Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Regler for wraphø??? HJÆLP!!!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 15:33

Hej :)

Jeg har et "lille" problem..
Der hvor min pony står bliver der givet wrap hø hver aften.

Vi har haft rigtig mange tilfælde af kolik det seneste stykke tid, og jeg tror helt klart det er pga. wraphøet.

Jeg har snakket med vores daglige leder og en af min mors veninder (som ved en masse om heste) begge siger at hvis noget af ballen er muggent (staves?) så skal hele ballen smides ud.

Forrige torsdag havde Sascha ondt i maven. Vores daglige leder sagde at det måske var fordi wraphøet havde været dårligt, der var nemlig også et par andre heste som havde haft ond i maven samme dag.

Min venindes pony har haft kolik 3-4 gange og mange andre heste/ponyer har også haft kolik (vi ved dog ikke om det er pga. wrap)

Jeg har også læst i Equipage at hele ballen skal smides ud hvis noget er muggent..

Men er der nogen som kender et sted (på nettet) hvor jeg kan printe det ud på skrift og bevise det?

Jeg har prøvet at nævne det dernede før, men det blev totalt afvist :S

Hvad er jeres mening om wraphø? Og hva hulen ska jeg gøre? Har sat Sascha ned til 1 håndfuld wrap i stedet for en spand ;) Vil simpelthen ikke risikere noget når nu hun er 19 år ;)

Håber nogen vil svare :P

0
0
Svar på denne tråd

uha uha
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 15:39

Det er rigtigt at mug i et hjørne af en balle wrap kan sprede sine "rødder" til hele ballen.

Men for at det giver kolik skal hesten spise meget og ofte sortere hesten selv det dårlige fra

- men det lyder som om hesten ikke får ret meget wrap og det i sig selv kan give kolik...

Hvor stor er din pony og hvad får den at spise i øvrigt?

m.v.h

Jette

0
0
Svar på denne tråd

wrap og holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 15:47

www.hesteraadgivningen...?FaqID=561

Personligt ville jeg nok altid vælge at kassere en balle med mug i. Og har i syge heste, synes jeg ikke at der kan være meget tvivl.

Jeg kan ikke kende forskel på "farlig mug" og harmløst hvor man kun kasserer den del der er muggent. De fleste leverandører tager baller tilbage hvor de er dårlige (selvfølgelig under forudsætning af at de ikke har været åbnet for længe eller opbevaret forkert)

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

connemare
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 16:02

Nu kiggede jeg lige på din præsentation.

Sikke en dejlig pony :-)

Jeg vil tro hun vejer ca 450 kg alt efter hvor høj hun er.

En spandfuld wrap lyder derfor af meget lidt og en håndfuld af alt alt for lidt.

Som tommelfingerreglen siger man gerne at hesten skal have 1% grovfoder (hø/wrap - ikke halm) pr. 100 kg. kropsvægt.

D.v.s. at din pony minimum skal have 4-5 kg. hø og ofte lidt mere når man taler wrap p.g.a. vandindholdet.

Alt efter hvad din pony i øvrigt får at spise, ville jeg bestemt ikke sætte den ned i mængden af wrap (men kvaliteten skal naturligvis være i orden).

Den dag flere heste stod inde - havde hestene da været på fold?

Hvis hestene ikke har været ude en dag og ikke er blevet reduceret i kraftfoderet, kan de nemlig også hurtig få kolik.

m.v.h

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Jette...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 20:32

Den aften hvor Sascha fik ondt i maven havde hun været på fold, også dagene inden ;) Men ved godt det kan være årsagen til kolik hvis de står inde..

I stedet for wrap vil jeg så vælge at give hende hø...

Hun spiser også meget af sit halm.

Jeg ved godt det er meget lidt kun at give 1-2 håndfulde wrap, men det for at hun ikke bliver sur og føler sig snydt når de andre får wrap.

Men tak for hjælpen :D

Knuss... :)

0
0
Svar på denne tråd

hø er jo alletiders
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 20:41
Hvis bare hun kan få hø er det jo ikke noget problem :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider