|
|
| Heste kontra ponyer |
|
|
Der er en ting,der undrer mig meget : Hvordan kan det være,at mange gerne vil købe en ung hest 2,3-4 år,men når det kommer til ponyer,så skal den helst være 6-10 år ??? Jeg oplever,at folk gerne vil investere i en ung hest.De venter gladeligt 1-2 år,før den kan rides.De bruger gerne penge på at få den tilredet,trænet. MEN når det kommer til en pony så NIX. At næsten ingen vil købe en hingsteplag på 1 år kan jeg forstå,men f.esk en hoppe på 4 år,der ikke er interesse,det fatter jeg ikke. Dette er IKKE en salgsannonce men en debat. Så debatten går på : Hvorfor tror I at folk hellere bruger penge på en ung hest fremfor på en ung pony ?
Mvh Graven Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for vores vedkommende |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
12-03-2006 07:48 |
|
har det altid været tilredet og ofte ponyer emd et par år på bagen som har været vores foretrukne til ungerne. I mine øjne er det meget få pony ryttere. som har erfaring nok, til selv at oplære en plag, som deres kommende ridepony. Det tager jo også en del år, at få en plag til at blive en god ridepony. Når det er børn vi snakker om, som den der skal ride ponyen, ja så har man jo ikke en masse år at løbe på. Tværdigmod vokserne ungerne jo i løbet af få år fra deres ponyer og skal på stor hest. De fleste ponyryttere vil jo også gerne, lige som deres ridekammerater, til stævner og være med til at det sjove, men det er jo lidt svært med en 2 årig plag. når man køber en udvokset pony, som er trænet op, ja så ved man jo havd det er man får. Hvorimod man ved køb af en plag, ikke kan vide sig sikker på, om denne plag nu også kommer til at leve op til det man forventede. Men når ryteren bliver ældre og er færdig med sine ponyår, ja så har man jo meget mere erfaring og bedre evner, for selv at kunne lave en god ung plag, om til en velredet ridehest. Man føler måske man har bedre tid, til at vente på at plagen bliver voksen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo jo men |
|
|
For mig at se så er der det samme stykke arbejde,man skal gøre ved en ung pony,som ved en ung hest. Og jeg tror da at voksne eller unge vil da gerne deltage i stævner lige så meget eller næsten som hvis de køber en ung hesteplag,som hvis de havde en erfaren pony . Det er jo sjældent helt voksne,der køber en hesteplag ! Som jeg ser det så vil helt voksne gerne have en erfaren hest. Så jeg kan stadig ikke helt se hvorfor folk gerne vil ofre penge og træning på en ung hesteplag . Men ikke på en ung ponyplag/unghest.
Mvh Graven Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
12-03-2006 08:15 |
|
Det med ponierne tror jeg beror på at tiden inden for den kategori er så kort, efter hvad jeg kan forstå så hopper pigerne direkte fra pony til en hest der skal være mindst to meter høj. Det er vist et must, men jeg synes det er synd at der ikke er en småhesteklasse der er så mange dejlige heste på 152 - 160. Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er det samme arbejde |
inger christensen |
12-03-2006 08:17 |
|
men for pony rytterens vedkommende, er mange af dem jo slet ikke dygtige nok til at varetage oplæring af en plag. Det er jo også de voksen = forældrene, som betaler gildet for ungeren og så vil man jo gerne, at de lige fra starten får glæde af ponyen som ridedyr. De fleste forældre vurdere jo nok, at deres unger, slet ikke er kompetente nok, til at træne en plag og mange af forældrene, har jo ofte slet ingen baggrunds viden, for selv at stå med ansvaret for oplæring af en ung plag Når det gælder voksnes køb af en plag, ja så har man jo tiden for sig samt ofte bedre viden omrkring det at omdanne en plag til en ridehest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil give Inger ret |
|
|
nuy er jeg selv mor til 2 tøser på 7 og knap 11, jeg mener på ingen måde at nogen af dem er kompetente til at ride en pony til, ja bevares de kan gøre den ryttervandt, men deres kompetancer inden for korekt ridning er simpelthen ikke stor nok. Der findes inden for springning og dressuren en ganske lille håndfuld MEGET dygtige piger, som fra naturen er udstyret med den rigtige hånd og det korrekte sæde, og de har også stor sucses med at ride ponyer op. Men den største del af os bruger mange penge på at købe dygtige ponyer som kan lære vores unger at ride korrekt så de med tiden kan blive dygtige ryttere. Nu har vi så 6 ponyer i stalden, og også en enkelt opridnings-projekt, men det handler ikke om tilridning, men om en hoppe der har har haft ultra dårlige oplevelser med ridningen pga manglende vedligeholdte tænder, men det er en anden sag, for hun har samtidig for 4 år siden gået lb på c-plan til bestået i Holland. Så dyret er jo ikke dårlig tilredet, men skal blot have en masse gode oplvelser med bid i munden, nu tænderne er ordnet. Men som forældre er det samme pris for at holde ponyen om den er 2 eller 10, og den på konto ser jeg da også gerne at de har ridemæssig glæde af den med det samme, allerede nu kan jeg se i rideklubben den forskel der ligger i de børn der har forældrenes opbakning til stævner og egne ponyer / kontra de unger ingen opbakning har, de falder fra med ridningen, for de kommer ingen vegne i forhold til deres kammerater. Også selvom de har egne ponyer. De tide hvor det var dejligt at bumle rundt på Lotte i skoven hver dag er ved at være slut, de unge mennesker har et konkurrence gen de gerne vil udleve og måske er det blevet mere udtalt med alt det gruppe arbejde der er i skolerne idag, modsat da jeg gik i skole, og så er en unghest/plag bare ikke god nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning |
pjemm |
12-03-2006 08:50 |
|
Fordi ponyer oftest er til børn og de vil da ud at ride med det samme. Jeg fik en pony da jeg var 14, og jeg må indrømme at hvis jeg skulle have ventet 2 år med at ride på den, så var min interesse nok dalet, da jeg ikke bare havde mulighed for at ride på alt muligt andet i mellemtiden. Og jeg var efter nogen år på "traditionel" rideskole i øvrigt heller ikke i stand til at opdrage kræet selv, så det var da blevet noget værre rod. En 4-års forstår jeg ikke helt at man ikke vil have, den er jo lige til at gå i gang med, og jeg sparer bestemt gerne de penge det koster sælger at tilride og skaffe stævneresultater og bruger dem selv på nøjagtig det udstyr og træning jeg har lyst til. Og jeg synes da tit tøserne herinde praler med at de selv har tilredet deres pony, så det er der da en vis interesse for og status i. Til gengæld ser jeg mange gengangere på markedspladsen. Heste som jeg kunne have interesse i, men bliver liggende på samme lidt for høje pris selvom de åbenbart er svære at komme af med. Det kunne jo være grunden... Det kan godt være det bare ikke er forårssalget som er kommet i gang eller også har sælgernes forventninger vokset sig lidt for store. Sådan en fyr som jeg købte for 2 år siden er nærmest steget 30-60% i pris. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vel |
|
|
fordi at ponyer som oftest skal rides af børn/unge og udover at det ikke nødvendigvis er det smarteste og sikreste at lade børn omgås, opdrage og tilride helt unge heste, så har børn/unge også sjældent den tid og ro til at vente til hesten er klar. De vil ud og ride nu, starte stævner osv og det er da forståeligt nok. Så...ponyer skal være redet i nogle år, hos store heste er alderen ikke afgørende.
Heste sælges. Se præsentation for mere info. Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priserne |
pjemm |
12-03-2006 08:54 |
|
Det med priserne var i øvrigt ikke møntet på dig Karina, jeg havde slet ikke kigget på din annonce før nu - jeg springer nemlig konsekvent hopperne over. Ja, sådan har vi alle vores små kæpheste! Men får man ikke solgt, så må det være fordi markedet er mættet eller pris og kvalitet ikke stemmer overens. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville lige.. |
janniej |
12-03-2006 09:33 |
|
så gerne købe en ung ponyplag, som en hesteplag. Faktisk er jeg helt vild med den welsh cob du har til salg, Graven. Rent personligt vil jeg nemlig hellere ride en stor pony end en hest, men jeg er heller ikke specielt høj! (ca. 160 cm) Jeg tror dog de andre har ret i, at det jo oftest er børn der rider ponyer, og det måske derfor er svært at sælge en, der ikke er redet endnu. MVH Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gode meninger |
|
|
Jeg synes da,at I alle har nogle gode og saglige meninger.Og på mange ting er jeg helt enig. Jeg kan f.eks godt forstå at tiden er knap,når man er ponyrytter. MEN der er bare stadig noget,jeg ikke helt er enig i.Og som jeg føler,at I forældre eller ponyejere undviger lidt : Hvorfor vil folk IKKE ofre de penge det koster at få en god evt velgående pony tilredet eller trænet yderligere ? Det koster da ikke mere og ofte mindre end hvis man køber en ung hest ! Og som mange af jer ved så koster en velreden og godt gående lidt erfaren pony rigtig mange penge. Jeg tror,at man vil kunne spare en del penge,hvis man investerede i en god pony og så brugte penge på træning og uddannelse af den før den skulle bruges af ens børn. Men I har ret i at forældreopbakningen er MEGET vigitg og det er rigtig synd for de børn , der ikke når nogen vejne eller som mister interessen fordi forældrene ikke vil bruge tiden på børnene og deres ponyer. Se bare på Ingers pige og andre ,hvor dygtige de er og hvor langt de er nået,fordi deres mødre eler fædre gider hjælpe og køre dem til træning og stævner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I mine øjne |
|
|
drejer det sig om rytterens alder på to måneder. Både i forbindelse med at en ekvipage har kort tid sammen pga rytteren falder for aldersgrænsen og også at det alt andet lige er de færreste unge ryttere der har evnerne til at tilride en helt ung hest. Måske er problemet i dit tilfælde også at ponyen er helt rå. Jeg har to veninder som køber og sælger lidt ponyer, de bruger så nogle måneder på at få lagt grundridningen i dem og få dem indsprunget... Og de har altså ingen problemer med at få afsat deres ponyer... Når man kigger på priserne for en velredet pony >< velredet hest er der jo også alt andet lige mile til forskel i pris. Hvilket måske også kan forklare hvorfor mange der skal købe hest vælger en der er mere eller mindre rå. Desuden så har man alt andet lige mere tiden for sig når man ikke har en aldersgrænse der lurer lige rundt om hjørnet. Derudover er ponyer vel oftest forældrekøb hvor de tænker at deres pode skal have glæde af ridedyret med det samme da interessen måske ellers svinder, plus det gælder om at få nogle gode oplevelser inden for skjorten, og de fleste forældre vil vel alt andet lige være mere tryk ved at overlade poden til en erfaren pony fremfor en der stadig prøver grænser af. Heste derimod er vel somoftest egen investering hvor man bedre selv kan vurdere om man har lysten og evnerne til at bringe en unghest op. Det var, selvom det måske blev lidt rodet, mine bud på hvorfor det er sværere at komme af med de unge ponyer fremfor de unge heste. Hilsen
- Matilde og Shalu -
Medlem af SAK & DÅHM
Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Stinas |
12-03-2006 09:57 |
|
Ja, jeg er så en af de unge som har købt plag, da jeg stadig var ponyrytter.. Min historie er så bare den, at jeg nærmest var nødsaget til at købe mig en ung hest, for at få råd til noget ordenligt  Jeg vidste at det skulle være en welsh cob, men jeg vidste også at en tilredet god welsh cob ville ligge i en lidt for høj prisklasse  Så jeg købte Perfi på 2 år og et par månder og det har jeg ikke fortrudt.. Jeg har trænet med hende, fået undervisning fra jorden, gået ture og ja, selv sørget for at hun kan alt det hun kan i dag.. Jeg har trænet meget med hende og det har virkelig givet pote.. Der har ingen problemer været med hende og en dag kunne jeg bare sætte mig op:) Ventetiden har været svær, men nu hvor vi skal til at i gang, er jeg glad for at det var en plag jeg købte 
Hilsen Stina,Perfi og Arcus-M
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priserne |
pjemm |
12-03-2006 09:58 |
|
Stævneklare ponyer koster jo også en mindre herregård, så jeg kan da godt forstå man undrer sig over, at folk ikke vil bruge det halve på en rå pony og bruge resten på en berider. Man kunne stadig spare en del! Men det handler nok om, at nogen skal bruge ponyen som sportsrekvisit, ikke som "legekammerat". :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det handler... |
|
|
...vel om flere ting... - Skal man have en stor kat. I pony er det dødsurt at købe en der umiddelbart skulle kunne holde målet - for så lige at tage 1½ cm. til den forkerte side.
- Børn er som regel ikke dygtige nok til at varetage uddannelsen af en ung pony/hest. At ponyen er tilredet og kan det grundlæggende er såmænd meget fint - men der er dælme lang vej endnu, og der er mange ting der kan gå galt undervejs hvis det ikke blive "fanget".
- Selvom en ung pony viser potentiale er der bestemt ingen der siger at den bliver til det ønskede, den kan blive skadet, gro fra hinanden, vise sig at være for tændt/doven, slet og ret alligevel ikke have kapaciteten.
- Man har som ponyrytter generelt set knap 4 år (fra man er 12 til 16) hvor man rider kat. I. Skal man bruge 1 år på at ponyen bliver gammel nok til at blive tilredet og bagefter bruge 1-2 år på at ride den op (grundridning tager lang tid - selv hvis man er erfaren!) så er der kun 1 år tilbage at ride højere klasser i = 0 landshold, 0 forsvarelse af distriktsmesterskaber mv.
- Ponyer hvor det kan betale sig at ofre pengene på proff. tilridning/grundridning kan ofte ikke købes billigt nok i forhold til den pris man vil kunne få for den 4 år senere. Her kan det være en bedre forretning at købe en lærepony, som HAR vist resultater.
Desuden Pjemm så vil jeg 10 gange hellere sælge en hest til en som vil ride konkurrencer og dermed vise min avl frem - istedet for til en som skal bruge den til at fise rundt i skoven på. Begge heste vil utvivlsomt få et fremragende liv - men MIN økonomi vil også gerne have et godt liv ! Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| priser og meget andet |
|
|
De andre har nok sagt, hvad der er at sige om ungernes tålmodighed, evner og tidsbegrænsede perioder!?! Noget andet er det du også kommer ind på med at 'ofre' det der skal til. Vi købte selv en 4-års for 2 år siden, - endda en 4-års som var noget af en mundfuld. Vi var så godt klar over, at den ville komme til at koste os mange kroner i ridning, inden vi havde en pony, som en 11-års kunne ride. Vi baserede så også købet på, at vores datter fik lov til at beholde sin anden pony indtil hun kunne ride 100% på den nye. Og på at den nye pony var mit 'legetøj', indtil datteren var klar. Dvs. at det var mit job at passe den og arbejde med den fra jorden. Stort set alle omkring os var da også lidt forargede på den ene eller den anden måde. - Nogen fordi datteren var så 'forkælet' at hun fik en pony nr 2. - Andre fordi ponyen var dyr. - Andre fordi den ikke var så gammel. - Og andre igen, fordi vi var så ambitiøse på hendes vegne. For det kunne ihvertfald ikke være et ønske fra hendes side. Og selvfølgelig var det ikke hende der sagde:"Jeg kan godt selv se, at jeg meget snart bliver for stor til den pony, som jeg elsker overalt på jorden. JEG vil gerne have en god 4-års, som jeg kan komme langt på." For så rationelt tænker børn ikke! Men vi har da også kun gjort det fordi det også er min interesse. Og fordi vi er instillet på at tilsidesætte nogle andre materielle goder for at give datteren nogle gode år som ponyrytter på konkurrenceplan. Det er ikke alle forældre, der er hesteinteresserede. Og det er ikke alle, der er parat til at ofre det økonomiske og tidsmæssige, der skal til ved at købe en 3-4-års rå eller næsten rå pony. Rigtig mange forældre kommer til mig og spørger om jeg kan hjælpe med at finde en godt pony til deres barn. Den skal helst kunne det og det, være fejlfri og have den rigtige størrelse. Det må jo være en smal sag for mig, når vi nu har haft 2 så gode ponyer!!! Men ofte tror de at de kan få sådan en god pony, som barnet kan ride på med det samme, for ml 15-30.000,- Og derfor er der faktisk, efter min mening, mange forældre, der gør den fejl at købe for ung en pony, eller måske en pony ved en hestehandler, som har en skjult fejl. For det er, hvad de kan få til den pris. Og det ender tit ikke positivt! I vores tilfælde ville skæbnen det sådan, at de 2 første professionelle, der red ponyen, ikke kunne ride den. En 15-årig pige kunne, men blev smidt ret voldsomt af efter ca. 4 ugers ridning. Og så overtog min datter den selv, stik imod planerne. Og det gik fint. Så hun er en af dem, der i dag kan 'prale' med selv at have oplært ponyen. Men det har også krævet at jeg hver eneste dag har stået på sidelinien i 1½ år. Og det er ikke alle forældre, der har mulighed/lyst til det. Nej, så jeg mener, at der er 2 ting. For det første bør ponyen oplæres af en lille voksen rytter. For det andet må forældre gøre sig klart, at det koster altså noget, at købe en god, sød, rideklar pony til deres børn!
MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT Formand for en lokal ponyafdeling af D.Å.H.M. Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg købte |
|
|
Asterix i 02, da han var tre år og var ryttervant, eller skal jeg sige han havde haft rytter på ryggen tre gange. Jeg valgte at købe ham mens han var ung, da jeg synes mange mindre ponyer der er ældre og tilredet, har mange unoder med i bagagen. Og da Jennifer var 5 år gammel, da vi købte ham. Synes jeg ikke at hun skulle udsættes for de ting, som det kan medfølge. Han er en eminent pony, som aldrig har gjordt noget der kunne skade hende på nogen måde. Aldrig løbet med hende, bidt, sparket eller på anden været fræk. Altså den perfekte børnepony. Idag rider hun lb2-3 på ham, og det er hende selv der har tilredet ham, og lært ham det han kan. I 04 da vi fik Pegasus hjem, var han kun 2½ år gammel. Han blev gjordt ryttervant sidste sommer som tre-års, og det har været en lige så stor succes. Så jeg har en lidt anden holdning til det, end mange andre i tråden her. Men kan godt forstå, hvis man vælger at købe en lidt ældre pony til sine børn, specielt hvis børnene er lidt store. Ponyårene er kort tid, og skal de bruges fuldt ud. Er man nødt til at gøre det på den måde.
Petit papilion xx savnes. FORZA BRØNDBY.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidebemærkning |
|
|
Som en sidebemærkning kan jeg da fortælle, at vi jævnligt får henvendelser om, Karoline kunne have lyst til at ride en pony. En længerevarende aftale, synes jeg ikke er fair at lave overfor ponyejeren (eller os), da Karoline meget hurtigt kan blive for stor. Og vi har nu bestemt, at vi vil indkøbe en hest til hende. Og det bliver så på samme måde, som da vi købte pony. Andre har ponyer, som de gerne vil have solgt, og derfor vil have redet i en periode. Det er da også superfornuftig og netop i tråd med mine tanker i ovenstående. Der er dog ofte det problem, at ejeren af ponyen ikke vil betale noget for det. Og der mener jeg ikke, at vi skal have betaling for at ride den. Men at de tror, at vi er så lykkelige over, at få lov til at ride den pågældende pony, at vi vil betale opstaldning, smed, undervisning! Det er der selvfølgelig heller ikke noget at sige til, når de ved, at de måske ikke får pengene hjem igen pga af en højere pris ved de kommende forældreejere! Og ja, rigtig gode ponyer, der går på landsplan koster gode penge. Men der er der jo også lang vej! Ovenstående er IKKE møntet på dig, Graven! 
MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT Formand for en lokal ponyafdeling af D.Å.H.M. Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilslutter mig Ingers og |
|
|
til dels Trines udsagn. Vi har selv været i situationen og begge min yngste datters ponier har haft nogle år på bagen. Cirkeline var 14 år og Hunter 10 år, da vi købte dem. Min datter havde ikke erfaring nok til at tilride eller håndtere en ung pony og hun skulle jo nødigt skræmmes væk fra ridningen. Vi har altid sørget for at vore døtre har fået undervisning, især ved køb af pony / hest. Vores ældste datter er så høj, at hun fra 10 års alderen har redet hest, og den første hest var også 7 år, da vi købte den. Vi har som regel givet pigerne heldressur undervisning i starten og så efter et stykke tid sat undervisningen til 3 gange ugenligt. Pt. kører vi den yngste til undervisning (ja, ja hun er den yngste, men altså 18 år nu ) og så bliver det som regel til 1 gang ugentligt. Nu har hun også redet i 14 år (heraf de første 4 år udelukkende på rideskoleponyer), og har dermed så megen erfaring, at undervisningen kan holdes på dette niveau, som ren vedligeholdelse. Jeg har set nogle få have held med at købe en forholdsvis rå pony og ride den op. Men det har heldigvis været med kyndig assistance fra berider og beriderelever. Andre gange har jeg set det mislykkes, børnene blevet skræmt, ponyen uopdragen, men oftest har det været, hvor forældrene ikke har vidst særligt meget om heste og har købt ponyen, som en slags "fritidshjem" for døtrene. En strøtanke...Man kan iøvrigt få mange, mange dejlige rideskoleundervisningstimer for det, som det koster at holde en pony/hest i Københavns området  Nej, vi har ikke villet bytte. Vi har altid vidst, hvor pigerne var henne - på ridecenteret - så der måtte vi så også være, hvis vi ville se dem. Det gav så også en masse frivilligt arbejde for os i rideklubben, især mens pigerne var yngre .
De bedste hilsner, Lotte K.:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2525252525 |
|
|
Ponyen kan du sagtens vokse fra, i str. altså 
Ricky Piccard Medlem af LSK, gangsta hingsten over Lyngby, YO, nu med guldkæde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine Faxa |
pjemm |
12-03-2006 10:57 |
|
Nu var det ikke stævner kontra hyggeridning jeg tænkte på, da jeg valgte ordet legekammerat. Men mere at nogen kun ser hesten som en avanceret cykel der bare skal fungere, andre glæder sig ligeså meget over (sam)arbejdet, udviklingen og hyggen med dyret og har derfor den tålmodighed det kræver at selv oplære sin hest/pony. For jeg nægter at tro det kun er skovtursryttere som er glade for deres krikker og hygger sig med dem? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Pjemm |
|
|
Ok - så missede jeg lige meningen - for jeg forstod ordet "sportsrekvisit" meget negativt - som om ejeren er komplet ligeglad bare der kommer rosetter på væggen. Derfor drog jeg den slutning at "legekammerat" måtte være det stik modsatte - altså en hygge-nyggehest som bliver (for?)kælet ud over alle grænser. Min erfaring er bestemt heller ikke at konkurrenceryttere kan lide deres hest mindre - eller behandler den ringere, men de er måske ikke så "romantiske" i deres omgang med den som hyggeryttere? Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja jeg fik |
Tanja og Angel af Elmegård |
12-03-2006 11:14 |
|
jo så min pony helt gratis en måned efter jeg havde købt hende mor  Hun er PT 9 måneder
Ejer af: 1 pony, 2 rotter, 1 kat og 3 dværghamstere - HJÆLP Jeg er ramt af GMA (Get More Animals)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ponyer er forskellige!! |
Sandra (L) |
12-03-2006 12:02 |
|
Jeg har nu læst de andre indlæg og der er en ting der springer mig i øjnene!! Alle mødrene ser ud til at mene at alle ung-ponyer er for svære for deres børn at ride. Jeg har en 4års New forrest hoppe til salg. Jeg har selv avlet hende og har lige siden hun var 1år gået ture med hende og leget med hende på alle tænklige måder. Hun er nok den af de 4 ponyer, som står på det ridecenter, hvor hun er opstaldet, som er den roligst og mest fornuftige. Selvom hun også er den yngste. Der er en 12år gammel NF vallak, han løber sÅÅÅ langsomt at han næsten går i stå når han er i ridehallen. Når han så kommer på tur kan han finde på at stikke af. Der er en 9år som går LA, Han stejler når tingene ikke lige passer ham. Der er en 5år fjordbolle som nogen gange beslutter sig for at nu gider han ikke gå længere og så står han eller stille ligge meget om det så er midt ude på vejen. Min har ingen af sådanne unoder. Nok fordi hun er så ung, men hun kan bruges på samme måde som de andre på tur o.lign. Mange har også travlt med at deres børn ikke kan udanne ponyen til at gå en højere klasse, hvis de fik en der kun kan gå LC, som min. Men det mener jeg er forkert. Jeg tror på at det er bedst hvis ponyen og barnet vokser med opgaven sammen. I mine øjne kan man først en øvelse når man har lært en hest den. Hvis jeg havde et barn ville jeg ikke være nervøs for at give hende eller ham min 4års og lade hende/ham ride rundt på den. Heller ikke i naturen. MEN SOM SAGT ALLE PONYER OG HESTE ER FORSKELLIGE. LIGE MEGET HVOR GAMLE DE ER- DET ER TRODS ALT ET LEVENDE DYR!! Husk når du rider: 9 ud af 10 fejl er rytterens!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Sandra |
|
|
Du har helt ret i at ponyer er forskellige - ligesom alle andre levende væsner! Din pony har jo også været præget af voksen omgang - derfor er den jo netop så nem og dejlig. En ting der slår mig er din beskrivelse af de 3 ponyer og deres "unoder"! Mon ikke lige netop de er nogle af dem der aldrig har været tilredet ordentligt??? Det lyder sådan! Din teori om at man først kan en øvelse når man har lært en hest den kan jeg godt følge - men for at kunne lære en hest en øvelse er det altså bydende nødvendigt at man ved hvilken knap der skal trykkes på! Dette kan kun læres på en hest der allerede har fået indkodet knapperne. Først når man er 100% sikker på en øvet hest kan man forsøge sig udi at lære en unghest den samme øvelse. Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej for dig og hej for mig |
¤ Bella ¤ |
12-03-2006 12:35 |
|
Tror det er fordi at ponyryttere ligesom mig, gerne vil ud og starte stævner hurtigt muligt?  P.S. se i min signatur 
Rigtige Ryttere rider Connemara  www.elite-heste.hestesider.dk Pony købes 4-9 år, 144-149 cm 149 UDEN sko! max. 25.000 Helst Connemara-new forrest-wels men andet kan også have intarasse! IKKE Tunge ponyer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg snakker |
|
|
heller ikke temperement, vi var selv ude og se på en 5 års, og havde det været til min yngste datter havde vi købt den med det samme, for den var så let ridelig at hun satte sig op og galoperede og sprang kavalettier på den. Men nu var det en konkurrence pony der kunne gå m-klasser i spring, vi skulle have, og jo den kunne springe m med den lille voksenrytter, men ikke med min datter som først er gået i gang med m-klasser. Så der er forskel, det er altså ikke sindet, men erfaringen i de forskellige ting, en pony som ved hvordan et changement skal laves, vil også gøre det når barnet beder det korrekt om det, men hvordan skal barnet vide om det er rigtigt det hun gør, hvis ponyen heller ikke ved det. En pony som er erfaren m-springer, kan også hjælpe med afstandene, så barnet selv lære dem efterhånden, det kan en unghest ikke. Det betyder ikke den skal springe m-klasser med kartofler på ryggen, for de ponyer findes ikke, men den har erfaringen til at hjælpe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja jo jo |
|
|
Nu har jeg læst ALLE trådene i dette indlæg ! Og der er mange af jer der har ret i MANGE ting . Jeg synes bla at Karolinemor og Sandra L har meget ret. MEN jeg synes stadig at kunne læse,at det er de færreste,der ikke ville turde købe en ung pony på evt 4 år. OG der er stadig mange af jer,der IKKE tror på,at man med hjælp og træning af en anden, kan få noget godt ud af en ung pony . Jeg tror stadig at hvis man har en erfaren hestekyndig med ud og se på ponyer at man kan spare penge på at købe en ung pony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|