Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 jer med slanke/tynde cushing/PPID heste
Forfatter: 
Dato:  29-05-2016 09:30

Jeg skal have min hest testet for PPID/Cushing pga en mistanke om et snert af forfangenhed.

 

Nu er det bare sådan at min hest på ingen måde er en EMS hest, eller det man ville kalde en typisk Cushing hest. Hun er en stor slank halvblodshest, som faktisk hele livet har været et mareridt at fodre på ( og den er naturligvis også krænsen). men nu er den 23 og derved en potentiel cushing kandidat.

 

hele vinteren har den levet af 12 kg wrap, 1,6 kg naturmüsli senior og 300 gr betfor. Da hun fik fjernet nogle fortænder ( og wrappen faldt i kvalitet) gik hun over til at få 5-6 kg blandet kunsttørret hø+ lucerne med olie.

 

Hun tager pænt på når hun er på græs- men hvad gør jeg nu? At fodre den med " slankefoder" er problematisk for hun gider ikke æde mere end måske 8 kg hø om dagen- den blvier hurtigt mæt. Hun har fri adgang til stråfoder i boksen og på folden, men bliver bare meget hurtigt mæt.

 

Når den får medicin, må den så komme på græs? ikke knæhøj døgnfold, men græs i dagtimerne?

hun bliver også lidt stiv af at stå meget inde, så jeg ville jo helst have hende meget på fold?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cushing
Forfatter: 
Dato:  29-05-2016 09:56

Hej

 

Har også en ældre herre på 23 der fik konstateret cushing sidste forår - kom på Prascend

Han er på medicin og har gået på døgngræs hele sidste sommer og igen i år uden problemer.

Han har dog aldrig været forfangen

 

Er normalvægtig - fodres hovedsageligt med wrap/hø og lidt krybbefoder (han er ikke så voldsomt begejstret for krybbefoder i perioder - det er nok desværre medicinen der gør det)

 

Så vidt jeg har forstået er det ikke græsset der gør dem forfangne, men men den ubalance tumoren giver - som medicinen så hjælper på.

Motion er essentielt til cushing/EMS heste, så jeg har valgt at min skal gå ude så meget som muligt

 

Hvis du er på facebook så er der et par EMS/Cushing grupper

www.facebook.com/groups/ 631736200257638/?fref=ts

www.facebook.com/groups/ 559342137483033/?fref=ts

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Magnus
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 19:52
^^ var du ikke bekymret for at smide din hest på døgn efter den fik konstateret cushings? Min fik i år og er meget angst. Han har aldrig været forfangen før, men med cushings frygter jeg det bare, da de jo får det nemmere..

Mvh,

F'ck the mainstream 8D .
'' Ghini you're a part timer lover and a full time friend <''3
Punk isn't dead. It's hiding.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette Viktoria...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 20:21

Hej

 

Jo, jeg var bekymret og er det stadig, det bliver man vist ved med at være konstant når man har en cushing hest.

 

Men har taget det i samråd med dyrlægen som jo kender ham bedst, desuden var hans tal kun lige over grænsen og han er på 1 pille prascend dagligt.

Han er så lige flyttet hvor der er lidt mere græs, så holder øje og overvejer en mundkurv hvis han begynder at tage på.

 

Men det er jo en individuel beslutning alt efter hvilke symptomer hesten har og hvor ramt den er af cushing.

Min har ikke rigtigt nogen andet end lidt hudproblemer og en smule nakkekam - men ingen underlige fedtdepoter

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cushing
Forfatter: 
Dato:  30-05-2016 21:52

Jeg har en gammel hoppe med PPID gående. Hun får medicin - 1 pille dagligt.

 

Hun er tynd og nærmest umulig at holde huld på på nær når hun går på græs. Derfor har hun alle de år hun har stået her gået på sommergræs og det har ikke givet problemer.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cushing
Forfatter: 
Dato:  03-06-2016 19:39

Min gamle Chanell ligger i borderline området på Cushings testen. Hun har svært ved at fælde, men ellers har hun ingen symptomer. Hun er meget svær at holde i huld og samtidig er hun kræsen. Jeg har fundet frem til følgende foderplan, der virker optimalt for hende og hvor hun spiser med stor glæde:

 

-kvalitets 2. slet wrap ad libitum både på fold og i boks

-1,5kg CushCare Condition, fordelt på 3 måltider

-300g Lucernemix fra Brogaarden, fordelt på 3 måltider

-200g Glyx mash og 200g Speedibeet i ét måltid dagligt

 

Hun spiser omkring 8-10kg wrap i døgnet.

 

Jeg er helt vild med CushCare, fordi det lige netop er fedefoder og alt andet Cushingsfoder er slankefoder. Til gengæld er det pænt dyrt og jeg har overvejet at gå over på den nye Kraftur fra Dangro og så supplere med Linocrunch som fedemiddel. Men jeg tør faktisk ikke, fordi hun er så kræsen. Jeg har flere gange oplevet, at hun har været glad for et foder, men så skifter jeg til noget andet pga pris/tilbud/indhold osv. og så går hun fra foderet. Når jeg så vil køre hende tilbage, på det foder hun var glad for, så dur det heller ikke længere.

Så vi bliver på CushCare


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider