Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Våde prutter - almindelig pærer
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 22:12

Jeg er ved at få grå hår!

Min 3 års hoppe der ellers er sund og rask har i en lang periode efterhånden pruttet med saft til alle sider til følge mange gange om dagen. Hendes pærer er helt normale og hun har på ingen måde diarré. Hun havde det samme forrige vinter hvor mash hjalp og problemet var væk efter et par måneder.

 

Men den her gang er der intet der vil hjælpe. Jeg har prøvet Medigest (som hjalp en meget kort periode), roepiller, bukkehornsfrø og nu har jeg prøvet at tage alt foder fra hende og hun får nu kun tørt hø og græs. Men der er ingen bedring.

Der er fuld gang i hendes mave og den lyder helt normal.

 

Hun har ikke orm og er som sagt ellers sund og rask...

 

Nogle der har stået i samme problem? Eller nogle som har en mulig løsning og forklaring? :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 HorseLux gærkultur
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 00:37

HorsLux har lige forbedret deres gærkultur. Prøv at kontakte dem

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 23:18

får hun halm? det kan nemlig godt være med til at samle maven.

oftes er det nemlig græsset som er et problem for mange heste.særligt når det at de kommer på sommergræs og så om vinteren er på jordfold. der er for stor forskel.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm....
Forfatter: 
Dato:  15-07-2016 12:36

Hun står på halm... Men tror ikke hun spiser så meget af det.

Jeg tager lige et kig på Horselux gærkultur :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang hyp
Forfatter: 
Dato:  15-07-2016 15:45

nu du sir hø er det så tørt wrap den får? Min kan på ingen måde tåle wrap pga gæringsprocessen der sker når man pakker det ind.så nu er han på en diet bestående af alm hø i god kvalitet,loppefrøskaller for det kan også være sand,samt equsana balance.han kan ik tåle lucerne pga for meget protein og calcium.så løsningen kan være det.pt går han på døgnfold hvor han godt må stå på en fold med græs men det må ik være nyomlagt eller gødet for det ødelægger også maven.så ja han er mere sart men han fungerer bedre end nogensinde og hvis maven holder nu så ser han ud til at opfylde mine dressurdrømme og mere til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø.......
Forfatter: 
Dato:  16-07-2016 17:00

Da hun blev flyttet ud hvor hun står nu for et halvt år siden startede hun med at få wrap (fik hun også inden) men vi troede det var wrappen der ødelagde hendes mave. Så lige siden har hun fået almindeligt tørt hø :-) men da det ikke hjælper tror jeg ikke det er wrappen der har været problemet på noget tidspunkt.

 

Marken de går på er vidst både sprøjtet for tidsler, brandbærer osv. Og gødet... Gad vide om det kan være det der er problemet :-/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  17-07-2016 16:11

Heheh, altså for pokker man når man lige læser sådan en fin overskift så kan det altså ikke undres hvorfor hestenettet blev taget med i et radio program

 

(Undskyld ved godt det ikke har noget med spørgsmålet at gør :P )


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der kan være mange årsager
Forfatter: 
Dato:  17-07-2016 17:45

Har selv en hest der har (haft) dette problem - dog vil jeg ikke sige at hans pærer er perfekte - det er faktisk altid lidt løse i det, men værst i de perioder hvor han har "efterløb" efter pærerne. Når det er værst løber det ned af baglårene. Har i tidens løb også prøvet meget forskelligt, men uden den store succes. Det har altid været værst i årets første måneder = her falder høets kvalitet og bliver mere eller mindre "befængt" med skimmelsvampe.

 

Fra gammel tid hedder det sig, at hø er uegnet til heste efter jul - netop på grund af skimmelsvampe. Det kan medføre astma og støvallergi og lign.

 

Dette er så noget jeg først har fundet ud af efter at min hest har fået diagnosen astma - havde jeg vist det inden, kunne astmaen måske være undgået ......................

 

Efter at jeg for et par måneder siden er begyndt at dampe høet til hestene har han ikke "efterløb" mere :) og hans pærer er generelt bedre. Dampningen begyndte jeg dog med fordi han har fået astma, men en sidegevinst har så været at maven er blevet bedre. Skimmelsvampe påvirker jo hele kroppen.

 

Loppefrøskaller kunne også være et bud, hvis du ikke allerede har prøvet det.

 

Nu skriver du at hun blev flytte for ½ år siden. Trives hun psykisk det nye sted ?

 

Ja, det var hvad jeg kunne bidrage med. Håber du får løst problemet

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 08:58

Min 4 års har samme problem. Og jeg har to venner hvis heste (står opstaldet andre steder) lider af det samme.

 

ALT er prøvet.

 

Men nu skal du høre: Jeg har købt min fra avler, som ung 3.års. Der havde han ikke problemet. Han stod på stedet i en måned efter jeg købte ham, så jeg ved det er rigtigt. Der fodrede de ham med: 3 kg havre og vitaminer, 4 kg wrap og han stod på halm.. Det giver INGEN mening.

 

Jeg flyttede ham og så startede problemerne. Som sagt, ALT er prøvet. (Alverdens gærkulturer, alverdens frø, dyre mave-tilskud og sågar mavesårs-medicin.)

 

Efter 1/2 år, var han i ridning 1 måned hos avler og der blev maven normal igen???

 

Jeg fodrer selv normalt stivelsesfrit og ikke særlig meget krybbefoder og godt med hø eller wrap når han er hjemme.

 

Som sagt, det giver ingen mening, ifølge moderne foder-tanker, at hestens mave skulle fungere på meget lidt wrap og temmelig meget havre.

 

Nå, der er jo blevet tænkt en del over det.

 

Langt om længe kom jeg frem til:

 

Hos avler får hestene absolut INGEN gulerødder, æbler osv. Det er de af en aller anden grund stærkt imod.

 

Der hvor jeg har stået efterfølgende, har jeg så ikke selv givet frugt-foder, men der er bare altid en eller anden der lige skal smide et par æbler eller gulerødder i krybben.

 

Folk kan bare ikke forstå at man ikke fodrer på andres heste.

 

Nå, endelig fik jeg opstalder til at undelade at give frugtfoder, selv om hun syntes det var "synd for ham", at han ikke fik lidt gulerødder i sin natmad, når nu de andre fik.

 

Maven blev endelig ret ok. Det holdt en månedstid. Så gav hun ham EN gulerod i nat-foderet, og så var den gal igen...

 

Jeg må kontatere, at der skal så uendelig lidt til, før hans mave reagerer.

 

Nu går han på døgngræs, med 7 andre heste. Her er maven så noget løs, men det gælder så også de andre 6 heste.

 

De to andre heste med samme problem, har ikke prøvet at sørge for at deres heste bliver holdt HELT væk fra frugtfoder. Det er jo utroligt svært, da mange mennesker simpelt hen ikke kan bære tanken om at hesten ikke må få frugt-foder.

 

Men hvis din hest får noget sådan, kan du da prøve at undgå det.

 


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 eeeeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  18-07-2016 12:11

Min erfaring:

Vi har haft sammen problem. Og det blev afhjælpet med Microvital fra st. hippolyt. det var effektivt.

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 for surt miljø i tarmen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 10:34

Hej :)

Min hoppe stod med det samme problem i lang tid. Det skyldtes at hun pga wrap fik et for surt miljø i tarmene. Det er en alvorlig problemstilling, da de faktisk kan blive forfangne deraf, Samtidig prøver kroppen at bufre det sure miljø, og bruger dertil mange mineraler. Hesten kommer derfor også i underskud med mineraler.

 

Du gør det helt rigtigt med tørt hø. Det kan godt tage op til 3 måneder før bakteriefloraen har stabiliseret sig igen.

Du kan med fordel fodre øl-gær, da det fremmer de "sunde" bakterier i tarmen.

 

Evt. er en mundkurv i en periode måske en god ide. Græs sænker også pH i tarmen.

 

Da hun jo nok er i mineral underskud pga. den vandige afføring, er en kur med zink og selen sikkert også en rigtig god ide.

 

Jeg ignorerede desværre min hoppes problem alt for længe, så hun endte med at blive rigtig syg af det :(

 

Wrap er nok et no-go for din hoppe fremover. Nogle heste kan "tåle" det, andre ikke.

 

Mange produkter til tynd mave hos heste binder bare væsken , men løser ikke problemet.

 

Men du har fat i den rigtige ende :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 17:59

Har kæmpet med samme problemstilling i halvdelen af min unghest's liv. Ikke dicideret diarré men tarmsaft i hale og ned ad benene HVER DAG i perioder.

Jeg døjer stadig med det engang imellem, hvis jeg ændre i hendes kostplan.

 

For min hest virker det at hun kun får tørt hø (støvfrit) og gerne ad libitum.

Intet græs.

2 x ca 4-500g fiberpiller (ikke opblødt) om dagen sammen med lucerne mix fra brogaarden og vitaminer.

1 x roepiller + fiberpiller + 1 spiseske fint salt, opblødt, om dagen.

 

Derudover får hun jævnligt en gærkultur kur (forskellige mærker), for at opretholde en god tarmflora.

 

Hvis hun spiser wrap (god tør wrap) bare enkelte dage, så kan jeg med garanti regne med at hun er smurt ind i tarmsaft - der skal ikke særlig meget til.

 

I starten da jeg skiftede til tørt hø, begyndte hun at hoste lidt, men efter at jeg er begyndt at tilføre BH ventilator til roepillerne, og ryster høet (eller vander det kort) inden serveringen, så er der ingen problemer.

 

Til jer andre: jeg har hørt om øl-gær i flere sammenhænge nu .. Hvor købes det billigst på nettet (nogen der vil linke)? Og er det noget man evt. kan købe i håndkøb?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan være
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 21:32

At hesten trænger til en ormekur. Det er set før med en vandig afføring


Med venlig hilsen Lene


www.hestebamserne.dk

 

FIRST RIDER dukke, anvendelig til tilridning,tilvænning til vægt, udlejes på ugebasis

 

HENRA 1½ HESTES TRAILER UDLEJES I KALUNDBORG.Total vægt 1300 kg.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider