Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

stakkels heste
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 21:15

forleden sad jeg på arbejdet og pev lidt fordi mine muler var blevet burheste. De havde simpelthen fået lov at blive inde fordi hr. vejrmand havde spået snestorm og jeg ville ikke have mulighed for at tage dem ind før jeg var hjemme fra arbejde og jeg mente nu nok at 9 timer på fold i snestorm var i overkanten da min vinterfold har meget ringe læ.

Nå men så er det min meget hesteglade kolleger fortæller at hendes hest da ALDRIG er ude om vinteren og det var der meget FÅ af hestene på det center hun stod opstaldet der var, og det er dælme mange heste. HVORFOR spørger jeg...joooh for der er jo mudret på folden, hesten mister sine sko og får skader (og nu det værste) DEN BLIVER BESKIDT og hun gad ikke bruge timer på at strigle (rødme det gør jeg nu heller ikke selv om de er ude)..hun havde ikke købt en gårdhest men en ridehest !!! jeg står tilbage nu fuldstændig paf...jo jeg havde hørt om heste der ikke kom ud til hverdag om vinteren men ALDRIG !!! og flere af de mennesker der ALDRIG lukker deres heste ud er faktisk mennesker som jeg lige til nu havde stor tiltro til var kærlige hesteejere..ja undskyld mig men jeg syntes simpelthen det er dyrplagere :(

rigtige ponymødre ..har intet andet liv ;O)
0
0
Svar på denne tråd

e,.o,umnbfvfbnm,umynbgvfsdvfbnm,m
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 21:19
Så længe de kommer ud og ride så er det vel ikke mishandling.. men de burd ebetemt på fold mindst et par gange om ugen efter min mening..

Hvem elsker jeg..??

Equador

Mercur

Rasmus

Maica

Celine

Codan Og

Hingste

0
0
Svar på denne tråd

mine var elendige
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 21:24

Da jeg kom hjem fra arbejde var mine muler i hvertfald ved at splitte deres bokse ad for at komme ud, og da jeg slap dem ud drønede de rundt og slog måsen i vejret og stejlede i kådhed..vel ikke noget "indehestene" får lov til under rytter ..nu det er nok at blive redet ?

rigtige ponymødre ..har intet andet liv ;O)
0
0
Svar på denne tråd

e,.o,umnbfvfbnm,umynbgvfsdvfbnm,m
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 21:26
Dine e rjo van til og komme ud jo så de vedde kommer ud.. Men de brude komme på fold mindst 3 gange om ugen.

Hvem elsker jeg..??

Equador

Mercur

Rasmus

Maica

Celine

Codan Og

Hingste

0
0
Svar på denne tråd

michelle
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 21:56

3. GANGE OM UGEN???

hvordan ville du have det hvis du kun fik lov til at bevæge dig 1 time om dagen undtagen 3 gange om ugen hvor du lige får ½ time uden snor på???

det er jo ikke engang nok til en hund!

så er der jo intet at sige til at hestene bliver stressede og får skader når de endelig kommer ud, når de kun er ude engang imellem så har de jo en masse indespæret energi de skal af med, og det gør jo at de er vilde. heste som kommer ud hver dag og ved de har tid nok er stille og rolige når de kommer ud og undgår derfor skader.

Heste skal ifølge mig helst gå ude hele tiden og kunne komme til at røre sig. derfor går mine i løsdrift så bestemmer de selv.

Knus Stine

0
0
Svar på denne tråd

ja dyremishandlere
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:01

Ja MIN mening om det er at folk der kun ser en hest som et ridedyr,de burde SELV bindes fast til en stol i en hel uge i træk !!! Idioter efter min mening. De burde IKKE have dyr.

Stakkels,stakkels heste.

Heste SKAL da ud HVER dag efter min mening !

Nogle har det funt med 1-3 timer på fold , andre vil gerne være ude længere,MEN alle skal da ud.

Mvh Graven

Smuk Broncerød Welsh cob Sec D hingst med blis og sokker tilbyder bedækning !

0
0
Svar på denne tråd

Godt det ikke er hos os
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:16
Vores heste ville blive "bims" hvis de ikke kom ud hver dag. De står troligt efter morgenmaden og venter på at komme ud, også selv om vejret er dårligt. Når vi har lukket dem senere ud end normalt, pga. vejret har de været rigtig utålmodige, for de syntes vist de har været længe nok i stalden.
0
0
Svar på denne tråd

Synd for
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:29

Det er godt synd for disse heste, desværre er det hverdag for mange heste, at gå på fold er ikke en naturlig ting i deres hverdag.

Jeg havde faktisk fået lukket mine på fold mandag morgen, jeg havde ikke hørt det skulle være sne storm, men de tog da ikke skade af det, de tiggede da ikke om at komme ind, da jeg kom hjem fra arbejd. Det var vist mere min samvittighed, der var lidt sort, indtil jeg kom hjem og så til hestene. De havde det fint.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

det er jo lovligt
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:39

at man har sine heste spærret inde. Kendte en mand som havde heste som stod i spiltov i over et halvt år, uden at de kom ud overhovedet. Jeg kontaktede hestens værn, alle dyrs ret, og dyrenes beskyttelse, men de ville ikke gribe ind for det var lovligt at have 'bur'heste!

Tak for kaffe sir jeg bare

Smil forlænger munden
Glæde forlænger livet

Jeanette
www.sitecenter.appaloosa.dk
0
0
Svar på denne tråd

Hvis man
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 22:53

Skal ha hest skal man også kunne klare det "hårde og sure" arbejde . Godt nok nyder jeg at strigle min pony uanset om han er beskidt eller ej .

Men dæknet er jo opfundet , også dem der dækker halsen og hoved . Det er da bare for meget . Heste skal på fold hver dag (ifølge mig). Min er på fold hver dag fra 9 til 15 , undtagen når det er virkelig dårlig vejr . Og uden dækken , så han rigtig kan rulle sig og blive beskidt . Hvor han dog elsker det .

0
0
Svar på denne tråd

Så er det at
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 23:05

jeg er glad for at mine går i løsdrift. Så kan de selv bestemme hvornår de vil være inde, og hvornår de vil være ude.

Topaze har aldrig været så glad som han er nu. Og ponyerne også for den sags skyld.

Petit papilion xx savnes.

FORZA BRØNDBY.

0
0
Svar på denne tråd

alså...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 23:05

vaaa pokker er det for noget, hvordan er det mennesker opføre sig???

Krogsboll kan du ikke forklare hende at hun er total på afveje.

Det gælder også dig Michelle...3 gange om ugen , håber sku ikke du sover godt om natten

Hvis heste kunne vælge ville den vælge BOXEN...24 timer i døgnet 7 dage om ugen...NOT

mvh. sulle

Det jordiske paradis ligger på hestens ryg, i kroppens sundhed og i kvindens hjerte.

Friedrich Bodenstedt
Tysk forfatter (1819-92)

0
0
Svar på denne tråd

Ud i al slags vejr
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 23:32

Vores hest/ponyer er ude alle årets dage uanset vejret.

OK, stormer det "en halv pelikan" og tagplader m.v. flyver rundt eller lignende - jamen, så må de pænt vente på at vejret ændrer sig.

Godt nok er der ingen af dem, der tonser rundt - de går stille og roligt rundt; nok fordi jorden som bekendt er frosset/knoldet.

Ca 1 time efter morgenfodringen kan man høre "Kæmpedyret" trampe rundt i boxen - hans måde at fortælle, at nu har vi altså spist/fordøjet, så nu skal vi ud

Til gengæld søger de selv mod leddet, når de mener at det er ved at være tid til at blive lukket ind.

Og vi skal ikke prøve på at lukke dem ind tidligere end normalt - næææh nej, vi kan kalde/lokke m.v. uden at de så meget som rokker med et mulehår.

Ved godt, at nogle af "de fine og dyre" heste/ponyer ikke kommer på fold, når denne er knoldet/frosset; ejerne er nervøse for at hesten/ponyen skal vride/vrikke om - med mulighed for kodeledsforvridning eller det der er værre...

Jeg er nu af den overbevisning, at såfremt hesten/ponyen er vant til at være ude i al slags vejr, så passer den også på sig sig og "sit bentøj".

Hvis man alligevel mener, at "den fine og dyre" hest/pony skal blive inde - så må man i det mindste lade den være løs i ridehuset, så den kan bevæge sig frit rundt - hvis man dog lige husker på at række hesten/ponyen rundt nogle gange på hver volte.

En "stivbenet" hest/pony, der i bar glæde tonser elle-vild-af-glæde rundt og laver bratte stop - beskadiger faktisk sit "bentøj" lige så meget, som hvis den "trippede" rundt på den knoldede fold...

Dér, hvor vi tidl var opstaldet, oplevede jeg meget ofte, at selv den "vildeste og krudt-måsede" hest/pony nærmest gik på listefødder, når de kom ud på en knoldet/frosset fold.

Nogle af de "fine og dyre" heste/ponyer på dét opstaldningssted kom ikke altid ud, hvis foldene var alt for knoldene.

Rideskolehestene derimod kom altid ud.

Prøv at gæt, hvilken type hest, der ever-never havde dårligt "bentøj"

Hmmm, hvad gør vildheste og heste i løsdrift egentlig, når det er frostvejr/regnvejr/mudret...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg får så dårlig
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 00:23

jeg får så dårlig samvitihed af at læse dette indlæg

da jeg lig har købt min pony

men han kan desvære ikke komme ud da jeg ingen fold har

og jeg kan ikke lave en da jorden er frosen

jeg tager hver dag og gå en tur med ham men det er ikke det samme for ham men hvad skal man gøre ?

håber bare det snart bliver tø vejr så skal der laves fold

jeg giver jer fulstændig ret

en hest skal på fold hver dag og den skal helst være mega beskidt når den kommer ind for så har den det bedst det er dens måde at holde utøj væk ude i naturen

I love Irish cob

Ride veninde søges i løsning/uldum området

0
0
Svar på denne tråd

Burhest.
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 00:46
Min er blevet burhest. Ihvertfald indtil videre. Sidste søndag da jeg tog ham ind kunne han ikke støtte på det ene bagben. Han har fået en kodeledsforvridning og skal have absolut boksro i min. 2 uger. FEDT. stakkels hest. Det er ikke mere end 1½ måned siden han stod inde i 3 uger pga. en kæmpe flænge han havde pådraget sig i kampens hede. Håber inderligt at han snart bliver "voksen" og holder op med at lege helt så vildt...
0
0
Svar på denne tråd

Selv mine katte kommer ud
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 01:17
Selvom de godt kan holde sig længe i regnvejr- ;-) ud vil de- og ud kommer de.
Jeg har enkelte gange holdt dem inde- pga storm fx- det tager de meget unådigt op. Selv min gamle missemor med sit søm i benet vil gerne ud.

Katte er bestemt ikke "løbedyr" med stort motionsbehov som hunde og heste, men mine begynder at få, det, jeg kalder "suseraptus", hvis de ikke får rørt sig: De gungrer gennem huset og opad trappen. (Katte kan sagtens gungre- lydløse kattepoter- HA! ;-D ).

Jeg bliver vred og bedrøvet på hestenes vegne: Det er steppedyr, der fra naturens hånd vil gå langt efter føden. De har et behov for at røre sig.

Selvfølgelig kommer de til skade, når de endelig ellevilde kommer ud. Kom de ud hver dag, så lærte de at færdes i terræn i al slags vejr, de bliver sikrere i balancen- også under rytter!

Min kærlighed til islænderne ligger i deres sikre færden- og så spasser de ikke ud over, at en fasan flyver op. Jeg har to gange med storheste slået mig ret meget på dén konto...

Hvis hesten ikke kommer ud på grund af mere striglning: Islændere strigler man i sadellejet og benene.

Den træder sko af i mudderet: Hvad med flere skiftefolde- og bedre dræn?!

Den kommer til skade i frostvejr: Det gør du også- hvis du ikke er vant til det/har godt fodtøj.

Desuden får man en sundere, stærkere hest: Der vil altid være støv i en stald! Og svampesporer og ammoniak. Medmindre man har ofret meget på et godt indeklima. Det har de færreste. 8-)

Mvh xtiny

<eras3r> who the hell is digdug?
<element_a> he used to be an old video game
<element_a> then he mutated into an IRC user after someone stole his shovel
<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

986498259823
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 07:01

Hestene på fold bare 2-3 gange om ugen...

Hvorfor sidder jeg så her, er ved at rive håret ud af hovedet på mig selv.

Det gør jeg fordi, vores datter har fået et job, i den anden ende af landet, det er nu ikke derfor, men hun vil selvfølge gerne havde sin hest med. HER er problemet - han er, (selvfølgelig,havde jeg nær skrevet) vandt til at vi lukker ham på fold hver dag, uanset vejret. Han er ude hver dag, hvis det er rigtig regn e.l. ja så kommer de måske ind midt på dagen, så de er ude formiddag og eftermiddag.

Men det nye sted, der er 110 heste og alt hvad der til høre, det ser rigtigt fint ud og Lise glæder sig.

Lise tager derover, se om hun kan trives og så er det meningen Oskar skal med.

HER er det så håret ryger, for kommer Oskar mon på fold hver dag? Ja, ser i det ved jeg jo ikke.

hilsen mor Joan

der er en smule bekymret.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 08:15

alle heste (såfremt de er sunde og raske osv) bør komme på fold dagligt, ikke mindst for det sociale samvær med andre heste. Det må være temmelig ensomt at stå buret inde i sin boks når man er et flokdyr!

OPSTALDNING SØGES I ODENSE SØ
Kontakt mig endelig, hvis du har - eller får - en ledig boks :0)
0
0
Svar på denne tråd

Lige i dag er jeg i tvivl...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 08:43

Mine heste er også ude HVER dag.

Vores 2 hingste går i løsdrift så de styrer det selv...det er kun fnølle og Spice (fuldblodshoppe) der står i boks.

Men lige præcis i dag er jeg faktisk lidt i tvivl. Fnølles mor blev taget fra hende i forgårs og hun er begyndt at hoste en smule. I dag har de så lovet 0 - -2 graders frost samt en vind der vil gøre at temperaturene falder helt ned til -15...jeg overvejer KRAFTIGT at lade fnølle og Spice blive inde idag...men kun for følles skyld...men er det fuldstændigt tosset at overveje det?

0
0
Svar på denne tråd

fold...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 09:01

Ja jeg er bestemt også af den mening at heste skal ud hver dag så vidt muligt. Men når det regner og blæser meget, så kommer mine først ud en times tid om eftermiddagen, og det er de okay tilfredse med, når det er dårligt vejr, så står de klar ved leddet og vil ind. Jeg synes faktisk at man bør tage sine heste ind fra fold hvis det er dårligt vejr om vinteren og de ikke alle har mulighed for at søge ly under tag.

Om sommeren bør de efter min mening gå på døgnfold, men ellers ihvertfald fra morgen til aften.

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op!
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 09:02

Jeg er godt nok chokeret!!!

Jeg har ALTID lært at jo mere en hest/pony er ude, des sundere er den og des Stærkere bliver dens muskler og led.

Men måske er jeg en "dyrplager" da mine ponyer og heste altid har kommet ud kl. 6 om morgenen og først er kommet ind kl 19 om aftenen. Uanset vejret! De står ALDRIG inde en hel dag. De er altid ude mindst 7 timer om dagen. Og de fejler skam ikke noget. Tværtimod syntes dyrlægen det var ufatteligt at de ikke havde hostet og været snottet, da de fleste heste havde været det denne vinter. Hun spurgte om jeg havde holdt dem inde hele vinteren, men næh de havde skam været ude i al slags vejr og hvor de dog elsker det! Min opfattelse er, at en knoldet fold styrker hestens led så den ikke så nemt får skader og den får også en bedre balance. Men man lader da ikke sin hest stå inde fordi den bliver beskidt!?!? Det er jo dens natur og et sundhedstegn at de ruller sig. Selv min gamle pony på 32 år ruller sig i en dejlig mudderpøl så snart hun kommer ud på fold. Altså vi er imod burhøns men ikke burheste???

Hold da op hvor chokerende!!

Hilsen den chokket Lisa

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 09:15

det er ganske udemærket at der kommer nye regler.

De arme dyr.

hanne

0
0
Svar på denne tråd

rystende
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 09:28

Der kan være dage hvor vejret er så tosset så de må blive inde her, men for det meste er det godt nok til at de lige kan komme ud og strække ben et stk. tid uanset, selv den værste snestormsdag kom de lige ud en times tid...

Der er absolut INGEN undskyldninger for ikke at lade sin hest få en smule frihed og luft, hvad er det for en måde at holde hest på, de skal da ud hver dag.

Det må da være folk der ingen forstand har på et levende dyr der behandler deres heste på den måde, de burde finde sig en hobby i stedet med "døde" ting - som motorcykel eller lign.

JO det er misrøgt mener jeg så absolut, ikke at sætte sig ind i de basale behov en hest har trist er det...

Mange hilsner fra Monica

www.hestenshaab.dk - Gør en forskel!

Dejlig Haflingerhingste plag sælges-

0
0
Svar på denne tråd

475345384
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 09:54

Min kommer på fold næsten hver dag. selvfølgelig, står himmel og hav i et, bliver han inde.

Men ellers er det ud mindst 3 timer om dagen, om der så ligger 40cm sne.

.

Kender en hvis heste ikke har været på fold siden november, den ene er en avlshoppe og den anden er et føl fra maj sidste år

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk
Had mig bare - det gør mig mere berømt
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 10:29

Det var dog synd for de heste.

Jeg har også den holdning at de gerne skal ud HVER dag, og gerne så mange timer som muligt.

Det er jo det mest naturlige for en hest.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

xtiny...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 11:09
Jeg ved ikke om det var mig du hentydede til i sætningen: At de bliver ellevilde når de ENDELIG kommer ud... Min hest er vant til at gå ude hver evig eneste dag fra 8-16, så jeg tror ikke det er fordi den bliver ellevild når den kommer ud at den kommer så meget til skade. Den er simpelthen bare ikke kommet over "lege vildt alderen" endnu. Og hvor jeg da glæder mig til den dag kommer!!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 12:07

min mening er at hvis der ikke er noget på folden, ja så har den da bedre af at stå og guffe hø i sin boks.

en time eller to er da fint på fold, bare for at få sig rørt.

kender mange der holder hestene inde når det er frost, glat og knoldet, og det mener jeg man burde gøre da det jo også er synd for hesten at den måske skal stå i flere måneder i en boks, skadet pga. fordi den partou skulle på fold med fire sko og lege bambi.

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg har en sgu en fin hoppe
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 12:20

Der det meste af sit liv har stået på nogen af landets bedste ridecentre og som alligevel er kommet ud . Jeg har holdt hende inde hvis det var islag eller foldene af en eller anden årsag var ubrugelige .

Men hun har altså fungeret som dressur hest og samtidig gået på fold.. Jeg kan have holdt hende inde dagen op til et stævne for ikke at miste sko .. men generelt så har hun været ude.

Nu fungere hun som avlshoppe og står i en stor løsdrift med 7 andre heste og læskure . Hun stortrives i det nye liv .. selvom hun altid er den første i huset ..

sidegevinsten med at hun går ude 24 timer er at hun uden sko er rentgående ... det burde hun ikke være .. men det er hun

JEg tror ikke på det med at heste kun kommer ud af boksen 2-3 timer hver dag.. der er så mange ting fysiologisk og psykologisk der gør at de skal være ude mere

Super Lækker RDH hoppe sælges til avl, drægtig med Weltjunge! Tjek præsentation for billeder!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider