Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hanhund vs. hingst -debat
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:22

Jeg har lige kigget i indlægget om hundetræf i nordsjælland og kom til at tænke på, at man som hundeejer forventer, at det er tæveejernes ansvar at holde deres tæver hjemme eller "uden for rækkevidde" når de er i løbetid.

Jeg synes det er lidt sjovt, for i hesteverdenen er det jo lige omvendt. Her forventer vi, at hingsteejerne holder deres hingste i kort snor og at det er dem, der skal tage hensyn til alle os med brunstige hopper.

Hvordan kan det egentlig være?

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd

Hingstehunde
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:28
Jeg vil hermed indstille dette spørgsmål til, at vinde 1. præmie i kategorien 'Dagens bedste spørgsmål'.

Med venlig hilsen
Birgit
0
0
Svar på denne tråd

Jamen Karina
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:37

det spørgsmål må næsten være mit, da jeg stillede det inde i det indlæg, og jeg vil da gerne svare.

Jeg skrev jo sådan set også, at kom der tæver i løbetid, så blev jeg hjemme. Det var da at holde i kort snor, var det ikke?

Jeg synes det er synd hvis min hund skal med når der er tæver i løbetid, for så skal jeg holde ham i snor mens de andre leger og løber fri. Det har jeg ikke lyst til, da jeg ved han bliver frustreret over at alle de andre må, undtagen ham, fordi han ikke er kastareret.

Hvorfor det er sådan i heste verdenen skal jeg ikke kunne forklare, jeg ved dog blot, at man ikke sætte hingst på folden hvis der går en hoppe, med mindreman vil have føl På en stævneplads eller andre steder færdes hestene jo ikke frit, som hunde f.eks. gør det

Hvad er dit eget bud Karina?

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Fordi...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:38

Hopperne er samlet et sted og man ved som regel altid hvornår en hoppe er i brunst. Hoppeejerne fortæller det ihvertfald ganske af sig selv hvis man er hingsteejer.
Hingsteejeren kan dermed undgå de brunstige hopper og dermed tage hensyn til hoppe ejerne.
Hingste er sjældne i DK på opstaldningssteder, da mennesker generelt har en masse fordomme omkring opstaldning mv.

Som hanhundeejer er det svært at vide hvilket hunhund er i løbetid, når man kommer gående. Derfor er det nemmere at tage hensyn til hanhundene ved, at hun hunden er i snor eller har bukser på.

0
0
Svar på denne tråd

Sasser
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:47

Jo men i indlægget om hundetræffet, bliver der jo lagt op til at det er tæverne der må blive hjemme hvis de er i løbetid og ikke hanhundene. Så hvis din er en hanhund, så skulle du jo kunne komme uden problemer, da tæver i løbetid skal blive hjemme.

Og det undre mig bare at det i hundeverdenen er tæverne der skal "udelukkes fra fællesskabet og i hesteverdenen er det hingstene der "udelukkes", altså totalt modsat.

Ved et tilfælde fandt jeg jo ud af i fredags, at Nemo er kastereret engang i december, så jeg kan jo heldigvis tage med uden at få problemer lige meget hvad.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 14:56

jo tæverne selv (hø hø) der siger de bliver hjemme

Der vil blive et postyr uden lige, hvis der er tæver i løbetid med. Tænk en gang så skal alle holdes i snor, pånær de kastererede, fordi dem i løbetid må ikke rende løs da der kan komme andre hanhunde forbi og hygge sig med tæverne, og hanhunde ejerne ved ikke tæven er i løbetid. Udover det så skal alle hanhunde (ikke kastererede) holdes i snor for ikke at parre sig med tæverne, og det vil da være en skam at en flok hunde skal være delt op i snor og ikke snor.

og nå ja, så skal tæverne også holdes i snor så de ikke løber hen til hanhundene og frister de svage sjæle

Forstod du min tankegang?

Lad os så få tæverne på banen (hø hø)

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Det er jo nok fordi
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 16:37

det traditionelt set ikke er almindeligt at kasterere hanhunde og fordi det så vidt jeg ved var meningen at hundene skulle løbe løs og lege med hinanden. Hvis det var heste, der skulle lukkes løse sammen, så tror jeg egentligt at hoppeejerne selv -ligesom tæveejere- kunne se fidusen i at holde dyr i brunst hjemme.

Jeg er sådan set ligeglad med om der er tæver i løbetid når jeg er til træning, lufter hunde osv og synes bestemt at tævehunde skal have lov til at komme på træningspladser uanset hvor i cyklus de er, men det er da direkte dumt at slæbe en tæve i løbetid med ud til en forsamling på x antal fertile hanhunde der skal mødes for at gå en hyggetur? En tæve er jo normalt kun i løbetid (højløbsk) omkring 2x1 uge om året, så det er vel ok at tage hensyn i den periode? Og hvad med de kastrede hanhunde? Nogle af dem kan stadig parre; skal de så også blive hjemme fordi en løbsk tæve skal med?

Jeg synes ærligt talt ikke at problemet er særligt stort. Det kan være et irrationsmoment for tæveejeren, men som sagt er det da ikke ret tit hun er højløbsk. Jeg har selv tæver og tager gerne det hensyn, så det er ikke bare fordi jeg er inkarneret hanhundeejer.

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 16:46

... forskellen mellem hunde og heste beror på at der er mindst et halvt år imellem at en tæve kommer i løbetid, hvorimod hopperne er hver tredie uge.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil sige at
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 16:55
i hundeverdenen (hvertfald efter mine erfaringer) er det begge parters opgave at holde deres hund hjemme, uanset køn..

Ejer af: 1 pony, 2 rotter (snart 3), 1 kat og 2 dværghamstere - HJÆLP Jeg er ramt af GMA (Get More Animals)

0
0
Svar på denne tråd

Tanja..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 18:28

Så hvis man har en hanhund, så skal den blive hjemme hele tiden fordi den kan parre sig hele tiden, eller hva?

Det forstår jeg ikke helt

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Tæver i løbetid
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 18:44

Jeg er så en af dem der risikerer at måtte blive hjemme fra hundetræffet, hvis min tæves løbetid falder på samme tid. Det synes jeg nu er meget fair.

Vi må gerne komme til træning med løbske tæver, men selvsagt ikke deltage i frikvarteret og jeg går da heller ikke løs med hende i et område med andre løse hunde (dvs. hundeskove) når hun er i løbetid. Så går jeg i den anden del af skoven, hvor hunde skal være i snor. Det er da langt mere afslappende end at skulle være på vagt hvert eneste øjeblik, hvis nu der skulle komme en hanhund forbi...

Ude hos os har vi en hingst stående og jeg stiller da heller ikke min brunstige hoppe lige foran hans boks eller rider lige ind foran ham når jeg ved hun er i brunst. Synes det er almindelighed høflighed.

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Louise E
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 20:48
du skrev hvad jeg tænkte
0
0
Svar på denne tråd

Hingste vs. hanhunde
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 23:36

Et hurtigt svar er flg.:

Til et hundearrangement vil der altid dukke flere hanhunde op end løbske tæver.

Til et hestearrangement vil der altid dukke flere hopper op end hingste.

Netop dét må være svaret på dit spørgsmål! Det var jo slet ikke så svært

//Greenstone :-D

Welsh Cob & Curly Coated Retriever
www.abw-design.dk

Del dine billeder med andre, se mere på:

cued.dk/nice-horse

0
0
Svar på denne tråd

Til Karina Both Andersen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 07:15

Man skal selv sørrer for den bliver hjemme, og hvis man har den med ude skal man også selv sørre for at den ikke laver unoder med andre hunde..

Ejer af: 1 pony, 2 rotter (snart 3), 1 kat og 2 dværghamstere - HJÆLP Jeg er ramt af GMA (Get More Animals)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider