Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hest slået hovedet? slår pludselig fra
Forfatter: 
Dato:  03-09-2016 06:45

Jeg er usigelig ked af det og ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre..... ....

Jeg købte for 1 mdr siden en 14 årig vallak som jeg fik igennem fuld røngten og handels us. Eneste bemærkning let forbenet dragtbrust på ve forben ( er minimal indfodet på denne)

Jeg havde 2 fantastiske prøveture på ham og to gode ture på ham efter jeg fik ham hjem. Havde en af de første dage tandlæge til ham da jeg ville give ham den optimale start.(lidt kroge og spidser men eller ok)

Så begyndte han at slå fra v ridning....( skal sige han de første 4 gange jeg red ham havde det mest fantastiske suge fortil, så skøn at ride.

Havde igen dyrlæge til at se i munden da jeg frygtede byld eller lign. Ingen bemærkninger fra dyrlæge. Herefter osteopat der fandt låst kæbeled hø si, låst nakkehvirvel nr 2 og v ryggen. Fulgte osteopatens "optræningsplan" til punkt og prikke. Nu slår han værre fra end nogensinde og jeg er GRÆDEFÆRDIG.... Har KUN været op ad bakke siden jeg købte ham, kun haft 2 gode ture.

Boksen han står i er temmelig lav og han har haft småafskrabninger i ansigtet x flere ( skal siges han oven i alt lider af svær separationsangst).

Er der nogen af Jer der har haft hest der evt har slået hovedet og derefter er begyndt at slå fra? Virker ikke øm når jeg rør ham ovenpå hovedet. Han virker også lidt hævet i ganasherne, har forsøgt citronsaft i foderet. Er der nogen af Jer der har haft hest der slår fra pga hævede ganascher?

Jeg ved ikke hvor jeg skal starte eller stoppe. Har selvfølgelig også fået ny sadel, tilpasset af sadelmager.

Jeg håber RIGTIG MEGET på input fra Jer...med Jeres erfaringer.... jeg er GRÆDEFÆRDIG.... .....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest slår fra....
Forfatter: 
Dato:  03-09-2016 09:45

Der er sket rigtig meget for hesten lyder det til - og for en nyindkøbt hest er starten hos en ny rytter/ejer altid svær.

 

Der er flere muligheder i hvorfor den slår fra - hvilket du jo alt sammen også selv er inde på.

 

Den kan have slået sit hoved lyder det til - hvis den har det, så kan den vel nærmest få en hjernerystelse og have ondt af det. Evt kan den have ramt nerver, og det kan gøre at hesten slår fra, da de i så fald får stikkende jag i hovedet.

 

Tandretning kan også give gener, hvis nu tandlægen har været lidt for effektiv/ikke effektiv nok. Det er måske derfor osteopater finder låst kæbeled ?

 

Så kommer der osteopat på, og hesten får løst op i nogle skavanker - og det kan også udløse ubehage i hele kroppen på hesten. Ofte når der løsnes op for noget, så skal den enten gentages flere gange, især ved ældre heste, men reelt også en risiko for at der efterfølgende dukker andre spændinger op i kroppen på hesten.

 

Så får den ny sadel - og ja der er sadelmager på, men det kan udemærket alligevel være sadlen som generer.

Har den også fået nyt hovedtøj og bid ?

 

Og sidst men ikke mindst - ny rytter = anderledes ridning.

 

Især med ældre heste ville jeg nok være gået lidt mere forsigtigt frem - især når den nu var velfungerende hos tidligere ejer. Ikke at du kan få så meget glæde af det, men måske andre som læser denne tråd, så vil jeg anbefale ved heste at man ikke starter med en hel masse behandlinger af den ene eller anden slags lige når man får den. Start stille ud, kan du købe sadlen med så gør det, foder med det samme foder, give de samme sko på/sko med samme interval som gamle ejer, og vent med at ændre på noget i gerne 3-6 måneder.

 

Lige nu står du i det problem, at de gener hesten har nu kan skyldes "alt muligt".

Først ville jeg nok starte helt roligt ud med hesten - skridte eller gå nogle ture, slappe af for både dig og hest i 2 ugers tid.

 

Jeg ville derefter starte med at få undervisning, og have fokus på hvordan hesten reagerer mere end ridningen. Er der et mønster i hvordan den slår fra ? Er du heldig, så er det måske bare dig som rytter der skal rettes til :-)

 

Herefter få en massør ud - og det er helt bevidst ikke en som skal manipulerer hestens knogler og led - men en som skal mærke efter ømheder. Er den øm i ryggen - så ville jeg få tjekket sadlen ved en anden sadelmager. Er den øm i nakke/hoved, så ville jeg overveje om den har slået sig og/eller tandproblemer. Og så ville jeg få en dyrlæge med speciale i tænder til at kigge på den.

 

Held og lykke med hesten.

 

mvh Charlotte

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-09-2016 17:47

Jeg er så enig med Morgan.

For år tilbage overtog jeg en 6 års Hollandsk varmblod. Han var SKØN de første gange jeg red ham hjemme. Men så begyndte problemerne. Jeg tror der gik 1½ år inden han helt stolede på mig.

Jeg havde tandlæge til ham 5-6 gange det første år, for troede det var problemet. Det var det egentlig også, og sidste dyrlæge/tandlæge fik ordnet det.

Men jeg fandt da ud af, at hesten var MEGET forvirret og bange for hvad der nu skulle ske ham !!! Han var angst for at JEG ville forlade ham.

Vi fik et rigtig godt partnerskab, bare jeg brugte tid på at få ham til at stole på mig.

Jeg tror min har haft en rigtig HÅRD tid. Bl.a. fandt min sidste dyrlæge/tandlæge ud af, at han havde haft en elastik omkring tungen - arvæv på tungen - antagelig for at stoppe tungerækning !!

Brug tid på din hest. Mon ikke I finder melodien. Det gjorde jeg !! Held og lykke !!!

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 ulvetænder
Forfatter: 
Dato:  03-09-2016 20:53

Hej ar selv haft problemet med min hest, hvor det viste sige ved røgten at han havde ulvetænder som ikke var brudt frem men sad latent og dette gav kæmpe smerter ved bid i munden, så vis den ik er blevet røgten af munden ville jeg prøve dette.

 

mvh fie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny hest
Forfatter: 
Dato:  04-09-2016 19:35

Hejsa

Som andre skriver, er der sket meget med din hest indenfor relativt kort tid.. Det kan forvirre en del heste. Nogen værre end andre.

 

Jeg købte i april i år en skøn 6 års hoppe, som blev meget stresset over flytningen. Jeg gav hende tid til at falde til ro, inden jeg begyndte at ride hende. Hun skulle have lov til at finde ud af, at vi skulle blive på stedet. Hun kunne på det tidspunkt nærmest ikke stå på staldgangen uden at vade rundt.

 

Da vi så endelig gik i gang med ridningen, begyndte hun at stejle. Fik så ordnet tænder, men det fortsatte. Så fik også diverse behandlere på. Og til sidst fik jeg igen en dyrlæge med speciale i tænder og kiropraktik til at tjekke hende. Og søreme om ikke den første dyrlæge havde overset en temmelig stor spids bagerst i munden, samt en foderlomme. Så tror da pokker min skønne hest har forsøgt at sige fra.. Og sidenhen har vi også fundet den rette sadel.


Nå, men pointen er, at da vi gik i gang med ridningen igen, slog hun fra, hoppede afsted, ville ikke lade mig tage i tøjlen. Det tror da pokker. Hun havde jo ikke tillid til mig. Så det er vi ved at opbygge igen. Så når hun nu traver 2 runder med mig, uden at hoppe eller noget, roser jeg i fulde drag, som om vi lige har redet en kür. Men det er noget, der virker på min hoppe.. Ros, ros og atter ros, samt tid, så hun kan finde tilliden til mig igen.



Venlig hilsen Pia






1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider