Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erfaringer med hanetrit?
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 16:07

Hej hestefolk :)

da jeg overvejer at købe en hest med hanetrit i mild grad, vil jeg høre om nogen har erfaringer med heste der har dette?

 

Ejeren af hesten har haft den i 4 år og det har aldrig betydet noget, men man er vel altid bange for at det skal gøre hesten halt el lign, specielt når man ingen erfaringer har med hanetrit.

det er en hest på 8 år :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanetrit
Forfatter: 
Dato:  28-08-2016 20:18

Jeg ejer en hest med hanetrit og i mild grad har det ingen betydning.

Han har været min i 4 år og er 18 år gammel.

Han har aldrig været halt eller noget :-D dog kan det trække ned ved dressurstævner.

 


 

----------------KATJA-----------------

Ejer af Fredriksborg vallak Junker Søndergård :-)

Os 2 for altid, du vil altid være i mit hjerte...R.I.P. min ven <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 08:30

Hvis ellers hesten er sund og rask - og ren i røntgen, så burde der ikke være den store grund til bekymring, når den har været redet i flere år nu, og det ikke er specielt slemt.

Men det trækker som sagt ned til dressurstævner.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 hanetrit
Forfatter: 
Dato:  29-08-2016 17:42

Jeg synes du skal overveje det meget grundigt.

 

For at gøre en lang historie kort, måtte jeg tage afsked med min elskede hest pga. hanetrit. Det var et hårdt og opslidende forløb for både ham og mig. Vi fandt ud af efter adskillige besøg på dyrlægehospitaler, alternative behandlere og diverse trænere, at der var nyddanelse i de forreste lændehvirvler - den del der peger ned mod bugen, disse nyddanelser havde indvirket på nervesignalet til min hest's ben. Røngtenbillederne af hesten var fine, og der var der ikke noget at se, det var først de da scannede ham indefra at de kunne se det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanetrit
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 21:27

Men nydannelserne har vel ikke noget med hanetritet at gøre? :)

 

og tusinde tak for jeres besvarelser :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Find årsagen
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 08:19

Hanetrit er jo bare et symptom på at der er noget andet galt, som fx de nydannelser ssp nævner. Jeg tror også hanetrit kan være et tegn på slingerhed, det behøves ikke blive værre end netop hanetrit, men man ved jo ikke om det udvikler sig på længere sigt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hanetrit
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 16:24

Nydannelserne havde i min hests tilfælde noget med hanetritten at gøre. Hestens nervesignal var forstyrret, dvs. at f.eks proprioreceptorerne ikke fungerede optimalt.

 

det tog 3 år og 5 forskellige dyrlæger, før vi fandt årsagen. I den tid blev hesten bøjeprøvet, der blev taget røngten billeder, testet for slingerhed og div. andre nervebetinget sygedomme, opereret... Derudover blev han tilset af 3 forskellige behandlere der hver især udøvede kiropraktik, fysioterapi og akupunktur. Han blev trænet i propriotræning, bevægelsesterapi osv. Alt dette får man ikke engang ved en udvidet handelsundersøgelse, og derfor vil jeg aldrig turde købe en hest med den lidelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 neurologi
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 12:58

Som flere af de øvrige besvarelser er inde på, er hanetrit formentlig et symptom på noget og formentlig noget neurologisk; dvs. den nervekommunikation der går ned gennem hestens rygrad/hals. Alt efter, hvad denne 'burre på kommunikationen' stammer fra, kan udvikle sig, eller det kan forblive som det er - det ved man aldrig.

 

Jeg er personligt en af dem, som er noget mere forbeholden ved heste med neurologisk betingede symptomer (staldkrampe fx) - fordi jeg har erfaringer fra dér, hvor det udviklede sig og endte med en aflivning. Omvendt har jeg også kendt til heste, hvor hanetrittet bare var en ting hesten havde og det forblev det samme.

 

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider