeg var 11 år, og ejeren skulle til stævne, ville jeg da med glæde lade hende ride på hesten på min dag, og hvis det var muligt ville jeg gøre alt for at komme med ud til stævnet og kigge og evt. hjælpe/passe hesten.. (ville selvfølgelig også gøre det nu  ) mht. pris, så ved jeg jo ikke hvad hesten kan, hvad pigen kan, hvad pigen må den dag hun ikke får undervisning, hvilke faciliteter der er på stedet, men synes måske 600 kr er meget, når der samtidig kræves undervisning.. så kommer det nemt op at koste 1000 kr om måneden for 2 dage.. måske mere.. jeg betaler 400 kr for at have part på Chanell 2 gange om ugen + det løse.. så betaler jeg 500 kr om måneden for at på springundervisning, 200 kr om måneden til hende jeg kører med til spring i trailer, nu skal vi til at have dressur undervisning oven i, det er ca. 300kr om måneden, for hver anden uge.. (det skal foregå mandag, hvor jeg normalt ikke har Chanell, men det skal vi ikke betale mere for af den grund), og så skal jeg betale stævner oveni(når Chanell bliver rask igen) + 200 kr for leje af trailer.. så om måneden kommer jeg op på 1400 kr + stævner og udstyr(har lige igår været ude og købe for 5648 kr) men det er helt fint og helt rimeligt, for det meste af det er noget jeg selv bestemmer.. __ måske lyder det lidt surt, men er ikke ment på den måde.. bare min holdning.
Mvh.Krohne med part på Chanell Et smukt ydre fanger øjet, men et smukt indre fanger hjertet ~Chanell er forsynet med begge dele~
dagbog på præsentation ~ løbende opdatering
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer an på hvad hun får. |
Camilla (Felur) |
12-04-2006 11:31 |
|
Hvis det er en velredet pony og stedet byder på gode faciliteter (ridebane, ridehus, fornuftigt rideterræn), så er 600kr. ok.
Man kan også tage det lidt i relation til, hvad ponyen koster, men at dele udgifterne ud på månedsbasis og dele med antal dage kan godt ende op med at være lidt vel dyrt.
Men både at tage 600kr. og undervisning og "det løse"*
Det synes jeg nu nok er temmeligt meget.
Jeg havde en part, som frivilligt modtog undervisning. De penge, som hun brugte på undervisning, dem trak jeg fra i partpengene. Dvs. hun kom aldrig til at betale over et fastsat beløb og det var så mig, der indirekte betalte undervisningen. Det kom jo også mig tilgode, at hun fik undervisning.
Hvad er "det løse"? Er det en ny grime, som parten skal betale? Eller er det halvdelen af dyrlægeregningen? Eller smeden? "Det løse" synes jeg nu nok bør være indbefattet i de 600kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
|
|
Jeg har ikke kontrakt med min part, og har heller ikke tænkt mig at gøre det, for jeg stoler 100% på hende. Hun kommer uanset om hun skal ride eller ej, og vi har ikke aftalt nogle faste dage, men kan komme så tit hun har lyst. bedre part findes ikke... hilsen Vibeke
Dalmatiner hvalpe sælges, salgsklare onsdag før påske, kun 1 han tilbage....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske skal det bare være guidelines? |
Camilla (Felur) |
12-04-2006 12:51 |
|
I stedet for en decideret kontrakt, så kunne du lave et lille hæfte med retningslinier/guidelines.
Eks.
Før ridning: Strigle grundigt særligt i sadellejet. Muge ud (hvis det er med i prisen...).
Under ridning: Varme op i skridt mindst 10 minutter Skridte af i et kvarter. Skovture af maks. 1,5 times varighed. Dressur i maks. en time.
Efter ridning: Vaske biddet. Rense hove og strigle.
Altså bare i den dur, da det nok godt kan knibe med hukommelsen hos en 11-årig ind imellem *GG*
Jeg har kun været udsat for én part, der ikke kunne finde ud af "reglerne". Løsningen er enkel: ud af vagten - kontrakt eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Personligt synes jeg umiddelbart det lyder ret dyrt med de 600,- + undervisning. En kontrakt kan da også være okay, men jeg har det bare sådan, at hvis du ikke stoler nok på den der passer hesten, så burde hun måske ikke passe den.. 
Cathrine vs. Zeppelin Arabere ER det bedste!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krohne... |
|
|
så har du ikke oplevet det jeg efterhånden har set og hørt. Bla om pigen, der blev så sur over, at ejer tog sin hest med på ferie i hele 4 dage, og ellers havde parten den alene i 3 uger, at hun pudsede sine forældre på ejer (part var 15 år gammel), på trods af at ejer ihvertfald til fulde havde givet "dage" tilbage og ellers var ekstrem fleksibel. -Det var nærmest part der styrede den hest til sidst, fordi ejer ikke var mand nok til at sige fra. Eller pigen, der var træt af at banen var frossen, så hun tog sig lige en tur på asgalt vejen. -Her er der tale om en pige på 14 år, som ellers havde meget travlt med at fortælle andre om horsemannship osv. Eller parten, der på trods af 3 mdr's varsel, gik total amok og tog udstyr fra ejer, da hesten skulle flyttes... Eller en pige på 22 år, som havde gratis part på en hest, som var i genoptræning, hun syntes åbenbart at en galop udover stubmarken var en del af det. Tro mig, jeg stoler meget på mine medmennesker, men efter alle de tossede ting jeg har oplevet, så vil jeg have en kontrakt når jeg ellers for hest igen. Og ja, det kan være den falder tilbage på mig selv, men hellere det, end at jeg skal bruge tid på at diskutere noget, vi måske har aftalt mundtligt, men som parten har "glemt". Hermed skal det dog også siges, at jeg har oplevet langt flere fornuftige parter (inkl mig selv ) end disse tilfælde, men hellere forebygge end at helbrede  Som part ville jeg faktisk også gerne have noget fast at holde fast på, der er jo nogle heste ejere der er lidt til den tossede side, også er det jo rart, at have noget at gribe fat i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min part |
yasmin2005 |
12-04-2006 13:18 |
|
altså 3 af mine venninder har en shetlænder hver! jeg har så part på den ene som jeg så rider Mandag,Tirsdag,Torsdag og fredag! jeg må lave alt hvad jeg vil! jeg skal bare behandle hende ordenligt! nu er X (i min sitiation) heller ikke den der "forguder" heste! hun vil hellere være sammen med venner! Så normalt skal jeg: *Dele foder op, både morgen og aften *Muge (ik ret tit da de står i løsdrift med EN stor boks) *Ryde op i sadelrummet (på størrelse med en boks) *pudse sadeltøj (når jeg har lyst) *Og så være godt mod hesten! Jeg er aldrig blevet bedt en kontrakt eller andet! jeg har bare en mundlig aftale med X om at jeg ikke må springe fordi søndag er springdag! ellers må jeg bade med hesten, stille op i stævner, stille op i trav/galop løb( ik en go´idé! hun er i dårlig form) og ALTING det er rigtig rart!
Søger En Hest At Passe Og Måske Ride!!!! I Lyngby Området.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Nu sad jeg lige og læste det indlæg der hedder "Part problematik". Synes måske det kunne være en meget god ide at snakke med den nye part om hvad i gør med betalingen hvis hesten pludselig ikke kan bruges. Om der skal skrives en kontrakt på det, eller om det er nok at snakke om det ved jeg ikke.. Bare lige en lille tanke jeg havde.
Cathrine vs. Zeppelin Arabere ER det bedste!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krohne |
|
|
Hvad mener du med "det løse"? Ellers er en kontrakt jo god til at gi en kommende part et billede af hvad man som hesteejer forventer af vedkommende og omvendt hvad man som part kan forvente af hesteejeren. Der er jo mange opfattelser af hvordan man behandler hesten ordentligt, bare se hvor meget det blir diskuteret herinde. Det er alt sammen ting som er gode at ha snakket om inden noget går galt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontrakt... |
|
|
Jeg har ikke selv nogen kontrakt på min parthest, og det er ikke lige noget jeg har tænkt over før. Jeg kan egentlig godt se at det kan være en god idé med en kontrakt, men jeg synes kun den skal omfatte pris, antal dage om ugen, evt. opsigelsesfrist, og hvad der sker hvis hest/ejer/part bliver langvarigt syg. Altså det helt formelle omkring betaling og opsigelse. Jeg synes ikke man skal skrive, hvordan man skal ride, strigle, sadle op, at man skal rense hove, spænde gjorden efter osv. Jeg tror, det er meget bedre, at ejeren gør disse ting sammen med parten de første par gange, og at part og ejer ellers taler sammen hver dag om hvordan det er gået. Ejeren må selvfølgelig gøre det helt klart, hvad parten har ansvar for at gøre på sine dage, men også give parten lidt frihed til f.eks. at vælge en skovtur en dag i stedet for dressur. Hvis parten selv kan bestemme lidt, så bliver det både sjovere for hende og hun vil være mere tilbøjelig til at føle ansvar overfor hesten. Det er i hvert fald min overbevisning. Jeg tror desværre ikke, at en meget udførlig kontrakt kan forhindre en uvidende eller dårligt opdraget person i at tage en galop på asfalten, ride hesten for hårdt eller være sur og opføre sig åndssvagt, hvis der sker noget uforudset. Jeg tror også at jeg selv som tidligere hesteejer ville føle mig lidt nedværdiget, hvis jeg som ny partrytter skulle skrive under på, at jeg ville rense hove hver dag og huske at skridte hesten af. Så jeg tror jeg ville lave en kontrakt med pris, opsigelse og hvad man ville gøre ved sygdom og skader, og så ellers sørge for at være godt med i starten. Hvis man så ikke synes at parten gør alle de ting, der skal gøres, så ville jeg lave en huskeliste, som der er foreslået ovenfor. Mht. prisen, så kan 600 kr godt være lidt meget, hvis undervisningen også er dyr. Prøv at regne ud, hvor meget det vil blive for parten ialt om måneden. Mvh Anna
Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkkl.gu.. |
|
|
Vicky: det er et par dumme oplevelser du har hørt om, men jeg er af den mening, at en kontrakt ikke ville have hjulpet der... for hvis en person mener at galopere ud over marken på en syg hest, er okey, ville hun også synes det selvom der var en kontrakt..
måske havde kontrakten endda sagt at der var en måneds opsigelse, og så hang ejer på en dum part i en måned..
hvis ikke man kan stole på sin part uden at have en kontrakt på hende, kan du ikke stole på hende, og så skal det ikke være hende du har som part.. det er min mening..
Karinhe: hvad jeg mener med det løse er, når ejer ikke selv kan komme ud til Chanell.. hvis hun fx er syg, eller skal til jylland(hun er næsten lige flyttet herover, og hendes familie bor i jylland).. så passer jeg Chanell, hvis jeg kan.. (ellers passer Pia fra gården hende for det meste) hvis jeg fx. er syg, passer ejer jo også Chanell de dage der er "mine".. hvis der en dag, hvor jeg ikke kan komme ud til Chanell, og Karina(ejer) passer hende, kræver jeg ikke en "ny" dag.. og hvis jeg passer Chanell en dag, som er Karinas, kræver karina ikke en dag af mine..
det er noget vi aftaler mundtligt, og det behøver vi ikke en kontrakt til..
jeg har normalt Chanell tirsdag og fredag.. og nu skal jeg jo som sagt til at have dressur undervisning hver anden mandag også.. så i mandags, hvor jeg skulle have undervisning, "fik" jeg en af karinas dage.. så aftalte vi at hun selv tog hende tirsdag.. det var blandt andet fordi, at jeg skal passe Chanell torsdag, fredag, lørdag, da karina skal til jylland.. og så ville Karina ellers kun nå at passe sin egen hest onsdag + at det ville være mange dage for mig, når man også har en bunke lektier at lave i ferien.. og det var bare lige noget vi talte om og så var det aftalt..
havde der været kontrakt, havde det været anderledes..
Mvh.Krohne med part på Chanell Et smukt ydre fanger øjet, men et smukt indre fanger hjertet ~Chanell er forsynet med begge dele~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krohne: "det løse". |
Camilla (Felur) |
12-04-2006 14:25 |
|
At parten får en ekstra dag i ny og næ er der vist ingen, der opponerer imod  Det, der mener er, at Lotus1 har skrevet i sit nr. 2 indlæg: En anden ting er prisen, jeg har været meget i tvivl men lyder 600 kr. om måneden + undervisning for 2 faste dage + det løse ikke meget rimeligt?
Her er der tvivl om, hvad "det løse" består af. Skal man som part nu også betale de uforudsete udgifter + dele af smeden + halv årlig vaccination eller hvad? Eller er det mon blot en dårlig formulering? Og der rent faktisk menes " to faste dage + dertil andre kommende dage"?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krohne... |
|
|
nej det kan man ikke gardere sig imod, men tilgengæld slipper du for at stå med et par forældre (fx), som ikke kan forstå at lille Lise er blevet smidt af som part pr. d.d. fordi hun har gjort noget, som hun ikke måtte! Det er der jeg vil hen. I dagligdagen skal den som udgangspunkt ikke bruges, men det er i de yderste tilfælde, hvor det er rigtig godt at have en back up, så part eller ejer ikke står "det vidste jeg ikke". -For man har en klokkeklar aftale. Bare det indlæg der er længere nede ang part problematik, viser, hvor fornuftigt det er at have en kontrakt. Mht opsigelse, så jo, en måneds, men i de fleste kontrakter, om det er hest, hus eller bil, står der jo også at ved misligeholdelse kan aftalen ophæves uden varsel! -Og det er den sikkerhedsventil jeg vil have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift.. |
|
|
Jeg har heller ikke haft nogle kontrakt på min part hest dengang. Det var bare som vi aftalte. Synes også 600 ,- lyder dyrt. Min stod på en rideskole med 2 store dejlige ridehaller, mark, god natur, tæt ved havet og jeg søgte en til 2-3 gange i ugen og det tog jeg 300 kroner for. Og det var kun at ride hesten ingen udmugning, fodring og vedligeholdes af ting. Men måske er det bare mig der har sat det for billigt. 
<3 <3 <3 <3 Skovgårdens Phoenix <3 <3 <3 <3 Den 13. april flytter jeg til Ringe på Fyn..  Uha, det bliver spændende.  Kanin-marsvin bur sælges/byttes. Se annoncen herwww.heste-nettet.dk/ma...y=desc&e=
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla (Felur) |
|
|
Forstår ikke helt dit indlæg?? jeg blev spurgt af Karinhe, hvad jeg mente med det løse, og det var hvad jeg svarede på.. det havde ikke noget med Lotus' indlæg at gøre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Partkontrakt |
|
|
Krohne: Tak for svaret. Hvad så med de tilfælde hvor parten på den ene eller anden måde er skyld i at hesten kommer til skade. Hvem betaler så for dyrlægen? Det kan man vel godt kræve at parten gør.
Er enig med Vickie02 i at der skal stå noget med at parten ophæves med dags varsel hvis kontrakten ikke overholdes. Mht prisen for en part er det meget forskelligt alt efter hvor i landet man bor. Jeg regner med at ta 500,- for 2 dage, hvilket er billigt i forhold til hvor min hest står. Desuden vil der være krav om undervisning 1 gang pr uge hos berider, hvilket er 500,- ekstra pr måned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg sender dig lige en mail |
ElseG |
12-04-2006 20:27 |
|
Hvis i vidste hvad jeg ved, og hvis i vidste hvor mange der grædende enten har skrevet eller ringet til mig, fordi de IKKE har haft kontrakt på deres part eller i købe/salgsøjemed.. Sååå ville i krumme tær, hvis i vidste det...  Så mit eneste råd er KONTRAKT på ALT, og især mellem veninder. For fyyy føj veninder, de kan hurtigt blive det modsatte... 
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter.. HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Skype:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontrakt |
Bluckie |
12-04-2006 20:34 |
|
Jeg har som partrytter aldrig fået tilbudt kontrakt. men tror jeg ville takke ja tak hvis jeg blev det! Det giver rene linier mellem ejer og part så ingen misforstår noget eller går skævt af hinanden! Så jeg ville takke ja tak... I den skulle der nok stå noget alla. Hesten skal af parten rides to gange om ugen, hvoraf den ene af disse gange skal være med undervisning. Parten må/må ikke (del op i to) springe, deltage i stævner, longere, lade andre ride hesten mm (der er MANGE partryttere de rlader deres veninder fx skridte hesten af, er dette et problem for dig så sig det endelig fra staren). Hvor lang tids opsiglse har du, og hvor lang tid har hun. hvordan forholder det sig med ferier? Både hendes og dine - rider hun fx fire dage i følgendeuge hvis hun har været væk en uge, får hun nedslag i prisen eller må hun leve med samme pris og mindre dage hvis hun fx rejser til udlandet? Alle sådanne ting synes jeg du skal få ned i den, bare kort. men det kan sikre at der ikke opstår misforståelser både fra din og hendes/hans side og give jer en bedre grobund for et godt samarbejde om hesten. Jeg er før blevet røvrendt af ejerne, så ville til enhver tid sige JA tak til kontrakt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|