Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvorfor er spring så svært???
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:22

Hejsa..

Jeg er så heldig at jeg har fået lov at låne min venindes araber til at springe på, da min egen har en meget ringe balance i vendingerne..

Jeg har aldrig sprunget andet end træstammer i skoven el lign.

Så med godt mod er vi begyndt at få undervisning.. Der er jo svært at springe!!! Og ja jeg har skam allerede haft en ufrivllig afsidning, og mange, lige ved

Det går godt nok stærkt på den lille araber, der elsker det højt.. Og så skal man lige nå at korrigere her og der osv, og hop så var springet der..

Sidder her med min ømme krop og skriver, det eneste der ikk er ømt er mine fingre.. Fik undervisning i går

Hvornår lærer man det mon?? En måned, et halvt år , et helt eller hvornår??? Og nu snakker vi bare en lc klasse

Puha tager nu hatten af for springryttere, efter jeg har oplevet det IKKE bare lige er at hoppe over et par pinde

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg har
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:30

det jo sådan at spring, det er nemt, og rigtig sjovt, hvorimod, dressur er tung og kedeligt, og lidt svært synes jeg.

Men mon ikke at man tit er til det ene eller det andet.

MVH Vibeke

Egeskovgård

0
0
Svar på denne tråd

Nej der ikke
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:31

Det er ikke bare lige.

Jeg var også til springundervisning i går og vi lavede en masse forberedende øvelser inden vi gik i gang med at springe.

De er ikke altid lige styrbare de heste. Merkur vidste da godt hvad vej han ville. Det var bare ikke den vej vi skulle.

Jeg er også øm i inderlårene, men det var fordi jeg tog hele timen uden sadel.

Det skulle jeg nok ikke ha gjort.

Men det var sjovt.

Skal have dressurundervisning i aften. Jeg kan da slet ikke gå bagefter

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

uden sadel?!!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:47

Heide: Uden sadel, det må jeg nok sige Det skulle jeg sørme ikke... uha det er farligt

Jeg synes det er vildt sjovt at sprine, og det kommer vel med øvelsen, hesten er meget hurtig synes jeg Ellers er jeg langsom.. det ville hesten nok mene..

0
0
Svar på denne tråd

målet var en jagt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:51

Mit oprindelige mål var egentlig at jeg ville prøve at ride jagt, så derfor tænkte jeg det nok var en god ide at jeg havde bare lidt styr på det springning

Tror jeg venter en sæson eller to med de jagter, til der er mere styr på det

0
0
Svar på denne tråd

Glæd dig
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:54

Jeg kan kun sige. Glæd dig.

Det er vildt fedt at ride en jagt.

Jeg skal selv til en jagt d. 23/4. Både hesten og jeg er som små børn når vi skal afsted.

Nu ville jeg også kun springe uden sadel fordi det er Merkur. Turde nok ikke på andre heste. Selvom han er fræk passer han på mig.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Puhhaaa
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 08:59

spring er neeemt, i forhold til når jeg kaster mig ud i en dressurtime, hesten vil abselut ikke det jeg vil, og det ender med jeg ligner en lille hidsig trold der sidder på en hest og "prøver" på ar ride noget der ligner dressur mens hesten går og griner i skægget over mine frusterationer, Næææh du giv mig en okser, stationer , en bane med sjove vendinger .. det kan vi finde ud af uden jeg ender med at rykke håret ud af frusterationer,

Sjovt havde min part på den anden måde, spring var svært og trælst og man har ikke kontrollen på samme måde som i dressur, men hun kunne så godt ride dressur uden at hive håret ud med rode og true hesten med den skulle sælges bag efter

Jannie

BLA BLA BLA BLA BLADR :-)

Part Søges Lemvig, Holstebro, Struer :)

Sælges: ny SONY 2GB USB key 2.0 600 kr

0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 09:14

Jeg synes jo ikke at der er noget der er lettere end det andet. for mig at se skal man ride lige godt om man vil dressur eller spring.

Men det er klart at det kræver lidt forskelligt af rytteren. i springningen skal man have det meste sidende på rygraden, når der til et stævne ikke er mere end 8 galopspring som det længste stykke mellem to spring nytter det ikke at man skal tænke alt for meget. der skal man helst bare gør tingene. Og det kommer jo ikke sådan helt af sig selv. Det kræver mange års træning og øvelse. Heldigvis står springene jo ikke så tæt i L-klasserne der har man ofte masser af tid til at nå at tænke.

Det kommer meget an på din balance hvor hurtigt du når til at kunne ride en hel bane til et stævne. og så selvfølgelig hvilken hest du sidder på. sådan en lille vimmer en gør det ofte ikke lettere at nå det hele. der er det lettere hvis hesten lusker lidt rundt men spirnger alligevel.

Bare hold ud, du skal nok nå det. hvis du gør dig umage torr jeg ikke det er helt umuligt at ride begynderjagten til august.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

hvor er i dog bare
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 09:31

heldige jer der synes springning er nemt!

jer der synes det er så nemt! hvad for nogle klasser starter i???

ja jeg synes det er svært, selvom jeg har sprunget i en del år nu!

især det med at tilpasse afstand og få det til at se flydende ud!

og ikke bare sådan noget ponyræs og elevator hop!

men okey nu har jeg selvfølgelig også kun startet noget La på distrikt-plan! (hest)

ellers er jeg ret meget enig i det Line_calano siger!

0
0
Svar på denne tråd

nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 09:35

Nu er jeg gammel millitaryrytter og siden jeg stoppede og gik over til dressur og jagter,så må jeg sige at løsningen for om man bliver god til at springe er DRESSUR !!!

Du SKAL have en hest der lytter til dig,der vil korrigeres i tempo og er styrbar.

Så selvom jer rene springryttere hader dressur så er det altså en nødvendighed.

Hesten skal jo kunne få skulderen på plads,være til at få til at lytte,kunne fungere i en halv parade,kunne gå frem når man beder om det,ikke sætte næsen i sky osv.

Så løsningen er : DRESSUR !

Mvh Graven

Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !

0
0
Svar på denne tråd

colombia
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 09:38

slog også mig, men tænkte at det jo også handler om hesten hvordan man klarer sig i spring i L-klasserne. jeg har da sådan en slæde stående som hvis man kun starter Lb og La hiver en til to sløjfer i top fem hjem hver weekend. Og det ganske uden at man har set en eneste afstand. Sådanne heste findes skam, og de er også delvist betalelige, man skal bare vælge dem uden kapacitet til mere end LA og Mb med rutineret pilot. Der har da for ganske nyligt stået en til salg nede ved os, som med helt urutineret pilot har vundet La på c-plan.

Den slags findes dog oftere som ponyer end som heste.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

ja det har du ret i!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 09:47

er det nemt at springe fordi man kommer over springet på den ene eller anden måde! synes bestemt også det handler i stor stil om hvordan det ser ud i sidste ende!

men det er rigtigt der findes heste/ponyer hvor man bare skal sidde der! men så synes jeg personligt at det sjove går lidt af når man "intet" skal lave!

Graven ja derfor rider jeg dressur 5-6 dage om ugen (når jeg altså ikke starter stævner, i weekenden)

måske var mit første indlæg en smule ironisk!

0
0
Svar på denne tråd

dressur dressur
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 09:53

Jeg får dressur undervisning på både min egen, og min venindes aráber

Dog er vi ikke de vilde stjerner, men det går da fremad.. Har redet siden jeg var 4 men egentlig kun hygge, og har nu besluttet mig for at "lære at ride" med de rette hjælpere osv..

Det er svært jo !!!

Men knokler på hele ugen, og de små fremskridt er som store gaver for mig..

Min egen er en gammel stiv traver, der til tider selv har svært ved tingene, men han prøver sit bedste

Og araberen er en lille hurtig ting, hun har dog gået en del jagter, så det kan være hun kan "hjælpe" mig lidt med tiden

Men en sagde: Når du en dag kan ride de to, kan du ride alt!!

Så det trøster jeg mig lidt med, de dage traveren snubler rundt i volten og araberen har taget et kryds-spring med 180 km i timen..

Men har da tabt mig to kilo på 3 uger, det må være alt den ridning

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved godt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 10:41

at det er nødvendigt at kunne sin dressur, og får også undervisning der, men derfor er det mest spring jeg hælder til.

Men det er rigtig hvad i siger ang. dressuren.

MVH Vibeke

Egeskovgård

0
0
Svar på denne tråd

sige mange ting
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 12:10

Ja og jo man kan sige mange ting,men uanset hvad, så får man jo ikke points for at ride stilrent.

Der er jo mange former for springning.Og mange vil sige at springer hesten forhindringen uden at rive ned eller stoppe,så er det godt nok.

MEN det synes jeg jo bare IKKE.

Jeg kan godt forstå jer,der GERNE VIL ride en bane på en rar,ordentlig og flydende måde.

Og det kommer dels med undervisning,hestens evner og dens og rytterens rideevne.

OG vi kan jo IKKE komme udenom at hestens kapacitet jo også har en del at sige.

Mvh Graven

Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !

0
0
Svar på denne tråd

Der har jeg så
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 12:20

heldigvis en ridelærer der går meget op i at alting foregår rigtigt, der er det ikke nok hesten " bare" kommer over det skal også foregå ordenligt,

Selv vil jeg betegne mig som springrytter men, da jeg havde vic´s hjemme red vi dressur 4-6 dage ud af 7, da jeg godt er klar over at man kommer ikke langt uden at dressuren er i orden, det er en nødvendigt onde.

Krummer også tæer nåer jeg ser nogle af de der ryttere der bare har det fint med hesten kommer over...

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Dressur
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 14:11

Jeg er også spring rytter og military rytter men det der er vigtigst som Graven siger er dressur, hvis man ikke kan få dressuren til at fungere så er springningen heller ikke nemt, men slet ikke forsvarligt efter min mening - der ikke nogen der siger at man skal kunne ride de aller højeste dressur klasser men en la dressur burde kunne rides til ca 60% og så er man rigtigt godt på vej til at kunne kontrolere hesten til en god forsvarlig og fornuftig springning...

Det er jo også for "urutinere" springryttere og heste nemmere at springe enkelt spring, men det skal jo også kunne fungere på en hel bane.

Som military rytter er det for mig VIGTIGT at hesten fungere til fulde fem og lytter helt efter, hvis jeg ved der er langt bag springet skal jeg kunne ride den tæt men flydende ind så den springer langt ud, hvis der går stejlt ned bag ved springet skal jeg kunne ride det enten kort eller stort, alt afhængigt af forholdene.

Jeg kan også komme til at spring hvor der forrst uden nogen særlig markering er en grøft og der skal jeg kunne få hesten til at sætte er før.

Så dressuren er meget mere vigtg end de flaste tror, mener jeg..

Sara ;-) Står ALTID ved min mening..

Hvis du er normal, så er jeg glad for ikke at være...

Dejlig og nem 2års fuldblod haves !

FOLK MENER HVAD DE TROR OFFENTLIGHEDEN MENER..!

Tankevækkende..

0
0
Svar på denne tråd

bummelum dumti
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 14:35

men jeg har det da bare sådan at, selvom dressuren er i orden!

synes jeg ikke det gør springning nemt! selvfølgelig gør det det da nemmere på den måde at man kan styre og har kontrollen over hesten! men der er da stadig nye ting der skal læres nå man skal springe, hvis man vil gøre det ordentligt! for hvis man bare tager et enkelt spring, selv lader hesten finde afstanden og prøver at følge med så godt man kan! jo så er det da nemt! men nogle gange kikser det også! elevator hop eller rytteren ikke kommer ordentligt med og hiver hesten i munden, bumber den i ryggen osv. og hvis det er det man kalder springning jo så er det nemt! det kan man gøre med lukkede øjne

men det er bare ikke sådan jeg synes springning er eller bør være!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved heller ikke
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 14:46

om jeg syntes det er nem, nemt, men jeg finder det nemmere end dressur, i dressuren skal jeg "kæmpe" det mere for at opnå det jeg vil, end i spring, spring kommer bare nemmere for mig end dressur.. så vil ikke sige at det er nemt, men nemmere end dressur og det hjælper nok også en del at jeg elsker at springe

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 15:08

Jeg synes spring er nemt, men nu har jeg jo også en super hest!

Dressur er kedeligt og derfor kan jeg ikke koncentrere mig om det!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17577

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17579

0
0
Svar på denne tråd

spring/dressur
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 17:17
Har selv en hest som går LB/LA spring og LA1-3 på distriksplan, men bruges primært til springning.
Og ja, der skal en del dressur i hesten, for at få det til at fungerer på springbanen... For efterhånden som forhindringerne bliver højere, kræver det en del teknik, som f.eks kordinering af tempoet, vendinger - hvor det er vigtigt at hesten holder galoppen bagi osv, og her nytter det jo ikke noget at hesten skyder skuldre, med hovedet oppe i skyerne, og render rundt i forkert galop...
Snakker vi om springning under LC/LB niv. (skal grundridningen selvfølgelig være iorden), men her synes jeg nu ikke man skal tænke så teknisk, men mere tænke på, at få hesten til at kunne lide det og tænkte fremad. Og ja så kan det godt være hesten går lidt meget fremad, og man ikke altid kommer "smukt" over det..
Men det er efter min mening nemmer at arbejde med en hest, som selv tænker lidt fremad, end en der næsten skal bæres over springet...
Så ja Naddie der går nok lidt endnu, inden dig og hypperen finder rytmen.. men en god ide, ville være hvis du satte et spring på midten af banen, evt et kryds, og du så bare lå og galoppere over det i ottetaller, indtil der var "lidt af en rytme"

Og så lige en sidste ting... springheste har helt klar brug for dressur, men dressurheste vil nu osse have godt af at springe (gymnastikspringning, eller bare små forhindringer)

Mvh Christina

En hest uden papir, er osse en hest... :-)

Det er jo ikke papirene du skal ride rundt på...:-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes også det
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 17:19

er nemt.. det er bare at styre og så ellers holde fast så man ikke falder af..

Ja ved godt jeg ikke sidder rigtigt elelr bevæger mig rigtigt i springet.. men jeg tager helelr ikek til stævner..

Ejer af: Angel af Elmegård, Paint, AsBjars Ricotta, Houdini, Uniq og Rottweiler (Klik på navnene for at få info)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider