|
|
| Årh for grrr... Hesten døde. |
|
|
Jeg burde nok have insisteret mere eller i alle fald været lidt hestekyndig i min attitude, men jeg valgte at bøje af. For et stykke tid siden var et par piger og jeg ude og kigge i en stald, der lå en svedig hest i en af boksene, den så syg ud og lavede "svuplyde" fra bagenden. Mine veninder mente nok den var syg, jeg prøvede at være lidt positiv, tænke at den måske var ved at lave en sen/tidlig foling. Fik fat på en voksen, spurgte om en af heste evt. kunne være ved at fole. Hun spurgte hvilken og jeg sagde hestens navn, hvilket fik hende til at skraldlatre... "Det er en vallak"!!! Fint nok, men det kan man altså ikke se når den ligger ned... Jeg sagde til hende at den var noget svedig og lavede underlige lyde, men hun var ligeglad (eller hvad hun nu engang var, tænkte måske åndsvage bybo - god knows).
Jeg tog forbi stedet igen idag, hesten havde alligevel været i mine tanker, havde den måske haft kolik eller var vi helt fremme ved tarmslyng? Jeg kom ind i stalden for at erfare at hesten var død, blomster i hele boksen - fy for den, jeg har faktisk dårlig samvittighed over at jeg ikke slæbte personen jeg talte med over til hesten. Det kan ske at heste bliver syge og dør pludseligt, fair nok, men bør man ikke lige reagere når der står 3 mennesker og kigger underligt ind i en boks og en iøvrigt henvender sig???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arose??? |
| Forfatter:  |
Cruella76 |
| Dato:  |
12-03-2006 21:22 |
|
Det havde jeg ikke ventet af dig? (altså, ud fra det jeg kender til dig her fra HN?) Jeg er næsten målløs?
Christel Kravlegård købes, hvid, hæve/sænkebund max 250 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det havde |
|
|
jeg heller ikke selv, nok derfor jeg har dårlig samvittighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ubehageligt |
|
|
Kan godt forstå dine tanker..Men du forsøgte jo rent faktisk at gøre en person du opfatetde som ansvarlig for stedet/hesten opmærksom på hesten.. SÅ fejlen må være deres.. Håber så det var hestens egen ejer og ikke dem med ansvar for hestens opstaldning/pasning. Er for uhyggeligt at tæbke på om ejer er gjort opmærksom på sygdommen :-S Nu ved jeg så ikke om du forlod stedet lige efter og om de rent faktisk ringede til ejer/dyrlæge.. det vil jeg da håbe.. og at det så måske bare allerede har været for sent- Prøv at tænke på noget positivt.. du kan jo desværre ikek gøre mere end ud har gjort nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske handler |
|
|
det om at jeg i forvejenm finder kvinden utroligt irreterende og ikke havde lyst til at eksplodere over andre ting jeg er ganske utilfreds over...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej jeg ringede ikke |
|
|
til ejer dyrlæge, jeg aner ikke hvem der ejer dyret, en lille pige vil jeg tro???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej... |
|
|
Du gjorde jo en opmærksom på det, så mere kunne du ikke rigtig ha gjort.. Men kan godt se situationen ikke er rar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen... |
Tine85 |
12-03-2006 21:37 |
|
det var da trist, men sket er sket og du skal altså ikke have skyldføelse af den grund! Jeg tænker at der altså må ha været nogen at se til hesten både før og efter dig...
M.V.H TINE **Vær dit eget ikon**
(") (") ('.' ) (")-(")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm ... |
NinaL |
12-03-2006 22:08 |
|
Kære Arose. Man/du kan ikke "redde verden" - og du har jo reageret på mislydene og den syge hest - har påpeget, at der tilsyneladende var noget galt - og dernæst erkendt, at du måske ikke vidste nok om tingene - og har bøjet af ... Al respekt for dig - for det ER altså ikke alting, der er åbenbart!  Lad være med at bebrejde dig selv for det forløbne - for det burde være de stedlige personer, som burde have indset, at hesten var syg. Jeg har forøvrigt været ude for det modsatte ... Jeg vil ikke nævne stedet - for det kan være underordnet - men en rideklub i nordsjælland ... Der var en meget syg hest, som ejeren gik rundt med i ridehallen .. Hesten ville gerne lægge sig (diagnosen lød på kolik) - og som alle forskrifter siger - så MÅ en hest ikke lægge sig - af fare for tarmslyng ... Jeg kom tilfældigvis ind i ridehuset, mens ejeren og en veninde trak rundt med hesten ... Jeg spurgter selvfølgelig, om jeg kunne hjælpe med noget - men samtidig fik jeg øje på hestens attitude ... Den var "slukket" i øjnene!!!  Jeg spurgte, hvor længe det havde stået på - og fik at vide, at der var gået 10 timer - siden kolikanfaldet var startet - og at dyrlægen havde givet olie, smertestillende og kredsløbsstimullerende medicin (havde været der 2 gange) - og nu skulle de så bare gå rundt med hesten ... Men som nævnt - så var der "slukket"! ...  Jeg sagde til ejeren og hjælperen, at de hellere måtte tilkalde dyrlægen hurtigst muligt igen - for jeg syntes ikke, at det så "godt" ud.  De var søde nok og ønskede selvfølgelig det bedste for hesten og afventede dyrlægens senere besøg - men desværre blev mine bange anelser til vished.  Senere på aftenen blev hesten kørt til Helsingborg Dyrehospital (med tarmslyng) - men nåede ikke engang igennem operationen, før den døde ... Vi KAN ikke "redde verden" - men vi kan forsøge ... Og med min (desværre triste historie) håber jeg, at jeg har pointeret, at det kan gå galt - selv for de bedste - og selv for dém der virkelig har noget i klemme - nemlig dyrenes ejere!! Venlig hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arose.. rolig ikke alt kan være dit ansvar |
|
|
Jeg menet vedkomende med tilhørsforhold på stedet .. forstod godt at du ikke havde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes heller ikke |
|
|
Jeg synes på ingen måde at du skal bebrejde dig selv noget. Du gjorde dit bedste, det var ikke din hest, og du gjorde trods alt nogen opmærksom på problemet. Stakkels hest!
Team Janus Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars Vi savner dig stadig Daisy 04/06-1997-03/01-2005 Sorg er kærlighedens pris Skøn stabil 2'er pony udlånes, tje
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arose ... |
|
|
Du gjorde hvad du kunne, du gjorde en person opmærksom på, at der var noget galt med en hest i en boks. Hvis nogen skulle gå rundt med dårlig samvittighed, må det være den person der grinede nedladende af din henvendelse omkring den synlige syge hest. Hvis man skal bebrejde nogen i hestens skæbne, kan man ikke undlade at bebrejde den person der bare griner og opfør sig uanstændigt. Jeg tvivler på den person gav meldingen videre, men man ved det ikke, det kan man kun finde ud af, ved at henvende sig og gøre opmærksom på, at man reagerede og bare blev grint af. Ja, så ved jeg godt, hvem der får en dårlig samvittighed og det er ihvertfald ikke dig Arose, for dig kunne vi godt bruge nogle flere af.
Kan du ikke komme til hesten, må du lade hesten komme til dig. Horsemanship L. Christensen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hysterisk eller ej... |
|
|
Jeg havde ikke forladt stedet før en dyrlæge havde tilset hesten...det er mit ansvar at sørge for dyret ,når andre ikke har evnen til at vurdere hvornår det er nødventigt eller ej. Og jeg havde om nødventigt selv ringet efter en dyrlæge...uanset om jeg brød mig om menneskerne eller ej. Det er ikke sikkert at hesten kunne være reddet men den kunne ihvertfald havde fået forkortet sine lidelser. Så helt ærligt og ikke for at såre nogle...til en anden gang så tag ansvaret i din hånd og hjælp de svage ...nemlig dyrene( de har kun dig til at hjælpe). bliver rigtig ked af at høre sådan en historie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene/Lars |
|
|
... hvem tror du så får dyrlægeregningen? Jeg tror man skal have en tyk pengepung for at tage den slags ansvar på sig for andres heste. ... men jeg ved det ikke.
Kan du ikke komme til hesten, må du lade hesten komme til dig. Horsemanship L. Christensen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med hensyn til regning |
|
|
så mener jeg den bliver sendt til hestens ejer. Hygge Sprit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
|
|
kommer hestens ejer til at betale...hesten er deres ansvar og hvis dyrlægen vurderer at de ikke har ydet hesten den hjælp den skal have iflg dyreværnsloven ...tja så kan han få en bøde med oveni ... Og i dette tilfælde ville jeg ikke et sekund være i tvivl om at hesten skulle have dyrlæge...resultatet taler vist for sig selv...et stk død hest der sikkert har haft en MEGET pinefuld død of dette pga uansvarlige mennesker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ansvar...nej |
|
|
Jeg mener ikke at du er skyldig i noget! man kan altid bebjede sig selv bagefter og siger hvis bare jeg gjorde det og det isteder. Men det gjorde du ikke! Du gjorde det du kunne i situationen, og det er godt nok! desværre døde heste, men det er ikke din skyld, hvad andre så ellers vil mene!. Hvis der havde været nogen i "min" stald der havde henvendt sig om en vallak der var ved at "fole" så vil jeg da i det mindste gå med ned og se hvad det er der er galt/ikke galt. Det er hende du henvente sig til der skulle have dårlig samvittighed over ikke at reagere på det! det ville jo ikke have taget mere end 2 min for hende at kigge på hesten. Bybo eller ej!! et trøstekram herfra, det har ikke været morsomt at være vidne til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arose... |
|
|
min mening er som skrevet ikke for at dunke dig i hovedet, MEN set i bakspejlet ville du vel have kontaktet en dyrlæge...eller have skubbet lidt mere til damen der ikke gad gå ud og se.. Hvis hesten var forsikret burde de ikke få en krone i erstatning for hesten da de ikke har overholdt deres ansvar...dette kunne måske få dem til en anden gang at give dyret den nødvendige behandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synd for |
HHansen |
13-03-2006 11:37 |
|
ejeren af hesten. Men ikke din skyld eller dit ansvar arose! Du gjorde opmærksom på det - om de handlede derefter er der vel heller ingen der VED? Ved du om hesten bare lå og døde? Eller om den uinteresserede dame alligevel kiggede til den da du var gået og derefter tilkaldte dyrlæge? At der kommer dyrlæge er jo stadig ikke nogen garanti for at hesten overlever. Som altid i disse tråde vil jeg sige: Lad være med at dømme folk før i kender ALLE omstændigheder. Lad være med at råbe "Dyreplageri" når i ikke ved med 100% sikkerhed at der ikke blev tilkaldt dyrlæge. Det eneste vi ved er at dyrlægen ikke kom mens arose var der. Og så ved vi at hesten er død. Hvad der skete fra arose gik, til hesten døde - det kan man gætte på. Men man kan ligeså godt gætte forkert som rigtigt.
Mvh -Helle ** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej, stop lige en halv... |
|
|
VED nogen om hesten blev tilset af en dyrlæge? VED nogen om der blev gjort alt for hesten? Der er jo ingen grund til at hidse sig op, når man rent faktisk ikke med sikkerhed ved hvad der er sket. Det er ikke altid at det er muligt at redde en hest med kolik, eller tarmslyng for den sags skyld. Jeg har selv prøvet at min gamle hest fik tarmslyng og blev på på landbohøjskolen med det samme, her var der to muligheder, medicinsk behandling 50% chance og hvis dette glippede kunne man operere til 25% chance for overlevelse. Operationen koster i øvrigt kr. 30.000,- uanset udfaldet og der ingen dyrlægeforsikring der dækker regninger af den størrelse, hvilket for nogen kan være et svært valg. Jeg gav tilladelse til operation hvis det var nodvendigt, men hesten (en ældre fjordhoppe) overlevede heldigvis på den medicinske behandling. Jeg har desuden set dyrlægen kæmpe i over et døgn, for et føl jeg havde avlet og solgt (føl af ovenstående, i øvrigt), inden det døde af en sprængt tarm. Der er altså ingen garentier, så lad være med at kaste sten efter folk når ingen ved hvad der faktisk skete...
Conni
Tja, så er jeg tilbage på HN.... Nu med ny hest og ny præsentation, billede af mit nye vidunder kommer senere....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der har da sikkert |
|
|
været en dyrelæge og tilse dyret, det har bare været for sent. Det eneste JEG opponerer over, er at der ingen reaktion var hos kvinden da jeg henvendte mig... DET bliver jeg negativ over. Jeg har sådan set ingen skyldfølelse, men jeg synes måske jeg skulle have insisteret på at hun kiggede på dyret, men jeg/vi var der. Jeg mener ikke at de er dyremishandlere, men bare engang imellem en kende ligeglad overfor de heste der ikke er deres egne. At en hest dør af en sygdom, det sker hver dag, og vil blive ved med at ske resten af denne verdens eksistens, men at folk er ligeglade med henvendelser og har mere travlt med at latre over deres egen viden kontra en bybos, det synes jeg er klamt... Dermed ikke sagt at personen er en skidt person, men hun er ikke en særlig ansvarsbevist person i mine øjne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene/lars |
|
|
Ville du virkelig have tilkaldt en dyrelæge? Det ville jeg faktisk aldrig drømme om at gøre m.m. der ingen andre var tilstede og hesten lå og led på en vej eller andre steder uden mulighed for at finde rette ejere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet med at ringe til dyrlægen |
|
|
er at medmindre du ejer stalden og der i kontrakten står at du kan tilkalde dyrlæge for ejers regning ved sygdomstilfælde så hæfter DU for regningen. Uanset om krikken er ved at dø så er det altså den der ringer efter dyrlægen der hænger på regningen - medmindre andet aftales (Og her mener jeg naturligvis aftales med hestens ejer!). Bortset fra det er jeg ret rystet over - var det staldejer? - vedkommendes ligegyldige holdning til at en hest i stalden virkede syg. Jeg vil personligt hellere både "melde syg hest" en gang for meget til vores staldejer eller ringe til dyrlægen til min egen end jeg vil være ansvarlig for at en eventuel syg hest dør fordi jeg undlod at handle. (Men det er nu at handle når man konstaterer over for staldens ejer eller andre tilhørende på stedet at en hest er syg!)
/Trine T =) Monty søger en der har tid til at hygge og nusse med ham 3 - 4 gange om ugen eller mere - Monty bor på Snoldelev Ridecenter i Gadstrup. Skriv hvis det har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må |
HeidiZ |
13-03-2006 15:18 |
|
nok indrømme at jeg nok ikke helt havde handlet som dig Arose. Jeg havde nok insisteret på at have fået ejerens tlf nummer, eller bedt hende kontakte ejeren selv. Det er utilgiveligt at man bare lader et dyr ligge og lide, uden man gør noget. Men det er så typisk mennesker. Kan huske der engang blev vist en udseendelse med en som faldte om (eller noget i den stil), og folk gik bare forbi uden så meget som at gøre noget? Hvad h... er det for en verden?
-HeidiZ *** Man skal ikke nødvendigvis være bedre end andre, man skal bare skille sig positivt ud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja du kan tro at jeg havde ringet |
|
|
til dyrlægen og ejeren af hesten...jeg ville aldrig lade stå til og lade det stakkels dyr ligge og lide til døden indhenter så er jeg jo medskyldig ,og JA det må da kaldes dyremishandling hvis den hest ikke blev tilset af en dyrlæge der kunne aflive den hvis man mente den var for syg til at komme sig...man går da ikke uden at være sikker på at alt er iorden. Ja hva fanden er det for en verden vi lever i af uansvarlige mennesker der påtager sig ansvaret for dyr ,og så lader dem ligge og lide pga PENGE...FØJ håber de får samme behandling selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tarmslyngsoperation |
|
|
Jeg fik opereret en hest for tarmslyng for 2½ år siden - det kostede knabt 15.000,- inkl moms. Hesten var indlagt i 10 dage, og fik specialfoder med hjem til ca 1 mdr. så jeg kan ikke helt forstå at det er steget til det dobbelte - eller er det et spørgsmål om hvor i landet hesten bliver opereret? Min blev opereret på Højgård (Fyn), da LVK ikke opererede om søndagen.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|