Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fjerner I de gule æg?
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 11:55

Hej.

 

For tiden er vores heste jo fyldt med de gule æg fra disse modbydelige dyr (Gastrophylus sp), som mange af os også har set jagte de skræmte heste:

 

Billede

 

 

Som de fleste af os ved, så kommer der larver ud af æggene og dem indtager hestene. Fra hestens mund borer larverne sig ned i maven, hvor de "overvintrer" som pupper og så kommer de ud med gødningen til foråret.

 

Umiddelbart er sådan en mavebremseinfektion ikke farlig, det er bare "en del af naturen"... men føj, hvor jeg ikke selv bryder mig om tanken om, at Madicken og Silas spiser larver, som overvintrer i deres kroppe og kommer ud til foråret, for igen at blive til fluer og plage hestene! Der bor da sikkert en masse andre parasitter i så stor en hest, der spiser græs og hø, men stadig... ;D Tanken om at Madicken og de andre bliver brugt for rugefabrik for de modbydelige fluer!

Da jeg var mindre, fjernede jeg systematisk de gule æg fra den fjordhest, jeg passedes pels. Jeg brugte enten en wonderstone og ellers var det faktisk bare med neglene. Kan se, at der er en tråd herinde om, hvad man kan bruge.

Jeg har dog næsten ikke gjort det siden og nu står jeg med 4 store varmblodsheste, der er fyldt med gule æg på benene...! Det er jo næsten et uendeligt arbejde, men jeg tænker... bør man ikke gøre næsten det?


Hvad gør I?

 

Mvh

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 12:24

Ja jeg fjerner dem med en wonderstone.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
0
Svar på denne tråd
 
 meget simpett
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 17:26

jeg skraber dem væk med en negl :) - og vasker hænder bagefter :) :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 gule æg
Forfatter: 
Dato:  25-08-2016 20:42

Jeg fjerner dem med en øjenbryns kniv købt Matas.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Altid..
Forfatter: 
Dato:  26-08-2016 11:09

 

 

Jeg fjerner altid de gule æg, hvis hesten slikker dem af bliver de til laver i hestens mundhule (det er ikke bare ulækkert, det kan også være ret så generende for hesten) Jeg bruger en øjenbrynskniv fra matas (3 stk for 59.-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fjerne æg
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 19:04

Jeg fjerner dem altid, når jeg ordner hende. Dels gør det at hun ikke spiser så mange af dem (hun kan selvfølgelig også få dem i munden af at gnubbe nogle af de andre heste. Alle er desværre ikke lige flinke til at fjerne æggene), men jeg synes også det gør det meget nemmere at fjerne dem, når der ikke er så mange :)

 

Jeg bruger enten negle eller en brynkniv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjernelse af flueæg
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 21:33

Jeg bruger denne kniv, som er intet mindre end fantastisk til det :D

www.abrideudstyr.dk/shop/kniv-til- flueaeg-5119p.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wonderstone
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 16:07

Samme her! jeg bruger også Wonderstone. Det er efektivt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smæk dem!
Forfatter: 
Dato:  02-09-2016 09:57

 

Vi har en fluedasker i stalden og ser vi hestebremser så bliver de dasket. I år har vi ikke ret mange æg på hestene og dem der er har jeg købt en øjenbrynskniv til (hvad i alverden er den ellers til. ) Det er super nemt og hestene står helt stille og nyder det.

 

Dem der sidder i manen syntes sværere at få af uden at manen ryger også.

 

Dog så må jeg sige at jeg er ret imponeret over hvor dygtige de små bæster til at sætte æggene dér hvor hesten enten klør sig selv eller har en ven til at gnubbe.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kniv til flueæg
Forfatter: 
Dato:  04-09-2016 15:21

vi fjerner dem også - netop for at undgå de lægger æg i tungen - bruger woderstone men til de mere genstridige - kniv til flueæg - kr. 30,- og det virker

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider