Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Stigende dødsfald.
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:09

Når jeg gennemgår alle emner her på siden syns jeg at flere og flere heste enten bli'r aflivet ell. dør før tid.

Jeg syns at det er skrækkeligt for alle ejerere at deres ven går bort dog undre jeg mig også meget. Er hestene er Danmark blevet mere sårbar for sygdomme ell. er vores vilkår for dårlige?

Er jeg den eneste der undre mig?

De venligste tanker til Heidi.

>>Rytter søger stor partshest i Roskilde.<<

"Den som ikke reagerer - accepterer."

0
0
Svar på denne tråd

Det synes jeg også
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:22

Ja, ved du hvad, netop det samme tænkte jeg i dag.

I skolen så jeg at der var nogen der ofte prøvede at få fat i mig, men det var ukendt nummer, så jeg kunne ikke ringe tilbage.

Jeg blev meget nervøs, og tænkte om det kunne være Lea - eller en anden - der var død. Nej, tænkte jeg: der kan ikke dø TO heste fra samme hestehold på de næsten 2 år jeg har været der...

Jo - det kunne der godt.

Jeg synes også at der er mange heste der er døde herinde.

Jeg kender selv Sylvana, som jeg tilred, der døde et halvt års tid efter hun blev solgt - 6 år. Margit, en af fjordhestene, der som 7-årig døde af kolik. Ja, og så Lea som 13-årig døde...

Sylvanas dødsårsag er ukendt.

Margits var jo kolik

Lea... ikke godt at vide

- Heidi

0
0
Svar på denne tråd

æzkksjdasodfjsipaejrf
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:25

Ja, jeg undres også ligesom du.

Har også lagt mærke til de mange aflivninger eller for tidligt døde heste-indlæg: hvad er det der sker? selfølgelig er mange desværre blevet aflivet pga. uhelbredelige skader eller tarmslyng og lign. ting. Men hvorfor?

Jeg tror ikke at årsagen er at forholdene herhjemme er blevet forringet, men er vi måske blevet for pylret...?

mange heste blivet jo pakket ind fra top til tå som om de var et stykke skrøbeligt glas og må ikke det ene eller det andet..

Men jeg kan ikke komme med svarene, det er blot teorier (og jeg vil ikke træde nogle over tæerne.)

- Lindis

Praktikplads til veterinærsygeplejerske-udd. hos dyrlæge/klinik søges pr. 1 august 2006/2007 på FYN
Paradico - vil elske dig for evigt <3
Gaia - jeg vil altid huske dig <3
0
0
Svar på denne tråd

dødsfald
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:25

Hej Heidi

Nej du er ikke den eneste der undrer sig!!!

Min smed gennem 25 år siger at idag er 14-15 år meget gammelt for en stor hest for 10 år sigen kunne de sagtens blive midt i tyverne!!!

Mit bud er en blanding af:

Avlen alle racer skal være så ædle som muligt det er ikke længere den store forskel på de store racer og de skal alle ligne fuldblods heste (Jeg overdriver måske meget men jeg kan også godt lide store heste).

Pasningen mange heste står inde hele dagen og kommer ikke ud og motionerer medmindre de bliver redet.. Det er klart at de bliver mere skrøbelige når de ikke får frisk luft hele dagen og træner deres muskler sener og led på engene..

Mvh Trine

0
0
Svar på denne tråd

Det tror jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 19:04

men jeg tror bestemt at man føler det er sådan fordi man har mulighed for at høre om en masse døde og syge heste pga. fora som f.eks HN. Jeg synes i hvert fald ikke at der dør flere heste "i min nærmeste omkreds" end der gjorde førhen.

Der er måske flere syge heste, men det tilskriver jeg at vi er blevet meget bedre til at reagere på hvad hesten fortæller os. Mange af de sygdomme og skader, der behandles og aflives heste på idag er jo skader, som der ingen fokus var på for bare 10 eller 15 år siden. Dengang kunne en halthed jo kun sidde syd for knæene/haserne og hofte-, ryg- og hals-lidelser var pjat og noget man bildte sig ind som hesteejer.

Skulle der blive aflivet flere heste, så håber jeg i hvert fald at det er fordi vi er blevet bedre til at opdage og reagere på hestenes smerter/ubehag og ikke fordi vi tilføjer dem flere.

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 19:18

Hmm jeg undre mig også over hvad det lige er der sker..

Nu er det godt nok ikk alle sammen ældre heste men ellers kunne det så ikk skyldes vejret nu om dage??

Min gamle hoppe har været MEGET sløj her i de her kolde dage og hun blir bare passet i hovede og r*v i de meget kolde dage ved at komme meget tidligere ind osv.

Men jeg ville ha givet vejret skylden hvis man kunne det, der er jo forår.. Hmmm

Men Heidi min største medføelse til dig.. Og en KÆMPE TRØSTEKRAMMER.

0
0
Svar på denne tråd

kan det ikke også
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 19:30

være fordi mange heste må knokle fra en meget tidlig alder? Trav og galop heste er jo redet til når den alm. hygge rytter begynder at venne hesten til bid og trense...det har vel også noget at sige...og ja..avlen...som en har skrevet...de skal være mere og mere ædle alle sammen og blir måske derfor skrøbelige...

Jeg selv har jo en gammel sanger på 25 år men hun holder jo nok heller ikke evigt...men syns det er ret flot alder på en stor varmblodshoppe...Siger Dr. Dyr ok til en følle bølle så vælger jeg en gammel hingst...ved hvilken og herren er 21...jeg gider ikke de nye moderne hingste på under 10 år...de duer ikke..SYNS JEG...

MVH Sus

0
0
Svar på denne tråd

uøvede ejere
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 19:59

Hejsa

Jeg tror det til dels skyldes 'nye' ejere. Folk som flytter på landet, som syntes det er 'hyggeligt' at have en hest til at gå. Som f.eks ikke ved at heste ikke kan tåle at gå på store marker fuld af maaasser af saftigt græs. Eller som ikke ved at en hest helst skal være omkring de 3 år for at må rides på. Og som ellers ikke har sat sig ind i forholdende for at have hest.

Og så er der jo 'forsikringsaflivningerne'. Som når en hest måske er blevet lidt halt, og ikke kan bruges på rytterens plan længere pga af en skade (som ikke nødvendigvis gør hesten 'handicappet'). Så skal de jo aflive hesten få at få forsikringspengene til en ny.

0
0
Svar på denne tråd

forsikring...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 20:02

hmmm... ved at der er manger der har en uanvendeligheds forsikring på deres hest... hvis den ikke kan bruges med for de penge for at aflive den ...

min gamle partpony blev aflivet af den grund, han havde astma. de kunne lige så godt have solgt ham til som selskabspony eller til et sted med mark hvor han blev redet et par gange i ugen og stod på mark året rundt, meeen nej, det fik de ikke særlig mange penge ud af

Regiina og Piikachu!

-en rigtig hest er en pony...

0
0
Svar på denne tråd

Regina..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 20:26

Nu er det jo de færreste af os,der har så mange penge på bankbogen,at man bare kan sælges en skadet hest som selskab,og købe en ny..

Hesten er ikke ked af at dø,det ved den ikke.

Men den bliver ked af det,når den måske vil blive brugt forkert,hvis den skulle være så uheldig at komme i de forkerte hænder..

Har du et pr. 100.000kr stået på din konto???

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

I vores stald...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 20:48

Har vi da endeligt haft det fredeligt i det sidste 1-1½ år - ingen dødsyge eller døde heste (7-9-13)

Og det er ellers en stald med en hel masse dressurheste, som rides på konkurrenceplan

For 2½ år siden var der lige pludselig 4 heste, som blev aflivet rimeligt hurtigt efter hinanden - bla. min gamle Morgan på 24½ år

De 3 andre heste var hhv. en dressurhest på 13 år, som havde gået og blevet behandlet for spat i over 1 år inden den blev aflivet og forsikringen udbetalt.

En 32 årig hest, som havde gået de sidste par år og "lidt" fordi ejeren ikke nænnede at aflive den, og så hellere så den behandlet med drop pga. den ikke kunne finde ud af at drikke nok om sommeren m.m.

Og en 11 årig fuldblod, som kun havde kunnet blevet redet sporadisk over de sidste 2 år, fordi den var on/off halt på forbenene - den blev der så også udbetalt forsikring på.

Så hvis nogle tror, at man "bare" får forsikringen udbetalt, hvis hesten har stået halt et par dage - ja så tager de fejl.

Et forsikringsselskab lever ikke af, at bare udbetale forsikringer i en hurtig og lind strøm !

Hestene skal undersøges nøje, og kommer ofte til at stå i lang tid evt. ½ år, hvis ikke de regelret har spat eller brækket benet og et hvert håb er ude.

Hvordan man så hellere vil dømme syge heste til at blive solgt som selvskabsheste - og herved risikerer at de ender som markedsheste hos Låsby-svendsen, eller får en lang og pinefuld køretur som slagtehest til Italien - ja det er jo så en hel anden snak !

Tanken lyder dejligt, at ens syge hest går og hygger sig et sted på en grøn mark.

Men nogle gange er virkeligheden desværre ikke sådan.

Og SÅ synes jeg, at det er mere kærligt overfor det syge dyr, at udfrie den for flere pinsler i dens tilværelse, hvis man ikke selv har mulighed og økonomi til at have den selv.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

En anden ting er
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 20:56

vel feks. Heste-nette`s "skyld"

Vi havde jo ikke før i tiden et sådan forum hvor vi kunne fortælle vildt fremmede om vores uheldige episoder med heste, så tror nu ikke så meget er forandret - måske lige bortset fra dengang der kun var køre heste og John Wayne red rundt på en alt for lille hest...

For 12 år siden, var det vildt hvis en hest blev aflivet, men man kendte jo også kun sin "egen" rideklub og naboklubberne.

- At Tarok døde var jo også et stort tab man hørte om, men da kun fordi den var kendt.

Jeg har nu en dejlig DV hoppe (av av) der er 16 år !!! gammel, hun trives fint og kan sagtens rides på helt "normal" vis. Hendes far Grandeur lever da også i bedste velgående dejlig dressur hest der rides hver dag og stadig er aktiv i avlen til trods for han bedækker naturligt.

Midt West Ibi Light er også en gammel aktiv herre, Uffe Korshøjgård osv. osv.

Det er da "vores" avl, og de lever da stadig.

Tror nu lidt som Glamour at forsikringen betyder en hel del.

Står selv lidt i samme situation, og kan vælge at få mine penge udbetalt.

Mange bliver måske heller ikke fodret optimalt eller med samme mængde/tidsrum på nogen steder.

0
0
Svar på denne tråd

Mange fordomme i har
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 21:13

Sikken mange fordomme i har...

Jeg har mistet 2 heste på 3 mdr., og min veninde har mistet 2 heste på 6 mdr.

Alle 4 heste kom på fold 6-10 timer om dagen, stod i store bokse, var sunde og raske, og mellem ½ og 12 år.

Vi har begge haft heste i mindst 16 år, og underviser i 4H i hestehold, sygdomme m.m.

Jeg mener selv at vi har været uheldig, og ikke uvidende eller har handlet forkert. De bliver alle sammen aflivet, men fejler alle noget forskelligt.

Sanne Anholm, Oldenborg, 12 år , spat i begge bagben, halt af det.

Millers Mikado, Oldenborg, 9 mdr., ledbetændelse i kodeled, ville aldrig komme til at gå normalt.

Slettehavens Jamilla, Oldenborg, 4 år, betændelsestilstand i børen/blæren.

Walesco, Oldenborg, 6 år, spark på forben, konstant halt.

Mette, min veninde, har endnu 1 oldenborg og 2 shetlandsponyer tilbage men jeg har desværre ikke råd til hest foreløbigt da jeg har brugt en formue på dyrlægeregninger m.m.

Mvh. Gitte

www.stald-olsen.dk

Hingstedag sjælland 2006
Vallensbæk Ridecenter d. 19. marts kl 11
Ses Vi?

Ridestævne 2006
Teestrup 4H gård v. Haslev
d. 29. April
Ses vi?
0
0
Svar på denne tråd

Michelle
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 21:19

nej, jeg har ikke 100.000 stående på en konto...

jeg synes bare det er for dårligt at en pony bliver slagtet fordi den ikke kan "holde" til at være elevpony...

den knokler 4 timer om dagen også bliver den kasseret så snart der er noget galt med den...

den havde vel haft astma i et års tid,det var bare til sidst da den ikke kunne trave to omgange i et støvet ridehus uden at hoste den blev kasseret...

og i det års tid var den ikke på noget tidspunkt blevet sat ned i antal timer eller behandlet på nogen måder...

Regiina og Piikachu!

-en rigtig hest er en pony...

0
0
Svar på denne tråd

Ak ja ak ja
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 21:32

Regina jeg synes vi skal snakkes ved,når du om nogle år er blevet voksen,og selv skal stå økonomisk til ansvar for en hest,og når du har lært lidt mere om syge heste..

Er du over hovdet klar over, hvad det nemt kan koste at have en astamahest??

Mange heste med luftvejslidelser,kan ikke bruges til særlig meget..

Og igen det er altså bedre at give en hest fred der er syg,end at holde den i live,fordi det jo er sådan en lille lyserød drøm,at have lille lotte gående på marken (alt i mens lille lotte er ved at brække sine lunger op,vel og mærket)

En rideskole er en forretning,og de kan ikke bruge en syg hest..

Så hatten af for din rideskole,at de gav stakklen fred...

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

Heidi(Lea)
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 23:04

Heidi: Jeg havde næsten glemt Sylvana... Det er faktisk uhyggeligt, at vi aldrig fandt ud af hvad hun døde af. Dyrlægen havde jo netop sagt at hun var i kraftig bedring - hun var dog stadig på pencilin. Men så en morgen.. væk var hun :(

Vil give jer helt ret - der er utrolig mange heste der går bort før tid. Og mon ikke det har noget med fremavl, skrøbelighed og overanstrengelse at gøre - noget af det.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
T
ine & T
ulle
Det klinger :D

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 23:32

Jeg undre mig faktisk ikke. Ude hvor jeg rider der bliver hestene 30 år. og så er det ikke løgn. Min pirus er nu 18, min venindes 20, min anden veninde har kige skildt sig af min sin 32 årige osv. ved så bliver de gamle.

- Jeanette :)

Smiiiil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider