Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvinskhed hos hoppe - erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 11:19

Hej,

Det er desværre blevet min tur til at være indehaver af en hvinsk hoppe og da det er et emne, jeg ikke tidligere har beskæftiget mig med, hører jeg meget gerne andres erfaringer. Har du, eller har du haft, en hvinsk hoppe? Hvordan var forløbet? Hvilke behandlingsformer virkede?

 

Baggrunden er at min nye hest, 5-års Trakehner, efter at have været en total engel i 6-7 uger, hvor hun fungerede supergodt under ridning, altid villig og glad, begyndte at bukke, sparke bagud med begge ben og gå i krydsgalop. Sadlen, som var nytilpasset blev tjekket igen. Min underviser satte sig op og blev ret hurtig enig med mig i, at det ikke var dårlig opførsel, men at noget var galt. Dyrlægen (Hørsholm) undersøgte og diagnosticerede hende som hvinsk. Årsagen til brunsten (i december måned) dømtes umiddelbart til at være det milde vintervejr. Hun har nu været på Regumat i 4 dage, foreløbig uden virkning. Hun reagerer også i longe i galop, især til højre, men er ok i de andre gangarter. Jeg kan godt sætte mig op på hende, men det øjeblik jeg lægger schenklerne på er det hvin og spark bagud.

 

Jeg har fået en del velmenende råd af typen "den skal bare ha' 3 rap i røven". Det er ikke en løsning, jeg vil benytte mig af, da hoppen indtil brunsten var utroligt sød og medgørlig i al omgang og under rytter, altid gik til arbejdet med godt humør og er meget velredet (alderssvarende uddannet). Den har tydeligvis en god opdragelse bag sig (jeg har købt den af avler, som selv har redet den) og sætter stort set aldrig spørgsmåltegn ved hvad man beder den om - den er meget tryg og har også klaret staldskifte (6-7 uger før de første symptomer viste sig) med stor ro.

 

Som nævnt, hører jeg meget gerne beskrivelser af forløbet fra jer, der har prøvet at stå med en hvinsk hoppe.

 

Mvh.

Susanne


0
0
Svar på denne tråd
 
 Behandling
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 15:03

Oftes er det bedækning det eneste der hjælper på en hvinsk hoppe Hvis hormon behandling er prøvet uden effekt ville jeg overveje en bedækning eller alterativt lade den gå tilbage til sælger, såfremt dyrlægen konstaterer at den er uridelig.

 

Jeg sværger til vallaker af selv samme årsag. Magter ikke de kællinger

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum..
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 17:04

er den tjekket bag i om den evt er meget åben og derved sluger luft ind i skeden?

Øjet har haft min fra hun var knap 3 år, og aldrig haft problemer med brunst eller ridning. Pludselig var hun nærmest konstant i brunst og det væltet ud med sekret fra skeden, hun blev træls at ride nogen gange kunne man fint ride og andre gange eksploderet hun fuld stændighed umotiveret. Sadel var ny indkøbt om omstoppet til hende og biddet havde hun gået med hele tiden, ridningen den samme som hele tiden havde fungeret. Vi fik taget en svaber, infektion i livmoderen, behandling sat i gang og efter endt behandling blev hun caslick'et (syet bag i), hun blev sig selv igen ingen hoppen, bukken sparken under rytter mere og brunst symptomerne forsvandt totalt. Det er 3-4år siden nu og stadig ingen problemer, hun kan vise lidt brunst engang i mellem men ikke noget der giver problemer med ridning eller noget tværtimod er hun nu næsten bedre og ride når hun er i brunst.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Caslick ikke nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 17:37
Tina: Åh, men jeg elsker jo hopper! Eller...lad os nu se, hvordan det går med hende her.

Annika: Det var da en dejlig historie:) Jeg håber også på et lille mirakel, der bare gør at hun bliver sig selv igen. Dyrlægen tjekkede hende og sagde at hun "så fin ud bagtil" og at en caslick syning ikke ville have nogen effekt. Så det er ikke umiddelbart en løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum..
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 18:51

Godtnhun er tjekket bag til. Håber i finder en løsning, ellers er der muligheden med tilskud som fx donson and horrel stroppy mare den har jeg selv oplevet gode resultater med og set andre opnå gode resultater med eller naf oestress.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 har de scannet
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 18:54

har de scannet hendes æggestokke/æggeledere?

Svaberprøve?

 

Hvinskhed er mange ting - men jo egentlig "bare" et symptom på at der er noget galt i underlivet på hoppen.

 

Vores viste sig at have en cyste siddende i den ene æggeleder - hun fik en "abortsprøjte" og det løste problemet.

 

En mulighed er at give Stroopy Mare - det gav vi vores - inden vi fandt den egentlige årsag til problemet.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 rgaljsfj
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 20:13

Hun er ikke scannet og der er ikke taget svaberprøve. Dyrlægen (Hørsholm)kommer igen på tirsdag for at tjekke hende og mon ikke det kunne være næste skridt? Jeg håber virkelig, at vi finder "noget", (f.eks. en cyste, som du nævner Svensen), der kan gøres noget ved, da jeg har hørt historier om hopper, som har være fungerende på Regumat eller efter en Regumat kur, men hvor det ikke har haft nogen virkning efter en periode. Og jeg skal ikke have føl, desværre, selovm hoppen har en fin afstamning.

 

Jeg er ellers ret tilskudsafhængig ("næ, et nyt tilskud, der er godt for hud/hår/hove/luftveje/alment velbefindende/led/muskler/you name it!!, det skal min hest da have"), men da hun nu er under dyrlægebehandling følger jeg pænt hans anbefalinger.

 

I dag longerede jeg hende, kun i skridt og trav og damen var så sød og glad, skummede om munden og var super tilfreds med sig selv:)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Fyillngc
Forfatter: 
Dato:  30-12-2015 22:11

Hej

Jeg har også haft en dejlig sød hoppe, som desværre blev hvinsk. Jeg skriver desværre, fordi hun aldrig blev rigtig ridehest igen. Historien starter lidt som din, nemlig at det langsomt blev sværere og sværere at springe hende rigtigt an i galop, og samtidig blev hun tiltagende mere og mere sur på stald. En dag gik hun i vejret, og det fortsatte hun med hver gang hun kom ind på en dressurbane. Skovture (uden schenkelpres), var ikke noget problem.

Jeg fik hende selvfølgelig undersøgt i hovede og r**, også fordi der faktisk gik noget tid inden vi fandt ud af at det nok var hvinskhed der var skyld i den ændrede adfærd. Hun blev scannet, men der var ingen cyster, så derfor fik jeg taget en prøve der viste at der var betændelse i børen. Hun blev skyllet 3 dage i træk og efterfølgende caslicket, og det hjalp rigtig meget på humøret. Hun blev meget gladere, og fik 5 måneder på Døgnfold for at hormonerne kunne falde rigtigt på plads. Men desværre ville hun stadig ikke acceptere nogen form for schenkeltryk da jeg hun blev startet op igen. -heller ikke selvom jeg forsøgte at lade som om jeg var lam i benene.

Hele historien endte med at avleren købte hende tilbage og at hun forhåbentlig får et fint føl her til foråret.

og ja... nu har jeg en vallak!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvinskhed
Forfatter: 
Dato:  01-01-2016 22:47

Hvis man ikke har held med regumate kan man også lægge en sølvkugle i livmoderen, som i nogle tilfælde kan løse problemet. Jeg ved ikke meget om det, men så kan du spørge dyrlægen.

 

En anden bemærkning. Brunstproblemer kan give mange spændinger hos hesten (eksempelvis lænden), så det kan være at behandling af selve problemet skal supleres med kiropraktorbehandling.

 

Hvis alt andet fejler kan den jo eventuelt lånes ud til avl en enkelt gang, hvis du kan finde en god låner.

 

Held og lykke med den. Det lyder som en dejlig hoppe som det er værd at kæmpe lidt for.

Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvinskhed
Forfatter: 
Dato:  02-01-2016 20:47
Åhh jo, jeg har haft en hoppe af den kaliber.
Jeg fik hende undersøgt af flere omgange. Da jeg købte hende blev hun caslick syet. Om dette egentlig gjorde nogen forskel er svært at sige da fejlen blev konstateret i.f.m. handelsundersøgelsen. Hoppen blev hurtigt efter hjemkomsten syet.
Jeg fik hende scannet 2 gange, fik taget svab o.m.a.
Jeg havde Anita Bakkegård Hansen ude 2 gange. Hun fandt ud af at hoppens underliv intet fejlede - hvilket dyrlægen jo også havde bekræftet. Dog fandt hun ud af at hoppen var i kraftigt underskud af bl.a. E vitamin. En kur på 1/2 år hjalp. Herefter kunne jeg ride uden bukkespring.
Jeg var ude i at indlægge en sølvkugle i hendes livmoder, da hoppens hormon system således "tror" at der er et føl på vej.Dette sætter jo brunsten ud af spillet. Medicinsk behandling er dyr og medicinen skal gives dagligt på det samme tidspunkt, hvilket gør at man som ejer bliver ret ophængt. Sølvkuglen gik jeg væk fra da den er svær at få ud igen og jeg gik lidt i tanker om at ifole hende.
I mit tifælde gik nykkerne i sig selv efter hoppen blev lidt ældre.
Det tog ca 3 år. Jeg var ved at kaste håndklædet flere gange. Jeg blev meget skræmt af hendes bukketure, men er glad for at jeg holdt ud.
Syntes du skulle prøve at give det lidt tid. Din hoppe lyder til at være rigtig sød og arbejdsvillig. Hvis hun er ung har det måske også noget med det at gøre. Hun skal måske lige have tid til at sunde sig lidt. Hvis man får en hest imellem hænderne der gerne vil arbejde og please og samtidig talentfuld kan man være tilbøjelig til at gå hurtigt frem og pludselig slår hesten fra fordi den ikke er psykisk med.
Ellers syntes jeg du skal rådføre dig med din dyrlæge. Min dyrlæge var guld værd dengang jeg selv stod og var ved at rive håret af.
Vi prøvede i øvrigt at sprøjte hende, men det hjælper kun kortvarigt.
Held og lykke med hende
1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-01-2016 22:41

Tak for jeres svar - det er rigtigt dejigt at høre om andres erfaringer.

 

Line - jeg er helt enig, jeg valgte netop at få en dyrlæge ud som også er kiropraktor:) Faktisk troede jeg at der var noget i lænd eller kryds, der havde sat sig. Dyrlægen tjekkede hende kiropraktisk og der var ikke noget at komme efter overhovedet. Muskulært synes han også hun så fin ud. Og ja, jeg synes også hun er værd at kæmpe for:)

 

Medulla - den med sølvkuglen er der flere, der har nævnt og min dyrlæge nævnte det også som en mulig løsning. Så det er absolut på listen over mulige behandlinger. Og ja, jeg rådfører mig med min dyrlæge, han kommer igen på tirsdag (5. Januar) og så må vi se, hvad han siger. Jeg håber også at tiden vil arbejde for hende. Hun er 5 år (officielt fyldt 6 her ved årsskiftet). Jeg synes jo ikke selv, jeg presser hende, men det er nok ingen skade til med lidt flere fridage, når hun kommer igang igen:)

 

Jeg har "kun" denne ene hest og jeg har hest for at kunne ride, så det med at trække et føl på den, er ikke rigtigt en løsning for mig. Selvom hun absolut har afstamningen til det.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvinsk???
Forfatter: 
Dato:  04-01-2016 10:55

Uhaaaa, jeg ku snakke læææænge med dig. Er noget i tvivl om der overhovedet er noget som hedder hvinsk, kvag de erfaringer jeg har.

 

Jeg fik selv en hoppe foræret for snart fem år siden, egentlig skulle jeg bare ride den lidt for ejer og så sælge den, men ejer var ikke helt ærlig, han sagde den bare bukkede lidt ind imellem og var lidt fræk. Tak skæbne, jeg er aldrig blevet læsset sådan af, 2 stk. trykkede ribben! Ejer ville kaste håndkldet i ringen og putte den i fryseren eller forære mig den, jeg oplevede ikke en ondskabsfuld hest, så tog schancen.

Hun var fuldstændig spændt som en fjeder i hele kroppen og sur når hun blev striglet over ryggen, når hun fik dækken på, spændt gjord, hun små nappede og små sparkede, men det blev bedre. Købte en sikkerhedsvest og smed min springsadel på og bestilte ikke andet end at bukke som en anden hoppebold, gå krydsgalop, springe rundt som en mongol og glo på alt, være sippet når jeg lagde schenklen til mm., men det blev bedre og bedre, pludselig ku jeg komme nogenlunde hædderlerligt rundt. Begyndte at springe små spring og det var 1 nøgle til suces, det var som kiropraktik for hende og hendes humør blev bedre og bedre ligesom hun blev mere og mere afspændt og blød i musklerne.

 

På et tidspunkt, da det ellers kørte, skiftede jeg smed og hun begyndte at blive småsur og sippet igen, til tider næsten uren og blev spændt og stram i kroppen igen. Det viste sig at smeden havde fejlstillet hende, skiftede til en anden smed, men hun blev aldrig helt glad igen, så kørte til et nyt dyrehospital, de ku godt se hvad jeg mente, men ku ikke finde noget i hverken bøjeprøve el røntgen. Red videre en lille måned, det blev ikke bedre, fik hende MR scannet, og det viste sig at hun pga. tidligere smed havde pådraget sig, skade i begge hovben og har siden gået med såler og pakninger og ikke været halt siden.

 

Forrige sommer oplevede jeg igen hun blev sippet og ustabil humør mæssigt, for så at blive mere og mere slukket og ikke ville gå frem, fandt ud af hun fik råddent foder, kom ikke på fold som lovet og en masse unger rendte i stalden om aftenen/nat, så hun var simpelthen stresset og havde fået mavesår, smed hende på græs hos min kusine, og allerede ugen efter var hun sig selv igen. Tog konsekvensen af dårlige opstaldningssteder og byggede en lille træstald med to bokse hjemme, en lille fold og en lille ridebane og en foldmakker til hende- lykke:-)

 

Har lige haft en periode med en små sippet og overspændt dame igen, ku se hun var megget spændt i ryggen, prøvede en del ting, kiropraktor, ride i skoven, pessoa mm., til sidst fik jeg Gitte Søby ud, hun arbejder sammen med dressur landsholdet og må indrømme jeg aldrig har oplevet så meget effekt af behandling og har altså prøvet en del. Hun var låst i de første halshvirvler som gav spændninger i ryg, lænd og nakke. Jeg har dog efter følgende måtte arbejde en del for at få hende løsgjort og afspændt i muskulaturen igen, da vi var kommet ind i en lidt dårlig cirkel, hvor damen tog r... på mig ved bare at kaste hovedet i vejret og smide ryggen, når hun skulle bruge sig, dette løste jeg ved at gå ud over min egen kant og anskaffe mig en glidetøjle, er ellers ikke stor fan af glidetøjle, og har også kun redet med den ret løst, da det er en ret temperamentsfuld dame jeg har. Dette gjorde at jeg ku koncentrere mig om at få hende redet frem og op i ryggen igen, uden at hun slog fra og tog r.. på mig. Der er gået ca. 1½ md nu og har fået en glad og afspændt hest igen, faktisk har hun aldrig været så samarbejdsvillig som hun er nu, begynder at få styr på galoptravers og er så småt begyndt at kigge på changementer, og hun er som smør på hånden og let for schenkel og sæde, det er ren fornøjelse at ride lige nu:-)

 

Ja det var en lang smøre, jeg prøver vist bare at sige, at der kan sagtens være noget fysisk som hverken du eller din dyrlæge umiddelbart kan se. Der er stor forskel på dyrlæger og behandling, min erfaring siger mig, kun brug de bedste af de bedste, dem som de proffesionelle også bruger, de koster lidt mere, men er langt billigere i længden. En god smed er også halvdelen af en velfungerende ridehest, min kommer helt fra Middelfart (bor i Silkeborg) og giver mere end hos andre, men det har sparet mig en del i dyrlægeregninger og en hest som fungerer:-)

 

Kan varmt anbefale Gitte Søby, hun kan altså noget og kan også vejlede dig fremadrettet, både mht. træning, foder mm., hun err guld værd, så hvis jeg var dig ville jeg give hende chancen, inden du afskriver din hest som hvinsk:-)

 

Kh. Søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 22:23

Jeg havde dyrlæge igen i tirsdags og han konstaterede at Regumaten ikke havde haft nogen effekt. Hun kan slet ikke rides, hviner og sparker ud ligeså snart hun bevæger sig. Der er ikke nogen klar sammenhæng mellem schenkelpres og hvin/spark.

 

Onsdag kørte jeg hende på Hørsholm Hesteklinik, hvor hun blev undersøgt og scannet. Der var intet at se . Dyrlægen synes hun stod en anelse åben, anbefalede at få hende caslick syet, og det blev gjort.

 

Så de næste 3 uger skal gå med at longere hende lidt og prøve at holde humøret oppe. Hun er bragende bokssur, vender måsen til og viser tænder af forbipasserende. Jeg har hele tiden haft fornemmelsen af at højre side var værst og nu er det så slemt, at jeg kun med yderste forsigtighed kan få hende til at gå en runde eller 2 på højre volte i longen (i trense uden indspændinger, og uden longegjord) inden hun bliver stiktosset og slår måsen i vejret - i retning mod midten, dvs. mig . På venstre volte går hun pænt rundt det meste af tiden, selvom hun ind imellem ryster irriteret på hovedet. Nej, det er sgu ikke særlig sjovt. Min hest har skiftet totalt karakter, fra at være den sødeste, nemmeste hest, til at være en tikkende bombe. Samtidig er det dælme også svært at afgøre, hvor meget der skyldes kedsomhed og mangel på motion. Foldene er frosne og den får ikke brugt sig i longen på samme måde som under rytter - og slet ikke nu, hvor jeg ikke tør lægge indspændinger på.

 

Tidligere ejer er kontaktet, men har undladt at svare.

 

I øvrigt - hun udviser ikke hingsteadfærd og er slet ikke truende overfor andre heste.

 

Suk...


0
0
Svar på denne tråd
 
 kedelig update
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 23:20

æv da også.... nå min erfaring mht scanning. Dyrlægen scannede mellem to brunster - her skulle gerne sidde et æg - det gjorde er også - et fint stort et (næsten for stort) - ved kontrolscanning var det 1 eller 2 uger senere - der burde det være væk - men sad der stadig.... ergo var det ikke et æg men en cyste.....

er det den ømme side hun har ægløsning i denne gang? -ellers giver det ikke mening....

 

og svaberprøve?

 

Og så en lille anden ting - mindes noget med en hoppe der på et tidspunkt viste sig at have et brækket/trygget ribben - det gav ca samme symptomer :(

 

og ellers - hvis det er homonelt burde hun reagere positivt på stroopy mare - det virker for øvrigt kun så længe de får det....


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regumate
Forfatter: 
Dato:  08-01-2016 07:58

Jeg prøvede også Regumate på min uden effekt, en dyr omgang. Har iøvrigt også prøvet magnesium, coolmix og andet, uden effekt.

 

Vil stadig anbefale dig et besøg af Gitte Søby, hun kan altså bare noget som de andre ikke kan, det er med go grund at hun kommer fast hos bl.a Helgstrand, Kasparczak og Seirskilde og iøvrigt er en fast del af landsholdet når de er ude og så er hun ikke en gang dyr.

 

Har du iøvrigt tænkt mavesår? Hendes adfærd kan også være udtryk for ondt i maven! Du kunne jo prøve at tage foderet fra hende i en periode, og lade hende leve af hø og vitaminer og se om det gør en forskel? Endnu bedre hvis du føler din pengepung er til det, så gi hende en uge på Gastrogard, hvis det er det, vil du tydeligt ku mærke forskel efter en uge på diæt, men Gastrogard er desværre svinedyrt.

 

Det at hun bukker og springer rundt i longen tror jeg bare du skal lukke øjnene for, hun får helt sikkert løsnet op for en masse spændninger ved det, det gjorde min, og er det meget voldsomt, så nøjes med at longere hende i grime, evt over bomme, hun vil ikke ku klare at blive puttet i indspændninger el pessoa, hvis hun er alt for låst. Løspringning er også rigtig go "kiropraktik" på hestens egne præmisser.

 

Gi ikke op, har været nøjagtigt der hvor du er med en tikkende bombbe og en hest som faktisk var livsfarlig at sætte sig op på og mange som sagde den var sindsyg, jeg så bare ikke det "sindsyge" som andre påpegede, men en frustreret og uopdragen hest med mange problemer og ja så var det det jeg havde og havde ikke råd til at købe en ny, så det var også lidt "nød lærer nøgen kvinde" og så må man få det bedste ud af det man har:-)

 

Idag har jeg en yderst velopdragen "hyp-hund", hun går selv stille og roligt op i traileren, hun står stille til jeg beder hende om at gå ud, så vi kan selv komme i byen og kører flere gange i ugen. Når vi samler klatter i ridehuset, går hun ved siden af mig som en hund, troede aldrig jeg skulle ku ride i skoven på hende, det gør vi jævnligt nu, alle steder også i søen.

Troede slet ikke hun ville komme til at gå dressur med det temperament, og havde ikke specielt gode gangarter. ville ha solgt hende som springhest, men jeg tog fejl, efterhånden som hun med ridningen, løsspringning, gymnastikspringning 2 gange i ugen mm, fik løsnet mere og mere op, blev hun mere og mere tilpas og glad i ridning og smidig og fik sine gangarter tilbage. Hun er kåret Rds før jeg fik hende, men hun er lang bedre end nogen af de Rdh hopper jeg har haft, hendes skridt og galop er idag til 9-taller. Idag 4 år senere og en del pauser med skader, graviditet mm., er vi godt på vej til M-klasserne og har en yderst let-ridelig hest på det fysiske plan, hun er så følsom og reagerer på det mindste vægtforsydning, schenkel, sæde, hånd det er en ren fornøjelse. På det psykiske plan vil hun altid være en udfordrinng at ride og der er aldrig nogen entydig "opskrift" eller rød tråd og her er det en kæmpe fordel og have haft sin hest så længe som jeg har nu, så jeg også kan skelne mellem hvornår hun er "dum" eller om hun har fysikse problemer. Er glad for jeg ikke er en af dem som skifter hest konstant:-)

JEg håber du finder ud af noget med din hest, har du et billede af skønheden:-)

 

Kh. Søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er indehaver
Forfatter: 
Dato:  10-01-2016 17:18

af et stk hoppe der har fået samme stempel hvinsk.

 

I daglig tale bliver hun kaldt Frk. Fræk for hun har en lidt kæk adfærd

 

Celine blev syet bag i og fik diverse homonbehandlinger som 4 års, hvilket ikke hjalp det vilde. hun var på stroppy mare en peridode som havde en god effekt på hende men virkningen fortog sig samtidig med jeg ikke kunne få det i hende.

 

Jeg havde vibeke Lønskov ude som fik ordnet hendes SI led og herefter kunne jeg begynde at ride hende igen.

 

Men hun blebv ved med at være strid og dyrlægerne kunne intet finde på hende, hun blev røntgen fotograferet i ryggen og blev også undersøgt for mavesår... alt var fint.

Havde diverse "hekse doktorer" på hende men hun var stadig voldsom under ridning og fik faktisk forbud mod at ride alene i hallen hvor jeg havde hende opstaldet da de andre var bekymret for mig.

 

Jeg endte med at få en telepatør på hende (Winnie Stubkjær laursen) og nu skete der endelig noget.

Hun havde nogle skæve ribben som Celine ønskede at få rettet, hun ville have bomløs sadel og jeg skulle give færre signaler.

Det var et større projekt jeg her kom ud i men har man sagt A må man også sige B hvis man holder af sin hest

 

Ribben blev rettet, sadler udskiftet (Reactor Panel) og jeg fik anden undervisning.

 

Hun er meget mere ridelig nu og fungere fint som stævnehest, både dressur/spring/military og jeg får de fedeste ture på hende.

 

Men for der er et men.... har hun været uden rytter en god uges tid, starter vi lidt forfra igen vedr. schenklerne, hun bliver gal på mine ben og man sidder med benene langt væk fra hende. Men her er det jeg skal tage en dyb indånding og lægge benene til hende og holde fast. Hun bliver værre og værre hvis man bliver alt for forsigtig.

Hun er en meget sensible hoppe og ingen tvivl om at hun helst vil rides udelukkende for sædet, men hun skal acceptere at jeg rører hende med schenklerne for det kan altså ikke undgås vil hun skal bruges til det jeg gerne vil.

Hun affinder sig også i det og efter nogle dage er hun fin tilfreds med det lette pres schenklen giver.

 

Ved ikke hvad du kan bruge min historie til for kan jo ikke sige med sikkerhed hvad der egnetlig har hjulpet på min hoppe men hen af vejen har vi sammen fundet en løsning og hun giver det så meget igen, så selv om hun langt fra er nem at ride så er hun det hele værd

 

Held og lykke med din hest


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-01-2016 19:51

der er to ting jeg bider mærke i:

1. du har kun haft hesten 6-7 uger da problemet opstår og da dit indlæg er fra slut dec, tænker jeg at du har købt hesten i slut oktober/først november- lige da brunsterne går i pause...hmm, jeg ville godt nok tage fat i sælger igen..

 

2.Brunsten er fotosensibel- dvs flytter du din hoppe til en meget lys stald, lader den stå på spåner, har hvide vægge og meget tændt lys, ja så kan du risikere at have en hoppe ryger i brunst, også når den ikke skal være det. og det er måske med til at udløse hvinskhed.

 

Min hoppe står på tørv, med brunt træværk og kampestensvægge. den mørke bund og ikke-hvide vægge,og det betyder at den faktisk ikke viser brunsttegn hele vinterhalvåret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 21:43

Øv, sådan en hoppe har jeg også pt. under udredning for mistanke om hvinskhed. Hun er pt. startet på Regumate og har fået det i 2 dage.

 

Jeg tror desværre at hun har kørt med en "dobbeltdiagnose" henover vinteren, da hun i efteråret blev ramt at borrelia, som jeg tidligere har lavet en tråd om herinde.

 

Da hun var værst ramt af borreliaen, blev hun i løbet af en uge i oktober uridelig, fra at være en meget ridelig og skøn unghest, til at nægte at gå så meget som et skridt med rytter på ryggen, og hvis man pressede hende begyndte hun at skrabe/ligge sig eller stejle.

 

Hun blev behandlet intensivt mod infektionen og vi startede op igen i december, hvilket gik over alt forventning og hun kom op i gear igen ret hurtigt.

 

MEN... Nu er hun igen, over en lille uges tid, gået fra at være fin og ridelig, til at være decideret farlig at ride, og så sent som i lørdags vippede hun mig af ved at stejle i ridehuset- og det er meget højt, og fuldstændig umotiveret ud af den blå luft hun gør det

 

Hun har altid været speciel når hun mødte fremmede heste og haft en del temperament, men jeg tillage det at hun var opvokset i løsdrift sammen med sin mor, og aldrig rigtig, før hun kom til mig i en alder af 3,5 år havde været sammen med andre heste.

 

Nu går det midlertig mere og mere op for mig, at hendes "hingste" adfærd overfor fremmede heste nok skyldes at hun er hvinsk

 

Der er bestemte zoner på kroppen hun absolut ikke bryder sig om at blive rørt og striglet, særligt omkring skulderen. Dette troede vi (dyrlægen og jeg) skyldtes hendes borrelia, fordi det havde sat sig på nervebanerne i hovedet, som løber den vej ned. Hun blev behandlet med meso-terapi i området uden effekt.

 

Omvendt har jeg aldrig set en tydelig brunst fra hende, og hun er på ingen måde sippet når jeg strigler/rører hende på bagpartiet- kun på skuldre/flanker. Hun er heller ikke hoppet overfor de andre heste i hendes stald og rimelig social på folden med hendes to veninder.

 

Det er meget op af bakke med sådan en hoppe, de er utilregnelige og uridelige. Jeg håber virkelig også vi finder en løsning på det, så jeg følger spændt med i tråden :)

 


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Henført smerte?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 22:38

Mie, jeg kommer umiddelbart til at tænke på det min dyrlæge kalder henført smerte - altså at hesten føler smerte et andet sted, end der hvor den kommer fra. Han sammenlignede det med at mennesker kan få ondt i venstre arm ved hjerteproblemer. Har du oplevet nogen effekt af Regumaten endnu?

 

Leonidas - ad 1) ja, tanken strejfer jo en... Ad 2) Ja, noget er brunsten jo kommet af, men hvinskheden kunne jeg dælme godt have undværet!

 

Maren - dejligt, at høre, du har fundet en vej med din hest. Jeg er nok knapt så åben overfor det alternative og pudsigt nok er min hoppe ikke spor sensibel og har slet ikke haft tendens til at være hoppet eller på nogen måde vanskelig. Før hun blev hvinsk, altså...

 

Søs - tanken om mavesår har bestemt også strejfet mig (eller et trykket ribben som andre har nævnt). Jeg er til gengæld ret overbevist om at hun ikke er låst eller har spændinger. Hun har på intet tidspunkt været urent gående og dyrlægen har tjekket hende kiropraktisk uden at finde noget, ligesom han har set hende i longe 2 gange.

 

Svensen - interessant at høre om din oplevelse med scanningen. Det kunne måske være værd at få gjort igen på et tidspunkt. Jeg ved ikke hvad en svaberprøve er/viser, kan du uddybe det?

 

Generel update: det er nu 2 uger siden hun blev caslick syet. Jeg har helt opgivet at longere, hun var tydeligvis meget utilpas og jeg var lettere bekymret for at komme i vejen for et par flyvende baghove. Så nu går vi tur...jeg føler mig faktisk som et virkeligt værdigt kommende medlem af Dansk Vandrelaug! Eller Hundelufternes Fremme - her kommer jeg med min (forvoksede) labrador i snor...Damen synes det er helt fjong, tusser glad afsted, gumler/tygger/slikker sig om munden veltilpas og afslappet og går ligeså pænt i snoren en halv meter bag min skulder. Rimeligt syret. Dyrlægen nævnte, at jeg skulle undlade at fremprovokere eller trigge de ting, hun har reageret på, som f.eks. berøring på flankerne. Og det her er åbenbart måden at gøre det på. Efter gåtur bliver hun striglet og det er også bare helt i orden. Så på overfladen en helt normal hest. Om en uge vil første test med rytter så vise om der overhovedet har været nogen effekt af caslick syningen.

 

Håbet er lysegrønt.

 


4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2016 20:22

Det kan godt være at det er det :). Men hvinske hopper har jo som regel de der "kildne" zoner, så egentlig giver det meget god mening mht. reaktionen ved skuldrene.

 

Hun har nu været på Regumate i 5 dage.

Søndag løssprang hun og det syntes hun er rigtig sjovt.

Mandag havde hun en fridag.

Tirsdag longerede jeg med trense og sadel. Ingen problemer og ikke så meget som et eneste hop/udfald.

 

Igår red vi dressur, der starter hun ud med at forsøge at stejle to gange i streg. Det når min part som sidder på hende at få stoppet ved at klappe hende på halsen med en kort springpisk der larmer ret meget og det bliver hun meget forskrækket over ;).

 

Derefter kunne hun uden problemer ride rundt, lige indtil hun kommer forbi en pony i galop- der sender hun uden varsel begge bagben ud efter ponyen..

 

Idag har hun været til springning og der har hun været meget sød, rolig, glad og tilfreds.

 

Og hendes utilpashed ved skuldrene er fuldstændig væk.

Så et eller andet har Regumaten gjort for hende.

 

Jeg har dog alligevel besluttet at få hende scannet, så dyrlægen kommer ud og scanner hende og tjekker hende imorgen formiddag :)


Mvh Mie

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hoppe hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-01-2016 21:12
Hejsa.
En svaberprøve er en prøve der tages i hoppens bør for at tjekke for infektion. Mht scanning så er du nød til at få den lavet 2 gange lige efter hinanden, så dyrlægen kan se om det æg der scannes forsvinder fra æggelederen igen.
Jeg synes det lyder underligt at du gerne må røre hende ved flanken efter motion men ikke før?
Går hun med dækken? Mon hun har ondt i maven?

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Djdjdjdkek
Forfatter: 
Dato:  21-01-2016 22:53

Mie, det lyder da lovende! Men det vil selvfølgelig være rart at undgå dramatiske overraskelser under ridning!

 

Svensen, tak for forklaringen . Nu er det 2 uger siden scanningen, så måske er det allerede for sent? Jeg skal måske præcisere at jeg har haft begrænset udfald ved berøring af flanken (i modsætning til dyrlægen, som under ingen omstændigheder måtte røre!), men når jeg strigler hende nu er der ingen reaktion - og det er underordnet om jeg strigler før eller efter motion. Hun er generelt blevet lidt mere afslappet igen fornemmer jeg. Ja, hun går med dækken, 400 gr.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu når jeg læser Jeres
Forfatter: 
Dato:  22-01-2016 07:15

andres svar, er der flere ting jeg ikke tog for at det skyldes hvinskhed. Min bryder sig genrelt ikke om at blive striglet særig længe, det skal bare overståes. Jo hun nyder når jeg børster hende i hovedet
Bagbenene skal man passe på når børsten kommer under maven op mod flanken, der kan hun godt finde på at svinge ud efter en. Men det bedte hun ved er faktisk at få ordnet brystvorter, hun får snask i fodybnigen mellem dem og hun bliver hel salig når jeg ordner dem

 

Jeg skal generelt tage mange forholdsregler i min omgang med hende, men det er bare blevet ren rutine jeg ikke videre tænker over længere....

På trods af alt giver hun mig stadig de fedeste ture
Men skal lytte til hende, hvis ikke laver hun ballade


0
0
Svar på denne tråd
 
 scanning
Forfatter: 
Dato:  22-01-2016 12:52

Hej Susanne.

 

Mon ikke det kan nåes nu? - men tjek lige med dyrlægen.

Om ikke andet så kan det være rart at vide - men et klart symptom på min var helt klart at hendes venstre flanke var hyperfølsom. Det var sjovt nok den side cysten sad i.....

 

Men med de forbedringer der er lyder det til at hun har haft gavn af at blive syet. Har du prøvet forsigtigt med longe igen?

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 12:16

Nu blev min 4-års hoppe scannet i fredags og der var intet at se på scanningen. Dyrlægen mener også at Regumaten ihvertfald har hjulpet noget og det syntes min part og jeg umiddelbart også det har, hun er mere ridelig og ikke så stram bagtil.

 

Hun er blevet caslicket i fredags med 12 sting bagi for at udelukke at det kan være problemet, selvom hun ikke virkede specielt åben. Hun er dog ret skrå indad bagi hvor de normalt står mere lodret når de er så unge. Og hun skal fortsætte regumaten periode ud (1 uge tilbage)

 

Hvis ovenstående heller ikke hjælper kan vi så forsøge at ligge en sølvkugle ind. Den skulle ifølge min dyrlæge være ukompliceret at få ud igen da man kan skylle den ud med undertryk, hvis man en dag gerne vil sætte hoppen i fol :)

 


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hdjdksksjsj
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 13:07

Ja, det virker umiddelbart som om syningen har gjort en positiv forandring. Eller også er det bare stilstand mellem brunster...Longering er det ikke rigtig blevet til. Hun vil ikke forlade longeføreren, men klæber til én hele tiden! Altså, det er mærkeligt at en hest, som har været så supernem at longere, at jeg gav min kæreste et lynkursus i kunsten, nu i den grad vægrer sig mod at komme ud på volten. På den anden side...hvis det har gjort ondt de seneste gange (hvor hun reagerede meget tydeligt), så er det måske derfor?

 

Det positive er dog, at hun ikke udviser nogen form for aggression mod mig. I går havde jeg hende løs i ridehallen og hun vil helst stå nede hos mig i hjørnet og blive klappet. Jeg fik lidt forsigtigt sendt hende afsted med hjælp af en longepisk og da først hun var kommet igang fik den ikke for lidt med en trilliard bukkespring. Så kom hun tilbage til mig og stod lige så stille og blev nusset igen. Og det gjorde vi så over et par gange, inden jeg gik en tur rundt og samlede klatter - med "vilddyret" roligt traskende lige i hælene.

 

Det er sidst i næste uge, at jeg, efter aftale med dyrlægen, skal prøve at ride igen.

 

Mie, dejligt at det går bedre med din. Jeg er ret misundelig over at den overhovedet kan rides. Min reagerede jo slet ikke på Regumaten, så jeg tænker ikke det giver mening at lægge en sølvkugle op.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 19:16

Nå, forsøget på at ride min hoppe igen blev udsat da den rev en sko af på folden og trådte optåen op i hoven...Så gik der nogle uger med det. De sidste par dage har den været på fold igen og er blevet longeret, uden nogen nævneværdige problemer. Så med min underviser til hjælp fra jorden satte jeg mig op og vi nåede at gå ca. 3 skridt før hun hvinede og sparkede bagud. Vi prøvede et par gange mere med samme nedslående resultat.

 

Så jeg er altså ejer af en rigtig fin hoppe, godt sat sammen, god afstamning, pæne bevægelser og et (normalt) nemt og total ukompliceret temperament - som "bare" er blevet så hvinsk at den er totalt uridelig. Jeg har ingen ambitioner om at avle og jeg har ikke råd til at have 2 heste. Håbløst...


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-02-2016 22:57

Øv, hvor lyder det bare træls.

 

Nu skriver du at du ikke vil avle på hoppen- har du overvejet at "sterilisere" hende? Den mulighed nævnte min dyrlæge som en sidste udvej for mig hvis alt andet glippede. Men jeg har ikke uanvendelighedsforsikret min fordi hun har gode papirer og et godt exteriør, så hun kunne godt være et avlsemne hvis (forhåbentligt ikke!) hun en dag ikke kan være ridehest længere.

 

Men hvis caslick og Regumate ikke virker, så har du vel efterhånden begrænsede muligheder for at prøve andre ting Der er vel kun sølvkuglen, at sætte i fol eller sterilisation tilbage

 

En anden ting jeg vil nævne, selvom jeg godt ved du har skrevet i dit første indlæg at du ikke vil bruge det som fremgangsmåde- men adfærden KAN jo sidde så forankret i hende (og dig), at hendes reaktioner ikke nødvendigvis er specielt hvinskhedsbetingede længere, men er blevet et "naturligt" reaktionsmønster for hende.

 

Min egen har også haft rejst sig og haft den der overdrevne adfærd i nogle sammenhænge efter start på Regumate og caslick. Men vi (min part og jeg) er kommet frem til at vi har været nødt til at sætte nogle strenge grænser for hende og korrigere hende prompte samt være insisterende på at hun skal udføre det vi ber hende om. Og efter vi indførte den regel er balladen stoppet meget hurtigt efterfølgende, men det har krævet nogle konfrontationer undervejs.

 

Jeg hæfter mig ved at du skriver at du nu kan longere uden nævneværdige problemer, men stadig ikke kan ride hende. Når hun er blevet SÅ meget bedre i longen i forhold til udgangspunktet, så tænker jeg at der trods alt er sket noget positivt og at måske skal udover kanten ridemæssigt, ligesom vi skulle :)


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering efter snak med dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  16-02-2016 10:05

Nå. Har haft god snak med en anden (særdeles erfaren) dyrlæge fra klinikken i dag og fik dermed friske øjne på sagen. Han fik kort historien og læste hendes journal og udbrød - ja, hold da op, den er da helt gal...Deri er vi så enige. Han mente, at årsagen til at hun i en periode efter caslick'en var blevet bedre måske primært var at folliklerne havde løsnet sig mellem brunsterne og havde givet ro. Han var enig med mig i at overvejelsen om aflivning er særdeles fornuftig, når den er så påvirket, at den slet ikke kan rides. Hvis jeg ville gøre endnu et forsøg, ville han foreslå at give den oxytocin - det kan jeg selv give den og det er "ikke særlig dyrt". Sterilisation udelukkede han da sandsynligheden for at det ville virke var begrænset, når hun ikke reagerer på Regumate.

 

Mie, tak for dit svar - det er så dejligt at vende det med nogen, der står i noget af det samme:) Jeg nåede jo at ride på hende i 6-7 uger uden problemer (inden den gik i brunst). Her havde jeg absolut ingen issues med ridningen, hun var noget af det sødeste, nemmeste og mest arbejdsvillige man kan komme i nærheden af. Jeg har ikke presset hende (så dygtig er jeg ikke:)), men brugte tiden til at lære den at kende og selv komme tilbage i rideform. Jeg fik kompetent undervisning 2 x om ugen (af Hvenegaard uddannet rytter) og skridtede desuden ud på ture med staldkammerater. Da jeg havde oplevet rideproblemer 3-4 gange, prøvede min underviser + en dygtig ungheste/springrytter fra stalden hende. Samme resultat - i det øjeblik den sætter sig i bevægelse med rytter på hviner den og sparker bagud. Og hvis vi fortsætter bliver det blot værre. Begge er enige med mig i at den ikke "bare er dum". Dyrlægen var tilstede en af gangene og beskrev den som uridelig. Og det at hun er blevet lidt bedre tilskrev han, at hun har været mellem brunster og at det, sammen med caslick'en, har givet lidt ro.

 

Mine staldkammerater ville beskrive mig som typen, der gør ALT for min hest. Men som dyrlægen sagde, må man ind imellem blot konstatere at en hoppe ikke kan blive ridehest. De afliver en håndfuld hopper af den årsag hvert år...Jeg tør ikke sælge hende som avlshoppe, da jeg tidligere har set en hoppe blive kastebold, da "avleren" solgte den videre som ridehest efter en måned. Så hun kunne blive handlet hvert år i oktober/november, når hun ikke er i brunst og det liv vil jeg ikke byde hende.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har endnu en hoppe
Forfatter: 
Dato:  24-02-2016 11:05

som jeg kan føje til jeres liste af hvinske heste.

Købte hende i juli. red på hende 4 måneder, så blev hun mere anspændt, vinteren kom og vi tog pause da vi ikke har ridehus. Foreåret kom og vi havde nogle ok måneder (dog ikke problemfrie da jeg havde fået hjernerystelse på en skiferie og var anspændt da jeg vidste jeg ikke skulle falde af)

I juni hvor vi ellers var begyndt at have succes i ridnignen, nægtede hun pludselig at gå frem. Vi troede hun havde ondt i maven da hun sparkede mod maven. Så kørte møllen, sadlen blev tjekket, dyrlægen fandt halthed..... og endligt blev hun fundet hvisnk. Regumate hjalp, omend hun lige skulle lære at det ikke længere var så ubehageligt vi lagde ben til. Desværre hjalp regumate kun mens hun fik det. Ny kur, igen effekt, men ikke varrig. Hun er i vinter blevet vaccineret og burde om en uge være velfungerende. Desværre ser det ud til hun er en af dem vaccinen ikke hjælper på. Hun er ridbar, men anspændt og ørerne sidder uden på ridehuset (opstaldet for at kunne ride i vinter)

Hun er købt til at være en begynderhest grundet et roligt sind. Hendes rolige sind er nok årsag til hun ikke agerer farligt. Og rutineret rytter ville nok nemmere kunne få hnede til at gå afslappet og koncentreret. Men da jeg kun er på vej til at blive rutineret, er dette en kæmpe udfordring, og til tider gidder jeg slet ikke ride. Aner ikke hvilken dag jeg får. Og tur er helt udelukket, det ville jeg ikke turde som hun er nu (føler hun ku eksplodere, omend hun aldrig har gjort det - men flugtinstinktet er også ekstra udtalt) Jeg nåede at ride ture på hende de første måneder, så der er sket noget, selvom nogle mennesker har svært ved at se mit problem.

Hun er syet, havde mange æg der ikke var løsnet, og cyster. Hun er blevet meget muskelfattig da hun bruger sig forkert, og har haft kiropraktor flere gange.

Hun skal undersøges igen i næste uge, for er lidt på bar bund med hvad jeg skal gøre. Og det er dyrlægerne også føler jeg. Den ene siger vi kan prøve at fjerne æggestokken, den anden siger det ikke vil hjælpe. Nu tror jeg vi starter med en ny scanning.

Jeg synes dette er meget frustrerende, og har for nyligt oprettet en gruppe på facebook som hedder Hvisnk eller hoppe med stort H. Så har i lyst til at dele jeres erfariniger så find gerne denne gruppe.

Synes det er en tung proces at komme gennem, og kan høre det er sådan for mange. Så rigtig dejligt at læse med her.

Er heldigvis glad for min hoppe, og vil ikke opgive, men vil gerne finde vejen til at få den hest jeg købte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jer med hvinske hopper
Forfatter: 
Dato:  24-02-2016 14:56

kom til at tænke på at vores hoppe havde stor gavn af massage efter hun havde fået sprøjtet sin cyste væk - hun var faktisk ret påvirket i sine mavemuskler. Her hjalp massagen hende rigtig meget.

 

I kan også prøve at give dem en kapsel Agnus Castus i foderet dagligt - det hjælper også på nogle af symptomerne :) - det er et af de tilskud der er i Stroppy mare.

 

Og kiropraktor kan også være godt efterfølgende - da spændinger i kroppen kan føre til skævheder - så de ligesom bliver fastholdt i ubehaget.

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvinsk pony
Forfatter: 
Dato:  23-03-2016 13:31

Spændende at følge denne tråd :) Har selv en hvinsk pony hoppe som vi købte i september 2014 til vores datter. Synes det er svært at finde brugbar viden om hvinskhed da der er ligeså mange meninger som dyrlæger. Da vores hoppe fik konstateret at hun var hvinsk, anbefalede dyrlægen at hesten skulle aflives, da dyrlægen i sine 40 år som dyrlæge aldrig havde oplevet en så slem som denne, han mente at det var stress der havde udløst det!! Hun blev scannet og opstartede med Regumate mens der var advokat på og vi forsøgte at handlen skulle gå tilbage, men efter ca 6 mdr valgte vi at stoppe med sagsanlægget.

Vi fik hende Caslick opereret, og hun blev vaccineret med EQUITY INJ. Vaccine til kontrol af østrus hos hvinske hopper, hvilket har været en fantastisk løsning, hun statede med en enkelt vaccine og blev revaccineret efter 4 uger hvor den ønskede effekt kunne ses, hun bliver nu sprøjtet ca hver 7 mdr, derudover får hun dagligt stroppy mare.

Ydermere får hun kiropraktor og massage beh. da hun er slap i hendes ligamenter som følge af hendes hvinskhed og den øget hormon udskillelse, dette hjælper så ponyen ikke har smerter. Udover det tilføjer vi Cortaflex HA Super Strenght som er et special produkt til heste med led problemer.

Ponyen er idag en helt normal og i fuld ridning :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske homonforstyrret....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2016 10:06

Hej :)

jeg har fulgt hele denne tråd og kan desværre også genkende flere af problematikkerne!

Min hoppe får stroppy mare hver dag, hvilket allerede har lagt en god dæmper på hende, og hendes sjat'brunst er stoppet.

 

Hun er 6 år, aldrig været i fol - Hun ser ikke disederet meget åben ud bagtil, men der er dog åbent et par millimeter hele vejen ned, og der sidder hele tiden lidt mørk snask langs kanten af hendes skedeåbning... Har i fået jeres svaberprøvet inden alle behandlinger? For kunne måske ha min mistænkt for at være uren, og hun sjat'brunstede 24/7 før Stroppy mare blev startet op.

 

Nu er vi lige flyttet så jeg venter til der er gået 14 dage mere så hendes sande JEG er normalt igen, hun stresser en smule nu :(

Så var planen at få dyrlæge på, derfor jeg gerne ville høre jeres forløb/rækkefølge så jeg ikke bare hopper ud i 1000 forsøg som måske slet ikke behøves, og samtidig 10.000,- fattigere!! ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Update fra trådstarter
Forfatter: 
Dato:  31-03-2016 14:35

Update fra trådstarter: som kort opsummering kan jeg fortælle at min nu 6-års hoppe blev konstateret hvinsk lige inden jul 2015 og efterfølgende behandling med Regumate, caslick syning (efter scanning som ikke viste tegn på problemer) og oxytocin viste sig at være helt uden effekt. Hesten har i perioden ikke været redet, da den har reageret meget kraftigt de 3 gange, der har været rytter på - kunne ikke engang skridtes. Hun har været sur og svingende i humør i hele perioden.

 

Dyrlægen begyndte at overveje andre årsager til hendes opførsel, da ingen af hvinskhedsbhandlingerne virkede. I dag har hun været til undersøgelse på klinikken og har fået konstateret facetledsartrose mellem L4 og L5, altså i lænden. Hun er blevet behandlet med binyrebarkhormon og skal være på smertestillende og inflammationsdæmpende medicin de næste 14 dage. Herefter skal vi se, hvordan hun reagerer med rytter på.

 

Jeg er lidt lykkelig over, at hun tilsyneladende ikke er hvinsk, selvom hun viste klare symptomer på dette. Og at jeg ikke fulgte diverse velmenende råd i kategorien "den skal bare have 3 rap i røven, så den lærer, hvem der bestemmer". Jeg håber behandlingen virker. Hvis det er facetledsatrose og behandlingen har positiv effekt, er udsigterne til at hun bliver en 100% velfungerende ridehest gode. Men det ved jeg ikke om jeg tør håbe på endnu.

 

Og så kan jeg vel starte en ny tråd, hvor jeg efterspørger erfaringer med facetledsatrose! Ny diagnose = nye opslag på google...

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 12:35

Opdatering fra trådstarter: efter 3 mdrs uvirksom behandling mod hvinskhed, fik min hoppe konstateret facetledsatrose i lænden og behandlet med binyrebark og inflammationsdæmpende. Efter 14 dage havde hun fortsat smerter og blev sat i Tildren drop på dyrlægeklinikken og fik lagt blokader. 14 dage efter behandlingen begyndte hun at vise meget positive tegn i longen og var generelt i væsentligt bedre humør. Da dette fortsatte kom der rytter på og miraklet skete: efter mere end 5 mdr. Hvor den har reageret kraftigt på rytter og slet ikke har kunnet rides, skridtede hun 5 omgange i ridehuset!! Ja, man lærer at blive glad for lidt:) Afsted til dyrlæge til tjek, hvor hun var helt symptomfri og vi kom hjem med en genoptræningsplan. Efter et par uger med skridt under rytter er hun arbejdet i longe og pessoa og den sidste uge i pessoa over bomme. Efter longe/pessoa har hun været skridtet lang og dyb under rytter. Vi er nu nået så langt at hun må trave under rytter - og tænk, hun traver glad rundt og viser ingen tegn på smerter:):) Hun er glad og nem at omgås igen. Den ultimative test bliver om hun kan galopere under rytter - ifølge dyrlægen må jeg gerne teste nu om det går, men jeg giver hende lidt længere tid til at vænne sig til at det er rart og smertefrit at have rytter på ryggen.

 

Så. Konklusionen (både min og dyrlægens) er altså at min hoppe IKKE er hvinsk. Jeg tænker på, hvor mange hopper, der bliver erklæret besværlige, hoppede, hvinske, sure, hysteriske, ulydige og meget andet, når årsagen helt reelt skyldes smerter? Og det har bestyrket min tro på, at især relativt pludseligt ændret adfærd ofte skyldes smerter - ikke at hesten er blevet "dum". Jeg håber, at jeg kan komme med en sidste opdatering, hvor hun er fuldt tilbage som den skønne, søde dressurhest, jeg købte for 9 mdr. siden....


8
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-06-2016 19:37

Hvor er det godt at høre. Jeg krydser fingre for at det bliver ved med at gå fremad.

 

Facetledsartrose i lænden kan desværre være svært at diagnosticere, da det kræver scanning. Jeg havde selv en hoppe, hvor vi brugte 3/4 år på at finde ud af, hvad der var galt. Den blev desværre ikke gående igen.

 

vh Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for update
Forfatter: 
Dato:  27-06-2016 22:17

og hvor er det interessant at den ikke er hvinsk - men har facetledsartrose. Håber at I kommer over det nu det kun er et led...

mætte aflive vores lille skønne Sorte sidste år - netp på grund af den diagnose - det var så alle faetleddene i lænden :(

 

Håber du opdaterer løbende - og krydser fingre for at I kan fortsætte de gode takter


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Game over:(
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 15:43

Vi er desværre nået slutningen på historien. Efter skånsom genoptræning efter dyrlægens program, begyndte min hoppe pludselig at vægre sig ved at trave - faldt i skridt eller stoppede op. Efter nogle få dage, en fridag og en tur i pessoaen forsøgte jeg mig med en anden rytter. Hun nåede dog ikke engang at trave. Så snart tøjlerne blev samlet op og hun skulle samle sig lidt, fløj begge bagben i vejret og hun ville ikke gå frem.

 

Vi tog på klinikken til undersøgelse, hvor hun bl.a. fik scannet facetleddene i lænden igen - det var mellem L4 og L5, der var problemer. Denne gang kunne dyrlægen stort set ikke lokalisere facetleddet på scanningen, så nedbrudt var det. Konklusionen var derfor entydig og meget klar: hun bliver ikke under nogen omstændigheder ridehest igen, da hun ikke vil kunne bære ryttervægt, gå til biddet og sætte sig bagtil. Selv hvis hun fik et års pause, mente han at det var helt usandsynligt.

 

Så der brast alle håb og drømme om min skønne hoppe og de mange gode år vi skulle have haft sammen. Jeg havde virkelig håbet, der skulle gå mindst 10 år, før jeg igen skulle slå en hest ned.

 

Jeg er glad for, at jeg lyttede til hende og stolede på min mavefornemmelse - at hendes opførsel skyldtes smerter. Hun var dælme ingen fornøjelse at være i nærheden af, da det var værst og de gode råd om at give en et ordentligt rap i røven havde været så sindsygt uretfærdigt overfor hende.

 

Og jeg er da blevet så meget klogere at hvis min næste hest også skulle blive en hoppe, så vil jeg i den grad stille spørgsmålstegn ved "hoppethed" og tegn på hvinskhed. Selvfølgelig er der hopper som er hvinske, men der kan ligeså vel være helt andre årsager. (Til gengæld er jeg åbenbart ikke blevet så klog at jeg dropper at være hestejer ).

 

Tak for alle svar, gode råd, støtte og opbakning undervejs i processen.

 

mvh.

Susanne

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 æv da også
Forfatter: 
Dato:  21-07-2016 09:39

Hej Susanne.

 

Du har jo i den grad lyttet til hende og gjort hvad du kunne! - og ja hopper får hurtigt den der "det er jo en hoppe" diagnose :(

 

Mine erfaringer med facetleds artrose er detsvære som dine hyl....

 

Håber at du får hende godt afsted - og at du kommer "op på hesten igen" - jeg vil i hvert tilfælde se frem til en glad opdatering fra dig når du når dertil.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 22:14

sikke en trist afslutning på et langt træls forløb, håber du nu er på vej ud på den anden side.

 

Knus Naja

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider