Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  10-08-2016 19:57

Hej.

 

Jeg står i den trælse situation at min hest har fået en gaffelbåndsskade på højre bagben.

Nogle der har erfaringer med dette? Hvordan er forløbet gået? Brugte i nogle specielle ting under forløbet og genoptræningen?

 

Hvis i kende til hjemmesider, film osv. man burde læse/se må i også meget gerne dele :) ..

Min hest også har bløde koder på bagbenene. Hvis en har erfaring med dette, vil jeg meget gerne hører om det.

Alt viden inden for gaffelbåndsskader tages imod med kys hånd!

 

På forhånd tak. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  11-08-2016 07:55

Tålmodighed,tålmodighed og atter tålmodighed.

Der er ingen hurtige genveje, når det gælder gaffelbåndsskader.

 

Nogle har haft glæde af laserbehandling og andre af scockwave, men spørg din dyrlæge, om det vil kunne hjælpe DIN hest, da der er stor forskel på gaffelbåndsskader, hvor store /små og hvor de præcist sidder.

 

Mine egne erfaringer er desværre ikke positive, hesten fik en alvorlig gaffelbåndsskade i bagbenet, og her vil dyrlægen IKKE behandle med laser eller schockwave, selv om dyrlægen selv tilbyder denne behandlingsform, da hesten var meget øm / halt.

(hvis man selv har prøver schockwave, så ved man at det ikke er for tøsedrenge!)

Min kom på små sygefolde, som dagligt blev flyttet, så der var græs.

Efter 6-7 måneder, kunne jeg begynde og trække ture på fast underlag, derefter skridtture på fast underlag og siden med trav intervaller.

Desværre fik min endnu en gaffelsbåndsskade, lige over den gamle, så der valgte jeg at sige stop, efter 1 år med sygefolde, trækture og osv. Jeg kunne ikke byde min hest, endnu et laaangt forløb, mod meget dårlig odds.

 

Andre kommer fint igennem og kan forsætte som rideheste uden problemer.

 

Håber at du har en dygtigt dyrlæge, som du kan søge råd og vejledning hos - det er meget værd.

Min dyrlæge kunne have tjent mange penge på mig, ved at sælge mig div. tilskud og laser / schock behandlinger. Men han er heldigvis en ærlig mand, og det betød/ betyder rigtigt meget for mig, at hans udmeldinger var så ærlige.

 

Håber det bedste for din hest.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 21:45

Min vallak er netop igang med genoptræning efter en gaffelbåndsskade, dog på et forben istedet. Og ved vedhæftningen..

Alt jeg har kunne læse og høre mig frem til er det en af de "bedre" skader, men stadig alvorlig nok..

Bagben er desværre det værste, og specielt hvis det er midt på gaffelbåndet..

 

Jeg vil nu råde dig til at lade være med at google alt for meget, den fejl gjorde jeg og straks gik alle de værst tænkelige tanker gennem mit hoved, det er alle skrækhistorierne der dukker op. Husk folk husker og skriver de dårlige, de gode er ikke dem der bliver skrevet ;)

 

Min egen hest var stok halt da han blev skadet, blev kørt på højgård til scanning og behandling samme dag. Næste dag blev han afleveret derude til 14 dages "wellness"

Efter en uge med spa 2 gange om dagen var han bedre gående. Den næste uge fik han både spa og laser 2 gange om dagen, da jeg hentede ham hjem var han rengående ved mønstring..

De næste 2 uger brugte jeg på at skridte ham. 1 gang under rytter i ca 40 min og en gang for hånd i ca 20 min. Derudover gik han på sygefold + fik IceVibe gamacher på 2 gange dagligt.. Her under genoptræningen har han fået gamacherne på hver dag efter træning.

Til tjek 14 dage efter hjemkomst (4 uger efter skaden) var han rengående og scanningen pæn, dyrlægen var meget imponeret..

Han er nu snart færdig med genoptræningsprogrammet og vi skal til kontrol igen på mandag. Er spændt på hvad scanningen siger. Egentlig har dyrlægen ikke et ønske om at se ham igen, men jeg vil gerne have ham tjekket inden vi ligger mere arbejde på. (hesten går normalt MA dressur)

 

Af hvad jeg er kommet frem til af viden så har de beskadigede fibre på et gaffelbånd svært ved at gendannes. Istedet dannes arvæv.. Det er derfor meget vigtigt hesten for kontrolleret motion således dette forbliver så smidigt som muligt.

Og generelt tager gaffelbåndsskader meget lang tid for at komme sig, har hørt mange historier om halve og hele år.. + har hesten først haft en skade vil den altid have et svagt led der..

 

Det jeg tror der har hjulpet min hest er uden tvivl opholdet på højgård med spa og laser.. Forskning viser hesten kommer sig 50-60% hurtigere ved disse..

Dette kombineret med kontrolleret motion i skridt (ingen rytter på hvis hesten er halt i skridt!) tror jeg er givet rigtig godt ud..

 

Men tag en god snak med dyrlægen, husk at spørg om alt.. Og ikke google for meget ;) ;)

 

+ jeg er altså rigtig glad for min invistering i IceVibe gamacherne fra horseware.. Desuden står han med Back on track om natten...

 

Held og lykke med den :) krydser fingre for du for en af de positive gaffelbåndsskader med i bagagen..

 


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 18:39

 

Chanell har haft en gaffelbåndsskade på venstre bagben, da hun var 22 år gammel. Skaden sad lige hvor gaffelbåndet hæfter på kodeledsknoglen og kom efter at hun klodsede bremsen så kraftigt på en terrænforhindring, at hun satte sig på rumpen. Hun var kun halt i trav og galop og benet var ikke hævet eller varmt. Det var lidt et mysterie for dyrlægen overhovedet at finde skaden, men efter en grundig undersøgelse på hans klinik, fandt han frem til den.

Hun røg på sygefold i 4 måneder(boks om natten) og ellers blev der ikke gjort noget som helst.

Efter 4 måneder var hun haltfri og vi begyndte genoptræning. Efterfølgende blev hun brugt helt normalt til dressur og lange ture i det fri, men jeg droppede springningen for en sikkerheds skyld, selvom dyrlægen mente, at hun sagtens ville kunne springe også. Som 25 årig satte gigt i bagbenene en stopper for dressuren, men vi fortsatte med turene i alle tre gangarter uden problemer.

 

Da hun var 26 år, pådrog hun sig en seneskade på støttesenen til den dybe bøjesene på venstre forben ved et stunt på folden. Sygefold i 6 måneder med gåture på asfalt var kuren. Forskellen fra gaffelbåndsskaden var, at hun stod med keramiske staldbandager om natten, fik kiler under skoene på forbenene og fik LaminForte fra Hippolyt. Skaden helede pænt og vi gik i gang med genoptræning i juli sidste år. Desværre tog hun flugten fra en gigantisk hestebremse på folden og skaden brød op igen. Så fik hun specialsko på og det hjalp en hel del, men jeg blev enig med dyrlægen om, at hun nok hellere måtte blive pensionist.

Så gik hun bare på fold og hyggede sig fra august til maj i år. Her var dyrlægen på besøg i et andet ærinde, men han ville da lige tjekke hendes ben, når nu han alligevel var her.

Chanell var fuldstændig rengående og dyrlægen har derfor givet grønt lys for genoptræning igen. Det er vi så i gang med og det går ganske udemærket. Hun har en lille permanent hævelse, der hvor skaden sidder, men ellers er der intet at mærke på hende.

 

Min Chanell har i en høj alder klaret helingen af begge skader fint. Behandling har sådan ikke bestået af andet end ro, ro, ro og så lidt mere ro. Helt ærlig så kan hun sagtens undvære staldbandagerne. Hun har ikke set skyggen af de bandager, siden hun kom på døgnfold i starten af maj. Specialskoene kan hun til gengæld ikke undvære, men hvis det er det, der skal til, så fred være med det(selvom de er dyre ).

 

Jeg håber det bedste for din hest og håber, at min historie med Chanell kan indgyde lidt håb om, at det kan lade sig gøre at hesten kommer sig over sådannne skader


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd
 
 jmd suspensorix
Forfatter: 
Dato:  23-08-2016 21:53

Min hest stod med en gaffelbåndsskade på det ene forben for 1½ år siden. Han blev beordret boksro/mini sygefold, og så fik han specialbeslag på, alusko (jmd suspensorix) som er speciallavet til gaffelbåndsskader, de laves også til baghove.

 

Jeg lod ham stå i lang tid hvor han kom ud og gå ture op og ned af vores grusvej 2 gange om dagen. Min dyrlæge var virkelig forsigtig, og da jeg ingen erfaring havde med gaffelbåndsskader fulgte jeg hans råd med boks og lille (5x5m) sygefold. Ved nærmere eftertanke skulle jeg bare have lukket ham ud på en større fold med måske en anden rolig hest, for han blev simpelthen så ked og indebrændt af den sygefold, så han lavede hele tiden mærkelighop og badutspring.

 

Min dyrlæge sagde at normalt behøver man kun at bruge specialbslagene i selve sygeperioden, og så burde man kunne skifte til almindelige sko når hesten er genoptrænet. Det var så ikke tilfældet med min, vi har prøvet to gange at skifte ham over på alm. sko, og hver gang er han efter 2-3 uger blevet dårligere gående, ikke halt men dårligere. Og hver gang han er kommet tilbage på alu-skoene, så bliver han bedre efter et par uger, så han kommer til at gå med alu-skoene resten af sine dage ;)

 

Jeg har altid genoptrænet i lang tid, så da vi fik grønt lys for at genoptræne begyndte vi stille at skridte (så stille man kan gøre på en indebrændt hest der havde stået stille i 4 måneder), da vi var kommet op på 1 times skridt, begyndte vi at trave ligeud i intervaller á 2 minutter startede med 1 interval og lagde et mere på hver anden dag. stille og roligt begyndte vi at trave på buet spor, og da vi var oppe og trave omkring 10 intervaller, begyndte jeg at ligge dem sammen og lagde lidt gallop ind. Jeg mærkede hele tiden efter om han var med på det og om han blev dårligere gående eller om han begyndte at gå mærkeligt rundt på buet spor, nogle gange gik jeg lidt tilbage, og havde han haft lidt for mange fridage, så gik jeg også lidt tilbage i genoptræningen. Jeg husker ikke nogen slutdato for genoptræningen fordi det bare flød stille og roligt over i normal ridning, men det har nok taget en 7-8.

 

Det skal lige sige at min hest også har spat i mild grad, så det har der selvfølgelig også været taget hensyn til i genoptræning og i det at han havde stået stille i så lang tid.

 

Nu 1½ år efter mærker jeg intet til hans gaffelbåndsskade, han skal bare have sine alu-sko på ;)


Hilsen Malene

Stud. Cand. Scient. in Animal Science

 

Heldig ejer af Chateau W

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndssskade
Forfatter: 
Dato:  06-09-2016 11:36

En af mine gamle heste fik det i et af bagbenene efter at have ligget fast i boksen.

Jeg fik taget røngtgen for at se skadens omfang og den fik herefter et eller andet pulver medicin man ikke kunne få i DK (Tysk dyrllæge der kørte, sikkert ulovligt, over grænsen).

Boksro et par uger med pulveret og herefter ½ år på en græsmark, uden at der blev foretaget andet. Den kom sig helt herefter, og eneste mén var, at den hævede i koderne på det bagben, efter en nat på stald.

"Nattehævelsen" faldt igen efter f.eks 10 mins skridt, og der kunne rides normalt.

 

Så gode erfaringer herfra, selvom ½ år uden ridning da var træls.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider