Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nogle laboranter herinde?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 10:24

-Eller nogen som er under uddannelse hertil?

Jeg vil høre om der skulle være nogle af jer som har lyst til at fortælle lidt om uddannelse, positive og negative ting ved uddannelsen/jobbet.

Hvorfor valgte i at blive laborant?

Håber på en masse gode indlæg!

Mvh Naja

0
0
Svar på denne tråd

Laborant
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 10:50

Det blev jeg uddannet som, men nu hedder jeg bioanaytiker. Så det er jo ikke helt det samme, du vælger.

Jeg har jo noget menneske-/patientkontakt. Men ellers valgte jeg det fordi, der ikke er for meget kontakt (kontra sygeplejerske), men at man alligevel gør en forskel.

Og så det med apparaterne, det er jeg glad for. Nyder at lære nyt analyseudstyr at kende. Kunne godt sidde og forpuppe mig med nogle analyse forsøg.

OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg)
Og nu med pintmoor-stutteri.
Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
0
0
Svar på denne tråd

i praktik
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 11:09

Jeg er under uddannelse til laborant og er på nuværende tidspunkt i den afsluttende praktik.

Man starter med 1½ år på skolen, hvor man har forskellige naturvidenskabelige og apparattekniske fag. Indholdet varierer meget fra skole til skole. På min skole i Århus, havde vi forskellige moduler, hvor der skulle afleveres en masse rapporter i slutningen af hvert modul. Efter 1. semester skulle vi op i en praktisk prøve, men den prøve er ikke skrevet ind i bekendtgørelsen om laborantuddannelsen. så det er ikke sikkert at man skal det på alle skoler. I slutningen af 2. semester skal man op til 1. årsprøven, som er obligatorisk for alle skoler. Det er en skriftlig prøve og her varierer det igen fra skole til skole, hvor mange hjælpemidler man må medbringe. Vi måtte f. eks. have alle hjælpemidler med, hvor i Kbh må de vidst overhovedet ikke have nogen hjælpemidler, udover lommeregner, med.

På 3. semester skal man op til 3. semester eksamen, hvor man trækker en opgave. Man har så en uge i laboratoriet til at udføre opgaven og derefter en uge til at skrive en rapport, som man derefter skal op at forsvare. På 3. semester laver man også et speciale på 5 uger, hvor man har 3 uger i laboratoriet og 2 uger til at skrive rapport i. Her skal man igen op at forsvare rapporten og ens arbejde.

Efter 1½ år på skolen, skal man finde en praktikplads. Det foregår ligesom det gør ved almindelig jobsøgning. Der kommer et praktikopslag, man skriver en ansøgning og hvis man er heldig kommer man til samtale. Er man så endnu mere heldig får man pratikpladsen. Praktikken i realiteten kun ½ år, men alle praktiksteder vil have at man tager ½ år som trainée bagefter. Så ens praktik kommer til at vare 1 helt år. Under praktikken skal man lave et projekt på 7 uger i virksomheden. Her skal man igen skrive en rapport og forsvare den overfor en lærer fra skolen og en censor. Derefter er man sådan set uddannet laborant.

En af de negative ting ved skoledelen er at det er meget svært at finde en praktikplads. Vi var 22 mennesker på mit hold og kun halvdelen har fået en praktikplads. Vi er mange der har været nødt til at flytte efter en praktikplads og det er selvfølgelig noget man skal gøre op med sig selv, om man vil. Bor man i forvejen i Kbh er det noget nemmere at finde en praktikplads, der hvor man bor.

Jeg kan rigtig godt lide laborantfaget fordi det er alsidigt arbejde. Jeg elsker biologi og det er da også denne gren af laborantfaget jeg har valgt at arbejde videre med i min praktik. Mit praktiksted er et universitet, så jeg arbejder med forskning og det er kanonfedt.

Det lyder måske lidt fladt, men en af grundene til at jeg valgte at blive laborant, er også fordi man ikke skal sidde stille ret længe af gangen, for det dur jeg simpelt hen ikke til.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd

Bioanalytiker
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 11:21

Til Naja

Hvis du har fattet interesse for bioanalytikerfaget syntes jeg du skal gå ind på www.biolyt.dk og kigge nærmere på uddannelsen.

Jeg er selv bioanalytiker-underviser og er primær ansvarlig for undervisningen af bioanalytiker-studerende når de er i ude i det kliniske forløb.

Uddannelsen er på 3½ år på SU. Man søger ind via den koordinerede tilmeldninge enten på skolen i København eller i Århus.

Uddannelsen er en veksel-uddannelse - hvor man skiftevis er på skole og ude i det kliniske forløb.

Bioanalytiker-faget udgøres af 5 forskellige laboratorier (som du kan finde mere om på hjemmesiden) - laboratorierne er forskellige mht det de analysere og også mht mængden af patientkontakt. Nogle afdelinger har vagter og andre har ikke.

Under uddannelsen kommer man i berøring med alle 5 forskellige specialer og som færdiguddannet har man derfor mulighed for at søge/få arbejde på alle 5 specialer. Som udsigterne er nu, vil der i fremtiden blive mangel på bioanalytikere og derfor kunne man forvente at der ikke er den stor arbejdsløshed (det er da ihvertfald en fordel). det er ligeledes et fag i rivende udvikling.

Ulemper ?? Det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til.. lønnen (fnis) og at det primært er et kvindedomineret fag, med fordele og ulemper.

Ulemper vedr. uddannelsen er at man er på SU, samtidig med at man skal på skole i f.eks Århus og måske have den kliniske del i Hjørring (godt sted i øvrigt!)- transportudgifter mm skal man selv betale. Men nogel sygehuse tilbyder derfor gratis værelse i den periode man er på laboratoriet (f.eks Sygehus Vendsyssel).

Fordelene ved denne uddannelsesreform er at man som studerende kan få arbejde på alle 5 specialer.

På hjemmesiden kan du ligeledes læse mere omk videreuddannelsesmulighederne mm

Er dette hvad du søger ?? Har du brug for flere oplysninger - så er du velkommen til at skrive til mig på sve.ttk@nja.dk

Hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider