Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Veninde til hoppeplag?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 21:27
Jeg har dårlig samvittighed.

Jeg har en hoppe på 9 år og hendes hoppeplag på 2 år (havde fødselsdag i mandags) og de to går alene kun med hinanden som selskab.

Plagen, Linda, mangler legekammerater og veninder og hendes mor gider altså ikke, at hoppe, stejle og styrte folden rundt med 220 km i timen, hvilket resulterer i, at Linda er nærmest ustyrlig, når min voksne søn og vores ene hund endelig tager sig sammen til, at lege med hende.

Jeg har så tænkt på, at anskaffe endnu en hoppeplag og her opstår problemet?

Er det i orden, hvis sådan en veninde er en shetlænder eller anden lille pony, eller skal det være en på samme størrelse som Linda selv? Hun bliver ca 1,60. Vil hun være for voldsom for en lille pony?

Mine hopper er søde og rare, men jeg tænker på, om der kan opstå problemer i den løsdrift som de går i. Kan de finde på ikke, at ville lade den nye komme ind i 'skuret'?

Tager en plag skade af ikke at have legekammerater? Da de blev flyttet til det sted, hvor de står nu, fik vi lovning på, at de ville blive medlemmer af en større flok travere med føl og plage. Dette blev dog ændret, da man opdagede, at man ikke havde boksplads nok, hvorpå mine to blev flyttet til løsdriftsfolden, hvor de ikke har haft kontakt til andre heste i 5 mnd. Dette gør mig så ondt.

Jeg ser frem til mange seriøse indlæg, da jeg virkelig har brug for jeres viden og erfaringer.

Med venlig hilsen
Birgit

Nedlagt landbrug eller hus på landet med minimum 1 tdl og 3 værelser, søges til leje. Max leje 5.000,- kr/mnd excl forbrug. Hele DK har interesse.
0
0
Svar på denne tråd

Din plag
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 23:04

Din plag vil da helt klart have bedst af at gå med jævnaldrende. Som du selv skriver, så mangler hun nogen at lege med og bruge energien sammen med.

Bevægelse er med at styrke din plags skelet, led, muskler ja jeg kunne blive ved...

Lige gyldigt hvilken type/størrelse hest du vælger, vil du altid kunne risikere, at dine hopper vil "mobbe" den. Det er kemien mellem hestene som afgør den slags.

Om en shetlænderplag er en god idé, kan jeg godt være lidt i tvivl om - det skal så også lige siges, at jeg ingen erfaring har med det...

Men jeg kunne godt forestille mig, at legen kan blive lidt for voldsomt for en så lille hest...

Selv har jeg haflingerhoppeplag, som fylder 2 år i år. Da hun blev 6 måneder gammel, sendte jeg hende i legestue på et DV stutteri. Her kom hun ud og lege sammen med en jævnaldrende dv-hoppeplag og det har jeg klart været glad for. Jeg havde så min plag hjemme på sommergræs i et par måneder sidste sommer og så flyttede vi igen til dv stutteriet. Hele denne vinter har hun leget med sin gamle legekammerat + dennes lillesøster fra 2005 og det fungere super godt.

De 3 har virkelig haft det sjovt sammen, pjattet og fjantet, mens de 4 voksne på folden har kigget på fra sidelinjen.

De små er bare på bølgelængde med hinanden på en hel anden måde, end de er overfor de voksne.

Så hvis du kan få en plag mere til folden, vil jeg klart anbefale det. Jeg vil dog nok vælge en lidt større model, end en shetlænder...

Vinterknus fra Tine

og hafferlafferne,

:-D Flicka og Frigg :-D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 23:51
roligt du kan anskaffe en shetlænder.
Vi har selv en( snart to, jubiii) gående sammen med vores 3 store heste.
Og det går fint, de bøvler og leger og løber allesammen uden at vi har haft sygedage hos nogen af hestene.

Shetteren er en sej lille hest, så den kan sagtens sige fra, selvom kammeraterne er lidt større end den selv.

Shetlandspony udlånes. Se præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil ikke
Forfatter: 
Dato:  25-03-2006 05:41
blande mig vedr. for og imod men bare sige at hvis du søger en låneplag så kender jeg en, der har en 2 års welsh sec. A, der gerne vil ude i børnehave

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Låneheste
Forfatter: 
Dato:  25-03-2006 08:17
Tak for jeres svar.

LouiseE: Jeg takker for dit tilbud, men låneheste har for mig altid været et problem, idet jeg hurtigt knytter mig grænseløst til dyret og slet ikke kan have tanken om, at nogen skulle komme og hente den igen om et par år.

Hvis lånet derimod er på ubestemt tid, f.eks fordi den af en eller anden grund ikke kan sælges og man ikke selv har plads, er det en helt anden snak, men jeg går ud fra, at dine bekendte ikke bare ønsker, at forære Linda en legekammerat?

Det vil så også sige, at når der er gået et par år og låneplagen kan tilrides, så mister Linda sin veninde og vi skal så starte forfra. Nej, det vil være for synd, både for hestene og os. Men jeg takker mange gange for tilbuddet, det varmede.

Er det ligemeget om en kammerat er en hoppe eller vallak? Hun er vokset op med vallakker, hvilket har gjort hende lidt 'hingstet' og jeg mener at have læst et sted, at hopper helst leger med hopper og vice versa.

Med venlig hilsen
Birgit

Nedlagt landbrug eller hus på landet med minimum 1 tdl og 3 værelser, søges til leje. Max leje 5.000,- kr/mnd excl forbrug. Hele DK har interesse.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider