Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Drab på Babysæler
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 13:12

Så er den årlige fangst gået i gang i Canada.

325.000 baby sæler bliver slagtet med køller.

Candads regering har netop sat den årlige kvote op

fra 5000 til 325.000 med det argument at bestanden

der nu er på 6 millioner dyr er tredoblet siden 1970

og at der er et behov for at regulere bestanden.

Årets fangst ventes og indbringe Canada med 87 millioner.

Mange Hilsner
Jani

ADVARSEL

JP Arabians DK

Hestefotografering Tilbydes

SÆLGES: DVD med OX Araber Hingste.

KØBES: Askebæger med blomster på.

0
0
Svar på denne tråd

Barbarisk!
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 13:20

Jeg synes godt man kunne vælge en anden måde at aflive dem på! Med køller!!!

Man kunne også bare skyde de voksne og spise dem eller noget, det der med at de små unger bare skal smadres ude på isen, det giver mig kvalme. En ting er at de skal dræbes, det er som sådan okay, vi dræber jo også grise og køer osv. Men det skal fandeme gøres humant!

Og der tror jeg altså bare ikke kølle metoden er god nok. Kan forestille mig at mange af de stakkels unger kommer til at lide unødigt

Team Janus
Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
Sorg er kærlighedens pris
Skøn stabil 2'er pony udlånes, tje
0
0
Svar på denne tråd

trist at stenalderen er kommet tilbage
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 13:32

Det er Dyremishandling og længere er den ikke!
Folk der køber disse pelse og dem som slår de stakkels kræ ihjel med stenalder metoder, de er lige slemme.

For køber du disse pelse så støtter du også deres foretagene!

FØJ

DK's flotteste & mest prof.ridelejr,pssst det er mig & Rasas der er bagerst www.enghoejs-ponyclub....03e10L.jpg

Støt de græske gadehunde www.graeskehunde.dk/

Mvh "Dolly"

0
0
Svar på denne tråd

Sorry men
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 14:04

Jeg er ked af at sige det -men tjek lige Dyreetisk Råds formand, Peter Sandøes udtalelse omkring dette. Han udtaler faktisk, at den bedste metode er "køller" (nærmere bestemt er det en jernstang med en "vinkel" på). Med denne knuser man begge hjernehalvdele samtidig og puff! Dyret er dødt. Det bevæger sig stadig -samme princip som når man hugger hovedet af en høne, de elektriske signaler i nerverne skal lige løbe ud før det ligger stille -smart trick at kunne når man bliver fanget af en isbjørn.

Pointen er ihvert fald, at på denne måde er fangeren NØDT til at være LIGE ved siden af dyret, som derfor ikke slipper væk -i modsætning til hvis man jager med riffel, hvor der er risiko for skamskydning og for at dyret kan slippe såret væk. Ved "køllen" slipper dyret ikke væk, hvis man skulle ramme forkert (hvilket også er en del sværere på en meters afstand end på 25).

I hvert fald vil jeg lige fremhæve at det er DYREETISK RÅD's holdning. Og de har sgu nok mere forstand på det end nogle der har set et stærkt farvet program i tv -ja, det ser voldsomt ud, men det ser sørme da også voldsomt ud når en ko skal afblødes. Sjovt nok er der færre der protesterer mod dette end mod sælfangst.

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 14:13

Bare fordi dyreetisk råds formand siger, dette er en bedre metode end andre, er det ikke ens med at den er mere human. Langt fra... Om det er etisk korrekt, er vel en smagssag. Men synes det er langt ude, at de hæver kvoten, bare fordi det skal reguleres. Så start i det små, i stedet for at gå helt amok!

I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr :-)

Jeg elsker ikke folk, fordi de er smukke" Jeg synes de er smukke, fordi jeg elsker dem!
0
0
Svar på denne tråd

Camilla S
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 14:34

Jeg tror ikke Dyreetisk Råd frivilligt står frem med en holdning, de ved 90% af danskerne er imod medmindre det vitterligt ER sådan sagen ligger... Det ER jo trods alt den organisation som samarbejder med Folketinget om lovgivningen omkring dyr og sørger for at denne lovgivning højner velfærden så meget som muligt for dyrene.

Du synes at det er langt ude at hæve kvoten? Selvfølgelig er det det -det er jo meget bedre at der er så mange sæler at der ikke er mad nok til dem og de langsomt dør af sult. Dét er sgu da, om noget, inhumant. Er det ikke bedre med en hurtig død til en del af sælerne, så resten af sælernes velfærd ikke lider, fremfor at ALLE sælernes velfærd skal lide? Det er hamrende vigtigt at der gøres noget drastisk. Det nytter ikke at "starte i det små" -en sæl fra eller til hjælper ikke, men tusindvis af sæler gør.

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Nyhed...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 14:44

Her er en notits om udtalelsen, sakset fra tv2. Kan desværre ikke finde den med en længere udtalelse fra Sandøe.

"Canadiske sælfangere, der i årevis er blevet beskyldt for at være inhumane og barbariske, fordi de slår sælunger ihjel med køller, har aflivet dem på den mest hensigtsmæssige måde. Det fastslår den canadiske forsker Pier­re-Yves Daoust i en pH. D-afhandling. Det skriver Jyllands-Posten.

Pierre-Yves Daoust konkluderer, at køl­leslag er at foretrække frem for skud, fordi risikoen for, at et anskudt dyr forsvinder er større, hvis den er skudt. Observationer på isen har vist, at mindre end to procent af dyrene ikke dør straks efter kølleslag.

Chefdyrlæge Carsten Grøndahl, Københavns Zoo, er enig i, at et slag for panden er en effektiv aflivningsmetode. Resultatet er en trykstigning i hovedet, og dyret mister omgående bevidstheden og mærker ingenting.

"Fagligt er der ikke en finger at sætte på den aflivningsmetode. Sælen mærker ikke noget, men det kan gøre voldsomt ondt på dem, der ser det lille dyr, der spræller, mens blodet sprøjter ud," siger Carsten Grøndahl til avisen.

Formanden for Det Dyreetiske Råd, professor Peter Sandøe, mener, at et slag for panden grundlæggende er den rigtige måde at aflive på og undrer sig over, at ingen har sat spørgsmålstegn ved kritikken af den aflivningsmetode."

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 15:35

De dør ikke med det samme!

Tjek ANIMA! Jeg kan ikke se klippene på denne computer men hvis de er døde så er jeg Dronning af SABA

Her er siden og så skal der bare trykkes til venstre i 'video fra jagten'

www.anima.dk/kampagner...index.html

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17577

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17579

0
0
Svar på denne tråd

åhhh altså
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 16:41

skal vi nu til den der med folk der går med pels støtter dyremishandling igen??

Ja det er forkasteligt at man dræber babysæler med køller og ja det er dyremishandling, men derfor er alle der går med pels ikke dyremishandlere.

hestensurtehave.dk/www.travnyt.dk
Belle Sælges el. Udlånes se præs.

Pigeon elektrisk brystpumpe sælges

0
0
Svar på denne tråd

miabell
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 16:42

Jeg skrev at dem der køber DE pelse støtter derved også mishandlingen...

DK's flotteste & mest prof.ridelejr,pssst det er mig & Rasas der er bagerst www.enghoejs-ponyclub....03e10L.jpg

Mvh "Dolly"

0
0
Svar på denne tråd

Prøv nu liiige...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 17:10

Jeg synes ikke, at det er særlig smart, at slå unger ihjel.

Er i det hele taget imod organiseret regulering af bestanden - og så er det ligegyldigt, hviske dyr det drejer sig om. Bestanden skal nok regulere sig selv - for mage dyr = for lidt mad = flere dør + lavere fertilitet blandt de overlevne.

MEN - hvis fagfolk på området siger, det er den bedste måde at slå ihjel på - jamen - så er det sq nok fordi det er sandt! Hvad med bare at acceptere det?

Ang. ANIMA - jeg har i princippet ikke noget imod ANIMA - men de er meget farvede, og viser kun sagen fra deres følelsers side - og på ingen m åde, de variationer, der måske er i den "sandhed" de fremstiller. De er følelsesmæssigt påvirkede under deres aktioner og ude af stand til at se sagen objektivt.

Det er fint de kæmper for bedre rettingheder for dyr - men man skal altså også lige passe på, med det de viser - og måske undersøge tingene andre steder også!

ANIMA er Vaganere - de mener simpelthen ikke negang vi skal bruge koens mælk - fordi det er udnyttelse af koen - og det skal man måske lige sætte i perspektiv.

At de sætter kvoten op, tror jeg ganske simpelt også hænger sammen med den eftertragtede hvide pels, som kun babysæler har - og jeg tror også det er en hovedårsag til, at det er babysælerner, der slåes ihjel.

miabell
Eftersom de fleste dyr opdrætte til pels, har haft et ganske frygteligt liv, der kun kan kaldes dyremishandling - ja så må dem, der køber deres pels, vel ogås støtte dyremishandlingen. Selvfølgelig køber folk ikke pels, fordi de synes dyremishandling er fedt - men måske mere fordi de er fuldstændig ligeglade med den mishandling, der foregår.

0
0
Svar på denne tråd

sikke noget ...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 17:13

Tullermus

God fader bevares! sikke noget p.. i kommer med.

Hvad grundlag bygger i Jeres påstande på??

hvordan kan det være i ved meget meget bedre besked en end eksperter på området??

Sjovt nok har i ikke så travlt med de 128 milioner høns samt ca. 6 milioner svin der årligt bliver bliver slagtet i DK. som har levet under ikke værdige forhold.

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 17:32

Har ikke sagt jeg er imod kølleslag, skrev bare, at det ikke var sikkert det var mere humat, bare fordi formanden sagde det. Jeg er imod begge dele, medmindre det er til at "overleve". Hvis man kan kalde det det.. (Nu kommer der måske nogle huk). Men at de hæver kvoten, bare fordi der er kommet for mange og de så kan tjene penge, er i mine øjne latterligt. Ja jeg så hellere at moder natur tog sig af sagen, ligesom så mange andre dyregrupper har gode og dårlige år - Uden at mennesket skal blande sig.

Sune: Jo det bifalder jeg heller ikke (Måske var det de dyrs ejere der skulle få en med køllen.) og nej, spiser ikke kød fra disse folk.

Men folk bliver jo ikke enige, da der er ligeså mange meninger, som der er mennesker!

I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr :-)

Jeg elsker ikke folk, fordi de er smukke" Jeg synes de er smukke, fordi jeg elsker dem!
0
0
Svar på denne tråd

hold dig til emnet
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 17:36

Sune

Det er jo ikke det tråden handler om, den omhandler sæler og ikke høns osv. Hold dig venligst til emnet.

Mvh "Dolly"

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 18:12

Sune: hvor ved du det fra som du lukker ud?

Vi har 1200 slagtesvin og de lever bestemt under gode forhold og bliver hverken slået eller sparket! De får halm hver dag som de kan lege med, og når de bliver syge kommer de i en sygesti hvor de kan komme til hægterne! De syge grise bliver passet ekstra godt og får endda navne! Og så når de har boet hos os i tre måneder så kommer de på slagteriet i en stor lastbil og bliver bedøvet med noget gas så de besvimer hvorefter de bliver slagtet! Så det er sådan set humant! Du er sikkert inde fra byen og aldrig har set svinestalde IRL - og så skal man ikke udtale sig!

Hilsen Frederikke

Chanel & Soffy!

Hvorfor nøjes?

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17577

www.hestegalleri.dk/ht...p?ID=17579

0
0
Svar på denne tråd

Død ved kølle.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 18:13

Det er lidt ligesom programmet "Dolph" som nu hedder "Dolph & Wulff med venner", Der snakker Dolph også hele tiden om at slå de der babysæler ihjel.

Personligt syntes jeg det er utrolig forfærteligt.

Det er alt dyremishandling jo. Jeg forstår bare ikke at man kan få sig selv til at mishandle et dyr sådan ??

8-) Whatever 8-)
.Også kaldet Gangsta-bello.
.Amme Namme Nam, Haps Haps Haps.
XD

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 19:24

Tullermus: Gode argumenter, havde faktisk ikke tænkt over at det ikke behøver være ondt fordi det ser voldsomt ud, men det lyder faktisk fornuftigt at chancen for at de dør hurtigt og ikke fx hopper såret i vandet er større hvis de dræbes tæt på med "kølle" end på afstand med skud.

Miabell: Hvis du mener at det er mishandling den måde pelsen laves på, så må det også være at støtte mishandlingen at købe pelsen.

Jeg bryder mig ikke om drab af dyr kun for pelsen, men hvis dyret alligevel dræbes pga. af for mange dyr eller som mad, så syntes jeg det er fint nok at anvende pelsen også.

Og jeg syntes det er fint nok at tynde ud i bestanden hvis alternativet er at dyrene langsomt sulter ihjel fordi der ikke er mad nok. og i den henseende er det jo smartest at tage ungerne, da du risikere at efterlade unger til at dø af sult hvis du slår forældrene ihjel.

Var lige inde på den der ANIMA side, men kunne ikke se videoen, men hvis det er fordi ungerne bevæger sig at de menes i live behøver det altså ikke være rigtigt, mange dyr bevæger sig efter at de er døde pga elektriske impulser.

Og de billeder de har i deres galleri, ja de er blodige, men det er du nu altså når man slagter dyr, det kan ikke undgåes.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

Gratis spring/tur part søges:

www.heste-nettet.dk/ma.../vis/13/1/

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 19:36
Sune:
Generelt, er jeg imod de danske konventionelle landbug :P

Signe:
Nu kan man jo altså slå voksne sæler ihjel, når ikke det er "hvalpesæson" *s*
0
0
Svar på denne tråd

Fedt i er kloge
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 19:55

Hvad jeg argumenterer for er ikke at det er synd at slå baby sælerne ihjel. Det har jeg intet imod som sådan. Jeg er vegetar så jeg synes det er et fedt om man slår en baby sæl ihjel eller en høne, jeg kunne ikke drømme om at gøre nogen af tingene men det er jo en anden sag. Men jeg bryder mig ikke om metoden fordi jeg er bange for at den ikke er effektiv nok. Ja det lyder jo fint at under 2 procent af ungerne ikke dør med det samme, men ud af 325000 unger så er det altså også 6500 styk! Det synes jeg er mange. Hvis de kan garantere mig at ikke en eneste sæl lider under denne aflivningsmetode, så er det fint med mig. Jeg ville foretrække at de ikke gjorde det, men sådan er verden nu engang og folk skal tjene penge.

En sæl unge der blir slået ned med en kølle er okay, men kan i der taler for metoden garantere mig at dem der står for det er så kompetente at de formår at aflive alle effektivt samtidig med at de husker på at det er dyr?

Og så skal man jo tænke på at de skal utroligt tæt på et helt vildt dyr med ekstra evt. stress det må medføre.

Team Janus
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
0
0
Svar på denne tråd

jeg opgiver
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 20:06

ja for faen bare nak nogle babysæler det er liiige det jeg mener NOT men i læser jo som i lyster..

hestensurtehave.dk/www.travnyt.dk
Belle Sælges el. Udlånes se præs.

Pigeon elektrisk brystpumpe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 20:42

Johanne:

Selvfølgelig kan man ikke garentere at alle dør med det samme - det kan man stort set ikke ved nogle aflivningsmetoder.

Men respekten ved at det er et dyr - kan nogle bevare den, som slagter mange dyr på en dag? Det tror jeg ikke - desværre.

Og her tænker jeg på den disrespekt man fx har på danske slagterier - hvor ved en lukning, så kommer man simpelthen et flag i røven på grisen og giver den et forvel klask - Det er simpelthen bare FOR frastødende!! Så jeg tror bestemt heller ikek at sælslagterne husker på at det er et dyr, de har med at gøre - men blot en fed lønchek.

miabell

Hvad så med mink og ræve - har de et super godt liv? (retorisk svar: Nej!) de har et temmeligt elendigt liv - bar efor at nopgle kan gå med lidt pels på tøjet - helt ærligt - køber du det tøj - så støtter du deres ringe vilkår, ligegyldigt hvordan du ellers prøver at retfærdiggøre dig selv.

0
0
Svar på denne tråd

Anja det
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 21:12

Det er som sagt det jeg frygter mest.

At folk glemmer at det er dyr for ligesom at distancere sig fra det. Det er jo nok de færreste normale menneskers drømmejob at slagte små nuttede væsner med kølle(det er nok kun Dolph der ønsker sig sådan et job )

Og så er 325 tusind sælunger altså mange, hvis man glemmer det er dyr når man har slagtet de første 100.

Jeg har set et program om svenske slagteriarbejdere der sparkede en gris der lå med brækket ben og gav den stød, for at få den til at gå. Det var filmet med skjult kamera og det var fysisk umuligt for grisen at rejse sig. Jeg græder sjældent over tv, men her gjorde jeg.

Og hvis svenskerne, som generelt har høj dyrevelfærd, så tør jeg sgu ikke tænke på forholdende i Danmark.

Team Janus
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
0
0
Svar på denne tråd

Johanne
Forfatter: 
Dato:  26-03-2006 22:35

Nej - jeg kan bestemt forstå din frygt - og deler den -

Tager meget afstand fra den besynderlige holdning om at nogle dyr er produktion og nogle er kæledyr.

Gad viden om ham, der satte flag i røven på grisen (dog død) og klaskede den forvel i røven - eller jærgeren, der skyder sin første and, og skal kysse den i røven - ville synes, det var fedt, hvis naboens dreng slog hans jagthund ihjel, satte et flag i røven på den og kyssede den i røven.

Ganske groteskt - ja - men kan ikke se, det er anderledes end med grisen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider