|
|
| At klappe sin hest kærligt... |
| Forfatter:  |
Irco Miro |
| Dato:  |
19-03-2006 21:57 |
|
Dette kan godt være lidt langt, men jeg må bare ud med hvor latterligt et hestehold de har på min skole.. Jeg er ved at uddanne mig til dyrepasser, og vi skal jo have noget praktisk undervisning, og det får vi ved at komme over og have nogle timer på skolens økologiske gård, med heste, grise, køer, får, gede, kaniner, marsvin, slanger, aber, div. fugle og eksotiske gnavere, fisk osv osv (fra i morgen har de ikke nogle høns.. de skal aflives fordi de kan smittes med fugleinfluenza hvis de går ude i deres gårde som de plejer, så de har været spærret inde, i deres små huse som kun er bregnet til at være i om natten, i flere uger nu, og det er jo synd, så der triller hønsehoveder i morgen..) men da vi så var over og arbejde med skolens heste... (det er nu du triller ned af stolen af grin eller ryster foragteligt på hovedet.. du må selv vælge..) Først trækker man hestene ud på fold, det er osse fint nok, så skal der muges ud... hver dag.. (er du klar??) Man skal sortere halmen så man KUN får de våde strå ud, man får nærmest lammetæv hvis der kommer for meget tørt halm ud.. og de har altså næsten en halv meter halm at gå i.. det er for meget, og de får jo dårlige koder af det.. og når man så skal strø, det skal der nemli osse hver dag, (jeg forstår ikke at de heste ikke snart står oppe under lotfet med alt det halm de får ind i forhold til hvad der kom ud..) som hende der er ansvarlig for hestene mener, så skal halmen være HELT HELT HELT plan inde i boksen, og de skal have en hovedpude under krybben.. (hvad @!#$ de skal med den aner jeg ikke..) og så skal ALLE de der "huller" mellem halmen som man stort set ikke kan undgå med mindre man bruger en halv time på at findele en mini-balle.. og som hesten da selv roder op i, og får delt ud, så den sys det er dejligt.. nej, hvis ikke man kan finde ud af at findele det ordenligt, så skal man lægge sig ned i det og prøve at mærke, og tænke på at hvis det var ens egen madras.. (er vi alle enige om at et dyr der er så stort eller har den natur som mange dyr nu har.. DE TRAMPER GRÆSSET NED INDEN I DE LÆGGER SIG...) dvs at alt det arbejde jeg lige havde stået og lavet, var til ingen verdens nytte, fordi når hesten kommer ind i boksen, stiller den sig til at flytte rundt på halmen, og hvis den lægger sig, tramper den lige lidt rundt om sig selv, inden den smider sin kæmpe store krop ned på gulvet.. Da vi var der over en anden dag, og skulle have med hestene at gøre var der en af eleverne på gården der sagde, let grinene, og let med en det-her-er-for-latterl...t-atityde, at vi måtte altså ikke klappe hestene, (er det ikke det vi alle sammen gør når pruthesten har været dygtig??) for de føler det som en BJØRN!!! Jeg kan umuligt være den eneste der har stået og tævet løs med flade hænder på halsen af en hest/pony, de elsker det.. Vi fik jo hurtigt lavet det om til at hesten ville TRO det var en bjørn, Hvad så når vi klapper vores hunde?? er det så en blåhval eller hvad?? Hvad et det for noget at lære eleverne?? og de mener jo at deres heste er sådan nogle søde, rare heste.. det er nogle sindsyge krikker!! jeg måtte give en af deres 4 årige hopper et rap over næseryggen med grimskaftet, fordi hun travede afsted med mig fra folden ind til stalden.. Det er de heste som dybt uerfarene elever skal håndtere.. så anskaf en flok fjeldkøer, de er da i det mindste til at håndtere fro uerfarene! (hvis de her det rette temprament..) men nej nej nej.. de skal jo avle fiiine dressurheste på deres syge kræ.. så skal man jo ikke tænke på at de altså osse skal bruges til undevisning, og bla. osse undervisning af nogle elever der ikke engang tør gå forbi dem på stald gangen... Ejj.. jeg måtte lige ud med det.. tak fordi i gad lytte..
Kram Irco Miro /Kat Hvis du vil ha´de bedste, så køb Gustavii´s HESTE www.gustavii.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kolding |
ane jensen |
19-03-2006 22:10 |
|
du går på ikke? Reglerne rundt på de forskellige skoler er latterlige, og ikke alle lære er lige gode til at håndtere hestene! Jeg ved at de på kolding har fine heste, men det er jo netop fordi eleverne så lære hvordan det er i det virkelige liv (altså hvis du skal arbejde med heste, bliver det nok på stutteri eller rideskole) Og der er der jo også heste som der er livlige, som rytter må man kunne omgås alle typer af heste! Men mener så også, at der skal være nogle heste som er egnede til de rytter/elever som ikke er så dygtige. Altså heste der skaber tilid, og ikke frygt! Så må man jo lære at omgås de lidt mere varme heste med tiden! Jeg kan høre du er træt af din skole, var jeg også da jeg gik på dyrepasser uddanelsen. Meget af det man "lære" der er noget fis, men noget kan også bruges i det virkelige liv! Men desværre er det bare sådan, at nogle ikke kan se ud over deres egen næsetip, og høre på hvad andre mener. Lærene lytter ikke så meget til eleverne, desværre! Jeg kender ikke din skole, så vil ikke udtale mig om forholdene af hestene deroppe, men sådan var det også der hvor jeg gik. Synes at dyrene havde det ret dårligt, de blev ikke passet optimalt. Men sådan er det jo desværre på sådanne skoler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hver vores måde |
|
|
Tja, jeg sorterer også når jeg muger ud så jeg undgår at smide for meget rent/tørt halm ud, det andet er spild af halm. Jeg planer dog ikke madrassen bagefter, men sørger for at den er rimelige jævn over det hele og jeg findeler heller ikke halmen, jeg ryster det op i midten og så kan hesten selv rode det rundt som den har lyst til. Det er yderst sjældent at jeg klapper hesten, jeg aer/nusser den istedet for, så kan den heller aldrig været i tvivl om det klap den får er ros eller straf.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej.. jeg går.. |
Irco Miro |
19-03-2006 22:18 |
|
..på Roskilde.. der har dyrene det slet ikke optimalt.. og jeh ar arbejdet på et stort stutteri med rene indavlsheste, og det giver tossede heste, så jeg kan godt håndtere de der heste der er lidt varme i hovedet, men mange fra min klasse, er dirrekte bange fro dem!
Kram Irco Miro /Kat Hvis du vil ha´de bedste, så køb Gustavii´s HESTE www.gustavii.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har aldrig.. |
Irco Miro |
19-03-2006 22:23 |
|
straffet med klap/slag, eller jo, men så er det ikke der hvor man klapper for at rose.. har aldrig slået på halsen, for det er der man bliver rost..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay, den skole |
ane jensen |
19-03-2006 22:28 |
|
har jeg såa aldrig set, bor i det mørke jylland  Anyway, som før skrevet, kan hårde slag jo i hestens øjen betegnes som straf.. Det jo nok det jeres lære mente at i ikke måtte gøre.. men hvis ikke må ae eller røre hesten forsigtigt.. Er der jo noget galt? Det jo tit sådan dyrene ikke har det super godt, det jo igen fordi der er så mange om at passe dem. Der hvor jeg gik, har jeg engang oplevet at der var flere af de dyr (som ikke var så spændene, der ikke engang blev fodret ) Derfor måtte mig og nogle veninder, til at fodre en masse af små dyrene! Hold k... hvor var vi sure. Men sådan er livet bare på skolerne, rundt omkring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
Malu |
20-03-2006 07:16 |
|
Jeg sorterer også halmen (gjorde da min hest stod i boks). Jeg klapper aldrig min hest som belønning, nusser/kløer i stedet. Så jeg synes faktisk de har fat i det rigtige derude.
:-) Mvh. Malu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irco Miro... |
|
|
"Jeg kan umuligt være den eneste der har stået og tævet løs med flade hænder på halsen af en hest/pony, DE ELSKER DET" Hvis nu du tænker dig rigtig godt om, tror du så selv på det  Syntes ligesom din sætning beskriver ret godt hvorfor din skole har ret i at man ikke bør klappe en hest så hårdt for at rose den.
Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven. Citat: Albert Carmus
Regndækken og Mylderbid mm. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ciller tror |
|
|
du ikke det var skrevet ironisk? Jeg tror ikke irco mener det som om de stod og direkte tævede på dem, men hun mener nok, at mange børn har stået og klappet denne pony/hest på halsen adskillige gange. Måske et uheldigt ordvalg, men man skal kunne læse gennem linierne, eller i hvart fald med andre øjne, når nu tingene står på skrift, og ikke kan høres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og forresten |
|
|
så både klapper, aer, nusser og klør jeg min hest som belønning. Sådan som jeg ser det, så kender de godt forskel på ros og "straf" da stemmen jo også har en stor betydning. Med mindre i alle sammen aldrig siger noget, men kun "taler" gennem berøring, ja så kan jeg godt se hesten måske har svær ved at skelne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan godt |
|
|
følge dig. Mine heste bliver skam også klappet, og ja de nyder det. Især når jeg rider Nord, og han gør noget godt - ja så klapper jeg ham sku  Og han virker yderst tilfreds med et klap, og rosende ord.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlige koder ??? |
Illum |
20-03-2006 08:59 |
|
Af at stå i stort mængder halm / dyb halm ??? Vrøvl og ævl . Det er godt at stå i store mængder halm . Det er en god måde at undgå problemer med fx. sur stråle . Det er en god måde at undgå kulde fra gulvet ( når man nu muget hver dag ) Og så er det jo rarest for dyret at ligge tildeles blødt. Jeg bruge selv tonsvis af halm og Smukke Ganger har perfekte ben og koder , måske er det fordi han kommer på fold i alle de lyse timer og rides fornuftigt og fodres så han ikke lider af galle 
Illum, navnet forpligter!! Søges; Jack Russell tæve LILLE M.LAVE ben,glat. ÆGTE gerne uden bog MEN ÆGTE,forældre ÆGTE. MAX. 3000 kr IKKE Jylland Nu med kennelnavn..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også godt med halm mer |
Sys |
20-03-2006 09:47 |
|
Ja jeg fjerner alt det våde + klatterne hver dag !! Og giver også rigeligt med halm. Samt forsøger at minimere, der ryger for meget rent halm med ud. Min har tendens til sur stråle, derfor er god bokshygiejne meget vigtigt. M.h.t. klapperiet - så kan det i mine øjne godt blive for voldsomt en gang imellem. Personligt aer og nusser jeg hellere og klapper jeg endeligt, er det meget blidt. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaa... |
|
|
Må sige jeg også er enig med de andre herinde.. Min står i halm til knæende, jeg fjerner kun det der er vådt og gør meget ud af at plane det så der ikke er huller.. mht. at klappe.. prøv at få en veninde til at klappe dig på hovdet.. det er faktisk ikke ret behageligt og heste klapper jo heller ikke hinanden.. og jeg mener faktisk det samme gælder for hunde.. blåhval eller ej.. Jeg klapper min den ene da hun er så menneske præget at hun har opfattet at klap = ros. Men mine plange og min spanske bryder jeg ikke om at blive klappet. De har aldrig lært det og bryder sig ikke om det.. Forklaringen kan man diskutere men i praktis holder den rent faktisk..
Stald Rohan. PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I stedet for... |
Himmelfjer |
20-03-2006 10:23 |
|
...at afskrive det som latterligt, så kan man jo også prøve at spørge ind til hvorfor de gør, som de gør. Jeg synes jo også, at de har fat i noget af det rigtige... Men jeg kender jo ikke stedet og kender ikke til dagligdag o.s.v., men det lyder som om der vægtes god hygiejne (måske lidt overdrevet med at det skal være totalt plant, men alligevel...sådan foretrækker jeg det også selv - dog uden atjeg "efterprøver" ved at smide mig idet! Men jeg vil gerne undgå store huller i underlaget. ) og en omgang med hestene, der bygger på omtanke og viden om hestens natur. Heste kan jo vænne sig til meget, men jeg tvivler faktisk på, at de NYDER at få lammetæv som ros...altså jeg mener...når man ser folk rose deres hest... ...jo dygtigere den har været, jo hårdere slår de! Jeg ser ingen skade i at klappe sin hest kærligt og blidt, men for mig ligger det meget mere naturligt at ae og kradse end at smadre håndfladen ind på hestens hals!  Men du kan jo trøste dig med, at de sikkert ville finde din måde at holde hest på lige så latterlig, som du finder deres.  Hvem der har ret skal jeg ikke dømme. Vi har hver vores måde at gøre tingene på, så de fungerer for os, og det er fint med mig, så længe hesten ikke lider overlast.  Camilla
- NU MED HUND!!! Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klappe klappe |
|
|
Altså... Synes at det er en lettere tåbelig måde vi mennesker har fundet på, til at rose vores heste på... Jeg bruger altså heller ikke lige det der med at klappe, men min hest kan heller ikke fordrage det... Hun giver et spjæt for hvert klap, så det er ligesom ikke lige den bedste metode til at kærtegne hende på... Jeg stryger/aer og når vi rigtig hygger, så klør jeg hende. Det elsker hun... For jeg kan nemli komme til at klø på steder, hvor hun og hestevennerne ikke lige kan komme til (eks. bagsiden af haleroden) Men om de ligefrem tror at det er en bjørn... Njaeøh... Det tror jeg nu ikke... Eller også har flertallet af heste bare vænnet sig til "bjørnene" og menneskernes besynderlige måde at kærtegne på. Det er i hvert fald de færreste heste der har taget skade af at blive klappet.
Zamangah Welsh hingsteføl og kåret Welsh Mountain hoppe sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmugning |
|
|
Jeg har da også altid lært kun at køre det våde halm og klatter ud. Da jeg spurgte hvorfor svarede udlejer, at dels blev møddingen ikke så hurtig fyldt op, dels skulle der ikke købes halm ind så tit og dels fik hesten en ordentlig madras. Korrekt, det tager tid at muge på den måde, men hvis man nu selv skulle stå for indkøb af halm - så var der virkelig penge at spare ved dagligt kun at fjerne klatter og det aller-mest våde. Nu står vores hest/ponyer så på spåner, men der bliver dagligt muget/sorteret på samme måde - klatter og det aller-mest våde køres ud. Det at de skal have ...en hovedpude under krybben... skyldes jo nok, at heste/ponyer har det med at skrabe halmen bagud. Det er måske et levn fra "gamle dage", hvor de flete heste stod i spiltov. Havde de først fået skrabet halmen bagud - så har de jo ikke en chance for at skrabe det fremad. Hesten/ponyen får jo også tiden til at gå med at "rode rundt" i hovedpuden...
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roskilde |
|
|
Det lyder som Susanne... Har jeg ret? Har selv gået på RTS, men det er 6 år siden jeg blev færdig, det var inden det nye system, og mens Susanne var helt ny og hold op nogle diskutioner vi har haft. Hold ud du skal nok overleve Sessa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hohpojp |
Irco Miro |
20-03-2006 14:53 |
|
Sessa: haha.. jo nu hedder hun vist mest bare Sanne, men jo, hende der er utrolig upædagoisk, får elev på elev, på elev til at græde, har en syg form for hestehold.. jo.. det er hende!! Jeg har resolut valgt ikke at tage ekstra moduler med heste, og jeg skal have så lidt med de der krikker at gøre som overhovedet muligt!! jeg gider hende ikke, og jeg gider ikke udsætte mig selv for hendes tyranisering af eleverne! Mange af de andre lærer som har heste der hjemme, vil SLET ikke have noget med hestene på skolen at gøre, for i følge Sanne, så burde deres heste være døde af misrøgt/forkert pasning, for laang tid siden.. til jer andre: I kan ikke rose stedet før i har set hvordan de egentlig passer hestene, og hvordan de håndtere dem.. Det er sygt.. alle de mennesker jeg taler med om hvordan det foregår på skolen, og andre elever fra min klasse, sys det er en syg måde at passe hestene på!! og hvis i nogle sinde ser det, så vil i ryste på hovedet, trille rundt af grin, og sys det er noget af det latterligeste i har længe har set!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovhovhov... |
Himmelfjer |
20-03-2006 15:04 |
|
..Der er vist ingen, der roser stedet. Som jeg siger: jeg kender ikke stedet og dagligdagen. Men IDÈERNE, som den staldansvarlige præsenterer lyder nu meget fornuftige, men hvis resten er en fis i en hornlygte, så er det jo lige fedt. Det lød jo bare som om du syntes, at de to ting - omhyggelig udmugning og ikke-klapperi til hestene - var latterligt, og det synes jeg bestemt ikke det er. Men derfor kan resten jo godt være skod. Vi ved jo kun hvad du skriver.  For det er jo ikke kun de to ting, der gør det latterligt, lyder det til. Det lyder som om det er sammenhængen mellem en dårlig ledelse i stalden, for mange fikse idéer, der ikke kan fungere, og for meget tyranisk enevælde. Principperne kan jo godt være gode nok selvom omsætningen til praksis er forfejlet.  camilla
- NU MED HUND!!! Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rent faktisk |
|
|
vil jeg vove at påstå at jeg klapper aldrig min hest... ikke så det siger klask klask klask på halsen i hvert fald. jeg klapper ganske ganske let - det er nok nærmest kun en berøring. Hesten kan mærke en FLUE - Hvorfor SLÅ den når den har været dygtig eller fordi vi kan li den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja så det |
|
|
næste der kan diskuteres er hvor hårdt eller let der bliver klappet, og hvorfor man kun må/skal/kan klappe let eller hårdt eller eller eller  Lad dog folk give hesten et lille klap på halsen, klø dem bag øret eller nusse demi panden hvis de lyster i stedet for at fare i flindt - Jesus Christ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sasser... |
Himmelfjer |
20-03-2006 16:10 |
|
...Hvem farer i flint?  camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja øhhh altså |
|
|
jeg kan da godt se det er et STORT problem for dig  men alt det der pjat med hestene får dårlige koder af for meget halm det er noget @!#$ nu er jeg selv uddannet instruktør så ja ved lidt om heste efter 18 år i sadlen.. og JA det er rigtigt at det er bedre og ae eller nusse en hest frem for og klappe den. og ja jeg muger også ud hver dag og planer ud og renser krybber og jeg sorterer da også så jeg slipper for og smide en masse tørt halm ud det er jo ikke billigt. nå ja og hvis du bliver slæbt efter en hest en anden gang så skal du nok lærer at det ikke er det fedeste og klaske den en over næsen bare grib med armen rundt om hestens næse så kan du holde selv den vildeste hest og ja har selv brugt det når man skal fange utæmmede 3 årige heste... nå ja og til sidst med alt det brok tror du så ikke du skal finde noget andet og lave i stedet for og pive sådan  ja det er bare min holdning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og jeg mener at |
Illum |
20-03-2006 16:35 |
|
Hvis man ikke selv kan "kaste" sig i den halm seng man byder sine Smukke for at tjekke den ... Så er man en mishandler ... ;-)
Illum, navnet forpligter!! Søges; Jack Russell tæve LILLE M.LAVE ben,glat. ÆGTE gerne uden bog MEN ÆGTE,forældre ÆGTE. MAX. 3000 kr IKKE Jylland Nu med kennelnavn..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At klappe en hest |
HelleSophie |
20-03-2006 16:36 |
|
som ros fordi den har gjort noget godt, er jeg også imod. Det er muligt at hesten kan lære, at det betyder at den har gjort det rigtige når man klapper den, men jeg tvivler MEGET på, at den på nogen måde kan synes at det er rart. At klappe hesten er noget vi hestefolk har fundet på. Vi burde i stedet nusse og berøre hesten når vi roser den, eller bruge stemmen. Dét er da noget de kan forstå! Det burde de fleste med lidt logik og lidt forstand på heste da kunne se. Men at klappe hesten er også en svær vane at lægge fra sig, fordi der er så mange der gør det, og fordi man sikkert har gjort det lige fra dengang man begyndte at omgåes heste. Godt nok er hesten et stort dyr med mange kræfter, men det betyder altså ikke at der skal lægges dobbelt kræfter i for at rose den. Som Linse siger; en hest mærker den mindste flue, så det er altså ikke nødvendigt at SLÅ for at vise at den har været dygtig eller at man er glad for den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| holder med jer |
|
|
ja jeg syntes faktisk ikke der er så¨meget hold i dit indlæg men godt med noget debatskabende holder på tykke madrasser og nul klap kun nus hest har 7 gange mere følelse end os
AYLA FORE EVER ZENTA FORE EVER ANIMALS FORE EVER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helledusseda |
|
|
Jeg synes faktisk det er dig, som er latterlig! Tænk at slå en 4-års i hovedet med træktovet, fordi den er svær at gå med! Du har da ikke fattet ret meget...  Er du sikker på, at du ikke burde finde dig en anden karriereretning? Du egner dig vist ikke til at have med heste at gøre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ane Jensen |
Lilar |
20-03-2006 22:57 |
|
Den skole du gik på, var det i Holstebro?? Linda.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb Medlem af FHK, HGK og pylreklubben hestensurtehave.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irco... |
Anja - Aricana |
20-03-2006 23:22 |
|
Jeg tænkte med det første " du går i roskilde" *gg* Og sørme så hehe Har også gået der - og kan bestemt godt huske en del gnavne heste, der synes det avr helt i orden at bide, hvis det ikek gik efter deres hoved - og som bestemt også mente, at det var fint selv at vælge tempo til og fra folden!! Nu er det en del år siden ejg ahr gået der - og der har sikkert været udskiftning i hestene - men synes efterhånden at have erfaret 8selvom det dog er begrænset med erfaringer), at heste, der håndteres af så mange forskellige menensker, ofte ikke opfører sig som de burde - men det er vel ikke hestenes skyld, når det kommer til stykket. Ang. klap - dyr, der ikke selv benytter den form for gestus naturligt, forbinder det heller ikke naturligt med ngoget dejligt, som vi mennesker vil have det (kalp) MEN: når dyrene har været hos mennesker længe, lærer de nemt, at det er en kærliggestus med klap - derfor tvivler jeg kraftigt på at hesten skulle tro det er en bjørn, hvis den er vandt til at få klap som kærlig gestus. Og det er nøjagtig det samme med hunde. men ehhh...nu er klap, jo altså en blød ting - synes der er stor forskel på klap og slag. Men under alle omstændigheder, er det jo bedst at bruge de former for berøring, hesten kender fra naturens siden, når man vil kærtegne den *s* Men sådan en skole, skal jo netop repræsentre lidt af hvert, som man kommer ud for, når man skal ud i den virkelige verden. Nu ved jeg ikke om de stadig har frilandsgrise - men jeg synes fx det var hårdt, at se hvor skønt frilandsgrisene havde det, for bagefter at skulle ind i stalden til de opstaldede grise og se så lidt plads de skulle gå rundt i - og kummerlige forhold (som det konventionelle landbrug jo driver). Forøvrigt, hvorfor slå hesten over næsen med tovet? Jeg vil ikke blande mig i, hvordna folk opdrager deres heste - men det er meget uklogt, at bruge et redskab, man bruger til noget, der skal være behageligt for hesten (at blive trukket) til straf - risikoen for en selvforstærkende effekt er temmelig stor. I det hele taget, skal du nok overveje lidt mere, hvorfor tingene fungere som de gør på din skole. Måske er det ikke det bedste - men jeg tvivler dog alligevel på, at det er det værste. Desuden så har du kun godt af, at opleve verden på en anden måde, end du er vandt tila t se den. Det er sådan noget, der gør, at du bliver et voksent menneske en dag, med mange erfaringer i rygsækken. Men når man er ung, er man ofte rapkæftet og hurtig til at konkludere og kritisere - det skal du nok lære at moderere i fremtiden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er vist |
spender(tino) |
21-03-2006 01:41 |
|
en af de eneste der godt kan se det latterlige i at bruge 1 time ( eller hvor lang tid det nu tager) at muge hos 1 enkelt hest. Tænk hvis man en dag står som staldpasser i en stald med 50 heste.. det holder altså ikke!! Jo, jeg sorterer da også, men jeg står sandelig ikke med hænderne begravet i halmen for at mærke efter om der er tis på et halmstrå!! Måske har jeg bare en flink hest der klatter bagest i boksen og tisser i midten, så jeg ved hvor jeg vil komme til at muge inden jeg går ind i boksen. Jeg kunne aldrig finde på at spilde min tid på at gøre boksens underlag til en madras jeg selv ville sove på.. undskyld, men det synes jeg er noget fis. Stod jeg som staldansvarlig og fik sådan en elev ind på en læreplads ville de godt nok blive bedt om at rubbe neglene!! Heste ER altså ikke mennesker, og bliver det aldrig- og unaset hvor fint og plant du laver deres underlag, og måler efter med vatterpas, ja så kommer de utaknemmelig skarn altså og roder op i det bagefter.. Duuumme heste  Hvis en hest var så ligeglad at den bare løb med mig uden hensyntagen, ja så ville jeg godt nok gøre hvad jeg kunne for at stoppe den!! Konsekvenserne hvis jeg ikke fik den stoppet kunne f.eks være: Mig der skal skrabes af muren ved siden af stalddøren med en spatel fordi jeg er blevet banket ind i den, eller en hest jeg blev nødt til at slippe som så lige smutter op på hovedvejen for at blive kørt ned og skabe massiv skade på sig selv og diverse biler. Måske kunne jeg også nøjes med brændemærker på hænderne, hudafskrabninger eller en forstuvet fod efter at hesten har danset fandango på den. Jo, vi skal bestemt respektere hesten, men det er altså også vigtigt den lærer at respektere os- de er altså ret meget stærkere end os, så det kan nemt gå galt. Jeg har godt nok klappet og nusset mange heste og ponyer i mit liv, og ikke en gang har jeg oplevet at de tog det som noget farligt eller truende. Tror altså meget det afhænger af måden man gør det på. Står man og bruger alle kræfter på at klappe en hest tror jeg skam nok den skal reagere negativt, men et lille klap klap/nusse nus er min hest da yderst glad for. Faktisk er det mere ham der tæver mig når han svinger hovedet ind i ryggen på mig for at få godbidder ( som han så IKKE får me den opførsel.. ej @!#$ nu er jeg et ondt menneske) Det er altså ikke hensigtsmæssigt at lære elever på en dyrepasseruddannelse at udmugning af en boks skal tage en halv dag. Men det er så bare min ydmyge mening. Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et tillæg |
|
|
Lærer elever på landbrugsskoler ikke at bruge en høtyv til at ryste op med??? For hold da op hvor har jeg haft mange elever/praktikanter under mig, som var nød til at få et grundkursus udi brugen af ovennævnte redskab! Langt de fleste har startet på dag 1 med at ryste op med hænderne (altså den rene halm)  For det første er det unødvendigt, for det andet tager det ALT for lang tid og sidst men ikke mindst har ryggen overhovedet ikke godt af det. Man er altså på skolerne nød til at forstå at deres elever typisk havner i en stald med +50 heste - og der er dælme ikke tid til at man skal bruge hele formiddagen på at ordne morgenstald... Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine... |
spender(tino) |
22-03-2006 05:17 |
|
Du kan vel nok forstå at man ikke kan bruge en høtyv når halmen skal ligge som lagnet på en nyredt seng?  Jeg kan simpelthen se det for mig hvordan de skal kravle rundt i boksene og rette på hvert et halmstrå. Dyrevefærd handler ikke om hvor fint halmen ligger, men om at få muget ud og givet frisk strøelse- dyrene er altså ikke så snobbede at de protesterer mod at stå i ikke arrangeret halm. Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DÅHMMME mig... |
|
|
...det er da derfor ! Kors så har jeg jo gjordt alle de stakkels små hestepasserpiger uret - hermed et rungende UNDSKYLD til jer alle der måtte have krydset min vej! Ironien er hermed klappet fra igen! For lidt og for meget dat´s de kvæstion  Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| **stinedecor |
Irco Miro |
22-03-2006 12:37 |
|
Hvad ville du egentlig selv gøre hvis du på var blevet hevet afsted af en hest i trav, ca. 100-150 meter, hvor efter du på ca. 5 meter staldgang var allerede mast ind i væggen 4 gange, når der er yderligere 5 meter tilbage.. jeg sys i hvert fald at det gjorde ondt, sådan lige 3 gange på hjørnerne, og en gang i porten ind til stalden.. krikken var sq da ligeglad! Sådan skal en hest der bruges til undevisning ikke opføre sig, og hvis ikke det var fordi jeg er vant til heste med indavl, kunne jeg sq nok ikke have ret meget liv tilbage i min krop efter det dumme dyr!! Torvet på bringen plejer gerne at hjælpe, men den var lige glad, så begynder det sq at blive lidt småfarligt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min lillesøster |
|
|
havde været i praktik der ovre og der havde hun lært at man ikke må sige kni kni kni (i ved godt den der lyd som man laver for lige at få hesten lidt frem af ) og pruh måtte man helle ikke sige ... man skulle sige stop og gå ... og når man rensede hove skulle man sige løft... fo heste kunne altså ikke forstå pruh og kni kni men den kan godt forstå stop og gå ... det kan da være lige meget hvad ma siger bare hesten forbinder det med det rigtige ... og det der med halmen .. prøv at tænke på hvis hesten nu ikke syntes der var flot nok redt op ... nej jeg vil ikke sove der jeg får ondt i ryggen hvis ike madrassen er mindst 60 sm tyk og helt plan ... jeg er kan mæreke en gulerod under 10 bigballer
"what if the one thing you feared most in life was the one thing that could set you free" MEMENTO TE MORTALEM ESSE Husk du er dødelig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor blev kammertonen af |
Majbritt Witte Madsen |
22-03-2006 13:25 |
|
Synes det er iorden at give kritik af et indlæg, men der er flere måder at gøre det på. Konstruktiv kritik... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skolens heste.. |
Irco Miro |
22-03-2006 13:41 |
|
har ikke lært at smide deres pu pu et sted.. de spreder det lige så fint i HELE boxen.. så begynder det at tage sin tid, og normalt muger jeg sådan en box på under 10 min, meget meget lidt vådt halm tilbage, ingen pu pu, og fint underlag, men der ude tager det jo 7 evigheder for en box.. der er grænser for hvor vildt man sorterer halmen, men der ude er det lige før man skal (som der har stået tidligere) ligge og rode rundt for at finde et strå men tis på.. Og som Trine (faxa) spørger, nej de lærer ikke at bruge en høtyv til at ryste op med.. de bruger alle hænderne.. men de løfter halmen ind i boxen med en høtyv eller greuw(fnis-tihi), og så ryster de det op med hænderne.. for ellers kan det ikke stå i vatter som det jo skal.. og ja.. hestene bliver behandlet som prisessen på ærten.. det er jo helt til grin..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pruuuh... |
spender(tino) |
22-03-2006 16:18 |
|
Jeg er en hest, og jeg vil bare gerne spørge... HVOR ER MIN DYNE!?? Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes |
|
|
Ang at klappe hesten (med flad hånd): Prøv næste gang du gør det at ramme forkert så du klapper dig selv på låret - det kilder altså ikke skulle jeg hilse og sige! Med fare for at blive stemplet som idiot vil jeg påstå at heste synes det er mere rart at blive aet/strøget på halsen eller hvor man nu lige kan komme til... Og så bliver jeg lidt forarget når jeg læser sådan noget som dette : det er nogle sindsyge krikker!! jeg måtte give en af deres 4 årige hopper et rap over næseryggen med grimskaftet, fordi hun travede afsted med mig fra folden ind til stalden.. Jaah, så skal hun nok lære at mennesker er nogle flinke nogen som ikke gør hende ondt...eller...tjah Hun vil helt sikkert ikke prøve at løbe en anden gang (sirupstyk ironi for de fattesvage) Når jeg nu er kommet af med min galde vil jeg iøvrigt give dig ret i at det er tåbeligt at lade hestene stå i så meget halm - det er ganske rigtigt ikke nødvendigt.
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.... *Albert Einstein* Formand for foreningen til den frie mans bevarelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pia... |
Irco Miro |
22-03-2006 21:02 |
|
prøv at læse højere oppe, hvor jeg skriver hvordan min tur fra fold til stald var med hende.. det begyndte til sidst at blive farligt for mig selv, så jeg må forsvare mig selv og mene at jeg sq ikke havde andet valg. hvis jeg ikke skulle komme tilskade!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| irco mirco |
|
|
Situationen ville slet ikke være opstået, da jeg blankt nægter at trække med andres heste, medmindre de er velopdragne. Til gengæld sørger jeg for at min egen er det samme (og det er ikke fordi jeg har slået den i hovedet med træktovet, at den er flink at trække med!)  Det er meget muligt, at det var en panikløsning at slå den i hovedet, men din indstilling til hesten er fuldstændig blottet for forståelse! Den stakkels hest er aldrig blevet opdraget fornuftigt, det er da ikke dens skyld! Den ville sikkert hellere leve i fred og fordragelighed med de mennesker, den omgås, men den er øjensynligt ikke rendt ind i nogen, som besad nok indsigt i hestens psyke, til at det har kunnet lade sig gøre...  At du vælger at slå den i hvedet, vil da aldrig gøre dens indstilling til mennesker bedre. Ville du måske få lyst til at samarbejde med nogen, som vappede dig en ordentligt en på madkassen, når du gjorde, hvad der faldt dig naturligt? Nej,vel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
Anja - Aricana |
23-03-2006 22:58 |
|
Pia, rasmus osv. Du mener vel ikkehelt seriøst du kan sammenligne din lille krop, med hestens store? Og vores hud med deres pels. Der er unægteligt noget længere ind til nerverne på hesten, end der er på os. Forøvrigt, så fungerer planteæders og altæders nervernetværk og smertærskler ikke helt ens. Så man skal også passe noget på, at smameligne sådan. Jeg prøver ikke at sige, det er mere behageligt at blive klapppet end aet - for det er ganske givet, at det er rart for hestene at blive aet - men helt ærligt - det er f... hysteri, at sige hestene tror det er en bjørn og går i panik! Jeg har endnu aldrig i mit liv mødt en hest, der reagerede negativt på lidt klap på siden af halsen efter en god tur. Og hvad så om vi nyder det mere end hesten? Så længe heste ikke har noget imod det, kan det vel næppe skade - selvom det måske kunne gøres anderledes og bedre?  Men tror bestemt, at hestene lære menneskets klappegestus som noget positivt, ligesom hunde gør det - medmindre de ligefrem bliver tæsket - men sådan kan alle jo blive ødelagt, og få spoleret deres naturlige indlæring af sociale gestus *s*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja altså når jeg |
|
|
klapper mig selv på låret, elller på kinden eller hvilket som helst andet sted, men samme "kraft" som når jeg klapper Nord, gør det ikk det mindste ondt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes at |
spender(tino) |
24-03-2006 06:47 |
|
al hestesport på international på plan der kommer i tv, for der viser de også denne ekstreme form for mishandling når rytterne klapper deres hest på halsen efter endt ridt. At de ikke skammer sig!!  Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HAHA christina |
Irco Miro |
26-03-2006 22:20 |
|
Fed humor!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja og nej |
mariarytter6 |
27-03-2006 02:16 |
|
jeg ved godt at jeg aldrig har ejet en hest og alt det der... men jeg har dog muget min del bokse tror jeg nok... HVIS jeg fik min egen hest skulle den have en god plan halmbund(ikke hysterisk) som om sommeren var mere eller mindre kun ren halm. lige så snart det så bliver koldt/køligt ville jeg lade noget af det gamle ligge(selvfølglig ikke klatter og sjask vådt)... bare til at hjælpe med varmen... det er det jeg sådan har sammensat ud fra alle de anvisninger og råd jeg har fået gennem årenes løb... det der med at klappe hesten... ja de fleste gør det og også jeg... men jeg tror også det har meget at gøre med hvordan man samtidig taler, og hvad man egentlig laver lige i det øjeblik... jeg har engang fået at vide at når en hoppe irettesætter sit føl "slår" hun den med tænderne... altså et hurtigt og knap så hårdt nap tror jeg... og det med at vi så klapper hesten ville den så sammenligne med en fornærmet mor... jeg ved ikke rigtig hvor vidt jeg tror på det... meeen jeg har faktisk engang set en erfaren kørepony irettesætte sin uerfarne, og lidt for fremadgående, makker ved på denne måde at "slå" hende på halsen... så måske er der noget om det... jeg VED det ikke... men tror nu nok bare man skal aflæse sin hest og se hvad den bedst kan lide... undskyld hvis jeg lyder klog... er det bestemt ikke men ville bare fortælle hvad jeg har fået at vide af forskellige hestefolk... men har dog aldrig hørt den om bjørnen...
det er ikke fis jeg hedder altså Rytter til mellemnavn... på trods af det er jeg hesteløs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har nu holdt øje med |
Illum |
27-03-2006 08:05 |
|
Mig... omkring mine Smukke ... Og tænk jeg klapper ikke . Smukke Ganger kløes og stryges over ansigtet når han lægger sit smukke hovede i mine arme og som ros stryger jeg hans hals . Mini Mule hun kløes,på bringen ellers så støver hun jo med pels lige for tiden og ellers med jordstøv... Men jeg muger dog stadig helt i bund og de når aldrig ned til gulvet .
Illum, navnet forpligter!! Ragnarok er kommet hjem , foto på præs. Nu med kennelnavn..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|